Millainen tie Kilpisjärveltä Tromsaan?

Ensi kesän matkailija

Onko kovinkin paljon koholla meren pinnasta? Vaimo on vähän korkeanpaikan kammoinen ja kyselee jo tien kuntoa. Onko tie siis 2-kaistainen ja missä kunnossa?

9

3134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      kaks kaistaa ;-) Eikä se nyt mitenkään hirveen korkeella ole paitsi tietenkin Suomeen verrattuna. Mutta kyllä Norjan jyrkimmät ja korkeimmat tiet sijoittuu maan keskiosiin.

      • nyt meni yli

        on yksi kaistainen? Siis liikenne vaan yhteensuuntaan vai mikä. Olisi aika outoa jos se olisi sellainen? Ja hullua mennäNorjaan jos pelkää korkeita paikkoja. Hollanti olisi parempi.


    • Mai 17

      Eurooppatie 8 onkin korkeimmillaan Suomen puolella, yllätys.

      http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_8

      Tunneleita ja merkittäviä siltoja ei ole ennen Tromssaa.

      Itse Tromssan keskustassa eli varsinaisessa Tromsin saaressa (> Troms øya) on sokkeloinen tunneliverkosto, joten kerrankin Navigaattorista voi olla todellista hyötyä.
      Elikäs kokenut, liikennestressiä sietävä ajaja ratin taakse.

      ÄLÄ vaan erehdy tankkaamaan Tromsassa, sillä ilmainen tunneli- ja siltakäyttö verotetaan paikaillisesti polttoaineen lisämaksuna!

      Kuten WikiPedia-linkki kertoilee, Tromsansalmen tunneli vajoaa 102 metriä merenpinnan alapuolelle!

      • just joo

        varmaan toimiikin tosi hyvin siellä tunneleissa!


      • Justiinsa taaas
        just joo kirjoitti:

        varmaan toimiikin tosi hyvin siellä tunneleissa!

        Mutta kun kuule tietää, mistä aukosta ulos on putkahtanut!


      • Mai 17
        Justiinsa taaas kirjoitti:

        Mutta kun kuule tietää, mistä aukosta ulos on putkahtanut!

        Yksi Tromsan ykköskohteita on Polaria.
        Sinne on helpointa ajaa tunneliverkoston kautta, sillä se kiertää sokkeloisen keskustan.
        Jos meinaa ajaa "kylänraittia" Storgatania läpi, niin valitettavasti se on osin kävelykatua, joten joutuu vaihtamaan ajamaansa väylää ja se voi sotkea suuntavaiston vieraassa kaunpungissa.

        Tässä on oma navigaattori autossa tällä hetkellä kiinni, sillä huomenaamulla klo 04 startataan kohti Svolværiä, yöpyen ensin Kiirunassa.

        Polariaan johtaa suoraan yhteys tunnelinsuulta, joten mielestäni Tromsaan tutustuminen kannattaa alottaa täältä ja kannattaa välttää Norjan ensimmäistä yli 1,0 km mittaista siltaa, vaan jatkaa ohi Jäämerenkatedraalin E8:ia pitkin merenalaista tunnelia myöden Tromsøyan saarelle ja ajaa sisään saaren tunneliverkostoon.
        Ylläri on maanalainen liikenneympyrä!!!

        (Kun toi navi on jo autossa, niin en osaa listata tunnelien nimiä, jota myöden kuljetaan Polariaan)

        ---

        Eräs kommentti työmaallani Tromsan keskusta liikenteestä oli kuin Pispalassa ajaisi!
        Aika hyvä metafora.

        (yr.no lupaili poutaista keliä Itä-Lofooteille ensi viikoksi, jippii!!!)


    • kulkee

      sen vuonon reunalla kun laskeudutaan kilpisjärveltä merelle päin. Ihan hyvä tie.

    • jami-kanava
    • itse tie on

      Tie muuttuu jonkin matkaa Kilpisjärven jälkeen hieman mutkaiseksi ja menee vuonon rinteillä, ei kuitenkaan kovin pelottavissa paikoissa kuten rotkon reunoilla yms. Kaiteet on olemassa ja maisemat ovat ihan upeat, erilaiset kuin Suomessa. Itse olen korkeanpaikankammoinen mutta kyllä tuon ihan hyvin ajamaan pystyi. Viimeinen pätkä Nordkapppiin paljon pahempi! Siinä osuudella kun ei ole kaiteita ollenkaan... Mutta tuonnehan ette ole menossa.
      Sitten Skibotnin jälkeen kohti Tromssaa on "tasaisempaa"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe