Tulehtuneet huulten ympärykset

suruissaan

Minua on vaivannut nyt noin vuoden verran huulien ympärillä oleva iho. Välillä se tulehtuu, tulee punaiseksi ja araksi, välillä on kuiva kuin korppu. Tekee mieli koko ajan nuolla kun se menee huonommaksi. Olen yrittänyt kaikkea. Kortisonivoide auttaa hetkeksi, mutta oireet palaavat jonkin ajan kuluttua, ja pahenevatkin, vaikka kuuria jatkaisi. Bepanthen ei auta. Mikään kokeilemistani perusrasvoista ei auta. Vaseliini ei tehoa.
Kävin lääkärillekin näyttämässä, ja määräsi minulle parin viikon kuurin antibioottivoidetta. Se tuntui auttavan, ja huulet paranivatkin. Kuitenkin oireet pahenivat taas jonkin ajan kuluttua. Vaiva menee välillä itsestään pois ja palaa taas sitten. Varsinkin jos on paljon ulkona, huulet saattavat ärtyä.
Osaako joku kertoa mistä voisi johtua, tai mikä voisi mahdollisesti auttaa? Ihotautilääkärille olen aikeissa suunnata, mutta ajan varaaminen on hankalaa, kun eihän diagnoosia voi oikein tehdä jos huulet eivät silloin olekaan tulehtuneet..

11

5416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omark

      Hankalasti pysyy mitkään rasvat, jollet malta olla nuolematta huulten ympärystä. Eli kierre on valmis sillä.

      Oireileeko sinulla ainoastaan huulten ympärysten iho, vai onko muuallakin iholla tai limakalvoilla oireita? Voisitko olla allerginen jollekin kosmetiikkatuotteelle, ruoka-aineelle tms? Siihen ihotautilääkäri voi ottaa kantaa, vaikkei sillä hetkellä oireita olisikaan. Henkilökohtaisesti tiedän, että aina allergiaoireet eivät ole niin tyypillisiä.

      En suosittelisi kortisonivoiteita. Ohentavat ihoa entisestään.

      • suruissaan

        Iho on muutenkin kyllä kuiva, varsinkin sääristä, ja limakalvot kutisevat silloin tällöin, mikä milloinkin. Allegiankin mahdollisuutta olen miettinyt, mutta en ole ainakaan keksinyt yhdistää oireiden ilmaantumista mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen tai kosmetiikkatuotteeseen. En ole edes kovin ahkera meikkaaja, joten tuskin se ainakaan mikään meikki on, ehkä jokin puhdistusaine tms voisi olla? Tai sitten vain ruoka. Ihotautilääkäri osaisi tietenkin sitten sanoa.


      • suruissaan
        suruissaan kirjoitti:

        Iho on muutenkin kyllä kuiva, varsinkin sääristä, ja limakalvot kutisevat silloin tällöin, mikä milloinkin. Allegiankin mahdollisuutta olen miettinyt, mutta en ole ainakaan keksinyt yhdistää oireiden ilmaantumista mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen tai kosmetiikkatuotteeseen. En ole edes kovin ahkera meikkaaja, joten tuskin se ainakaan mikään meikki on, ehkä jokin puhdistusaine tms voisi olla? Tai sitten vain ruoka. Ihotautilääkäri osaisi tietenkin sitten sanoa.

        Kortisonivoiteen käytöstä luovuin kyllä kun huomasin ettei siitä saa kuin hetkellistä apua..


    • Havainnoija

      Jokin aika sitten sain ihottumaa huulten ympärille, iho tuntui kuivalta ja sitä kutitti. Lopetin vasta hankkimani ihonhoitosarjan käytön ja se auttoi. Kun aloitin ko. hoidon uudestaan, sain ihottumankin uudestaan. Kyseessä oli siis allergia.

      Olen kuullut jonkun kertovan, että hän saa sitrushedelmistä ihottumaa suun ympärille. En tiedä, pitääkö paikkansa.

    • nuole...

      Sinun pitää ehdottomasti lopettaa suun ympäryksen, ja huulienkin, nuoleminen. Se nuoleminen ärsyttää sitä ihoa ja siksi se on punainen. Ei mitään lipeskelyjä enää, ei yhtään!

      • suruissaan

        Tottakai tiedän että nuoleminen ärsyttää ihoa entisestään, en ole sentään tyhmä! Nuoleminen on vain sellainen reaktio että siitä on hankala päästä eroon, varsinkin juuri silloin kun huulet ovat kipeät ja rohtuneet.


      • nalle
        suruissaan kirjoitti:

        Tottakai tiedän että nuoleminen ärsyttää ihoa entisestään, en ole sentään tyhmä! Nuoleminen on vain sellainen reaktio että siitä on hankala päästä eroon, varsinkin juuri silloin kun huulet ovat kipeät ja rohtuneet.

        ajattelin kirjoittaa sinulle rohtuneista huulista kärsivä oletko ajatellut sairastavast atooppista ekseemaa..
        itse sairastan useaa eri ekseema muotoa ja juuri suun ja huulten alueeen tulehtuminen on aika yleistä kyseisessä ihosairaudessa. vaiva on todella inhottava ja kivulias, jotenka sinun sijassasi menisin kipin kapin ihotautilääkärille ja hankkisin oikean hoidon koska nykyaikana paljon kehittyneitä hoitomuotoja jotka eivät tuhoa kasvojen ohutta ihoa kuten kortisonivoiteet.


    • samojajuttuja

      Itsellä on myös huulten ympärillä ihottumaa, joka pahenee tietyistä ruoka-aineista (ananas, omena. Minulla on myös atooppinen iho. Hikoilu (esim. liikkuessa) pahentaa huulten ympärystä ja "turvottaa" sen.

      Kävin ihotautilääkärillä ja minulle määrättiin Hydrocortison Essexiä ja Apolar-voidetta. Käytän sitä "viikkohoitona" eli 3 päivää Apolaria ja 4 päivää kortisonia. Ensin huulten ympärys on aivan järkyttävän näköinen (iho uusiutuu) mutta loppujen lopuksi iho paranee. Hoidon jälkeen pidän tauon ja alan käyttämäään voiteita kun iho taas huononee.

      Käy ihotautilääkärillä! Itse otin kuvia huulistani kun ihottuma oli pahana, ja näytin niitä lääkärille, koska tietysti juuri minun tuurilla ihottuma oli parempana kun oli lääkäriaika :)

      • suruissaan

        En itse olisi tajunnut tuota kuvan ottamista, kiitos vinkistä :) ihotautilääkärille ollaan menossa, huulet ovat taas pahoina..


    • huulirohtunutt

      Sama

      Elijoo, mul on sama juttu. Mut mulla on KOKOAJAN nää, eikä mikää auta. Oon käyny allergiatesteiski mut en ollu millekkää allergine. Ite oon välttäny hedelmii, mut pakostaki niit tulee syötyy ku jokapäivä on pöydäs hedelmälautane..

      • Tanttarainen

        Oletko tietoinen POD:n (perioraalidermatiitti) mahdollisuudesta? Googleta ja tarkista, onko sen tyyppisestä kyse.
        Viheliäinen vaiva, jos on sellainen. Mutta luulisi, että kun olet allergiatesteissä käynyt, niin asiaa tutkinut lääkäri (olihan ihotautilekuri?) olisi diagnosoinut jo tuon POD:n, jos sellainen olisi.

        Mutta välillä tuntuu, että ihotaudeissa saa itse etsiä itselleen diagnoosin ja hoidon ja sen jälkeen pyytää vain reseptit...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe