Lasikuidun

vahaus

Onko kellään kokemusta voiko lasikuituisen kajakin vahata autovahalla?Eikö venevahat ole
huomattavasti kalliimpia ? Jos olette käyttäneet autovahaa niin minkä merkkistä?

11

3360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittaa

      En nyt muista sen tarkempaa miten se homma meni, mutta keväällä kun lueskelin jostain vahaukseen liittyvää niin sain sen käsityksen että ei todellakaan kannata mennä autovahaa siihen hankaamaan.

      • höpö...

        Kannattiko noin suurta viisautta tuoda julki vai miten se nyt olikaan? Olen lotrannut veneiden kylkiin ihan sitä vahaa mitä on sattunut tallista tai halpakaupan tarjouskorista löytymään. Monesti niissä purkeissa lukeekin että sopii kaikille metalli, maali ja muovipinnoille. Viimesin purkki oli honkkarin poistokorista, 2 euroa.


      • hienon
        höpö... kirjoitti:

        Kannattiko noin suurta viisautta tuoda julki vai miten se nyt olikaan? Olen lotrannut veneiden kylkiin ihan sitä vahaa mitä on sattunut tallista tai halpakaupan tarjouskorista löytymään. Monesti niissä purkeissa lukeekin että sopii kaikille metalli, maali ja muovipinnoille. Viimesin purkki oli honkkarin poistokorista, 2 euroa.

        löydön. Vai miten se nyt oli.

        Jos autovahassa on silikoonia se ei lähde helpolla pois ja maalaushan ei onnistu mikäli pinnassa on silikonia.

        Onnea maalaukseen jatkossa, kirjoittele miten meni.

        Itse jätän mieluummin sen 2€"löydön" sinne tarjouskoriin ja maksan suosiolla vähän enemmän (10€), mikäli se tarkoittaa sitä että jatkossa ei tarvitse hioa laikka punaisena kylkiä, jos esim. paikkamaalaukselle on tilausta!

        Urpo, vai kuka sä nyt olit.


      • ikuna
        hienon kirjoitti:

        löydön. Vai miten se nyt oli.

        Jos autovahassa on silikoonia se ei lähde helpolla pois ja maalaushan ei onnistu mikäli pinnassa on silikonia.

        Onnea maalaukseen jatkossa, kirjoittele miten meni.

        Itse jätän mieluummin sen 2€"löydön" sinne tarjouskoriin ja maksan suosiolla vähän enemmän (10€), mikäli se tarkoittaa sitä että jatkossa ei tarvitse hioa laikka punaisena kylkiä, jos esim. paikkamaalaukselle on tilausta!

        Urpo, vai kuka sä nyt olit.

        kuullut silikonin poistoaineesta jota saa esim automaaliliikkeistä...


      • kuullut
        ikuna kirjoitti:

        kuullut silikonin poistoaineesta jota saa esim automaaliliikkeistä...

        silikooni imeytyy hartsiin eri tavalla kuin auton peltiin, eikä lähde lasikuidusta ikinä. Maalaus ei tule onnnistumaan.


      • maalata?
        kuullut kirjoitti:

        silikooni imeytyy hartsiin eri tavalla kuin auton peltiin, eikä lähde lasikuidusta ikinä. Maalaus ei tule onnnistumaan.

        Käsittääkseni paatin kylkeen lotrataan vahaa juuri siksi että pinta pysyy kiiltävänä ja liukkaana. Ei sitä sillon tarvii maalata. Jos joku haluaa paatin maalata vaikka 20 vuoden päästä niin eipä ole mun riesana silikoonit enää... Sä kuulut varmaan niihin jotka sutii pensselillä joka kevät uuden kerroksen miranoolia kylkiin ja pari varvia myrkkyä pohjaan. Ne on pirun siistejä noi ite maalatut paatit...


    • veneentekijä.

      Oikeestaan vois vastata, että juu ja ei. Mitään nestemäisiä vahoja en veneen pintaan vetäisi. Itse käytän vain kovavahoja, mutta on kyllä työläämpiä levitellä ilman konetta. Auto ja venevahoissa ei ole mitään eroa, vaikka jotkut väittävät. Löytyy tietysti erikois spesiaali venevahoja, jotka maksaa viisi kertaa enempi kuin autovaha. Loppupelissä aine on ihan sama. Turtlewaxia oon käyttänyt ja hyvin on toiminut.
      Maalaus...se on ihan sama onko se vahattu vai ei. Pintahan hiotaan ennen maalausta ja vielä viimeiseksi putsataan rasvanpoisto aineella.

      • keskustelun aloittaja

        Kiitos tuo oli hyvä neuvo On varmasti ammatti
        henkilön kokemusta.


      • Herr Doktor
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos tuo oli hyvä neuvo On varmasti ammatti
        henkilön kokemusta.

        Mitä ihmeen "maagisia" tippoja luulette "venevahaan" haudatun kun tuollaisia puhutte? Näiden ja monien muidenkin aineiden kanssa vuosikymmeniä pelanneena ja näitä raaka-aineita myyneenä luulen tietäväni mistä puhun.
        Autovaha kuin venevaha tai lentokonevaha tai mikä tahansa muu vaha perustuu muutamaan klassiseen raaka-aineeseen ja ainoastaan löytyy hieman toisistaan poikkeavia formuloita. Veneentekijä yllä kirjoitusketjussa ei käyttäisi nestemäisiä vahoja, miksiköhän? Kiinteät vahat ovat raskaampia levittää/työstää. Ainoa etu niistä on että niillä tulee hiottua samea pinta uudelleen kirkkaaksi. Olkavarret siinä turtuu, vaikka käyttää kiillotuskonetta.
        Normaali autovaha, kuten yksi kertoi löytäneensä honkkarin poistolaatikosta, käy veneeseen/kanoottiin/kajakkiin aivan hyvin.
        Silikoonista vahoissa puhutaan aivan kuin tiedettäisiin mistä on kyse.
        Yleensä vahoissa ei käytetä silikoniöljyä, vaan polysiloksaaneja jotka ovat verkkoutuvia silikonipolymeerejä jotka muodostavat kalvon. Niillä on hyvin vähän yhteistä silikooniöljyn kanssa ! Eivätkä ne urbaanilegendan väitämällä tavalla tunkeudu muoviin sen kummemin kuin mihinkään muuhunkaan.
        Itse olen jo vuosikymmeniä puleerannut veneeni (100 - 200 kertaa hintavampi kuin vakio kanootti) Polymeeri/Silikooniautovahalla. Pinta hylkii vettä vielä Lokakuussa veneen ylösnoston aikaan.
        Kovat vahat sisältävät enemmän Carnauba-vahaa (uuttettu Carnauba pensaan lehdistä) eikä tämä luonnonvaha kestä yhdistelmää merivesi/aurinko yhtä kokonaista kautta. Sen huomaa siitä että sadevesivalumajäljet eivät loppukesäsästä enää lähde pyyhkäisemällä niinkuin autovahalla vahatusta pinnasta, eikä pinta ole vettähylkivä (=vesi helmeilee pinnalla).


      • veneentekijä.
        Herr Doktor kirjoitti:

        Mitä ihmeen "maagisia" tippoja luulette "venevahaan" haudatun kun tuollaisia puhutte? Näiden ja monien muidenkin aineiden kanssa vuosikymmeniä pelanneena ja näitä raaka-aineita myyneenä luulen tietäväni mistä puhun.
        Autovaha kuin venevaha tai lentokonevaha tai mikä tahansa muu vaha perustuu muutamaan klassiseen raaka-aineeseen ja ainoastaan löytyy hieman toisistaan poikkeavia formuloita. Veneentekijä yllä kirjoitusketjussa ei käyttäisi nestemäisiä vahoja, miksiköhän? Kiinteät vahat ovat raskaampia levittää/työstää. Ainoa etu niistä on että niillä tulee hiottua samea pinta uudelleen kirkkaaksi. Olkavarret siinä turtuu, vaikka käyttää kiillotuskonetta.
        Normaali autovaha, kuten yksi kertoi löytäneensä honkkarin poistolaatikosta, käy veneeseen/kanoottiin/kajakkiin aivan hyvin.
        Silikoonista vahoissa puhutaan aivan kuin tiedettäisiin mistä on kyse.
        Yleensä vahoissa ei käytetä silikoniöljyä, vaan polysiloksaaneja jotka ovat verkkoutuvia silikonipolymeerejä jotka muodostavat kalvon. Niillä on hyvin vähän yhteistä silikooniöljyn kanssa ! Eivätkä ne urbaanilegendan väitämällä tavalla tunkeudu muoviin sen kummemin kuin mihinkään muuhunkaan.
        Itse olen jo vuosikymmeniä puleerannut veneeni (100 - 200 kertaa hintavampi kuin vakio kanootti) Polymeeri/Silikooniautovahalla. Pinta hylkii vettä vielä Lokakuussa veneen ylösnoston aikaan.
        Kovat vahat sisältävät enemmän Carnauba-vahaa (uuttettu Carnauba pensaan lehdistä) eikä tämä luonnonvaha kestä yhdistelmää merivesi/aurinko yhtä kokonaista kautta. Sen huomaa siitä että sadevesivalumajäljet eivät loppukesäsästä enää lähde pyyhkäisemällä niinkuin autovahalla vahatusta pinnasta, eikä pinta ole vettähylkivä (=vesi helmeilee pinnalla).

        Siihen on ihan käytännön oppi, miks en käytä nestevahoja. Koneella levitettäessä kovavaha on vaan vuosien varrella osoittautunut paremmaksi, kuin nestevaha. Jollekkin toiselle taas nestevaha on varmasti parempi. Kyse ei siis ole vahasta, vaan ihan muista tekijöistä.


      • Herr Doktor
        veneentekijä. kirjoitti:

        Siihen on ihan käytännön oppi, miks en käytä nestevahoja. Koneella levitettäessä kovavaha on vaan vuosien varrella osoittautunut paremmaksi, kuin nestevaha. Jollekkin toiselle taas nestevaha on varmasti parempi. Kyse ei siis ole vahasta, vaan ihan muista tekijöistä.

        Koneella levitettäessä ja killotettaessa on kova vaha tottuneen vahaajan kädessä OK ratkaisu.
        Itse vahan kesto tai muut venettä suojaavat ominaisuudet ovat siten eri asia niinkuin sanoit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe