Syksyllä lähdemme omalla autolla Kreikkaan ja nyt olis reitinvalinnan aika. Onkos vinkkejä ja kokemusta itäisestä reitistä eu-maita pitkin(viro-latvia-liettua-puola-slovakia-unkari-romania-bulgaria-kreikka). Eritoten kiinnostaa Romania ja Bulgaria. Matkustamisen turvallisuus ja hintataso olis kiva saada tietoon ennen lähtöä. Toinen vaihtoehto on mennä Saksan ja Italian kautta, Italiasta lautalla. Todennäköisesti "turvallisempi" reitti, mutta lienee kalliimpi ja onhan se vähän pitempikin.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Kreikkaan omalla autolla
14
10491
Vastaukset
- jasminkaksi
Luulen, jotta olisin se oikea henkilö vastaamaan kysymykseesi, koskien reittiä Suomesta Kreikkaan.
Ei vaikuta, oletko menossa saarille, koska mannarkreikan kautta Sinun on kuitenkin mentävä ensin. Unohda jo heti Baltian maat. Jos et halua tulla rosvojen uhriksi.Viimeistään maantiellä poliisit pysäyttää Sinut, rahastuksen vuoksi saat ylinop.sakot, vaikk siihen ei olisi ollut aihettakaan!Jos panet hanttiin, joudut heti laitokselle ja passisi on panttina ja joudut pahimmassa tapauksessa yöpymään odotusajan hotellissa, jossa viimeistään sulta viedään jotain.Itse ajan joka vuosi pari kertaa reitin:Laivalla Saksaan, ajo Saksan läpi suoraan Itävallan rajalle. Itävallasta aja Italiaan (laivan lähtöpaikkoja Kreikkaan on monessa eri paikassa). Itse menen Igumenitsaan (pohj.Italiaan) Ajan Kreikan vuoriston läpi edell. Thessalonikiin ja sieltä edell. Ateenaan.Pohjois-Kreikan vuoristotiellä ei saa yöllä pysähtyä, koska rajan jalkaisin ylittäneet Albanialaiset voivat vaikka tappaa!!Tää on sitten kaikki totta!Olen asunut Thessalonikissa toistakymmentä vuotta ja vielä täällä Suomessakin katson päivittäin tv:n uutiset
Kreikan ko. tapahtumista.
Turvallista matkaa!!!- Automatkaaja
Olen viimeisten kymmenen vuoden aikana käynyt autolla Baltiassa varmaan lähemmäs 10 kertaa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Viimeisten viiden vuoden aikana olen kiertänyt melko runsaasti Viroa, Latviaa ja jonkun verran Liettuaakin. Puolassa olen autoillut kolme kertaa, ilman vähintäkään ongelmaa.
Missä tahansa voi tulla ongelmia. Iltapäivälehden tekemän yhteenvedon mukaan suomalaisia autoja on varastettu ja suomalaisia ryöstetty Ruotsissa enemmän kuin Baltian maissa. Vanha maine taitaa vaan rasittaa! Se on totta, että kannattaa jättää auto yöksi vartioidulle parkkipaikalle, mutta se on pieni ongelma.
Jos matkailuautolla liikut, leirintäalueita on hankala löytää ja niitä on aika harvassa. Jos joutuu yöpymään leirintäalueen ulkopuolella, kannattaa hakeutua jonnekin, missä on paljon ihmisiä. Jonkun kerran olen yöpynyt rekkojen levähdyspaikalla. Hieman rauhatonta kylläkin, kun rekat ajoivat koko ajan edes takaisin, mutta turvaa se tuom että on liikettä ja ihmisiä lähellä.
Baltian teitä on haukuttu. Pääteissä ei ole enää mitään vikaa. Kyllä sinne joukkoon mahtuu ja Baltiassa on paljon mielnkiintoista uutta nähtävää! - Katso TS-Pakettimatka
Hei , olen usein ajanut sen reitin. Suosittelen lukea turunsanomissa julkistetun 23.12.07 Kimmon Liljan lehtiartikelin kuvanveistäjästä Hasan Fuat Sarin kanssa matkustamisesta. Voi löytää turun saman
arkiivostä (www.turunsanomat.fi katso arkivi)tai googlesta Hasan Fuat Sarin "paketti matka" nimisestä artikelista. Suosittelen että myös tarkistaa Saksalaisen Adac balkanien maiden uusi vakutus varotuksia.
Terveisin ja hyvää matkaa - Expat
Tiedäthän jasminkaksi, että tieto on valtaa ja fiktio ei? Näin se kumminkin on ja vuosikymmenen Baltiassa asuneena ja koko Itä-Euroopassa satoja tuhansia kilometrejä autoilleena voin kertoa, että maalaamasi uhkakuvat Baltiasta eivät ole mitään muuta kuin puhdasta roskaa.
Minua ei ole kertaakaan pysäytetty tiellä poliisin toimesta ilman että siihen on joku syy, esim. ylinopeus. Maantierosvoja ei Baltiassa kuten ei muuallakaan Itä-Euroopassa käytännössä ole, tosin Suomesta on alkanut kuulua kummia tältäkin saralta.
Viime kesänä ajoin täältä Riiasta loma-asunnollemme Thassoksen saarelle eikä matkan varrella esiintynyt minkäänlaisia ongelmia. Ajamalla (Pohjois-)Kreikkaan Saksan ja Italian kautta teet reilun 1000 km ylimääräisen lenkin joudut vielä viettämään kymmenisen tuntia kreikkalaisessa ro-ro -aluksessa. Jokainen voi päissään pähkiä sen mielekkyyttä, varsinkin kun koko Itä-Eurooppa on erittäin mielenkiintoista ja turvallista matkailualuetta.
Alkuperäiselle kysyjälle: ainakin viime vuoden kokemukseni perusteella neuvoisin, että ajat Romaniassa n. 200 km pidemmän lenkin ja koukkaat Bukarestin kautta, nimittäin kartalla suorimmalta vaikuttanut reitti oli niin raskaiden tietöiden alla, että 500 km ajo vei reilut 12 tuntia. Bukarestin kautta tie oli paljon parempi ja matka joutui.
Serbiassa tiet ovat hyvässä kunnossa, mutta itse en sitä kautta ajanut, koska auto oli niin täynnä tavaraa, että halusin pysyä EU:n alueella ja välttää keskustelut serbialaisten tullimiesten kanssa. - Jormungar
Expat kirjoitti:
Tiedäthän jasminkaksi, että tieto on valtaa ja fiktio ei? Näin se kumminkin on ja vuosikymmenen Baltiassa asuneena ja koko Itä-Euroopassa satoja tuhansia kilometrejä autoilleena voin kertoa, että maalaamasi uhkakuvat Baltiasta eivät ole mitään muuta kuin puhdasta roskaa.
Minua ei ole kertaakaan pysäytetty tiellä poliisin toimesta ilman että siihen on joku syy, esim. ylinopeus. Maantierosvoja ei Baltiassa kuten ei muuallakaan Itä-Euroopassa käytännössä ole, tosin Suomesta on alkanut kuulua kummia tältäkin saralta.
Viime kesänä ajoin täältä Riiasta loma-asunnollemme Thassoksen saarelle eikä matkan varrella esiintynyt minkäänlaisia ongelmia. Ajamalla (Pohjois-)Kreikkaan Saksan ja Italian kautta teet reilun 1000 km ylimääräisen lenkin joudut vielä viettämään kymmenisen tuntia kreikkalaisessa ro-ro -aluksessa. Jokainen voi päissään pähkiä sen mielekkyyttä, varsinkin kun koko Itä-Eurooppa on erittäin mielenkiintoista ja turvallista matkailualuetta.
Alkuperäiselle kysyjälle: ainakin viime vuoden kokemukseni perusteella neuvoisin, että ajat Romaniassa n. 200 km pidemmän lenkin ja koukkaat Bukarestin kautta, nimittäin kartalla suorimmalta vaikuttanut reitti oli niin raskaiden tietöiden alla, että 500 km ajo vei reilut 12 tuntia. Bukarestin kautta tie oli paljon parempi ja matka joutui.
Serbiassa tiet ovat hyvässä kunnossa, mutta itse en sitä kautta ajanut, koska auto oli niin täynnä tavaraa, että halusin pysyä EU:n alueella ja välttää keskustelut serbialaisten tullimiesten kanssa."Jokainen voi päissään pähkiä sen mielekkyyttä, varsinkin kun koko Itä-Eurooppa on erittäin mielenkiintoista ja turvallista matkailualuetta."
Itsehän miettisin selvinpäin!
- Lekakola
Ajoin kesäkuun alussa perheeni (4 pax) kanssa Tallinnasta Bulgarian ja Kreikan rajalle.Reitti oli Kaunas-Lublin-Budapest-Beograd-Sofia-Sandanski.Kävimme myös 2 kertaa Thessalonikissa,Kulatan raja-aseman kautta.Tiemaksuja oli Unkarissa 17e kk,Serbia 23e suunta ja Bulgaria 10e kk.Paluu samaa reittiä
ja matkalla yhdet yl.nop sakot Sofiassa,20 euroa ilman kuittia.Ongelmia ei matkalla ollut, ainoastaan Puolassa matka on hidasta.- Pakettimatka
Älä maksa sakko poliisille (cash) ja maksa pankkin aina otta kuitti.(laki sano)Kysymys ei ole rahasta vaan periadinen asiasta. Ilman kuiiti suara maksaminen avutta kehitte ja jatkuttaa korroptio !
Lue myös Hasan Fuat Sarin matka Turun Sanomista!
Terveisin
HFS - Expat
Pakettimatka kirjoitti:
Älä maksa sakko poliisille (cash) ja maksa pankkin aina otta kuitti.(laki sano)Kysymys ei ole rahasta vaan periadinen asiasta. Ilman kuiiti suara maksaminen avutta kehitte ja jatkuttaa korroptio !
Lue myös Hasan Fuat Sarin matka Turun Sanomista!
Terveisin
HFSKuulostaa hienolta ja niin perin suomalaiselta. :)
Tosin minä aion jatkossakin tarvittaessa tukea Bulgarian ja Romanian poliisien viikonlopun virkistysrahaston muutamalla eurolla, enkä pyydä siitä kuittia.
On valtion tehtävä hoitaa korruptio kuntoon (vrt. esim. Viro, jossa siinä on onnistuttu erittäin hyvin), ei yksittäisten, pääasiassa pohjoismaisten matkailijoiden. Maassa maan tavalla.
- greece
Kiitti vastauksista. Pitää vielä harkita reittiä. Tuntuis kuitenkin siltä, että hengissä vois selvitä itäistä reittiäkin. Tottakai on harkittava tarkempia reittejä, ettei aivan mahdottomille slummikujille lähde ajelemaan.
Olemme menossa vuodeksi (ainakin) Kefaloniaan, koirat tulee mukaan, ja sen takia täytyy pysytellä mieluimmin eu-alueella.
Muuten, tietääkö kukaan saako Garminin navigaattoriin karttoja itä-euroopan alueilta? Ei nimittäin Suomen edustaja osannut sanoa asiasta mitään.Minulla on euroopan kartasto 2008, lieneekö jo uutta päivitystä? Toki päätieverkosto näkyy romaniasta ja bulgariasta, niinkuin Kreikastakin. Suurimmat kaupungitkin on tarkasti, mutta olis kiva jos olis tarkat koko matkan varrelta. Vai olisko joku toinen navigaattori parempi, kartat ei kai liene yhteensopivia toisen merkin kanssa, vai olenko väärässä?
Lisäksi, onko jollalin kokemusta matkan varren majoituspaikkojen suhtautuminen lemmikkieläimiin?- Käynyt
2009 karttapäivityksessä/kartoissa on ainakin Baltia huomattavasti aiempia versioita paremmin.
Ihmeellinen on edustaja jos ei tiedä myymästään tavarasta tuon enempää, tosin kuvaa hyvin nykyistä asiakaspalvelun tasoa. - Karolus51
Menimme viime kesänä sitä itäistä reittiä Slovenian rajalle asti ja ensi kesänä jatkamme vielä pidemmälle. Välietappeina olivat mm. Lublin, Svidnik Slovakiassa ja Tiszaujvaros Unkarissa joista viimeisimmässä olisi kylpylän yhteydessä olevalla leirintäalueella viihtynyt pitkäänkin. Hankin AL:sta tavalliseen karvalakki-Garminiin itäisen Euroopan muistikortin ja hyvin se toimi matkan ajan. Joskus se kyllä "laski uudelleen" aivan selvällä tieosuudella, mutta sen otimme vitsinä. Yhden ainoan slummikujan löysimme kun lähdimme erehdyksessä Lublinista ajamaan vanhaa tietä etelään, sieltäkin navigaattori sitten ohjasi 30 km jälkeen päätielle. Leirintäalueita emme ole koskaan varanneet etukäteen, mutta aina sellainen on löytynyt, joskus se hakeminen vain jäi aivan iltamyöhälle. Suuresti ihmettelen, että näitä tunteenomaisia Itä-Eurooppapurkauksia aina vain riittää, mutta kukas kieltää ajelemasta Saksan moottoriteitä jos semmoiset maisemat kovasti kiinnostavat, meitä ei.
- k3
Karolus51 kirjoitti:
Menimme viime kesänä sitä itäistä reittiä Slovenian rajalle asti ja ensi kesänä jatkamme vielä pidemmälle. Välietappeina olivat mm. Lublin, Svidnik Slovakiassa ja Tiszaujvaros Unkarissa joista viimeisimmässä olisi kylpylän yhteydessä olevalla leirintäalueella viihtynyt pitkäänkin. Hankin AL:sta tavalliseen karvalakki-Garminiin itäisen Euroopan muistikortin ja hyvin se toimi matkan ajan. Joskus se kyllä "laski uudelleen" aivan selvällä tieosuudella, mutta sen otimme vitsinä. Yhden ainoan slummikujan löysimme kun lähdimme erehdyksessä Lublinista ajamaan vanhaa tietä etelään, sieltäkin navigaattori sitten ohjasi 30 km jälkeen päätielle. Leirintäalueita emme ole koskaan varanneet etukäteen, mutta aina sellainen on löytynyt, joskus se hakeminen vain jäi aivan iltamyöhälle. Suuresti ihmettelen, että näitä tunteenomaisia Itä-Eurooppapurkauksia aina vain riittää, mutta kukas kieltää ajelemasta Saksan moottoriteitä jos semmoiset maisemat kovasti kiinnostavat, meitä ei.
Vähän on vanha ketju, mutta tuskimpa aihe ihan heti vanhenee käyttökelvottomaksi.
Käytiin tänä kesänä autolla viro-latvia-liettua-puola-tsekki-itävalta... ...ruotsista takaisin suomeen.
Viron puolella ei ongelmia, tiet oli hyvät ja naftaa oli joka huoltamolla (litrahinta melkolailla sama kuin suomessa, noin 1e/litra). Tosin se halvempi "nafta" jota ei varsinaisesti ole sen kummemmin merkitty, on todennäköisesti polttoöljyä. Kysyessa sanoivat vain "traktor, traktor". Vanhemmissa dieseleissä menee toki sekin. Pärnussa oltiin hotellissa yötä. Kannattaa katsella jostain matkan varrelta yöpaikka, vähänkään turistikaupungeissa tuntui olevan yöpaikat vähissä ja hinnat korkealla. Vaihtoehtoisesti voi katsella etukäteen edukkaan paikan netistä ja tarkistaa paikanpäällä haluaako siihen jäädä.
Latvian puolelle pääsee ilman rajamuodollisuuksia. Kukaan ei pysäyttele tai tarkistele mitään, senkun vain ajaa. Tiet huononee rajan toiselle puolelle mentäessä, mutta ei häiritsevästi. Pääasiassa hyvää tietä, mutta aina välillä tulee lyhyen matkaa rekipeltoa.
Hintataso halpenee hieman viroon verrattuna, naftan hinta pysyy suunnilleen samana. Majapaikkoja löytyy matkan varrelta eikä ne ole hinnalla pilattuja. Yövyimme bed & breakfast -majatalossa. Ulkonäkö ei ollut häävi, mutta uni tuli, aamupala oli hyvää. Venäjää puhuvat majatalon isännät olivat myös mukavia ja vieraskirjaa katsellessa oli samaisessa paikassa ollut paljon muitakin suomalaisia vuosien varrella, osa jopa toistuvasti.
Liettuaan pääsee taas ilman rajamuodollisuuksia. Hintataso ei olellisesti eroa latviasta. Tiet huononee taas. Ei pysty enää kehumaan hyväksi, mutta ei todellakaan ole niin huonoa mitä suomalaiset monesti antaa ymmärtää. Liikenne muuttuu hieman villimmäksi, mutta ei todellakaan pahaksi. Itse jopa tykkäsin kun ei kaiken tarvitse olla niin pilkunpäälle, kuten suomessa. Silti pääasiassa järjen kanssa ajetaan. Majapaikkoja löytyy, hintataso on edullinen. Yövyimme majatalossa joka sijaitsi noin pari-kolme kilometriä ennen puolan rajaa. Paikka oli todella hieno, juuri remontoitu. Aamulla pääsi uimaan takana sijaitsevaan järveen.
Puolaan jälleen ilman rajamuodollisuuksia. Ehkä edullisin näistä balttian maista. Nafta kuitenkin samaa hintaluokkaa kuin aikaisemmissakin. Puolan liikenne on oma lukunsa. Jos et tunne autoasi tai omia ajokykyjäsi, kannattaa mennä vaikkapa junalla. Osa rekoista painaa menemään ilman rajotinta, ohi mennään vaikka vastaan tulee autoja ja välillä menee kolme rekkaa vierekkäin. Nähtiinkin kolme maantikolaria, yhdessä oli henkilöauto ja rekka ajanut nokkakolarin... Kaupungissi nopeudet on kovat, parhaimmillaan lähemmäs 100km/h mutta kuitenki sujuvaa. Liikennesääntöjä muuten noudatetaan kyllä hienosti. Vilna oli mahtava kaupunki, aivan on ikävä takaisin. Hintataso on edullinen ja tekemistä ja nähtävää puolassa on vaikka kuinka paljon. Ovat kuulemma lisäilleet valvontakameroita kaupunkeihin reippaasti 2000 luvun aikana. Kun kyselin millaista yöllä on liikkua, sanoivat että rauhallista ja siltä se myös vaikuttikin kun puolenyön jälkeen tultiin elokuvista takaisin hostellille.
Ei pahaa sanaa balttian maista, päinvastoin (paitsi tuo puolan liikenne). Ennakkoluulot karisi urakalla ja nyt haluan päästä jopa venäjälle katselemaan miltä sielä näyttää. Suosittelen lämpimästi. Käykää ihmeessä katsomassa eurooppaa myös tuolta suunnalta, näitä maita ei ole vielä pilattu turisteilla, kuten nii moni muu euroopan maa tai iso kaupunki.
Navigaattori kannattaa päivittää ennen kuin lähtee reissuun. Itse päivitin kuukautta ennen oman tom tom:in mutta silti se oli aika hukassa varsinkin puolassa. Paperikartta kannattaa ostaa jostain mukaan.
Vodka kannttaa ostaa balttiasta, halvempaa kuin saksassa. Hyvää olutta saa myös samoihin hintoihin kuin saksasta, valikoima vain on huomattavasti laajempi. - Wihtori Wee
k3 kirjoitti:
Vähän on vanha ketju, mutta tuskimpa aihe ihan heti vanhenee käyttökelvottomaksi.
Käytiin tänä kesänä autolla viro-latvia-liettua-puola-tsekki-itävalta... ...ruotsista takaisin suomeen.
Viron puolella ei ongelmia, tiet oli hyvät ja naftaa oli joka huoltamolla (litrahinta melkolailla sama kuin suomessa, noin 1e/litra). Tosin se halvempi "nafta" jota ei varsinaisesti ole sen kummemmin merkitty, on todennäköisesti polttoöljyä. Kysyessa sanoivat vain "traktor, traktor". Vanhemmissa dieseleissä menee toki sekin. Pärnussa oltiin hotellissa yötä. Kannattaa katsella jostain matkan varrelta yöpaikka, vähänkään turistikaupungeissa tuntui olevan yöpaikat vähissä ja hinnat korkealla. Vaihtoehtoisesti voi katsella etukäteen edukkaan paikan netistä ja tarkistaa paikanpäällä haluaako siihen jäädä.
Latvian puolelle pääsee ilman rajamuodollisuuksia. Kukaan ei pysäyttele tai tarkistele mitään, senkun vain ajaa. Tiet huononee rajan toiselle puolelle mentäessä, mutta ei häiritsevästi. Pääasiassa hyvää tietä, mutta aina välillä tulee lyhyen matkaa rekipeltoa.
Hintataso halpenee hieman viroon verrattuna, naftan hinta pysyy suunnilleen samana. Majapaikkoja löytyy matkan varrelta eikä ne ole hinnalla pilattuja. Yövyimme bed & breakfast -majatalossa. Ulkonäkö ei ollut häävi, mutta uni tuli, aamupala oli hyvää. Venäjää puhuvat majatalon isännät olivat myös mukavia ja vieraskirjaa katsellessa oli samaisessa paikassa ollut paljon muitakin suomalaisia vuosien varrella, osa jopa toistuvasti.
Liettuaan pääsee taas ilman rajamuodollisuuksia. Hintataso ei olellisesti eroa latviasta. Tiet huononee taas. Ei pysty enää kehumaan hyväksi, mutta ei todellakaan ole niin huonoa mitä suomalaiset monesti antaa ymmärtää. Liikenne muuttuu hieman villimmäksi, mutta ei todellakaan pahaksi. Itse jopa tykkäsin kun ei kaiken tarvitse olla niin pilkunpäälle, kuten suomessa. Silti pääasiassa järjen kanssa ajetaan. Majapaikkoja löytyy, hintataso on edullinen. Yövyimme majatalossa joka sijaitsi noin pari-kolme kilometriä ennen puolan rajaa. Paikka oli todella hieno, juuri remontoitu. Aamulla pääsi uimaan takana sijaitsevaan järveen.
Puolaan jälleen ilman rajamuodollisuuksia. Ehkä edullisin näistä balttian maista. Nafta kuitenkin samaa hintaluokkaa kuin aikaisemmissakin. Puolan liikenne on oma lukunsa. Jos et tunne autoasi tai omia ajokykyjäsi, kannattaa mennä vaikkapa junalla. Osa rekoista painaa menemään ilman rajotinta, ohi mennään vaikka vastaan tulee autoja ja välillä menee kolme rekkaa vierekkäin. Nähtiinkin kolme maantikolaria, yhdessä oli henkilöauto ja rekka ajanut nokkakolarin... Kaupungissi nopeudet on kovat, parhaimmillaan lähemmäs 100km/h mutta kuitenki sujuvaa. Liikennesääntöjä muuten noudatetaan kyllä hienosti. Vilna oli mahtava kaupunki, aivan on ikävä takaisin. Hintataso on edullinen ja tekemistä ja nähtävää puolassa on vaikka kuinka paljon. Ovat kuulemma lisäilleet valvontakameroita kaupunkeihin reippaasti 2000 luvun aikana. Kun kyselin millaista yöllä on liikkua, sanoivat että rauhallista ja siltä se myös vaikuttikin kun puolenyön jälkeen tultiin elokuvista takaisin hostellille.
Ei pahaa sanaa balttian maista, päinvastoin (paitsi tuo puolan liikenne). Ennakkoluulot karisi urakalla ja nyt haluan päästä jopa venäjälle katselemaan miltä sielä näyttää. Suosittelen lämpimästi. Käykää ihmeessä katsomassa eurooppaa myös tuolta suunnalta, näitä maita ei ole vielä pilattu turisteilla, kuten nii moni muu euroopan maa tai iso kaupunki.
Navigaattori kannattaa päivittää ennen kuin lähtee reissuun. Itse päivitin kuukautta ennen oman tom tom:in mutta silti se oli aika hukassa varsinkin puolassa. Paperikartta kannattaa ostaa jostain mukaan.
Vodka kannttaa ostaa balttiasta, halvempaa kuin saksassa. Hyvää olutta saa myös samoihin hintoihin kuin saksasta, valikoima vain on huomattavasti laajempi.Niin, se on tämä Schengen sellainen hassu asia, joka poisti rajatarkastukset jäsenmaista jo vuosia sitten. Ei siellä via Balticalla ole tarvinnut pysähtyä rajoille enää muutamaan vuoteen, aivan samoin kuin Keski-Euroopassa.
- Anonyymi
Kannattaa mennä Baltia,Valko-Venäjä, Ukraina, Romania,Bulgaria [Ehkä Pohjois-Makedonia jos tykkää kiertää] Kreikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384128- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151961Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581588Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341417VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981141
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070