Pölyallergiasta kärsivät!

ikinuha

Elikkäs kertokaapas huonepölyallergiasta kärsivät mitä oireita teillä ilmenee!

6

4008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atshii

      No sellaisia oireita on että aivastuttaa, yskittää, kurkussa on karhea tuntu. Pitäisi siivota jatkuvasti ja imuroida että oireet saisi siedettäviksi. Mitään pölynkerääjiä (nukkaiset tyynyt, kuivakukat, hörhelöiset koriste-esineet) ei kannata pitää esillä. Itse pelkään että tämä muuttuu vielä astmaksi...

    • Tomppa2

      Mulla diagnosoitiin huonepölyallergia noin viisi vuotta sitten. Olimme silloin muuttamassa ja elin reilut kaksi kuukautta muuttolaatikoiden keskellä ilman siivousta. Pölykoiria riitti naapureillekin. Diagnosointihetkellä oli oireina joka aamuinen nenän tukkoisuus, aivastelua useasti etenkin aamupäivisin ja silmien kutinaa aamuisin.
      Olen hoitanut sairautta tehostamalla siivousta. Nykyisin pölyjä pyyhitään ja petivaatteet tampataan noin pari kertaa kuukaudessa. Muuten normaali siivous kerran viikossa. Lisäksi sain selvää apua allergiapetivaatteiden (tyyny, peitto ja petari) hankinnasta. Niitä suosittelen kaikille huonepölyallergikoille.
      Pari kuukautta diagnoosin jälkeen oireet helpottivat. Sen jälkeen silmiä ei ole enää kutinut, aamuisin nenä on hyvin harvoin tukkoinen ja jos on, syynä on usein tavallinen flunssa ja avastelu on vähäistä. Ehkä kerran viikossa pari voimistunutta aamuaivastusta, mutta ei vakavampaa. Allergia ei vaikuta mielestäni elämääni, kunhan muistamme siivota. Vieraassa paikassa nukkuessani aamulla voin olla tukkoisempi.
      Perheessämme on myös ollut koko ajan kissa, joka ei ole käsitykseni mukaan pahentanut mitenkään huonepölyallergiani oireitani. Kissaa ei päästetä makuhuoneeseemme, eikä etenkään sänkyymme.
      Minulla ei ole muita allergioita. En ole syönyt allergiaan mitään lääkitystä koko aikana.

    • limakurkku

      Minullakin on pölyallergia ja luultavasti keuhkoahtaumatauti.En tiedä ovatko ne yksi ja sama tauti vai ei.Sain lääkkeen ahtaumaan.Meinaan tukehtua kun hökäisen sen.Lopetin kun siitä ei ollut apua.Jos olen muualla kuin kotona,niin ei yskitä niin paljon.Olen n.70 v enkä jaksa siivota joka päivä.Mitä teen.Pitääkö palkata siivooja vai muuttaa uuteen siivottuun asuntoon?

    • astmatiikko

      Mä oon 14-vuotias ja mulle tehtiin allergia testit mitkä lie ja tuli kunnon lista asioista joille oon allerginen: kissat, huonepöly, siitepöly, koivu... En ees muista niitä kaikkia. Mitä mun pitää tehä ny? Pidän huoneeni aina puhtaana ja isäni luona o 2 kissaa eikä oo ikinä tullu mittää oireita minkään jutun kanssa muutalu ulkona siitepölykauden aikaan. Miten mun pitää muuttaa siivoamis tapaani sun muita rutiinejani?

      • Mauku

        Jos et saa oireita kuin siitepölystä älä muuta mitään ota vain allergialääkettä siitepölykauden aikana. Minulle ei kaikki kissat aiheuta allergiaa riippuu turkista ja rodusta. Isäsi kissat ei aiheuta sinulle oireita onneksi


    • allergikko

      astmaatikko...siis sulla allergioita eikä oireita...esim kotonasi?

      No itsellä pölyallergiaa ja silloin makkarin pitää olla mahd siisti, ei paljon tavaraa, lattioiden ja muiden pintojen pyyhintä pari kertaa viikossa.
      Tyynyjen, peittojen ja vuodevaatteiden säännöllinen pesu 60 asteessa. ..itse pesen tyynyt ja peitot n 3X/vuodessa. Patjan imurointi yms.
      Koska olet vielä nuori niin huoneessasi on kaikki tavarasi.... niiden säilyttäminen kaapeissa olisi ihan ok...eli ei avohyllyjä.

      Siitepölyn aikaan ikkuna kiinni eikä pyykkien kuivatusta ulkona.

      Jos et oireile kuin vain siitepölyn aikaan niin ole huoleti muista tuloksista...kuitenkin pitäen huonettasi mahd pölyttömänä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe