Ref 7.5 kaukovaloja?

Sokea

Tietääkö kukaan mistä voisi löytyä kaukovaloja referenssiluvulla 7.5? AKEn mukaan kaukovalojen referenssiluvut ovat 7.5-10-12.5-17.5 jne. Löysin kyllä netistä ref.10 lamppuja mutta en 7.5.
Syy kysymykseen? Tyhmät referenssisäännöt (max 75), onnnettomat kaukovalot 2x30 referenssillä sekä haastava autonkeula, joka vaatii erikoiskikkailua asennuslevyineen. Periaattessa ajattelin asentaa 2x jotain kunnollisia valoja ja ennen katsastusta vaihtaa paikalle 2x ref7.5 valot, jotta ei tarvitse purkaa asennustelinetta eikä johtosarjaa.

18

3540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esson veijo

      poistat ne alkuperäiset kaukovalot käytöstä? Sitten saat laittaa vaikka ref 37,5 pitkät.

      • Sokea

        Ei niitä noin vaan poisteta, katsastusmies repii pelihousujaan. Pitäisi olla "EU-kytkentä", eli joko alkuperäiset tai lisävalot ovat kytkettyinä , mutta eivät samaan aikaan saa palaa. Kaikki autossa olevien valojen täytyy lain mukaan toimia. Ja kuulemma kytkin pitää olla sisätiloissa, ei konepellin alla -> turhia johtoja sisään asti. Onko tästä kellään kokemuksia tai tietoa?

        Kyseessä on saksalainen ihme nimeltään Opel Vectra C, jossa kaiken kukkuraksi taitaa olla polttimoiden valvontasysteemi -> kusinen kytkentä luvassa jos ei halua virheilmoituksia kojelautaan kun kytkee lisäkaukovalot päälle ja alkuperäiset pois...


      • - MOK -
        Sokea kirjoitti:

        Ei niitä noin vaan poisteta, katsastusmies repii pelihousujaan. Pitäisi olla "EU-kytkentä", eli joko alkuperäiset tai lisävalot ovat kytkettyinä , mutta eivät samaan aikaan saa palaa. Kaikki autossa olevien valojen täytyy lain mukaan toimia. Ja kuulemma kytkin pitää olla sisätiloissa, ei konepellin alla -> turhia johtoja sisään asti. Onko tästä kellään kokemuksia tai tietoa?

        Kyseessä on saksalainen ihme nimeltään Opel Vectra C, jossa kaiken kukkuraksi taitaa olla polttimoiden valvontasysteemi -> kusinen kytkentä luvassa jos ei halua virheilmoituksia kojelautaan kun kytkee lisäkaukovalot päälle ja alkuperäiset pois...

        ... niin on, ettei niillä ref. 7,5 valoilla ei ole sinun auton keulalla mitään käytännön merkitystä - jos auton omat valot palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, niin valon määrän perusteella et edes huomaa onko ne lisäpitkät päällä vai ei!

        Mulla on itsellä ollut sama tilanne - lain mukaan saa laittaa ref 12,5 valot ja sellaiset auton keulalla on muutaman vuoden ollutkin. Nyt pistin ne roskiin ja laitan hiukan paremmat (ref. 17,5) tilalle. Joutuukohan nuo ottamaan katsastuksen ajaksi pois - mulla olisi sellainen epäilys, ettei noihin välttämättä puututtaisi...


      • Sokea
        - MOK - kirjoitti:

        ... niin on, ettei niillä ref. 7,5 valoilla ei ole sinun auton keulalla mitään käytännön merkitystä - jos auton omat valot palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, niin valon määrän perusteella et edes huomaa onko ne lisäpitkät päällä vai ei!

        Mulla on itsellä ollut sama tilanne - lain mukaan saa laittaa ref 12,5 valot ja sellaiset auton keulalla on muutaman vuoden ollutkin. Nyt pistin ne roskiin ja laitan hiukan paremmat (ref. 17,5) tilalle. Joutuukohan nuo ottamaan katsastuksen ajaksi pois - mulla olisi sellainen epäilys, ettei noihin välttämättä puututtaisi...

        ...olikin mistä noita ref 7.5-valoja saisi. Katsastuksessa niitä käyttäisin jotta en tarvitsisi repiä asennuslevyt ja johtosarjat pois. Ref 7.5 valot varmaan ovat aika pilipalivaloja mutta lailliset katsastuksessa.


      • autossasi
        Sokea kirjoitti:

        ...olikin mistä noita ref 7.5-valoja saisi. Katsastuksessa niitä käyttäisin jotta en tarvitsisi repiä asennuslevyt ja johtosarjat pois. Ref 7.5 valot varmaan ovat aika pilipalivaloja mutta lailliset katsastuksessa.

        Käsittääkseni autossa jossa pitkät on suurella referenssiluvulla, palaa lähivalot aina? Eli pitkiä ei ole tarvinnut hajottaa lähelle, ja siksi pitkät ovat pistemäisemmät ja referenssiluku on suurempi.

        Mielestäni olisi fiksuinta hommata jotkut kunnon lisäpitkät, mutta katsastukseen sellainen kytkentä, että molemmat eivät voi palaa yhtäaikaa.

        Ei kai jonkun pienen haamujohdonpätkän poistaminen katsastuksen ajaksi voi olla työläämpää kuin valojen vaihtaminen...


      • ole koskaan laskenut
        - MOK - kirjoitti:

        ... niin on, ettei niillä ref. 7,5 valoilla ei ole sinun auton keulalla mitään käytännön merkitystä - jos auton omat valot palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, niin valon määrän perusteella et edes huomaa onko ne lisäpitkät päällä vai ei!

        Mulla on itsellä ollut sama tilanne - lain mukaan saa laittaa ref 12,5 valot ja sellaiset auton keulalla on muutaman vuoden ollutkin. Nyt pistin ne roskiin ja laitan hiukan paremmat (ref. 17,5) tilalle. Joutuukohan nuo ottamaan katsastuksen ajaksi pois - mulla olisi sellainen epäilys, ettei noihin välttämättä puututtaisi...

        referenssejä, mutta toisaalta ne aina myös olleet laillisia... ilmeisesti ei ole herättänyt huomioo tai sitten Suomi on tän asian suhteen lähestymässä sivistysmaita missä pidetään lisäpitkiä nokalla kauniimpana kuin 500kg hirveä.

        Mutta näin se on että jos kuupat nokalla on (idioottival, äh ei ku sumarit tai lisäpitkät) niin niiden pitää toimia.

        Ja jos ne poistaa niin tietenkään ei saa jäädä törröttään mitään teräviä kiinnikkeitä.

        Itse aion tehdä silviissiin että kun autossa on "nelivalot" eli lisäpitkät omasta takaa niin muutan ne omat umpiot releen kautta toimiviks jolloinka ne sää vähä lisää ruokaa ja saan vaihtoreleen siihen myös.
        Sitten laitan 37.5 ref lisäpitkät ja releen kautta voima ja myös em vaihtoreleeseen.
        Näin saan joko auton omat pitkät tai lisäpitkät toimimaan leimalla vuoroon eli ref pysyy aina sallittuna.
        Uskoisin tämän olevan ihan laillista ja voin sitten katsurille kertoa että haluan pitää arvokkaat lisävalot kivisuojien alla kesän ajan kun pärjään auton omilla pitkillä...

        Tosin käytännössä varmaan kaikki tulee pelaan yht`aikaa hieman paremmilla polttimoilla. Oli hyötyä tai haittaa, ei sekään ole mahdotonta... No kai se kaikki valo nokalla on iloksi.

        Tästä voi muuten katsoa kuinka paljon 100w polttimot vs 55w parantavat valojen mittaustulosta... aika vähän!
        http://195.69.129.26/webshop/documents/63088850d1862173547a9666607e0a83/Särtryck_Test_Vi_Bilägare_2006.pdf

        "... niin on, ettei niillä ref. 7,5 valoilla ei ole sinun auton keulalla mitään käytännön merkitystä - jos auton omat valot palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, niin valon määrän perusteella et edes huomaa onko ne lisäpitkät päällä vai ei! "
        Tohon täytyy sanoa että kun joskus oli jotkut 30e halpisvalot niin kylä nekin koko rahan edestä näytti! Valon märä lisääntyi eli ei nekään turhia ole, tosin ref oli varmasti isompi kuin 7.5...


      • sulake minkä
        autossasi kirjoitti:

        Käsittääkseni autossa jossa pitkät on suurella referenssiluvulla, palaa lähivalot aina? Eli pitkiä ei ole tarvinnut hajottaa lähelle, ja siksi pitkät ovat pistemäisemmät ja referenssiluku on suurempi.

        Mielestäni olisi fiksuinta hommata jotkut kunnon lisäpitkät, mutta katsastukseen sellainen kytkentä, että molemmat eivät voi palaa yhtäaikaa.

        Ei kai jonkun pienen haamujohdonpätkän poistaminen katsastuksen ajaksi voi olla työläämpää kuin valojen vaihtaminen...

        poistamalla valon saa pimeäks, mutta kun sen pitää toimia jos on nokalla.

        Jos laittaa tämmöset parkkipolttimolliset lisävalot niin silloin toi sulake on hyvä, ne parkit kun taitaa olla laittomia...

        Mutta itse ehdotan tota vieressä kuvaamaani vaihtoreleohjausta.


      • - MOK -
        ole koskaan laskenut kirjoitti:

        referenssejä, mutta toisaalta ne aina myös olleet laillisia... ilmeisesti ei ole herättänyt huomioo tai sitten Suomi on tän asian suhteen lähestymässä sivistysmaita missä pidetään lisäpitkiä nokalla kauniimpana kuin 500kg hirveä.

        Mutta näin se on että jos kuupat nokalla on (idioottival, äh ei ku sumarit tai lisäpitkät) niin niiden pitää toimia.

        Ja jos ne poistaa niin tietenkään ei saa jäädä törröttään mitään teräviä kiinnikkeitä.

        Itse aion tehdä silviissiin että kun autossa on "nelivalot" eli lisäpitkät omasta takaa niin muutan ne omat umpiot releen kautta toimiviks jolloinka ne sää vähä lisää ruokaa ja saan vaihtoreleen siihen myös.
        Sitten laitan 37.5 ref lisäpitkät ja releen kautta voima ja myös em vaihtoreleeseen.
        Näin saan joko auton omat pitkät tai lisäpitkät toimimaan leimalla vuoroon eli ref pysyy aina sallittuna.
        Uskoisin tämän olevan ihan laillista ja voin sitten katsurille kertoa että haluan pitää arvokkaat lisävalot kivisuojien alla kesän ajan kun pärjään auton omilla pitkillä...

        Tosin käytännössä varmaan kaikki tulee pelaan yht`aikaa hieman paremmilla polttimoilla. Oli hyötyä tai haittaa, ei sekään ole mahdotonta... No kai se kaikki valo nokalla on iloksi.

        Tästä voi muuten katsoa kuinka paljon 100w polttimot vs 55w parantavat valojen mittaustulosta... aika vähän!
        http://195.69.129.26/webshop/documents/63088850d1862173547a9666607e0a83/Särtryck_Test_Vi_Bilägare_2006.pdf

        "... niin on, ettei niillä ref. 7,5 valoilla ei ole sinun auton keulalla mitään käytännön merkitystä - jos auton omat valot palaa yhtä aikaa lisäpitkien kanssa, niin valon määrän perusteella et edes huomaa onko ne lisäpitkät päällä vai ei! "
        Tohon täytyy sanoa että kun joskus oli jotkut 30e halpisvalot niin kylä nekin koko rahan edestä näytti! Valon märä lisääntyi eli ei nekään turhia ole, tosin ref oli varmasti isompi kuin 7.5...

        ... niissä halpisvaloistakin aivan kelvollisia löytyy, siitä en rupea kiistelemään ja valoteho ei aina välttämättä kasva hinnan kasvaessa (kalliissa valoissakin on parempia ja huonompia)

        Se pointti vaan tuossa minun on tekstissäni on siinä, että ne ref. 12,5 (tai alle) valot vaan yksinkertaisesti on melko onnettomia - jos autossa on kohtuu hyvät valot jo ennestään, niin tosiaankaan niistä lisäpitkistä ei paljon huomaa, onko ne päällä vai ei (ja tämä perustuu omaan käytännön kokemukseen).

        Kun siirrytään ref. 17,5 (tai yli) valoihin, niin valaisinvaihtoehtojen määrä kasvaa valtavasti ja myös valoteho nousee selvästi. Noista sitten jo näkee ohjaamosta, palaako ne vai ei - ei tarvitse käydä auton edessä katsomassa...


      • kinaamassa ole,
        - MOK - kirjoitti:

        ... niissä halpisvaloistakin aivan kelvollisia löytyy, siitä en rupea kiistelemään ja valoteho ei aina välttämättä kasva hinnan kasvaessa (kalliissa valoissakin on parempia ja huonompia)

        Se pointti vaan tuossa minun on tekstissäni on siinä, että ne ref. 12,5 (tai alle) valot vaan yksinkertaisesti on melko onnettomia - jos autossa on kohtuu hyvät valot jo ennestään, niin tosiaankaan niistä lisäpitkistä ei paljon huomaa, onko ne päällä vai ei (ja tämä perustuu omaan käytännön kokemukseen).

        Kun siirrytään ref. 17,5 (tai yli) valoihin, niin valaisinvaihtoehtojen määrä kasvaa valtavasti ja myös valoteho nousee selvästi. Noista sitten jo näkee ohjaamosta, palaako ne vai ei - ei tarvitse käydä auton edessä katsomassa...

        mun pointti on se että vaikkei raaskisi sijoittaa kuin 30e (kai niitä allekin nykyään saa?) niin ei se mene hukkaan sekään. Noihan yleensä on 17.5 tai yli kumminkin...


    • ajatus?

      Saiskohan auton omat valot korvattua jollakin umpiolla, jossa olis pienempi referenssi?

      • Sokea

        Kyseessä on C-Vectra, jossa on umpiossa lähivalo, parkki, kaukovalo ja vilkku. Hinta motonetissa 109€/kpl, ja kuitenkin sama referenssiluku. Enpä usko että niitä on toisenlaisia tohon malliin missä olisi alempi referenssiluku.

        Mikäli ei nyt kukaan keksi mistä saisi ref 7.5 kaukovalot niin taidan suunnitella kiinnitykset niin että niitä saa irti vähäisellä vaivalla ja nykiä ne pois sitten ennen katsastusta. Vaatii vähän kikkailua mutta kuten joku 24:n keskustelupalstoilla totesi, niin mielummin nokalla on lisäkaukovalot (vaikkakin laittomat) kuin 500kg hirvenlihaa.

        Eikä tässä tarvi nyt viisastelijoiden kommentoida että kyllä sitä hirveä voi väistää kunhan ajaa rauhallisesti, ei aja lainkaan tai ajaa vain valoisaan aikaan jne jolloin lisävalot olisivat turhia.


      • näin?
        Sokea kirjoitti:

        Kyseessä on C-Vectra, jossa on umpiossa lähivalo, parkki, kaukovalo ja vilkku. Hinta motonetissa 109€/kpl, ja kuitenkin sama referenssiluku. Enpä usko että niitä on toisenlaisia tohon malliin missä olisi alempi referenssiluku.

        Mikäli ei nyt kukaan keksi mistä saisi ref 7.5 kaukovalot niin taidan suunnitella kiinnitykset niin että niitä saa irti vähäisellä vaivalla ja nykiä ne pois sitten ennen katsastusta. Vaatii vähän kikkailua mutta kuten joku 24:n keskustelupalstoilla totesi, niin mielummin nokalla on lisäkaukovalot (vaikkakin laittomat) kuin 500kg hirvenlihaa.

        Eikä tässä tarvi nyt viisastelijoiden kommentoida että kyllä sitä hirveä voi väistää kunhan ajaa rauhallisesti, ei aja lainkaan tai ajaa vain valoisaan aikaan jne jolloin lisävalot olisivat turhia.

        Jos et ole tosi innokas kuuklaaja ja varaosaliikkeiden sekä halpahallien kiertelijä niin noi ref 7.5 valot kyllä taitaa jäädä löytymättä.

        Mutta katsoin ittekkin motonetin sivuja ja siellähän seisoo että vekun umpio on H7 H7 -mallia. Eli miksi et laita esim tälläsiä
        http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1038
        ja irroita auton omasta umpiosta vain lisävalon johtoa?

        Eli pitkinä toimii ainoastaan noi lisäpitkät ja orkkisvalot on palautettavissa käyttöön jos niin haluaa vain painamalla liittimen takas paikalleeen. Tietysti joku saattais katsastuksen jälkeen laittaa molemmat toimimaan, mutta sehän jokaisen oma asia. Ei ainakaan tarvisi irroitella niitä lisävaloja aina ja varmasti on tehokaammat kuin omat ref 7.5 valot!

        Eli jos olet joka tapauksessa laittamassa jotain nokalle niin miksei kunnollisia jotka käy ainoista valoista?

        Noi näyttämäni valot tulevat kuulumaan omaan edellä mainittuun (tohon vaihtoreleellä ohjattuun) kokoonpanoon ja niitä saa samaan "shokkihintaan" muiltakin, eli en mainosta ko liikettä mutta sen nimen satuin muistamaan.


      • mf..
        Sokea kirjoitti:

        Kyseessä on C-Vectra, jossa on umpiossa lähivalo, parkki, kaukovalo ja vilkku. Hinta motonetissa 109€/kpl, ja kuitenkin sama referenssiluku. Enpä usko että niitä on toisenlaisia tohon malliin missä olisi alempi referenssiluku.

        Mikäli ei nyt kukaan keksi mistä saisi ref 7.5 kaukovalot niin taidan suunnitella kiinnitykset niin että niitä saa irti vähäisellä vaivalla ja nykiä ne pois sitten ennen katsastusta. Vaatii vähän kikkailua mutta kuten joku 24:n keskustelupalstoilla totesi, niin mielummin nokalla on lisäkaukovalot (vaikkakin laittomat) kuin 500kg hirvenlihaa.

        Eikä tässä tarvi nyt viisastelijoiden kommentoida että kyllä sitä hirveä voi väistää kunhan ajaa rauhallisesti, ei aja lainkaan tai ajaa vain valoisaan aikaan jne jolloin lisävalot olisivat turhia.

        Millaiset H-7 polttimot siinä on ?
        ( Premium tai vastaava peruspoltin ?)

        Eli oletko kokeillut parempi laatuisia polttimoita Philipsin X-treme Power tai Osramin NightBreaker ?

        Tai vaihtoehtoisesti onko mahdollista laittaa Xenonit ?
        Xenonin umpiothan oli 2005- vuosimallista ylöspäin lähtien .


      • Sokea
        mf.. kirjoitti:

        Millaiset H-7 polttimot siinä on ?
        ( Premium tai vastaava peruspoltin ?)

        Eli oletko kokeillut parempi laatuisia polttimoita Philipsin X-treme Power tai Osramin NightBreaker ?

        Tai vaihtoehtoisesti onko mahdollista laittaa Xenonit ?
        Xenonin umpiothan oli 2005- vuosimallista ylöspäin lähtien .

        Auto on vuosimallia 2004, eli on halogeenit nokalla.
        Käytössä on ollut GE Megalight 60%, Night breakereita yms. Ihan hyviä mutta eivät kahdenna eivätkä levennä kaukovaloja.

        Eli perimmäinen tarve olisi saada asennusteline ja johtosarja näyttämään lailliselta katsastuksessa. Tämä onnistuu vain ref7.5 valoilla. Loput 364 päivää vuodesta ajattelin jotain Rallye3000 tsjp käyttää.

        Googlettanut olen, mutta en ole löytänyt ref7.5 valoja vielä mistään.

        Toisin kuin täällä on ehdotettu, irrotettuja piuhoja, poistettuja polttimoita yms _ei_ mene katsastuksesta läpi. EU-sääntöjen mukaan autoon asennetut kaukovalot pitää kaikkien toimia erikseen kytkimellä mikäli kokonaisref.luku ylittää 75.Ja kuulemma kytkimen pitää olla sisätiloissa, ei konepuolella. Ja kuulemma kytkennästä ei saa tulla kojelautaan (ooppelissa valojen valvontajärjestelmä) vikailmoituksia palanneesta valosta kun vaihtaa kaukovaloparista toiseen.

        Joten, urli tähän vastaukseksi mistä voisi noita ref 7.5-valoja löytää, kiitos. :)


      • mf..
        Sokea kirjoitti:

        Auto on vuosimallia 2004, eli on halogeenit nokalla.
        Käytössä on ollut GE Megalight 60%, Night breakereita yms. Ihan hyviä mutta eivät kahdenna eivätkä levennä kaukovaloja.

        Eli perimmäinen tarve olisi saada asennusteline ja johtosarja näyttämään lailliselta katsastuksessa. Tämä onnistuu vain ref7.5 valoilla. Loput 364 päivää vuodesta ajattelin jotain Rallye3000 tsjp käyttää.

        Googlettanut olen, mutta en ole löytänyt ref7.5 valoja vielä mistään.

        Toisin kuin täällä on ehdotettu, irrotettuja piuhoja, poistettuja polttimoita yms _ei_ mene katsastuksesta läpi. EU-sääntöjen mukaan autoon asennetut kaukovalot pitää kaikkien toimia erikseen kytkimellä mikäli kokonaisref.luku ylittää 75.Ja kuulemma kytkimen pitää olla sisätiloissa, ei konepuolella. Ja kuulemma kytkennästä ei saa tulla kojelautaan (ooppelissa valojen valvontajärjestelmä) vikailmoituksia palanneesta valosta kun vaihtaa kaukovaloparista toiseen.

        Joten, urli tähän vastaukseksi mistä voisi noita ref 7.5-valoja löytää, kiitos. :)

        Ongelmana on tosiaan nuo alkuperäiset liian isolla ref. lukemilla .

        Se aiheuttaa ongelman täällä pohjoismaissa , kun täällä ei katuvaloja ei joka paikassa ole niin yleisesti kuin Keski-Euroopassa.
        Eikä ks. automallin markkinaosuus ole täällä niin merkittävä kokonaistuotantoon , että kannattaisi erikseen räätäröitä omaa ratkaisua tänne .

        Itse ehkä tekisi kuten moni ehdotti laittaisi ne 17.5 ref. lamput keulaa mikäli lisävaloja kaipaisin , tosi joutuisi inspiroimaan näppärän irroitus/kiinnitys - systeemin ( joka kelpaa katsastusmiehelle -typerää sinäänsä eihän katsastus mies ks. autoa aja).


      • tässä tapauksessa
        mf.. kirjoitti:

        Ongelmana on tosiaan nuo alkuperäiset liian isolla ref. lukemilla .

        Se aiheuttaa ongelman täällä pohjoismaissa , kun täällä ei katuvaloja ei joka paikassa ole niin yleisesti kuin Keski-Euroopassa.
        Eikä ks. automallin markkinaosuus ole täällä niin merkittävä kokonaistuotantoon , että kannattaisi erikseen räätäröitä omaa ratkaisua tänne .

        Itse ehkä tekisi kuten moni ehdotti laittaisi ne 17.5 ref. lamput keulaa mikäli lisävaloja kaipaisin , tosi joutuisi inspiroimaan näppärän irroitus/kiinnitys - systeemin ( joka kelpaa katsastusmiehelle -typerää sinäänsä eihän katsastus mies ks. autoa aja).

        Inssi antaa armon käydä oikeudesta?

        Jos pitkissä ei olis merkintää, ne tulkittais 20ref valoiksi. Ehkä vähemmän tiukkapipo inssi hyväksyy ref 17.5 lisävalot...


      • - MOK -
        mf.. kirjoitti:

        Ongelmana on tosiaan nuo alkuperäiset liian isolla ref. lukemilla .

        Se aiheuttaa ongelman täällä pohjoismaissa , kun täällä ei katuvaloja ei joka paikassa ole niin yleisesti kuin Keski-Euroopassa.
        Eikä ks. automallin markkinaosuus ole täällä niin merkittävä kokonaistuotantoon , että kannattaisi erikseen räätäröitä omaa ratkaisua tänne .

        Itse ehkä tekisi kuten moni ehdotti laittaisi ne 17.5 ref. lamput keulaa mikäli lisävaloja kaipaisin , tosi joutuisi inspiroimaan näppärän irroitus/kiinnitys - systeemin ( joka kelpaa katsastusmiehelle -typerää sinäänsä eihän katsastus mies ks. autoa aja).

        ... tuossa alkuperäisen kysyjän tapauksessa juuri noin - vaikkapa ne ref. 17,5 valot keulalle ja kiinnitys sellainen, että ne on tarvittaessa helppo ottaa katsastuksen ajaksi pois. Pitänee sen kiinnityksen kuitenkin olla se verran haastava, ettei kiinnityssysteemi houkuttele varkaita...


      • Näin se
        - MOK - kirjoitti:

        ... tuossa alkuperäisen kysyjän tapauksessa juuri noin - vaikkapa ne ref. 17,5 valot keulalle ja kiinnitys sellainen, että ne on tarvittaessa helppo ottaa katsastuksen ajaksi pois. Pitänee sen kiinnityksen kuitenkin olla se verran haastava, ettei kiinnityssysteemi houkuttele varkaita...

        Menee... Eli miks tehdä kaksinkertainen työ ottaa tehokkaat pois ja laittaa kynttilät tilalle kun riittää että ottaa ne tehokkaat pois katsastukseen. Voi pyhä yksinkertaisuus. Toki ne valot voi iinnostaa poliisiakin tien päällä mutta tuskin siihenkään tietää varautua vaihtamalla niitä kynttilöitä juur sillon ku Sheriffi pitää ratsiaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe