Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaippojen ominaisuudet?

Kertis-kesto?

Hei!
Itse olen pari kuukautta kokeillut tytöllemme kertisten ohessa kestoja. Käytössä on Äp:n imse vimse tai Imse vimsen kuori sideharso, tai Popoliinin kuori sideharso( popoliinin sisävaippa on vieläkin tytöllemme liian iso, tosin sideharsokin on jättimäinen!)
Pienikin pissamäärä leviää koko vappaan ja tyttö on vyötäröä myöden märkä. Maitokakka ei pysy sisällä, eikä kyllä kyljellä ollessa pissakaan. Jos kiristän kuoret kireämmälle, niin reisissä on kauheat painaumat.
Kertikset taas hengittävät mielestäni paremmin ja vaippaa ei tarvi vaihtaa koko ajan.(4-5 vaippaa kuluu päivässä, toisin kuin kestoja menis varmaan 10)Koskaan ei ole kertis myöskään päästäny mitään ulkopuolelle.

Eli hieman ihmettelen tätä vouhotusta kestojen ihoystävällisyydestä ja helppoudesta. Itse olen kyllä periaatteessa kestojen kannalla ja ompelutaitoinenkin olen, mutta en viitsisi liottaa tyttöä läpimärässä puuvillassa päiväkausia. Taitaa olla siis merkistä kyse noissa kestoissakin, vai?
Peseminen ei ole mikään ongelma, jos vaan ne vaipat menis pesuun, mutta oon kyllästyny vaihtamaan myös vaatteet ja petivaatteet aina kestiksen vuotamisen jälkeen ja se ei oo ihan ekologisemmasta päästä.
Minkälaisia kokemuksia muilla on ja mitä edullisia kestoja suosittelisitte? kannattaako vaihtaa kuoret vai sisävaipat? Villa-allergiani takia en mieleelläni haluaisi muoveja vaihtaa villaisiin.

10

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

      Nuo käyttämäsi vaipat eivät ole markkinoiden imukykyisimmistä materiaaleista tehtyjä. Kun ompelutaitoinen olet, kannattaa tehdä sisävaippoja joissa on ihoa vasten kuivaliina (mikrofleece, coolmax, kuivaliinaneulos) ja imuosana bambua tai hamppua, joko kiinni ommeltuna (jos on kuivausrumpu) tai irrallisena (otetaan pesun ja kuivatuksen ajaksi ulos vaipasta).

      Vähän isommalle voi sitten kokeilla taskuvaippojakin, eli sellaisia, joissa on kosteussulku ja kuivaliina toisiinsa kiinni ommeltuna ja niiden välissä tasku johon imut laitetaan. Ja tietenkin kuminauhat lahkeensuissa ja vyötäröllä.

      Vaippakankaita saa mm. täältä:
      http://www.myllymuksut.com/

    • lisäimu

      Meijän nyt 4kk poika on käyttänyt imse vimsen kanssa harsoa (origamitaitos). Ollaan laitettu sinne bambuimu lisäimuksi, jolloin imukyky on huomattavasti parempi kuin ilman. Meillä imse vimse -luomupuuvillakuori ja harso lisäimulla on itseasiassa pitänyt kakat kertistä paremmin sisällä. Neuvolassa on kehuttu pojan hyvää ihoa...ei uskoisi atoopikkojen kestovaippalapseksi:)

    • Ananasa K

      Minäkin käytin aluksi harsoja, mutta jo kuukauden ikäisen pojan pissamäärät olivat niin suuria, että ei toiminut. Vaippa piti vaihtaa yli 10 kertaa päivässä ja niiden taittelussa oli iltaisin hirveä homma. Sitten laitoin lisäimuksi palan bambuleeceä, mikä auttoi jo tosi paljon. Teilläkin varmaan tarvittaisiin lisäimua. Lähinnä tuon taitteluongelman takia, sekä siksi, että poikani iholle ei sopinut kostea harso, meillä siirryttiin melko pian taskuvaippoihin. Eli meillä on itseommeltuja sisätaskuvaippoja Imsen kuorien kanssa. Imuna bambua, ja hyvin toimii. Nyt kun poika alkaa liikkua enemmän, meillä on myös taskuvaippoja, joissa ei tarvita erillistä kuorta, ja tulemme siirtymään jatkossa niihin.

      • pro kestoilu

        Jos osaat kerta ommella, niin edullinen ja nopeasti kuivava vaihtoehto on joko taskuvaippa (eli vaippa, jossa on pul-kangas, eli sellanen muovi) tai sisätaskuvaippa. Kun sulla on kerta niitä harsoja, niin ne on sit hyviä sinne sisälle imuiksi.
        Mä en osaa ommella noita taskuvaippoja, enkä luota niihin niin paljon kuin siihen, et on sisävaippa kuori. En todella ole hyvä ompelemaan, mut olen ommellut monia sisävaippoja sisätaskuja.
        Yksinkertaisen sisätaskuvaipan saat niin, että otat kaavan vaikka parhaimman mallisesta kuoresta, mitä sulla on ja valitset kaksi kangasta, toisen ihoa vasten, siihen käy hyvin esim. flanelli. Jos lapsi ei ole kovin herkkäihoinen, niin sit voi laittaa trikoota tai ihan mitä vaan. Ulkokankaaksikin käy melkein mikä vaan, esim. college. Leikkaat kaksi samanlaista kappaletta vaippakaavan mukaan. Ompele ulkopintaan eteen tarranauhan pehmeätä puolta n.20cm (katso kuoresta mallia). Sit ompelet ulkokankaan taakse n. 8cm pitkän kuminauhan. Sisäpuolen kankaaseen voit myös ommella taakse kuminauhan, tai huolitella sen kohdan, minne tulis kuminauha. Sit voit ommella kappaleet yhteen, oikeat puolet vastakkain, mut taakse jää se aukko. Reisikumpparit voit ommella nyt siihen ulkokankaaseen kiinni, niin että venytät kumpparia samalla. Sit käännät vaipan ja ompelet tarranauhan koukkupuolta palat sisäkankaan reunaläppiin. Kannattaa ommella myös pesutarrat, eli pehmeästä tarrasta vastakappaleet (edelleen, katso mallia niistä hyvistä kuorivaipoista). Ja vaippa on valmis.
        Suuri Käsityölehti 1/2008 on myös vaippaohje. Mä oon ommellu sillä vanhemmalla ohjeella, olisko se ollut SK 3/2007 tai jotain sinne päin.
        Myös rengasneppareilla voi kiinnittää vaippoja ja tulee kivoja.
        Ei muutakuin ompelemaan ja kaatopaikkojen kuormitus vähenee! Varsinkin kun käyttää kierrätyskankaita, esim. vanhaa flanellia, trikoota, collegea tms. Herkkäihoiselle voi ostaa kuivaliinaa sisäkankaaksi.

        Toivottavasti tästä sai jotain selvä...


      • kikka85
        pro kestoilu kirjoitti:

        Jos osaat kerta ommella, niin edullinen ja nopeasti kuivava vaihtoehto on joko taskuvaippa (eli vaippa, jossa on pul-kangas, eli sellanen muovi) tai sisätaskuvaippa. Kun sulla on kerta niitä harsoja, niin ne on sit hyviä sinne sisälle imuiksi.
        Mä en osaa ommella noita taskuvaippoja, enkä luota niihin niin paljon kuin siihen, et on sisävaippa kuori. En todella ole hyvä ompelemaan, mut olen ommellut monia sisävaippoja sisätaskuja.
        Yksinkertaisen sisätaskuvaipan saat niin, että otat kaavan vaikka parhaimman mallisesta kuoresta, mitä sulla on ja valitset kaksi kangasta, toisen ihoa vasten, siihen käy hyvin esim. flanelli. Jos lapsi ei ole kovin herkkäihoinen, niin sit voi laittaa trikoota tai ihan mitä vaan. Ulkokankaaksikin käy melkein mikä vaan, esim. college. Leikkaat kaksi samanlaista kappaletta vaippakaavan mukaan. Ompele ulkopintaan eteen tarranauhan pehmeätä puolta n.20cm (katso kuoresta mallia). Sit ompelet ulkokankaan taakse n. 8cm pitkän kuminauhan. Sisäpuolen kankaaseen voit myös ommella taakse kuminauhan, tai huolitella sen kohdan, minne tulis kuminauha. Sit voit ommella kappaleet yhteen, oikeat puolet vastakkain, mut taakse jää se aukko. Reisikumpparit voit ommella nyt siihen ulkokankaaseen kiinni, niin että venytät kumpparia samalla. Sit käännät vaipan ja ompelet tarranauhan koukkupuolta palat sisäkankaan reunaläppiin. Kannattaa ommella myös pesutarrat, eli pehmeästä tarrasta vastakappaleet (edelleen, katso mallia niistä hyvistä kuorivaipoista). Ja vaippa on valmis.
        Suuri Käsityölehti 1/2008 on myös vaippaohje. Mä oon ommellu sillä vanhemmalla ohjeella, olisko se ollut SK 3/2007 tai jotain sinne päin.
        Myös rengasneppareilla voi kiinnittää vaippoja ja tulee kivoja.
        Ei muutakuin ompelemaan ja kaatopaikkojen kuormitus vähenee! Varsinkin kun käyttää kierrätyskankaita, esim. vanhaa flanellia, trikoota, collegea tms. Herkkäihoiselle voi ostaa kuivaliinaa sisäkankaaksi.

        Toivottavasti tästä sai jotain selvä...

        Yksi tosi hyvä sisätaskuvaippa on muuten Babyidean yhdenkoon sisätasku AirHour. On kai aika uusi tuote, mä ostin ensimmäisen kappaleen vähän kokeiltuna. Mä oon tykännyt hirveesti siitä ja sopii tuolle lapselle kuin nakutettu. Aloitettiin ihan harsoilla vastasyntyneestä, mutta pissamäärien lisääntyessä aloin hommaamaan sisävaippoja ja sisätaskuja, kun tykkään tosi paljon villiksistä. (: Tuossa etsin juuri näitä ko. vaippoja ja löysin sellaisen uuden putiikin kuin pepino. Taisi olla www.pepino.fi osoite. Siellä oli avajaistarjoukset menossa.


    • vaippailijaana

      minun kokemukseni on se, että rupesimme käyttämään kestoja kakkosella vasta sitten, kun hän oppi kävelemään!
      unilla oli aina pamppersin baby dry :)

      kohta syntyy kolmonen, ja olen miettinyt kestoilua... olen saanut tosi monet imsevimset (niistä on kyllä huonoja muistoja) mutta olen toistaiseksi ommellut niihin vanhoja pyyhkeitä lisäksi!

      ja sitten olen varautunut muutamilla taskuvaipoilla (itsetehtyjä) ja mikrokuituliinoilla (niistä hyviä kokemuksia alle 2 vuotiaalla pissiäisellä)
      mikrokuituliinoilla tarkoitan siis ihan kaupasta ostettuja siivousliinoja, joilla saa ohuen ja TODELLA IMEVÄN vaipan :D

      • kestovaipat on o

        Älkää nyt herranjumala mitään siivousvälineitä lastennen housuun laittako!

        Ostakaa KUNNON kestovaippoja KUNNON imumateriaaleilla.
        Silloin ne ovat imukykyisiä (puuvilla ei ime paljoka mitään) ihoystävällisiä ja toimivia.


      • vaippailijaana
        kestovaipat on o kirjoitti:

        Älkää nyt herranjumala mitään siivousvälineitä lastennen housuun laittako!

        Ostakaa KUNNON kestovaippoja KUNNON imumateriaaleilla.
        Silloin ne ovat imukykyisiä (puuvilla ei ime paljoka mitään) ihoystävällisiä ja toimivia.

        on meillä vanhoja froteepyyhkeitäkin kestovaipan välissä, mutta siivousliinojen kanssa pylly pysyi parhaassa kunnossa! eikä iho ollut märkä ja punottava... joten miksi ei?
        nehän ovat vaipassa taskun sisallä! EI ihoa vasten...

        ja mitä bambuun ja hamppukankaisiin tulee, meillä ne ovat olleet kaikkeista huonoimpia! eivät ime ollenkaan edes vuoden sinnikkään käytön jälkeen!! (toisin kuin nuo parhaat siivous(mikrokuitu)liinat)


      • ^^^
        vaippailijaana kirjoitti:

        on meillä vanhoja froteepyyhkeitäkin kestovaipan välissä, mutta siivousliinojen kanssa pylly pysyi parhaassa kunnossa! eikä iho ollut märkä ja punottava... joten miksi ei?
        nehän ovat vaipassa taskun sisallä! EI ihoa vasten...

        ja mitä bambuun ja hamppukankaisiin tulee, meillä ne ovat olleet kaikkeista huonoimpia! eivät ime ollenkaan edes vuoden sinnikkään käytön jälkeen!! (toisin kuin nuo parhaat siivous(mikrokuitu)liinat)

        Nuo harsot ei ainakaan meillä toimineet kovin pitkään. Kunnon bambuinen sisävaippa ja imse vimsen kuori toimii hyvin. Meillä nykyään helppouden vuoksi käytössä all in onet ja taskuvaipat. Niitä mies ja mummot suostuu vaihtamaan. Ostin bambu sisävaipat tuolta: http://www.vauvavaruste.fi/little-lamb-bambu-sisavaippa-p-770.html


      • 21
        kestovaipat on o kirjoitti:

        Älkää nyt herranjumala mitään siivousvälineitä lastennen housuun laittako!

        Ostakaa KUNNON kestovaippoja KUNNON imumateriaaleilla.
        Silloin ne ovat imukykyisiä (puuvilla ei ime paljoka mitään) ihoystävällisiä ja toimivia.

        En näe mitään syytä miksi ei siivousliinoja voisi käyttää? Kelpaahan ne ruokapöydänkin pyyhkimiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe