Rivitalossa kahden huoneiston välinen pensasaita (alunperin istutettu samanlainen kaikkien huoneistojen väliin) on jostain syystä erittäin huonokuntoinen, lähes kuollut. Ymmärtääkseni voin istuttaa uudet taimet kuolleiden tilalle ja saada taimien hinnat takaisin taloyhtiöltä.
Entä jos naapurini kanssa haluamme korvata pensasaidan lauta-aidalla (sopii taloyhtiölle). Maksaako taloyhtiö puutavaran?
Rivitalon väliaidan
7
6030
Vastaukset
- Mielipiteeni
Jos on alunperin ollut pensasaita, niin sitten taloyhtiö voi kustantaa pensasaidan. Lauta-aita on sitten enempi neuvottelukysymys ja silloin se olisi tarkoituksenmukaisinta laittaa kaikille samanlainen. Tämä taas on yhtiökokousasia.
Ja vielä neuvoksi, että älä osta niitä taimia kysymättä yhtiön hallituksen kantaa. Voi muuten jäädä lasku sinun maksettavaksi.- kanta...
oli, että pensaat maksaa taloyhtiö. Lauta-aidan suhteen alustavien kyselyiden perusteella ymmärsin, että tulisi itse maksaa (aita kyllä sallittaisiin).
Tosin vain puheenjohtajan mielipide.
Tuntuisi vaan, että jos se väliaita pensasaitana menee taloyhtiön piikkiin, niin miksei lauta-aitana. Ainakin, että siitä hyvitettäisiin se mikä uusiin taimiin menisi. - KLOK
kanta... kirjoitti:
oli, että pensaat maksaa taloyhtiö. Lauta-aidan suhteen alustavien kyselyiden perusteella ymmärsin, että tulisi itse maksaa (aita kyllä sallittaisiin).
Tosin vain puheenjohtajan mielipide.
Tuntuisi vaan, että jos se väliaita pensasaitana menee taloyhtiön piikkiin, niin miksei lauta-aitana. Ainakin, että siitä hyvitettäisiin se mikä uusiin taimiin menisi.Taloyhtiöllä ei ole minkäänlasita velvoitetta tehdä niin. Mielestäni linja pitäisi olla yhtenäinen joten ei ihan loppuun asti mietitty jos lauta-aita sallitaan. Taloyhtiö päättää koska aidat uusitaan oli kunto huono tai hyvä.
- hyvä pitää
KLOK kirjoitti:
Taloyhtiöllä ei ole minkäänlasita velvoitetta tehdä niin. Mielestäni linja pitäisi olla yhtenäinen joten ei ihan loppuun asti mietitty jos lauta-aita sallitaan. Taloyhtiö päättää koska aidat uusitaan oli kunto huono tai hyvä.
mielessä että aidan rakentamiseen tarvitaan yleensä rakennus/toimenpidelupa, sitä voi hakea vain yhtiön edustaja tai yhtiön valtuuttama.
- ilmajarrumies
Oletteko alunperin jättäneet aidan hoitamatta lähinaapurisi kanssa, koska aita on mennyt huonoon jamaan?
Nyt haluat muilta naapureilta rahaa saadaksesi aidan kuntoon! Kaikkea sitä kuuleekin!- ap.
mutta olen asunut talossa vasta reilun vuoden (samoin naapuri) ja jo toissa keväänä leikkasimme pensaat tapeille, lannoitimme ym. Että yritystä on mutta kunnollista siitä ei tule.
Ja kyse ei ole siitä, että haluaisin maksattaa aidan naapureilla. Vaan siitä, mikä on käytäntö kun aidat kuitenkin ovat yhtiön aitoja. Hallituksen edustaja on sanonut, että hae uudet taimet ja vie kuitti isännöitsijälle, niin saat rahat takaisin.
- Joo.. (hallituksen puheenjo...
Antanut suullisella luvalla rakentaa vain aidan joka tulee aurinkokatoksen "omalle pihalle" tulevalle puolelle.
Siis vaikka 60-70cm korkean harvahkon väliaidan.. ja tähän vaikka pienen portin..
Huoneistojen välissä ja talojen päädyissä olevat aidat (muutokset) edellyttävät jo hallituksen keskustelua.. ja yleensä vielä yhtiökokousta..
Yhtiökokouksen päätöksen mukaan jos aitoja muutetaan niin vielä toimenpideluvan hakemisen kunnalta mahdollisesti..
Kaikki lähtevät samalta viivalta.. ja yleensä asukkaat hoitavat tuollaiset aidat (istutetut) itse..
Jos esimerkiksi jouduttaisi kaivamaan maata taloyhtiön putkien ..kaapeleiden ..salaojan tai jonkun muun asian takia niin taloyhtiö joutuu silloin laittamaan taimet (jos ei saa pensaita takaisin muuten ehjänä ?)
Huoltoyhtiön aiheuttamat vahingot korvaa / paikkaa huoltoyhtiö ...Ilkivallain korvaa vakuutus tai taloyhtiö ...vakuutusyhtiön omavastuu voi olla niin korkea että on vain laitettava taloyhtiön piikkiin.
Pääsääntöisesti aitoja istutuksia voi "pienimuotoisesti" viritellä kun sen tekee hyvällä maulla ...omalla rahalla.. ja kysyy hallituksen ja lähimpien naapureiden mielipidettä.
Mielestäni tuollaisen koira aidan (verkko) voi tehdä... mutta täytyy kysyä hallitukselta koska on vaara että aitojen (tolppien) piikit voivat osua mahdollisten kaapeleiden ...putkien kohdalle..ja jopa aiheuttaa vahinkoa/ vaaratilanteen.. Kyllähän ne putket syvemmällä menee.. mutta se vastuu siirtyy silloin taloyhtiölle..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742