Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko olemassa wc-tä...

####

Onko wc-tä jonka voisi toimia yhden kerroksen talossa ? Tuo uusi jätevesikaivojen pakkolaittaminen kun mietityttää se olisi ratkaisu

4

1855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ####

      Siis kompostoivaa wc-tä

      • juha123

        Niitä kompostoivia on. Itse olen katsellut mikä olisi sopiva, mutta esittelyiden perusteella mikään ei näytä erityisen hyvältä.

        Tämä Sun-mar näyttää omalla tavalla hyvältä, joskin on turhan ison oloinen, kun istutaan 20..30cm tavallista pönttöä korkeammalla. Käytännössä vaatii 150cm tilaa lattialta (takaseinästä), jotta tyhjennys on kätevää. Rumpukompostori vie tilaa. Luulisin sen olevan varmatoiminen, kun on vain yksi liikkuva rumpu -- sillä sekoitetaan massa.

        Toisena olen miettinyt Mulltoa 60:stä (aikaisemmin ollut ilmeisesti Biolet 2000 XL). Se on haihduttava ja vie jonkun verran edellistä enemmän sähköä (en tiedä paljonko käytännössä). Ehkä toimintavarmuus ei ole yhtä hyvä (ei kestä puuhaketta seosaineena). Etuna on ettei tarvitse nesteelle tehdä säiliötä (maksaa äkkiä 1000e lisää?).

        Biolanilta on tulossa Naturall DT (oli jo viime kesänä tulossa). Onkohan se hyvä. Biolanin Naturumin esittelyt ei ole vakuuttannu (vaikka sillä varmaan pärjää). Siinä on rumpukompostori eli periaatteessa hyvä kompostoimaan.

        Noista Mulltoassa on eniten sähköistä tekniikkaa -- ehkä ihan kohtuudella korjattavissa, kun niiden moottoreiden vaatimukset ei ole kummempia.

        Pelkän haihdutuksen vaatima energia maksaa 6c/litra (jos sähkön hinta 10c/kWh). Käytännössä varmaan pitää lämmittää reilummin varmuuden vuoksi eli mun laskennallinen haihdutuksen vaatima energia olisi 10c/henkilö/vrk. Noi luvut on teoreettisia, mutta saattavat käytännössä olla ton tasoisia.

        Pienemmät ja halvemmat ei taida olla hyviä vakituiseen asuinkäyttöön??? kun pitää tyhjentää usein.


      • ####
        juha123 kirjoitti:

        Niitä kompostoivia on. Itse olen katsellut mikä olisi sopiva, mutta esittelyiden perusteella mikään ei näytä erityisen hyvältä.

        Tämä Sun-mar näyttää omalla tavalla hyvältä, joskin on turhan ison oloinen, kun istutaan 20..30cm tavallista pönttöä korkeammalla. Käytännössä vaatii 150cm tilaa lattialta (takaseinästä), jotta tyhjennys on kätevää. Rumpukompostori vie tilaa. Luulisin sen olevan varmatoiminen, kun on vain yksi liikkuva rumpu -- sillä sekoitetaan massa.

        Toisena olen miettinyt Mulltoa 60:stä (aikaisemmin ollut ilmeisesti Biolet 2000 XL). Se on haihduttava ja vie jonkun verran edellistä enemmän sähköä (en tiedä paljonko käytännössä). Ehkä toimintavarmuus ei ole yhtä hyvä (ei kestä puuhaketta seosaineena). Etuna on ettei tarvitse nesteelle tehdä säiliötä (maksaa äkkiä 1000e lisää?).

        Biolanilta on tulossa Naturall DT (oli jo viime kesänä tulossa). Onkohan se hyvä. Biolanin Naturumin esittelyt ei ole vakuuttannu (vaikka sillä varmaan pärjää). Siinä on rumpukompostori eli periaatteessa hyvä kompostoimaan.

        Noista Mulltoassa on eniten sähköistä tekniikkaa -- ehkä ihan kohtuudella korjattavissa, kun niiden moottoreiden vaatimukset ei ole kummempia.

        Pelkän haihdutuksen vaatima energia maksaa 6c/litra (jos sähkön hinta 10c/kWh). Käytännössä varmaan pitää lämmittää reilummin varmuuden vuoksi eli mun laskennallinen haihdutuksen vaatima energia olisi 10c/henkilö/vrk. Noi luvut on teoreettisia, mutta saattavat käytännössä olla ton tasoisia.

        Pienemmät ja halvemmat ei taida olla hyviä vakituiseen asuinkäyttöön??? kun pitää tyhjentää usein.

        Parempaan suuntaa menossa. Tässähän on muutama vuosi aikaa, ennen kun tarvii ruveta laittaan viemäröintejä uusiks, jos tarttee. Jos tuo kompostoivavessa kehittyis jotenkin toimivaksi tonni kaks ois pikkuraha , meillä se remontointi tietäisi ainakin kymppitonnin kustannuksia ja sittenkään se ei olisi saletti toimisiko se. Jos kehittely tuo uusia malleja pääsisi pelkillä pönttöjen uusimisilla


      • TXXX
        #### kirjoitti:

        Parempaan suuntaa menossa. Tässähän on muutama vuosi aikaa, ennen kun tarvii ruveta laittaan viemäröintejä uusiks, jos tarttee. Jos tuo kompostoivavessa kehittyis jotenkin toimivaksi tonni kaks ois pikkuraha , meillä se remontointi tietäisi ainakin kymppitonnin kustannuksia ja sittenkään se ei olisi saletti toimisiko se. Jos kehittely tuo uusia malleja pääsisi pelkillä pönttöjen uusimisilla

        Sen kehittely on kesken, ei toimi.

        ks. lisää:
        http://timpanpuutarha.blogspot.com/2009/09/mulltoan-kayttokokemuksia.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe