paljonko heppoja

jos laittaisi

sellaisen pikkuturbon joka ahtaa varmaan joku 0.5 - 0.7 bar johonki 40 heppaaseen 1.3 escorrtiin? suurinpiirtein?

22

4997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >TurbotOn<

      Vanha mutta hyvin toimiva nyrkkisääntö on että 0.5 Bar antaa 50% lisätehoa. 1 Bar taas tuottaa 100% tehonlisäyksen.

      • tetson69

        ny kovasti :D


      • dyna mo

        0.5 bar ahtopaineella saa n.35 % lisää vääntöä vapaastihengittävään verrattuna, ja 1 bar lisää n.60 %.

        Teho taas riippuu myös kierrosluvusta, joten ahtopaine ei sitä yksin kerro.


      • >TurbotOn<
        dyna mo kirjoitti:

        0.5 bar ahtopaineella saa n.35 % lisää vääntöä vapaastihengittävään verrattuna, ja 1 bar lisää n.60 %.

        Teho taas riippuu myös kierrosluvusta, joten ahtopaine ei sitä yksin kerro.

        Nyrkkisääntö toimii kyllä periaatteessa juuri kuten kerroin. Sama moottori,samoilla kierroksilla ja samoilla "muuttuvilla tekijöillä" antaa juuri kertomani tehot.Tietysti esim.venttiilien säädöt,nokkien ajoitukset,ahtoilman virtausvastus ym.voivat em.arvoja muuttaa.Turbopyöriä kun rakentelen on kokemus antanut em.tulokset.Tietysti virittäjiä ja tekijöitä on monenlaisia.Samoin kuin onnistumisia ; )


      • dyna mo
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Nyrkkisääntö toimii kyllä periaatteessa juuri kuten kerroin. Sama moottori,samoilla kierroksilla ja samoilla "muuttuvilla tekijöillä" antaa juuri kertomani tehot.Tietysti esim.venttiilien säädöt,nokkien ajoitukset,ahtoilman virtausvastus ym.voivat em.arvoja muuttaa.Turbopyöriä kun rakentelen on kokemus antanut em.tulokset.Tietysti virittäjiä ja tekijöitä on monenlaisia.Samoin kuin onnistumisia ; )

        1 bar ahtopaineella täytös kasvaa vain reiku 50 %, ei kaksinketaiseksi.
        Välijäähdyttimellä voidaan parantaa täyrostä, mutta ei 100 % silläkään.


      • >TurbotOn<
        dyna mo kirjoitti:

        1 bar ahtopaineella täytös kasvaa vain reiku 50 %, ei kaksinketaiseksi.
        Välijäähdyttimellä voidaan parantaa täyrostä, mutta ei 100 % silläkään.

        ...turbo toimii kannattaa alkaa vikaa etsiä. Jokin on silloin pielessä.


      • dyna mo
        >TurbotOn< kirjoitti:

        ...turbo toimii kannattaa alkaa vikaa etsiä. Jokin on silloin pielessä.

        Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
        (ks. ideaalikaasun tilamuutokset)

        Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
        Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !

        Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.

        Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?

        ´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :)


      • >TurbotOn<
        dyna mo kirjoitti:

        Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
        (ks. ideaalikaasun tilamuutokset)

        Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
        Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !

        Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.

        Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?

        ´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :)

        -- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --

        Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
        -Liian pieni ilmanputsari
        -Liian pieni ahtoputkisto
        -Huonosti suunnitteltu painekotelo
        -Venttiilien ajoitus pielessä
        -Jako pielessä.
        -Venttiilivaurio.
        -jne...


        Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.

        Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!

        Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!


      • dyna mo
        >TurbotOn< kirjoitti:

        -- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --

        Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
        -Liian pieni ilmanputsari
        -Liian pieni ahtoputkisto
        -Huonosti suunnitteltu painekotelo
        -Venttiilien ajoitus pielessä
        -Jako pielessä.
        -Venttiilivaurio.
        -jne...


        Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.

        Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!

        Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!

        Täällä voi esittää mitä vain vetoamalla omaan osaamiseensa.

        Fysiikkakin on vain teoreetikkojen höpinää, meidän taitajien tuloksiin sillä ei ole mitään vaikutusta. :-)


      • Tuomas.E
        >TurbotOn< kirjoitti:

        -- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --

        Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
        -Liian pieni ilmanputsari
        -Liian pieni ahtoputkisto
        -Huonosti suunnitteltu painekotelo
        -Venttiilien ajoitus pielessä
        -Jako pielessä.
        -Venttiilivaurio.
        -jne...


        Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.

        Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!

        Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!

        Miten tuo takapyöräteho on mitattu ?
        Rullien päällä ei taida onnistua !


      • Joopa joo
        >TurbotOn< kirjoitti:

        -- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --

        Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
        -Liian pieni ilmanputsari
        -Liian pieni ahtoputkisto
        -Huonosti suunnitteltu painekotelo
        -Venttiilien ajoitus pielessä
        -Jako pielessä.
        -Venttiilivaurio.
        -jne...


        Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.

        Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!

        Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!

        300 heppanen motskari.

        Mee nyt muualle satuilemaan.


      • jormaaaaaaaaaaa
        Joopa joo kirjoitti:

        300 heppanen motskari.

        Mee nyt muualle satuilemaan.

        Suomessa on useita yli 300hv:n ahdettuja katumoottoripyöriä.


      • Harrastaja.
        jormaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Suomessa on useita yli 300hv:n ahdettuja katumoottoripyöriä.

        Moto GP luokan kilpavehkeet tekee 220...250 hv, enemmänkin koneista saisi mutta ei ole tarvetta kun tuokin riittää vielä 300 vauhdissa irrottamaan renkaan pidon, joka sentään on eri luokkaa kuin katupyörissä.

        Huhujen mukaan jopa 500 hv tehoisia pyöriä on liikenteessä ja 300 hv nyt löytyy jokaisesta hayabusasta johon on ruuvattu turbo ! !
        Vai mitä ?

        Laita vaikka linkki johonkin luottettavaan suomalaisen katupyörän mittaustulokseen,niin asia tuntuisi uskottavammalta, siis luotettavaan, ei mihinkään virityspajojen mainoksiin, tekaistuja käyriä osaan tehdä itsekin.


      • >TurbotOn<
        Tuomas.E kirjoitti:

        Miten tuo takapyöräteho on mitattu ?
        Rullien päällä ei taida onnistua !

        Miksei pysty rullalla mittaamaan? Pyörä rullan päälle ja liinoilla painetaan takapyörää kovin alaspäin ettei rengas sudi. Ihan niin se onnistuu.


      • <TurbotOn<
        Joopa joo kirjoitti:

        300 heppanen motskari.

        Mee nyt muualle satuilemaan.

        ...valmiita turbosarjoja joilla päästään lähelle 400:aa hevosvoimaa. Ja Amerikoissa mm. Muzzy myy ZX10-R Kawasakiin sarjaa jolla pyörästä saa 500hv. Siis ihan netistä tilaamalla!


      • proffa //
        >TurbotOn< kirjoitti:

        -- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --

        Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
        -Liian pieni ilmanputsari
        -Liian pieni ahtoputkisto
        -Huonosti suunnitteltu painekotelo
        -Venttiilien ajoitus pielessä
        -Jako pielessä.
        -Venttiilivaurio.
        -jne...


        Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.

        Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!

        Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!

        http://www.tanshaya.com/GSX1300RHayabusaTurboPowerCurve1.htm

        Siinä on ahdettu Hayabusa 0.6 bar paineella.

        Teho 221 hv ja vääntö 147 Nm ? ?

        Ahtamattomana vääntö on maksimitehon alueellakin n. 125 Nm, huipputehon kierrosluku on hiukan korkeampi ahdetussa, mutta nyrkkisääntösi vaikuttaa todella olevan lievästi sanoen syvältä.


      • >TurbotOn<
        proffa // kirjoitti:

        http://www.tanshaya.com/GSX1300RHayabusaTurboPowerCurve1.htm

        Siinä on ahdettu Hayabusa 0.6 bar paineella.

        Teho 221 hv ja vääntö 147 Nm ? ?

        Ahtamattomana vääntö on maksimitehon alueellakin n. 125 Nm, huipputehon kierrosluku on hiukan korkeampi ahdetussa, mutta nyrkkisääntösi vaikuttaa todella olevan lievästi sanoen syvältä.

        ...linkkisi Hayabusan(minkä vuotinen??) tehot ilmoitettiin SAE-hevosvoimia ja itse käytän puheissani aina DIN-hevosvoimia. Koska olet proffa niin varmasti tiedät mikä ero niillä on ja mitä se vaikuttaa tässäkin asiassa em.Busan teholukemiin!

        En ymmärrä mikä tässä on sulle niin vaikeaa ymmärtää tai mitä yrität todistaa. Kuten edellä sanoin on monenlaista virittämistä.On hyvää ja huonoa mutta myös hyvin huonoa. En voi sille mitään jos kaikki eivät saa turboistaan parasta mahdollista hyötyä.

        Noissa dynojen käppyröissä on sekin huonopuoli että niissä käytetään eri korjauskertoimia ja joku ilmoittaa tehot takapyörälle ja joku kampiakselille. Niidenkin eron varmasti lukeneena professorina osaat laskea!!


      • proffa //
        >TurbotOn< kirjoitti:

        ...linkkisi Hayabusan(minkä vuotinen??) tehot ilmoitettiin SAE-hevosvoimia ja itse käytän puheissani aina DIN-hevosvoimia. Koska olet proffa niin varmasti tiedät mikä ero niillä on ja mitä se vaikuttaa tässäkin asiassa em.Busan teholukemiin!

        En ymmärrä mikä tässä on sulle niin vaikeaa ymmärtää tai mitä yrität todistaa. Kuten edellä sanoin on monenlaista virittämistä.On hyvää ja huonoa mutta myös hyvin huonoa. En voi sille mitään jos kaikki eivät saa turboistaan parasta mahdollista hyötyä.

        Noissa dynojen käppyröissä on sekin huonopuoli että niissä käytetään eri korjauskertoimia ja joku ilmoittaa tehot takapyörälle ja joku kampiakselille. Niidenkin eron varmasti lukeneena professorina osaat laskea!!

        Asia ole kovin tärkeä, alkoi vaan kiinnostamaan mitä mahtaa olla puheiden takana.

        Tiesit varmaan että:

        yo. pyörää on valmistettu v-99 > ja pienin ilmoitettu teho oli 175 hv.

        SAE-brutto-mittauksista siirryttiin SAE-netto normiin(vastaa DIN) jo v. 1972 ja samoihin aikoihin japanilaiset luopuivat JIS-norminsa käytöstä vientituotteissa.

        Voimansiirron häviöt on myös mitattavissa ja kun mittaus on turbosarjoja valmistavan/myyvän yrityksen mainosbrosyyrisrä niin oletettavasti arviotkin vedetään mieluummin tukemaan tuotteen etuja kuin toisin päin.

        Heittosi muiden osaamattomuuteen vaikuttaa jo aika epätoivoiselta itsetehostukselta ja selittelyltä, kuten käsityksesi että käyttämäni nimimerkki liittyisi jotenkin ammattiin.

        Vastneistasi on jo selvinnyt riittävästi, joten asiaa tuskin kannattaa enää jatkaa.


      • >TurbotOn<
        proffa // kirjoitti:

        Asia ole kovin tärkeä, alkoi vaan kiinnostamaan mitä mahtaa olla puheiden takana.

        Tiesit varmaan että:

        yo. pyörää on valmistettu v-99 > ja pienin ilmoitettu teho oli 175 hv.

        SAE-brutto-mittauksista siirryttiin SAE-netto normiin(vastaa DIN) jo v. 1972 ja samoihin aikoihin japanilaiset luopuivat JIS-norminsa käytöstä vientituotteissa.

        Voimansiirron häviöt on myös mitattavissa ja kun mittaus on turbosarjoja valmistavan/myyvän yrityksen mainosbrosyyrisrä niin oletettavasti arviotkin vedetään mieluummin tukemaan tuotteen etuja kuin toisin päin.

        Heittosi muiden osaamattomuuteen vaikuttaa jo aika epätoivoiselta itsetehostukselta ja selittelyltä, kuten käsityksesi että käyttämäni nimimerkki liittyisi jotenkin ammattiin.

        Vastneistasi on jo selvinnyt riittävästi, joten asiaa tuskin kannattaa enää jatkaa.

        Tiedän kyllä 99-mallisen Hayabusan tehot koska yhden kesän sellaisella olen ajellut ja harrastanut prätkiä vuodesta 1991.Viime vuonna taas esiteltiin UUSI Hayabusa jossa on selkeästi suurempi teho jo vakiona(ihan tiedoksi vaan!).Onko esittämäsi linkin käppyrät UUDEN vai VANHAN Busan??Vaikuttaa suuresti linkkisi "sanomaan".Toisaalta en ymmärrä mitä ko.linkillä yritit esittää.Jos linkin tehot on ilmoitettu takapyörätehoina ne menevät juuri sille alueelle kuin noilla ahtopaineilla on hyväksyttävää jos tehot taas on kampiakselilta ne ovat jo pikkasen alakanttiin.Jos tehot on vielä UUDESTA,lähes 200hv vakiona antavasta Busasta on tehot selvästi alakanttiin.

        Missä kohtaa linkissäsi kerrottiin tehokäyrän olevan mainosbrosyyri???Minullakin on tuollaisia teholappuja ollut kymmeniä eri pyöristä.

        Voimansiirron häviöt on mitattavissa mutta myös LASKETTAVISSA!Siksi eri dynamometreissä saadaan selvästi toisistaan poikkeavia tuloksia samalle pyörälle.Tähän vaikuttaa suuresti nk.korjauskertoimet mitä käytetään tulosten laskemisessa.

        Jos netissä joku esiintyy Proffa-nimimerkillä niin kyllä sillä on ihan selvä tarkoitus antaa kirjoittajasta tietynlainen kuva.Tiedät sen itsekin.Missä kohtaa kirjoitustani väitin nimimerkkisi liittyvän AMMATTIISI????????

        Vastineistasi ja asiaan huonosti sopivasta linkistä on tosiaan selvinnyt riittävästi antamaan sen kuvan että tämän asian pyörittäminen ei johda mihinkään.


      • jormaaaaaaaaaaa
        Harrastaja. kirjoitti:

        Moto GP luokan kilpavehkeet tekee 220...250 hv, enemmänkin koneista saisi mutta ei ole tarvetta kun tuokin riittää vielä 300 vauhdissa irrottamaan renkaan pidon, joka sentään on eri luokkaa kuin katupyörissä.

        Huhujen mukaan jopa 500 hv tehoisia pyöriä on liikenteessä ja 300 hv nyt löytyy jokaisesta hayabusasta johon on ruuvattu turbo ! !
        Vai mitä ?

        Laita vaikka linkki johonkin luottettavaan suomalaisen katupyörän mittaustulokseen,niin asia tuntuisi uskottavammalta, siis luotettavaan, ei mihinkään virityspajojen mainoksiin, tekaistuja käyriä osaan tehdä itsekin.

        Tunnut olevan pihalla, kuin lumiukko.
        Ottaako noin koville, kun joillain ihmisillä
        on mopossa voimaa?


      • teoreetikko
        dyna mo kirjoitti:

        Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
        (ks. ideaalikaasun tilamuutokset)

        Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
        Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !

        Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.

        Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?

        ´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :)

        Olet siis teoreetikko, joka ei ota ihan kaikkia juttuja huomioon.

        Teoriasi voisi ehkä toimia, jos sylinteri kerkiäisi täyttyä ilmalla joka kerta, mutta venttiileiden/kanavien virtaushäviöiden takia näin ei ole. Paineen kasvaessa näiden virtaushäviöiden vaikutus vähenee ja sylinteri täyttyy paremmin aaahhhhh... eikö olekin helppoa.

        PS. Yli 300Hv katupyöriä on ollut jo yli 15 vuotta sitten, tule sieltä takahikiältä ihmisten ilmoille, tai hommaa Internet.


    • RTT

      Retorinen kysymys. Samamalla vois kysyä "jos tukin
      Hummerini ilmansannin ja otan turbon pois" niin
      paljonko on heppoja. Ei tuollaiseen pysty
      vastaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe