garmin gpsmap 76 nopeus vaihtelee 1-1,5 solmua vaikka vene tuntuu kulkevan samaa vauhtia koko ajan johtuuko uudesta sirf 3 piiristä vai onko vikaa
muilla kokemuksia asiasta?
vanhassa gepsissä en tälläista niinkään huomannut
garmin gps
12
1510
Vastaukset
- ilmeisesti
aalloista, tuskin heittää tyynellä
- Lowrance
Voihan nopeus vaihdella hieman aaltojen ja positiotietojen epätarkkuuden takia, mutta tuskin noin paljon. Mutta minulla on kerran ollut saman suuruinen ongelma vanhan Lowrance GPS:n kanssa. Se ymmärsi USA:ssa käytössä oleva WAAS SDGPS-signaaleja, mutta ei Europpalaista EGNOS:ta. Europalle sopimaton WAAS-singaali aiheutti tuollaisia heittoja. Loppui heti kun GPS menetti linkin WAAS-satelliittiin.
- kokeilla
täytyypä kokeilla waassin kytkemistä pois käytöstä
- S/y Aava
kokeilla kirjoitti:
täytyypä kokeilla waassin kytkemistä pois käytöstä
Minulla on Garmin 76 avotilassa jo useita vuosia. Olen hoksannut samanlaisia hetkellisiä häiriöitä kuin tässä on kuvattu.
Normaalitilassa:
- pläkässä nopeusnäyttö /- 0,1 kn, jos ei maininkia
- isommassa aallokossa nopeusnäyttö /- 1 kn, etenkin myötäaaltoon
Ehken aallokossa pitäisi olla vähän suurempi "vaimennus" jottei viisari värähtelisi niin paljon, mutta toisaalta eipä tuo minua haittaa.
Mutta, jonkun kerran on ollut häiriötila, joka on kestänyt muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin:
- nopeus alkaa pomppimaan hulvattomasti esim 5-12 kn välillä, vaikka oikea nopeus tasaisesti n. 6
- myöskin tuo reilun kaapelin äkillinen sijainnin siirtymä sivulle todellisesta on koettu muutaman kerran. Eka kerta Pärnuun tullessa, siihän on aika kapea ränni ennen joensuuta, gpsi tukena ajeltiin kohti linjaloistoja, kun se yhtäkkiä alkoi väittää suuntaa vääräksi (eli paikkamme olisi ollut muka väylän länsipuolella kaapelin parin verran). Avomerellähän tälläistä ei huomaa eikä myöskää useimmiten kun matka seuraavaan reittipisteeseen on riittävän pitkä. Kyseessä on siis perus G76, jossa ei ole karttapohjaa.
Miten se WAAS kytketään päältä pois? Ehkä nuo manuaalit vielä löytyisivät, ja hermohallintaa voisi testata yritys-erehdys menetelmällä valikkoja selatessa, mutta jospa joku osaisi neuvoa oikean näpyttely-yhdistelmän?
- alubonito
Karttakäytössä Garminilla saattaa esiintyä myös sellainen virhe, että paatti näytöllä voi poiketa reitiltä sivuun yht äkkiä ja kulkee ikään kuin reittiviivan sivussa, samaan suuntaan reitin kanssa, mutta n.0,2mpk sivulla, kestäen muutamia kymmeniä sekunteja. Aivan kuin KKJ olisi hetken päällä, laitteen ollessa WGS-järjestelmällä. Tätä on esiintynyt muutamissa Garmin kepseissä. Itelläni on Furunon kepsi, enkä ole huomannut 6v. aikana vastaavaa.
- huomannut
tai ainakin tuntuu siltä että sijainti kartalla olisi välillä oikeampi KKJ.n mukaan kuin WGS.n
- fmas
huomannut kirjoitti:
tai ainakin tuntuu siltä että sijainti kartalla olisi välillä oikeampi KKJ.n mukaan kuin WGS.n
Minulla teki myös pari kertaa tuollaista "hyppimistä" Garmin 4008 plotterilla, mutta ongelma hävisi kun otin WAAS/EGNOS:in pois käytöstä.
- pimeään
Ei mikään nykyaikainen GPS voi tyriä nopeuden mittausta. Tarkkuus on 1-2% ilman WAAS-EGNOS tai DGPS tukea. Tuollainen huojunta 1 solmu kun vauhtia on ehkä 10 ja vene menee suoraan tasaisella vedenpinnalla voi johtua vain heikosta antennisignaalista ja paikan tulisi hyppiä samanaikaisesti. Onko antenni hytissä sisällä?
- antennia
ei ole
vaan pelkästään laitteen oma antenni joka on välillä sisällä välillä ulkona
ja laite ilmoittää sijainti tarkkuudeksi yleensä - 11-40 metriä vielä ei ole päässyt kokeilemaan tuota waassin pois kytkentää onko sillä vaikutusta
- ei ole
Eipä ole sattunut tuollaista ilmiötä. Sirf piirihän herkentää gps singnaalia. Eikä päinvastoin. Ja jos singnaali katoaa, mikä on erittäin epätodennäköistä, laite kyllä ilmoittaa asian. Sen sijaan vaikka vene tuntuu menevän samaa vauhtia, on vain tuntumaa. Merellä se ei kuitenkaan mene täysin samaa vauhtia. Samoilla kierroksilla.
- tarkkuuslaitteita
GPS laskee nopeutta ja suuntaa kahden paikkapisteen muutoksen perusteella, lisäksi huomioidaan satelliittisignaalin dopler-siirtymiä. Mm. veneen keinunta (eli antenni liikkuu edes takaisin) aiheuttaa virhettä dopler-mittaukseen ja paikkamittaukseen.
Kuinka mittaustuloksia sitten keskiarvoistetaan ja esitetään on lukusinänsä.
Olen täälläkin useaan otteeseen kirjoittanut, että vastaanotin ei itse tiedä mistään onko signaali oikea vai väärä - kuten mm. WAAS havainnot ovat helposti monelle osoittaneet. 'Tarkkuuden' lisääminen on aiheuttanut selkeää virhettä.
Ihan aikuisten oikeesti, tutustukaan itse järjestelmään, älkääkä mainoksiin. Silloin tiedättä minkä haltuun olette henkiriepunne antamassa.
Samaten olen toistuvasti kirjoittanut karttojen epätarkkuuksista. Navigaattoreiden rannikkokartat on tehty yleisimmin 1:50 000 materiaalista, mietikään hetki, paljonko 1 mm heitto kartalla vastaa luonnossa. Lisäksi virheet summautuvat, joten 100m heitto näytöllä ei ole kovinkaan ihmeellistä.
Päivän Hesarissa oli juttua, Suomenlahden ylitysunnista, kuinka 'oletettu' 55km matka oli 'olevinaan' GPS:n mukaan 10km pidempi. Hitaalla nopeudella signaalin huojunta aihetuttaa huomattavaa 'lisä'matkaa. Jokainen voi todeta itse paljonko 'matkaa' tulee pitämällä gepsia päällä 12h paikoillaan.- sitä mieltä
Gepsi itsessään pitää kyllä paikkaansa. Sensijaan kartat jotita on eri valmistjilla, eivät. kartathan yleisesti perustuvat suomalaisiin merikarttoihin. Ja totta on sekin että mittakaavassa 1/50 000. Eri asia on kuinka tarkasti ne on kopioitu. Karttoihin en niinkään luottaisi. Mutta koordinaatit ovat aina pitäneet paikkaansa. Waas egnosia minulla ei ole päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657