Loukkaantumiset Upinniemessä

Alokkaan iskä

Ihmetyttää, miksi Upinniemessä vammautuu alokkaita niin paljon, koulutusohjelmassa tarvitsee olla jotain mätää, kun A-luokkaan tarkastettuja alokkaita vammautuu ensinmäisinä viikkoina tuon tuosta.

Eniten minua harmittaa että aiemmin täysin terveen, rotevan, poikani terveys pilataan siellä. Hänet on terveystarkastuksissa todettu kuuluvan A-luokkaan, olemme onnistuneet pitämään hänet terveenä armejaanmenoon saakka. Upinniemessä häntä, ja muita, on koulutettu sillä mallilla että monelta on terveys pettänyt. Useinmiten jalka on pysyvästi vammautunut ja palvelus on keskeytetty.

Itse olen reservin alikersantti vuodelta -84 (A-luokan terveys myös, kutsuntaerästäni ei keneltäkään mennyt terveys) - en mitenkään voi ymmärtää miksi puolustusvoimat TUHOAA nuorten miesten terveyden; olen hyvin katkera poikani puolesta siitä! Vammautumisia tapahtuu urheilussa ja armejassa, mutta systeemissä on jotain todella mätää jos vammautumisia ei edes kunnolla tutkita ja niitä yritetä välttä. Esimerkiksi, kun polven ristiside pettää, vamma pitää magneettikuvata viipymättä ja tarvittaessa leikata. Ei ole mitenkään perusteltua antaa kepit ja viikko VMTL:ää, ilman että vammaa oikeasti tutkitaan. Lisäksi, kuten urheilusta tiedetään, että toipumisajat ovat pitkiä; toipumisessa puhutaan kuukausista, ei viikosta. Minunkin poikani jalka meni toistamiseen kahden viikon sisällä, sitä tulee elämänpituinen vamma, se on varma jo nyt.

Hatuttaa niin pirusti; olen tehnyt 20 vuotta päättymätöntä työtä lasteni eteen, nyt armeija tuhoaa lapseni hyvän terveyden kolmessa viikossa, olen niin pettynyt koko lafkaan! Saatanan paskiaiset!

19

5614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kävi juuri

      kuten pojallasi..Tosin vekaranjärvellä..

      jalka ei tule olemaan koskaa entisensä... Syy oli yksinkertaisesti se että vammaa ei otettu tosissaan ja annettiin 3pv vmtl ja buranaa mobilaattia...

      • todentaa

        ettei myöhemmin puolustusvoimat joutuisi korvaamaan. Kannattaa tutkituttaa oikeilla lääkäreillä, eikä armiejan konitohtoreilla.


    • emmiina44

      Ymmärrän oikein hyvin suuttumuksesi, poikani ei saanut minkäänlaista hoitoa keuhkoputkentulehdukseensa ennenkuin otimme yhteyden suoraan varuskunnan konitohtoriin ja teimme valituksen sotilaslääketieteen laitokselle, käytännöt toki muuttuivat tarkemmiksi, mutta meille tarkennettiin ettei mitään puutteita hoidossa ollut ollut. Toisella kertaa nilkasta menivät nivelsiteet, asiaa ihmeteltiin pari viikkoa ennenkuin kipsi laitettiin rauhoittamaan nilkkaa liikkeeltä. Nämä suuret varusmiestohtorit ovat tunnetusti taitureita kieltämään vastuunsa, eikä korppi korpin silmää noki. Neuvon sinuakin tekemään virallisen selvityspyynnön sotilaslääketieteen laitokselle, tietysti poikasi nimissä, mikäli hän on täysi-ikäinen.

    • Vapaa mies

      No yleisen mielipiteen mukaisesti poikasi on vain heikko, eikä sellainen useimpien mielestä sääliä ansaitse. Niin se vain on. Vaihtoehtona voisi olla myös siviilipalvelus, joka tosin pituutensa puolesta on rangaistuksen kaltainen. Ja onhan vielä vaihtoehtona linnaa tai vapautus, eli varaa on valita suomalaisella miehellä!

      • Alokkaan iskä

        Niin sitä voisi ajatella, muutta kun kolmessa viikossa menee kymenkunta 140:stä, niin kyllä se liikaa on. Aikoinani, meillä ei kukaan vammautunut alokkaista, ehkä meillä oli viestissä helpompaa.


    • Alokkaan äiti

      Minunkin poikani on alokkaana Upinniemessä.On ymmärtääkseni ihan viihtynytkin, huumorilla kun ottaa asiat eikä ääneen naura, niin kuulemma hyvin pärjää.

      Poikani sai myös vtml:ää viikoksi polven takia ja lisäksi tulehduskipulääkekuurin. Ensi viikolla pitää mennä kuulemma uudestaan näyttämään polvea. Vamma ei tosin ole armeijassa syntynyt vaan viime vuonna Lapin vaelluksella. Helikopterikyydillä poika pääsi pois korvesta, yksityisellä lääkäriasemalla hoidettiin. Ja ensi alkuun sai ne sauvat. Muistaakseni kolmen kuukauden kuluttua vammautumisesta polvi leikattiin ja korjattiin. Ei siitä enää samanveroista tule, kun rustoakin jouduttiin poistamaan. Poika oli sitten taas tänä kesänä vaelluksella ennen armeijaan menoa, siitä polvi tulehtui ja turposi. Sai lääkekuurin ennen armeijaan menoa, mutta polvi ei ehtinyt tulla vielä kuntoon, kun armeijaan meno tuli ajankohtaiseksi. A-luokkaan hänetkin terveystarkastuksissa laitettiin. Jännityksellä odotan ja toivon, että polvi kestää armeija-ajan, sillä poika tuntuu tykkäävän ihan oikeasti tuolla Upinniemessä olosta.

      En muista enää, missä vaiheessa pojan polvi magneettikuvattiin, mutta monesti ne vammat selviävät vasta itse tähystyksessä ja leikkauksessa. Naapurin poika sai vapautuksen armeijasta polven takia, ei siis mennyt ollenkaan armeijaan, kun oli se polvi jo valmiiksi tarpeeksi sökö.

      • typerältä

        Minkä ihmeen syystä poika sinne armeijaan väkisin menee? Aivojakin saa käyttää ja hankkia vapautus.


      • Alokkaan äiti
        typerältä kirjoitti:

        Minkä ihmeen syystä poika sinne armeijaan väkisin menee? Aivojakin saa käyttää ja hankkia vapautus.

        Niimpä, mutta pojalla on syynsä. Hän joko haluaa käydä sen armeijan nyt opiskelujen puolivälissä tai sitten saada kokonaan vapautuksen palveluksesta. Kun ikääkin on jo kertynyt...


      • Alokkan iskä

        Muistuta pojallesi että menee (juoksee) palveluksessa maltillisesti - näiden poikien jalat tarvitsee kestää seuraavat 60 vuotta, olisi suuri vääryys jos ne vammautuvat jo tässä iässä.

        Asevelvollisuus kestää määrätyn ajan, täysillä juokseminen ei lyhennä sitä mitenkään.

        Toivotaan, että poikasi jalat kestää ongelmitta.


    • Alokkaan iskä

      Poikani tilanne muuttui tänään; hänet laitettiin siviliin vammoineen.

      Oloni on aika tyhjä; edelleen hatuttaa että terve polvi ajettiin paskaksi ammattitaidottomuutta - tietopula alkaa kantahenkilökunnasta ja päättyy armeijan lääkäreihin. Myös organisaatiossa ja resursseissa on vikaa; sitä pitää kehittää siten että homma todella rokkaa. Sivilipuolen (urheilu)lääkäreillä voisi olla paljon konsultoitavaa... esim. http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1125910429&avnid=107&show=1&sl=0

      Todella, tänään poika pääsi armeijan lääkärintarkastuksen jälkeen siviliin; polvessa oli lääkärin mukaan nyt kaksi vikaa, eli se oli vain pahentunut viikon takaisesta. Tarkempia syitä poika ei muistanut, polvi vain paukkuu.

      Sivilissä olosta on se hyöty, että saimme pojan heti yksityiseen erikoissairaanhoitoon. Ortopedi tutki jalan myöhemmin illalla, ja kyllä se siltä vaikuttaa, että leikkaukseen se menee. Loppuviikosta tehdään lopullinen diagnosi, kun polvi saadaan magneettikuvattua. (Röntgeniä ei kannata edes yrittää, ei sillä näitä vammoja näe.)

      Tämä polvivamman korjaus saattaa maksaa toista tonnia, mutta se ei ole mitään, kunhan polvi saadaan kuntoon. Ja toki, kaikki kulut laskutetaan valtiolta, se on oma näytös myöhemmin.

      Paska juttu tämä on muutenkin; hän oli valmistautunut suorittamaan varusmiespalvelun nyt, ja olisi sen jälkeen päässyt töihin. Nythän tässä käynee niin että hän on 2-3 kk sairaslomalla leikkauksen jälkeen, vaatimattomalla Kelan päivärahalla. Kelan päivärahat ovat vain murto-osa vastaavasta sairasajan palkasta. Työpaikkaa hän voi hakea vasta sitten kun jalka alkaa olla kunnossa, sitä ennen on turha edes havitella siitä.

      "Bonuksena" hänen joutuu käymään lopun inttin myöhemmin, aloittaen B-kauden alusta. Kuten arvata saattaa, sairasaikaa ei huomioida palveluksena, eli hänen yhteenlaskettu intille tuhlattu aika olisi pidempi kuin normaali palvelusaika. Se varmaan motivoi jatkamaan palvelua myöhemmin, kaiken tuon koetun jälkeen ... on Suomi niin pirun ihana maa...

      • Alokkaan äiti

        Meillä pojan polvileikkaus yksityisessä sairaalassa maksoi 3300 euroa. Lisäksi oli vielä myöhemmin niitten ruuvien poisto, sekin muistaakseni suunnilleen 1500 e. Onneksi oli vakuutus.


      • NoName

        Itse kävin sivarin 90-luvun lopulla, eikä koulussa jossa olin töissä sattunut tuona aikana ainoatakaan henkilökunnan tapaturmaa.

        Suosittelen muillekin.


    • Samaa mieltä

      Olen jokseenkin samaa mieltä. Ymmärrän, että vammoja tulee, mutta en ymmärrä miksi poikien terveys täytyy pilata täysin.

      • ja talvisodan henki!

        Suomalainen sisu ja blaa blaa bla...


    • Keskeyttänyt nuori

      Vieläkö tarvitsee ihmetellä, miksi niin iso osa alokkaista keskeyttää palveluksensa?

      Ehkäpä kyse ei olekaan nuorten huonosta kunnosta, vaan siitä että nuoret ovat tulleet valistuneemmiksi oman terveytensä suhteen. Ei kelpaa enää mitkään sadut perunan terveellisyydestä tai "marssimurtumien" paranemisesta mobilaatin voimalla. Jokainen terveydestään piittaava nuori sieltä tahtoo pois ja nopeasti.

      • Alokkaan iskä

        Näissä kaikissa tapauksissa joista olen kertonut, erityisesti oman poikani, on loukkaantuminen ollut todellista. Esimerkiksi poikani jalan on kolme lääkäriä vahingoittuneeksi todennut; ortopedi, röntgenlääkäri ja armeijan lääkäri. Armeijan lääkäriltä hän sai myös kupongit korvausten hakemiseen. Mitä muka vielä vaaditaan, sinun hyväksyntä vai?


      • valita, valita ja valita
        Alokkaan iskä kirjoitti:

        Näissä kaikissa tapauksissa joista olen kertonut, erityisesti oman poikani, on loukkaantuminen ollut todellista. Esimerkiksi poikani jalan on kolme lääkäriä vahingoittuneeksi todennut; ortopedi, röntgenlääkäri ja armeijan lääkäri. Armeijan lääkäriltä hän sai myös kupongit korvausten hakemiseen. Mitä muka vielä vaaditaan, sinun hyväksyntä vai?

        Saattaa tuntua turhalta, mutta valita. Jatka valittamista keskustelupalstoilla. Yritä saada kirjotus esim iltalehden yleisöosastolle. Ja se tärkein asia: mainitse nimiä. Edes punaniskainen inttiupseeri ei kestä sitä jos hän saa julkista kritiikkiä. Hajonnutta polveahan se ei paranna, mutta estää sen ettei muiden lapsille käy samoin.


    • öörl

      Johtuu täysin siitä että alokkaat eivät ole liikkuneet vaan olleet kotona äitin helman alla ja pelanneet kotona. Jos eivät pärjää palveluksessa eivät myöskään kuulu rintamalle.

    • äitihoitaa

      Siksi koska nykynuoriso on tumpeloita.Kotonakin tulee jännetuppi tulehdus playsteissonia pelatessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe