Citroen xantia turbo activa

jäbä

Joo eli tällästä asiaa. osaako kukaan sanoa kyseisen citikan jakopäähihnan vaihtoväliä. ja viel et autossahan on kaasujousi niin en nyt saa mistään etittyy et mikä sen oikea nimike on koksa se vuotaa ja pitäs hommaa uus.
kyse on siis vasen etu rengas.

ja jos viel fiksui löytyy niin osaako joku kertoo mallin virittämisestä mitä kannattas tehdä.

7

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veho auttaa?

vai...

• Olennaista olisi tietää mistä kohtaa se vuotaa koska siellä on aika paljon mahdollisuuksia. Jousipallon tii iste, tosin harvemmin vuotaa. Hydrauliikan paineputken liitos jousiylinteriin, on moottoritilan puolella lähellä tuota tolppaa. En muista varmasti ovatko Activassa nuo putket mallia jossa on kumiletku metallisten liitosputkien välissä, jos näin on niin tuo on yksi potentiaalinen vuotokohta. Siellä pyöränkotelon puolella sitten paluuletkusto yhtenä vaihtoehtona. Sitäkään en muista kummalla puolella autoa tuo aktiivijousituksen työsylinteri on mutta siinä myös yksi vaihtoehto. Samaa nestettä käyttävät sitten vielä jarrutkin, joten niitäkin kannattaa seurata. Ja kaiken lisäksi tuolla apurungon päällä kulkee erinäistä järjestelmään liittyvää putkea ja letkua, joten vuoto jonka havaitset vasemmn etupyörän luona ei välttämättä liity kyseiseen pyörään mitenkään.

En halua olla lannistava, mutta kysymyksen asettelu kuulostaa siltä ettet tunne autoa sen vertaa että kannattaa itse alkaa selvittämään ... tekniikan tunteva kaveri avuksi niin opit samalla tai sitten suosiolla asiasnsa osaavaan huoltoon. Activa on huono kohde alkaa opetella tuon järjestelmän sielunelämää.

Jakohihnan vaihtovälisuositus on osittain vuosimallistakin tuossa koneessa riippuvaista, mutta on koko XU-sarjassa sen verran helppo ja halpa homma että suosituksia tuijottamatta olen pitänyt 60tkm vaihtoväliä. Miksi ottaa riski koneen rikkomisesta kun edes pitkällä tasolla tiheämpi vaihtoväli ei juurikaan auton vuosikustannuksissa tunnu.

Virittämisestiä on ollut juttua Automobile Citroën RY:n jäsenlehdessä ... liity jäseneksi niin saat varmaan pyydettyä vanhoja numeroitakin käsiisi. Samat konstit toki tuossakin oli kyseessä kuin turboihin yleensäkin, ei siinä mitään eksoottista ole. Koko asian järkevyys sitten onkin jo kyseenalaista, tehohan tuossa on jo vakiona varsin riittävä koska tehdas ilmoittaa sen alakanttiin. Vakionakin noista on irronnyt yli 200hv.

• 80 000 km tai 5 vuotta

Vaihdattaisin Xantiaan 80 000 km tai 5 vuoden välein, kumpi tulee ensin täyteen.

Todennäköisesti vuotokohta on se aktiivijousituksen työsylinteri, sijaitsee etupäässä juurikin vasemmalla puolella. On ollut ennen kallis osa, en tiedä nykyistä. Toinen vaihtoehto on etujousitolpan paluuletku, mutta toisaaltaan aloittaja puhui kaasujousesta eliv vahvasti viittaisi tuohon työsylinteriin?! Etujousiputken vuodon näkee konehuoneen puolelta suoraan.

Activa on hieno laite, mutta vaatii harrastuneisutta/mielenkiintoa asiaan sekä paksun lompakon. On se vaan sen verran erikoisempaa tekniikkaa verrattuna tavallisen Xantiaan.

• - M -

Mun -99:n remmin vaihtoväli on 120 tkm. Kyseessä siis 2,0 l turbo.

Suositus: jos haluat asiantuntevia neuvoja, liity sitruunapatonki.tk:on. Lukea voi tuon palstan kirjoituksia rekisteröitymättäkin.

• lyhennetty

Eikös niitä remminvaihtovälejä lyhennetty? Alunperin oli 120 tkm, mutta käytännössä ei kestänyt niin pitkään.

80 tkm tai 5 vuotta on hyvä vaihtoväli, ei tartte miettiä kestääkö vai ei.

• - M -
        lyhennetty kirjoitti:

Eikös niitä remminvaihtovälejä lyhennetty? Alunperin oli 120 tkm, mutta käytännössä ei kestänyt niin pitkään.

80 tkm tai 5 vuotta on hyvä vaihtoväli, ei tartte miettiä kestääkö vai ei.

Suzu-autossa sanottiin kyllä vielä 120 tkm, täytyypä tarkistaa. Paitsi, että mun autoon oli vaihdettu 5 v vanhana kun mittarissa oli alle 70 tkm ja nyt on mittarissa 106 tkm.

• Hankmotaan

Tuohan tuntuu olevan viritetty aikalailla. Vasenpaan takapyörään vähän puoltoa lisää niin kyllä pelittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      235
      4400
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      124
      2194
    3. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      215
      1831
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1794
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1650
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      186
      1506
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      54
      1364
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1281
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      61
      1278
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1161
    Aihe