sellaisen pikkuturbon joka ahtaa varmaan joku 0.5 - 0.7 bar johonki 40 heppaaseen 1.3 escorrtiin? suurinpiirtein?
paljonko heppoja
22
5142
Vastaukset
- >TurbotOn<
Vanha mutta hyvin toimiva nyrkkisääntö on että 0.5 Bar antaa 50% lisätehoa. 1 Bar taas tuottaa 100% tehonlisäyksen.
- tetson69
ny kovasti :D
- dyna mo
0.5 bar ahtopaineella saa n.35 % lisää vääntöä vapaastihengittävään verrattuna, ja 1 bar lisää n.60 %.
Teho taas riippuu myös kierrosluvusta, joten ahtopaine ei sitä yksin kerro. - >TurbotOn<
dyna mo kirjoitti:
0.5 bar ahtopaineella saa n.35 % lisää vääntöä vapaastihengittävään verrattuna, ja 1 bar lisää n.60 %.
Teho taas riippuu myös kierrosluvusta, joten ahtopaine ei sitä yksin kerro.Nyrkkisääntö toimii kyllä periaatteessa juuri kuten kerroin. Sama moottori,samoilla kierroksilla ja samoilla "muuttuvilla tekijöillä" antaa juuri kertomani tehot.Tietysti esim.venttiilien säädöt,nokkien ajoitukset,ahtoilman virtausvastus ym.voivat em.arvoja muuttaa.Turbopyöriä kun rakentelen on kokemus antanut em.tulokset.Tietysti virittäjiä ja tekijöitä on monenlaisia.Samoin kuin onnistumisia ; )
- dyna mo
>TurbotOn< kirjoitti:
Nyrkkisääntö toimii kyllä periaatteessa juuri kuten kerroin. Sama moottori,samoilla kierroksilla ja samoilla "muuttuvilla tekijöillä" antaa juuri kertomani tehot.Tietysti esim.venttiilien säädöt,nokkien ajoitukset,ahtoilman virtausvastus ym.voivat em.arvoja muuttaa.Turbopyöriä kun rakentelen on kokemus antanut em.tulokset.Tietysti virittäjiä ja tekijöitä on monenlaisia.Samoin kuin onnistumisia ; )
1 bar ahtopaineella täytös kasvaa vain reiku 50 %, ei kaksinketaiseksi.
Välijäähdyttimellä voidaan parantaa täyrostä, mutta ei 100 % silläkään. - >TurbotOn<
dyna mo kirjoitti:
1 bar ahtopaineella täytös kasvaa vain reiku 50 %, ei kaksinketaiseksi.
Välijäähdyttimellä voidaan parantaa täyrostä, mutta ei 100 % silläkään....turbo toimii kannattaa alkaa vikaa etsiä. Jokin on silloin pielessä.
- dyna mo
>TurbotOn< kirjoitti:
...turbo toimii kannattaa alkaa vikaa etsiä. Jokin on silloin pielessä.
Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
(ks. ideaalikaasun tilamuutokset)
Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !
Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.
Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?
´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :) - >TurbotOn<
dyna mo kirjoitti:
Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
(ks. ideaalikaasun tilamuutokset)
Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !
Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.
Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?
´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :)-- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --
Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
-Liian pieni ilmanputsari
-Liian pieni ahtoputkisto
-Huonosti suunnitteltu painekotelo
-Venttiilien ajoitus pielessä
-Jako pielessä.
-Venttiilivaurio.
-jne...
Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.
Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!
Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä! - dyna mo
>TurbotOn< kirjoitti:
-- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --
Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
-Liian pieni ilmanputsari
-Liian pieni ahtoputkisto
-Huonosti suunnitteltu painekotelo
-Venttiilien ajoitus pielessä
-Jako pielessä.
-Venttiilivaurio.
-jne...
Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.
Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!
Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!Täällä voi esittää mitä vain vetoamalla omaan osaamiseensa.
Fysiikkakin on vain teoreetikkojen höpinää, meidän taitajien tuloksiin sillä ei ole mitään vaikutusta. :-) - Tuomas.E
>TurbotOn< kirjoitti:
-- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --
Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
-Liian pieni ilmanputsari
-Liian pieni ahtoputkisto
-Huonosti suunnitteltu painekotelo
-Venttiilien ajoitus pielessä
-Jako pielessä.
-Venttiilivaurio.
-jne...
Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.
Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!
Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!Miten tuo takapyöräteho on mitattu ?
Rullien päällä ei taida onnistua ! - Joopa joo
>TurbotOn< kirjoitti:
-- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --
Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
-Liian pieni ilmanputsari
-Liian pieni ahtoputkisto
-Huonosti suunnitteltu painekotelo
-Venttiilien ajoitus pielessä
-Jako pielessä.
-Venttiilivaurio.
-jne...
Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.
Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!
Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!300 heppanen motskari.
Mee nyt muualle satuilemaan. - jormaaaaaaaaaaa
Joopa joo kirjoitti:
300 heppanen motskari.
Mee nyt muualle satuilemaan.Suomessa on useita yli 300hv:n ahdettuja katumoottoripyöriä.
- Harrastaja.
jormaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Suomessa on useita yli 300hv:n ahdettuja katumoottoripyöriä.
Moto GP luokan kilpavehkeet tekee 220...250 hv, enemmänkin koneista saisi mutta ei ole tarvetta kun tuokin riittää vielä 300 vauhdissa irrottamaan renkaan pidon, joka sentään on eri luokkaa kuin katupyörissä.
Huhujen mukaan jopa 500 hv tehoisia pyöriä on liikenteessä ja 300 hv nyt löytyy jokaisesta hayabusasta johon on ruuvattu turbo ! !
Vai mitä ?
Laita vaikka linkki johonkin luottettavaan suomalaisen katupyörän mittaustulokseen,niin asia tuntuisi uskottavammalta, siis luotettavaan, ei mihinkään virityspajojen mainoksiin, tekaistuja käyriä osaan tehdä itsekin. - >TurbotOn<
Tuomas.E kirjoitti:
Miten tuo takapyöräteho on mitattu ?
Rullien päällä ei taida onnistua !Miksei pysty rullalla mittaamaan? Pyörä rullan päälle ja liinoilla painetaan takapyörää kovin alaspäin ettei rengas sudi. Ihan niin se onnistuu.
- <TurbotOn<
Joopa joo kirjoitti:
300 heppanen motskari.
Mee nyt muualle satuilemaan....valmiita turbosarjoja joilla päästään lähelle 400:aa hevosvoimaa. Ja Amerikoissa mm. Muzzy myy ZX10-R Kawasakiin sarjaa jolla pyörästä saa 500hv. Siis ihan netistä tilaamalla!
- proffa //
>TurbotOn< kirjoitti:
-- "Missä pitäisi vielä olla "vikaa".? --
Vikoja voi olla monia mutta tässä muutamia:
-Liian pieni ilmanputsari
-Liian pieni ahtoputkisto
-Huonosti suunnitteltu painekotelo
-Venttiilien ajoitus pielessä
-Jako pielessä.
-Venttiilivaurio.
-jne...
Kaavoja voi esittää jalaskea vaikka miten ja kuinka mutta kun itse rakentaa turbomoottorin ja sen tehot mittaa niin siitä saa konkreettista tietoa.
Rakensin juuri viimekuussa 1000cc turbopyörän jossa vakiona n.150hv.Turbon kanssa n.1Barin paineilla(ilman cooleria) pyörä antoi takapyörälle 266hv=n.305hv kampiakselille.Vääntömomentti yli kaksinkertaistui!Vaikka mikä ydinfyysikko laskisi kaavoja on käytännön fakta kuitenkin edellämainitun kaltainen!
Turha tätä asiaa siis on enää täällä pyöritellä!http://www.tanshaya.com/GSX1300RHayabusaTurboPowerCurve1.htm
Siinä on ahdettu Hayabusa 0.6 bar paineella.
Teho 221 hv ja vääntö 147 Nm ? ?
Ahtamattomana vääntö on maksimitehon alueellakin n. 125 Nm, huipputehon kierrosluku on hiukan korkeampi ahdetussa, mutta nyrkkisääntösi vaikuttaa todella olevan lievästi sanoen syvältä. - >TurbotOn<
proffa // kirjoitti:
http://www.tanshaya.com/GSX1300RHayabusaTurboPowerCurve1.htm
Siinä on ahdettu Hayabusa 0.6 bar paineella.
Teho 221 hv ja vääntö 147 Nm ? ?
Ahtamattomana vääntö on maksimitehon alueellakin n. 125 Nm, huipputehon kierrosluku on hiukan korkeampi ahdetussa, mutta nyrkkisääntösi vaikuttaa todella olevan lievästi sanoen syvältä....linkkisi Hayabusan(minkä vuotinen??) tehot ilmoitettiin SAE-hevosvoimia ja itse käytän puheissani aina DIN-hevosvoimia. Koska olet proffa niin varmasti tiedät mikä ero niillä on ja mitä se vaikuttaa tässäkin asiassa em.Busan teholukemiin!
En ymmärrä mikä tässä on sulle niin vaikeaa ymmärtää tai mitä yrität todistaa. Kuten edellä sanoin on monenlaista virittämistä.On hyvää ja huonoa mutta myös hyvin huonoa. En voi sille mitään jos kaikki eivät saa turboistaan parasta mahdollista hyötyä.
Noissa dynojen käppyröissä on sekin huonopuoli että niissä käytetään eri korjauskertoimia ja joku ilmoittaa tehot takapyörälle ja joku kampiakselille. Niidenkin eron varmasti lukeneena professorina osaat laskea!! - proffa //
>TurbotOn< kirjoitti:
...linkkisi Hayabusan(minkä vuotinen??) tehot ilmoitettiin SAE-hevosvoimia ja itse käytän puheissani aina DIN-hevosvoimia. Koska olet proffa niin varmasti tiedät mikä ero niillä on ja mitä se vaikuttaa tässäkin asiassa em.Busan teholukemiin!
En ymmärrä mikä tässä on sulle niin vaikeaa ymmärtää tai mitä yrität todistaa. Kuten edellä sanoin on monenlaista virittämistä.On hyvää ja huonoa mutta myös hyvin huonoa. En voi sille mitään jos kaikki eivät saa turboistaan parasta mahdollista hyötyä.
Noissa dynojen käppyröissä on sekin huonopuoli että niissä käytetään eri korjauskertoimia ja joku ilmoittaa tehot takapyörälle ja joku kampiakselille. Niidenkin eron varmasti lukeneena professorina osaat laskea!!Asia ole kovin tärkeä, alkoi vaan kiinnostamaan mitä mahtaa olla puheiden takana.
Tiesit varmaan että:
yo. pyörää on valmistettu v-99 > ja pienin ilmoitettu teho oli 175 hv.
SAE-brutto-mittauksista siirryttiin SAE-netto normiin(vastaa DIN) jo v. 1972 ja samoihin aikoihin japanilaiset luopuivat JIS-norminsa käytöstä vientituotteissa.
Voimansiirron häviöt on myös mitattavissa ja kun mittaus on turbosarjoja valmistavan/myyvän yrityksen mainosbrosyyrisrä niin oletettavasti arviotkin vedetään mieluummin tukemaan tuotteen etuja kuin toisin päin.
Heittosi muiden osaamattomuuteen vaikuttaa jo aika epätoivoiselta itsetehostukselta ja selittelyltä, kuten käsityksesi että käyttämäni nimimerkki liittyisi jotenkin ammattiin.
Vastneistasi on jo selvinnyt riittävästi, joten asiaa tuskin kannattaa enää jatkaa. - >TurbotOn<
proffa // kirjoitti:
Asia ole kovin tärkeä, alkoi vaan kiinnostamaan mitä mahtaa olla puheiden takana.
Tiesit varmaan että:
yo. pyörää on valmistettu v-99 > ja pienin ilmoitettu teho oli 175 hv.
SAE-brutto-mittauksista siirryttiin SAE-netto normiin(vastaa DIN) jo v. 1972 ja samoihin aikoihin japanilaiset luopuivat JIS-norminsa käytöstä vientituotteissa.
Voimansiirron häviöt on myös mitattavissa ja kun mittaus on turbosarjoja valmistavan/myyvän yrityksen mainosbrosyyrisrä niin oletettavasti arviotkin vedetään mieluummin tukemaan tuotteen etuja kuin toisin päin.
Heittosi muiden osaamattomuuteen vaikuttaa jo aika epätoivoiselta itsetehostukselta ja selittelyltä, kuten käsityksesi että käyttämäni nimimerkki liittyisi jotenkin ammattiin.
Vastneistasi on jo selvinnyt riittävästi, joten asiaa tuskin kannattaa enää jatkaa.Tiedän kyllä 99-mallisen Hayabusan tehot koska yhden kesän sellaisella olen ajellut ja harrastanut prätkiä vuodesta 1991.Viime vuonna taas esiteltiin UUSI Hayabusa jossa on selkeästi suurempi teho jo vakiona(ihan tiedoksi vaan!).Onko esittämäsi linkin käppyrät UUDEN vai VANHAN Busan??Vaikuttaa suuresti linkkisi "sanomaan".Toisaalta en ymmärrä mitä ko.linkillä yritit esittää.Jos linkin tehot on ilmoitettu takapyörätehoina ne menevät juuri sille alueelle kuin noilla ahtopaineilla on hyväksyttävää jos tehot taas on kampiakselilta ne ovat jo pikkasen alakanttiin.Jos tehot on vielä UUDESTA,lähes 200hv vakiona antavasta Busasta on tehot selvästi alakanttiin.
Missä kohtaa linkissäsi kerrottiin tehokäyrän olevan mainosbrosyyri???Minullakin on tuollaisia teholappuja ollut kymmeniä eri pyöristä.
Voimansiirron häviöt on mitattavissa mutta myös LASKETTAVISSA!Siksi eri dynamometreissä saadaan selvästi toisistaan poikkeavia tuloksia samalle pyörälle.Tähän vaikuttaa suuresti nk.korjauskertoimet mitä käytetään tulosten laskemisessa.
Jos netissä joku esiintyy Proffa-nimimerkillä niin kyllä sillä on ihan selvä tarkoitus antaa kirjoittajasta tietynlainen kuva.Tiedät sen itsekin.Missä kohtaa kirjoitustani väitin nimimerkkisi liittyvän AMMATTIISI????????
Vastineistasi ja asiaan huonosti sopivasta linkistä on tosiaan selvinnyt riittävästi antamaan sen kuvan että tämän asian pyörittäminen ei johda mihinkään. - jormaaaaaaaaaaa
Harrastaja. kirjoitti:
Moto GP luokan kilpavehkeet tekee 220...250 hv, enemmänkin koneista saisi mutta ei ole tarvetta kun tuokin riittää vielä 300 vauhdissa irrottamaan renkaan pidon, joka sentään on eri luokkaa kuin katupyörissä.
Huhujen mukaan jopa 500 hv tehoisia pyöriä on liikenteessä ja 300 hv nyt löytyy jokaisesta hayabusasta johon on ruuvattu turbo ! !
Vai mitä ?
Laita vaikka linkki johonkin luottettavaan suomalaisen katupyörän mittaustulokseen,niin asia tuntuisi uskottavammalta, siis luotettavaan, ei mihinkään virityspajojen mainoksiin, tekaistuja käyriä osaan tehdä itsekin.Tunnut olevan pihalla, kuin lumiukko.
Ottaako noin koville, kun joillain ihmisillä
on mopossa voimaa? - teoreetikko
dyna mo kirjoitti:
Jos 1 litran ilnatilavuus puristetaan 6.1 desin kokoon, niin paine kasvaa 2-kertaiseksi ja lämpötila nousee n.22%.(K) .
(ks. ideaalikaasun tilamuutokset)
Ilman tiheys kasvaa siis 64 %, kun paine tuplataan, ja sylinteriin saadaan ilmaa (happea) vajaa 65 % enemmän.
Tämäkin edellyttää että ahtimen hyötysuhde on 100% ! !
Hyötysuhde on yleensä pumppupyörän tekemän paineen suhde koko työmäärään, ja tarkoittaa että ahdin toiminnallaan (liikekitka) tuottaa paineen lisäksi myös lämpöä, ja laskee edelleen tilavuusyksikköön sopivan ilman massaa.
Missä pitäisi vielä olla "vikaa". ?
´´>>Turbopyörien rakentelu kai sitten onnistuu edes tietämättä mitä oikein on tekemässä :)Olet siis teoreetikko, joka ei ota ihan kaikkia juttuja huomioon.
Teoriasi voisi ehkä toimia, jos sylinteri kerkiäisi täyttyä ilmalla joka kerta, mutta venttiileiden/kanavien virtaushäviöiden takia näin ei ole. Paineen kasvaessa näiden virtaushäviöiden vaikutus vähenee ja sylinteri täyttyy paremmin aaahhhhh... eikö olekin helppoa.
PS. Yli 300Hv katupyöriä on ollut jo yli 15 vuotta sitten, tule sieltä takahikiältä ihmisten ilmoille, tai hommaa Internet.
- RTT
Retorinen kysymys. Samamalla vois kysyä "jos tukin
Hummerini ilmansannin ja otan turbon pois" niin
paljonko on heppoja. Ei tuollaiseen pysty
vastaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036