Ei homeet vaan BAKTEERIT (5)

nisuiisu

Arvoisa kosteusvauriokohteessa sairastunut!

En tiedä, kuka on poistattanut otsikon mukaisen tietoisku-sarjani kaikki osat paitsi osan 1. Osa 2:n olin tallettanut itselleni, joten laitoinn sen eilen uudelleen näkyviin. Googlen välimuistista löytyi tämä osa 5, jonka laitan nyt uudelleen näkyviin. Osia 3 ja 4 ei ollut siis Googlella tallenettuna. Jos jollain on ne koneellaan, niin voisitko ystävällisesti laittaa ne palstalle. Yksi niistä oli äärimmäisen tärkeä ja hyödyllinen. Se oli se, missä puhuttiin hiukkasten koosta ja mihin kohtaa hengityselimiä ne joutuivat. Tärkeää tuossa oli kohta 4., joka kuvasi niitä olosuhteita, jotka tapahtuvat TTL:n keuhkoputkialtistuskokeessa. Mainitsen artikkelissani, että kohdat 1-3 ovat luonnollisia altistustilanteita mikrobien itiöille.

Ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

TÄSSÄ alla nyt tuo osa 5, joka ainoana löytyi googlen välimuistista:
==============================================

Ei homeet vaan BAKTEERIT (5)
Kirjoittanut: nisuiisu 22.7.2008 klo 19.36

Arvoisa kosteusvauriokohteessa sairastunut,
en malta olla käyttämättä hyödyksemme, mitä tämä amerikkalainen sivusto meille kertoo:
http://members.aapa.org/aapaconf2006/syllabus/6146Holli ngsworthToxicMold.pdf

Sieltä olen nyt poiminut jälleen kerran tämän kohdan:

Health Hazards Known to be
Associated with Mold Inhalation

- IgE mediated allergic responses
- Fungal pneumonias: Aspergillosis,
fusariosis, scedosporium, blastomycosis
- Fungal sinusitis: immunocomprimised host
- Inhalational fevers: organic dust
syndrome, humidifier fever
- Allergic bronchopulmonary aspergillosis
- Hypersensitivity pneumonitis

Viimeksi kun tämän kohdan linkitin, niin minäkin vielä silloin kuvittelin, että olin sairastunut työpaikkani Aspergillus fumigatus -homeesta. Olin STM:n propagandakoneiston uhri siinä, missä te muutkin.

Amerikkahan on tällä hetekellä ainoa ns. supervalta, kuten ulkoministerimme Stubb totesi menneellä viikolla, joten minä ainakin luotan siihen, mitä usalaiset tässä kertovat. Kaiken lisäksi, minä tiedän tämän asian ilman amerikkalaisten apua. Tosin en tiedä sitä, että onko heiltä bakteerien osuus jäänyt vahingossa pois, tarkoituksella vai eivätkö he tiedä suomalaisten kosteusvauriotutkijoiden uraa uurtavista tutkimuksista, joissa on näytetty toteen se, että kosteusvauriossa sairastutaankin Streptomyces- ja Bacillus-bakteereiden vuoksi.

Niin tuossa englanninkielisessä jutussa on kerrottu KAIKKI ne sairaudet, joita HOMEIDEN tiedetään aiheuttavan. Siinä ne on nätisti alekkain. Huomatkaa siis, että nyt puhutaan vain homeista.

Niin TTL, STM, Kari Reijula ja monet muut ovat nyt toitottaneet jo vuodesta 1994 tai 95 lähtien, että pääasiassa astmasta on kyse, jos sairastutaan kosteusvaurion johdosta.

Niin mikähän nyt sitten noista kohdista tarkoittaa astmaa? No perhana, eihän siinä näy edes koko sanaa "asthma"!

No jätetäämpä leikittely näin vakavalla asialla sikseen. Astma on tietysti tuo ensimmäinen kohta eli "IgE mediated allergic responses".

Kuten tarkkaavainen ja valistunut palstan lukija huomaa, että ainakin USA:ssa astma on IgE-välitteinen allergia. No onhan se sitä Suomessakin, paitsi joidenkin huijarien mielestä ja TTL:n mielestä.

Niin amerikkalaiset kyllä tiesivät, että myös allergista alveoliittia (Hypersensitivity pneumonitis) homeet voivat aiheuttaa. Kaiketi heillä on ollut tätä esitystä tehdessään mielessä, että kosteusvaurion Af sitä aiheuttaa. No heitä ei käy moittiminen, koska propagandakoneisto on jauhanut niin hyvin, että väkisinhän se on iskostunut monen mieleen, että Af-home aiheuttaa kosteusvauriossa alveoliittia. Näinhän toki ei asianlaita ole.

Onneksi maamme propagandakoneisto ei onnistunut tekemään valheesta totta eli siitä, että kosteusvaurio aiheuttaisi astmaa. Homeet kyllä voivat tietysti aiheuttaa astmaa, joka on sitten helppo diagnosoida sen homeen IgE-vasta-aineesta, joka sen aiheutti.

Tämänkin tärkeän tiedon teille välitti
ystävällisesti

Pekka Nikkola

12

1770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielitaitoinen

lukija huomaa, niin nisuiisun linkissä on siis amerikkalainen sivusto, joka pyrkii siihen, että homesairaille ei tarvitsisi maksaa mitään korvauksia. Siinä pyritään osoittamaan, että homealtistumisen ja sairauksien välistä syy-yhteyttä ei voida todistaa yksilötasolla. Astman osalta siinä yritetään väittää, kuten nisuiisukin tekee, että vain spesifillä IgE:llä voitaisiin pitävästi todistaa syy-yhteys, joka oikeuttaisi korvauksiin.

Väite on törkeä, koska kosteusvauriomikrobien osalta spesifin IgE:n osoittaminen on melko mahdotonta, koska uutteita tuhansiin erilaisiin vaihtoehtoihin ei ole olemassa. Sitä paitsi astma-tyyppejä on monia erilaisia ja IgE-välitteinen astma on homealtistuneidenkin kohdalla harvinaisempi kuin muut astmatyypit, kuten Tuula Putuksenkin sivuilta voi lukea.

USA:n viranomaiset ovat tiedottaneet, niin USA:ssa on miljoonia kosteusvauriotalojen aiheuttamia astmatapauksia. Näistä nyt sitten kiistellään oikeudessa ja tämä nisuiisunkin linkittämä sivu liittyy siis niihin.

Homeista siinä puhutaan yksinkertaisesti sen takia, että USA:ssa käydään homeoikeudenkäyntejä - ei bakteerioikeudenkäyntejä.

Sivuston tarkoituksena on siis, että altistuneiden pitäisi osoittaa entistä pitävämmin yksilötason syy-yhteys mikrobialtistuksen ja sairautensa välillä saadakseen korvauksia. Se tarkoittaa siis samaa, mitä vakuutusyhtiötkin täällä edellyttävät eli juuri niitä altistuskokeita, joita vastaan nisuiisu täällä taistelee.

• oikeus on niin

Ei totuutta pidä vääristellä vain siksi, että meillä ammattitautilainsäädäntö! Jos kosteusvaurioista sairastuu sairauksiin, kuten todettu on, jotka eivät ole ammattitauteja, niin miten käy, ei tipu ammattitautia, ei hoitoa, ei niin mitään! Miksi pitäisi vääntää jotakin astmaa, jos se sitä ei ole?? MIKSI IHMEESSÄ kaikki muut sivuutetaan ja lässytetään jatkuvasti tästä hiton astmasta!!!!

Johan nyt idioottikin tajuaa, että joku itkee palstalla nyt hädissään astmasta kun on sitä astmaa vain halunnut tutkija ja huomata. Varsinainen tutkijatiimi!!!!

• virkistämiseksi:
        oikeus on niin kirjoitti:

Ei totuutta pidä vääristellä vain siksi, että meillä ammattitautilainsäädäntö! Jos kosteusvaurioista sairastuu sairauksiin, kuten todettu on, jotka eivät ole ammattitauteja, niin miten käy, ei tipu ammattitautia, ei hoitoa, ei niin mitään! Miksi pitäisi vääntää jotakin astmaa, jos se sitä ei ole?? MIKSI IHMEESSÄ kaikki muut sivuutetaan ja lässytetään jatkuvasti tästä hiton astmasta!!!!

Johan nyt idioottikin tajuaa, että joku itkee palstalla nyt hädissään astmasta kun on sitä astmaa vain halunnut tutkija ja huomata. Varsinainen tutkijatiimi!!!!

haluan muistuttaa tässä meidän kaikkien homesairaiden suuresti arvostaman keuhkosairauksien erikoislääkärin Matti Paanasen visiitistä tällä keskustelupalstalla. Näin hän kirjoitti:

homentikolle ja nisuiisulle
        Kirjoittanut: matti paananen 16.5.2005 klo 10.38

En oikein ymmärrä väitettä ettei IgE-välitteistä homeallergiaa kosteusvaurioympäristöistä olisi voitu osittaa. Minulla on potilaita, joilla astma on puhjennut kosteusvaurioisessa kiinteistössä, löytyy jopa IgE-vasta-aineita, joka ei ole sinänsä kovin yleistä, inhalaatioaltistus on ollut positiivinen, kl. kuvakin sopii hyvin tähän. Monet potilaat käyvät valvotusti epäillyissä kiinteistöissä, jonka vierailun aikana heille tulee allergia- ja astmaoireita, asukultoidaan lisääntynyt obstruktio, spirometria-arvot laskevat, ulosheng. typpioksiditaso on lisääntynyt, s-ecp-taso nousee, kokonaiskuva samanalainen, kuin minkä tahansa spesifisen altistuksen jälkeen. Mitä se tällainen sitten olisi??
        Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että inhottavan usein potilaan pääsy Työterveyslaitokselle viivästyy, ja akuutti reaktio on hoidettu sairauslomin ja tukevin kortisonihoidoin, tableteilla ja inhalaatiokortisonein, jotka aivan varmasti modifiovat tilaa niin,että diagnostiikka vaikeutuu merkittävästi.
        En tiedä, mutta toivoisin kuitenkin, että alveoliittikuvio olisi tullut selvitetytyksi jo primaarivaiheessa, diagnoosin teossa auttavat hyvä anamneesi, huolellinen kl. tutkimus, spirometria- ja diffuusiotestit ja thx:n radiologiset tutkimukset.

….
        16.5.2005 klo 11.06

Miksi ihmeessä pidät totena, että IgE-välitteistä homeallergiaa EI kosteusympäristöistä ole voitu osoittaa? Mikä ominaisuus / mekanismi tekisi homeet ja hiivat sellaisiksi, ettei IgE-välitteistä allergiaa voi syntyä niille? Eikö niissä ole sellaisia komponentteja, joille voisi herkistyä? Onko ihmisessä sellaisia mekanismeja, joka ehkäisisivät sellaisia prosesseja? -
        Olen huolissani siitä, että homeallergioita ihan oikeasti esiintyy, mutta niiden esiintymistä ja aiheuttaman sairauden vaikeutta vähätellään. Ammattitautiin sairastunutta kohdellaan ällistyttävän yleisesti huonosti, tilaa väheksytään, ja vaikuttaakin, että homeallergiadiagnoosia pidetäänkin enemmän työkykyä lisäävänä kuin vähentävänä seikkana, tällaiseen olen päätynyt ihmetellessäni vakuutusyhtiöitten ja työnantajien esittämiä arvioita sairastuneen tilasta, työkyvystä ja taudin ennusteesta..
        matti paananen    

• palkkalistoilla?
        oikeus on niin kirjoitti:

"Sivuston tarkoituksena on siis, että altistuneiden pitäisi osoittaa entistä pitävämmin yksilötason syy-yhteys mikrobialtistuksen ja sairautensa välillä saadakseen korvauksia. Se tarkoittaa siis samaa, mitä vakuutusyhtiötkin täällä edellyttävät eli juuri niitä altistuskokeita, joita vastaan nisuiisu täällä taistelee."

• ..............
        virkistämiseksi: kirjoitti:

haluan muistuttaa tässä meidän kaikkien homesairaiden suuresti arvostaman keuhkosairauksien erikoislääkärin Matti Paanasen visiitistä tällä keskustelupalstalla. Näin hän kirjoitti:

homentikolle ja nisuiisulle
        Kirjoittanut: matti paananen 16.5.2005 klo 10.38

En oikein ymmärrä väitettä ettei IgE-välitteistä homeallergiaa kosteusvaurioympäristöistä olisi voitu osittaa. Minulla on potilaita, joilla astma on puhjennut kosteusvaurioisessa kiinteistössä, löytyy jopa IgE-vasta-aineita, joka ei ole sinänsä kovin yleistä, inhalaatioaltistus on ollut positiivinen, kl. kuvakin sopii hyvin tähän. Monet potilaat käyvät valvotusti epäillyissä kiinteistöissä, jonka vierailun aikana heille tulee allergia- ja astmaoireita, asukultoidaan lisääntynyt obstruktio, spirometria-arvot laskevat, ulosheng. typpioksiditaso on lisääntynyt, s-ecp-taso nousee, kokonaiskuva samanalainen, kuin minkä tahansa spesifisen altistuksen jälkeen. Mitä se tällainen sitten olisi??
        Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että inhottavan usein potilaan pääsy Työterveyslaitokselle viivästyy, ja akuutti reaktio on hoidettu sairauslomin ja tukevin kortisonihoidoin, tableteilla ja inhalaatiokortisonein, jotka aivan varmasti modifiovat tilaa niin,että diagnostiikka vaikeutuu merkittävästi.
        En tiedä, mutta toivoisin kuitenkin, että alveoliittikuvio olisi tullut selvitetytyksi jo primaarivaiheessa, diagnoosin teossa auttavat hyvä anamneesi, huolellinen kl. tutkimus, spirometria- ja diffuusiotestit ja thx:n radiologiset tutkimukset.

….
        16.5.2005 klo 11.06

Miksi ihmeessä pidät totena, että IgE-välitteistä homeallergiaa EI kosteusympäristöistä ole voitu osoittaa? Mikä ominaisuus / mekanismi tekisi homeet ja hiivat sellaisiksi, ettei IgE-välitteistä allergiaa voi syntyä niille? Eikö niissä ole sellaisia komponentteja, joille voisi herkistyä? Onko ihmisessä sellaisia mekanismeja, joka ehkäisisivät sellaisia prosesseja? -
        Olen huolissani siitä, että homeallergioita ihan oikeasti esiintyy, mutta niiden esiintymistä ja aiheuttaman sairauden vaikeutta vähätellään. Ammattitautiin sairastunutta kohdellaan ällistyttävän yleisesti huonosti, tilaa väheksytään, ja vaikuttaakin, että homeallergiadiagnoosia pidetäänkin enemmän työkykyä lisäävänä kuin vähentävänä seikkana, tällaiseen olen päätynyt ihmetellessäni vakuutusyhtiöitten ja työnantajien esittämiä arvioita sairastuneen tilasta, työkyvystä ja taudin ennusteesta..
        matti paananen    

peffiä ei tarvitse puhaltaa ilman paitaa tai...

• virkistykseksi
        .............. kirjoitti:

peffiä ei tarvitse puhaltaa ilman paitaa tai...

Paananen on kaikkien homesairaiden suuresti arvostama lääkäri. Olet mollannut häntä täällä jatkuvasti sen takia, että hän on kumonnut astma-teoriasi ja esittänyt sinulle kysymyksiä, joihin et kykene vastaamaan.

Tässä pari kopioitua esimerkkiä siitä, kuinka Paanasta arvostetaan. Ensimmäinen on hilkkaliisan toinen jonkun muun:

" Matilla on vuosien kokemus, miten huonossa kunnossa astmaatikot ja homeallergikot voivat olla. Matti on sentään keuhkosairauksien erikoislääkäri ja osaa hoitaa Oikeana Lääkärinä Oikeita Potilaita. Hän TIETÄÄ myös ettei KAIKILLA ole allerginen alveoliitti.

Kävin Matin potilaana kolme kertaa puolen vuoden aikana keväällä 2005. Hän seurasi terveydentilaani, pef vaihteluita ja ne olivat sen saman 32 %, minkä perusteella sain ammattitautidiagnoosinkin 2003 TTL:n tutkimuksissa. Matti arvioi haitta-asteeni 12. Vakuutusyhtiön muka-kaiken-alan-asiantuntijalääkärit minua näkemättä arvioivat haitta-asteeksi 5.

OLEN kertonut, että EHKÄ minulla on allerginen alveoliitti, mutta astma ainakin on. Ilman astmalääkkeitä en pärjää.

Älä nyt Pekka suutu taas, mutta minä uskon minua hoitaneita Oikeita Lääkäreitä, joilla on keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärin tutkinto. Heidän avullaan olen hengissä. Oululainen naislääkäri (keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri) hoiti minua vakituisesti 1988 - 2006. Hän jäi eläkkeelle.

Matti hoiti minua vain kolme kertaa, kun Oulusta ei saanut keuhkolääkärin aikaa. Nyt taas saa. Matti ei ole jäänyt eläkkeelle eikä jää pitkään aikaan. Matti tarkasti myös opinnäytetyöni lääketieteellisen osuuden, kun opettajani sanoivat, etteivät ymmärrä koko homesairaudesta mitään. Matti on myös erittäin sympaattinen Lääkäri.

**

Matti Paananen on yksi Suomen parhaista keuhkolääkäreistä. Olen yksi hänen potilaistaan.
        Lääkärintodistukset ovat perusteellisia ja Matti on tarkka hoidossaan ja tutkimuksissaan.

Kyllä Matin luona (Jyväskylä, Sairaala Mehiläinen)käy myös alveoliitti potilaita ja kyllä Matti hoitaa heitäkin hyvin. Moni on saanut avun Matin luona.

Matti on sitäpaitsi ihana ja inhimillinen Ihminen, perheenisä ja lastenlastensa pappa. Matti jää alustavien suunnitelmien mukaan vuoden kuluttua eläkkeelle - tai siis ensi kesänä.

Matti ymmärtää hyvin homesairaita ja heidän taisteluaan byrokratiaa ja vakuutusyhtiöitä vastaan. Matti tekee lääkärintodistukset vakuutusyhtiöiden tuomareita varten - selkokielellä - käyttäen tietenkin lääketieteellisiä termejäkin. Suosittelen lämpimästi."

• höpsäkkä,
        virkistykseksi kirjoitti:

Paananen on kaikkien homesairaiden suuresti arvostama lääkäri. Olet mollannut häntä täällä jatkuvasti sen takia, että hän on kumonnut astma-teoriasi ja esittänyt sinulle kysymyksiä, joihin et kykene vastaamaan.

Tässä pari kopioitua esimerkkiä siitä, kuinka Paanasta arvostetaan. Ensimmäinen on hilkkaliisan toinen jonkun muun:

" Matilla on vuosien kokemus, miten huonossa kunnossa astmaatikot ja homeallergikot voivat olla. Matti on sentään keuhkosairauksien erikoislääkäri ja osaa hoitaa Oikeana Lääkärinä Oikeita Potilaita. Hän TIETÄÄ myös ettei KAIKILLA ole allerginen alveoliitti.

Kävin Matin potilaana kolme kertaa puolen vuoden aikana keväällä 2005. Hän seurasi terveydentilaani, pef vaihteluita ja ne olivat sen saman 32 %, minkä perusteella sain ammattitautidiagnoosinkin 2003 TTL:n tutkimuksissa. Matti arvioi haitta-asteeni 12. Vakuutusyhtiön muka-kaiken-alan-asiantuntijalääkärit minua näkemättä arvioivat haitta-asteeksi 5.

OLEN kertonut, että EHKÄ minulla on allerginen alveoliitti, mutta astma ainakin on. Ilman astmalääkkeitä en pärjää.

Älä nyt Pekka suutu taas, mutta minä uskon minua hoitaneita Oikeita Lääkäreitä, joilla on keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärin tutkinto. Heidän avullaan olen hengissä. Oululainen naislääkäri (keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri) hoiti minua vakituisesti 1988 - 2006. Hän jäi eläkkeelle.

Matti hoiti minua vain kolme kertaa, kun Oulusta ei saanut keuhkolääkärin aikaa. Nyt taas saa. Matti ei ole jäänyt eläkkeelle eikä jää pitkään aikaan. Matti tarkasti myös opinnäytetyöni lääketieteellisen osuuden, kun opettajani sanoivat, etteivät ymmärrä koko homesairaudesta mitään. Matti on myös erittäin sympaattinen Lääkäri.

**

Matti Paananen on yksi Suomen parhaista keuhkolääkäreistä. Olen yksi hänen potilaistaan.
        Lääkärintodistukset ovat perusteellisia ja Matti on tarkka hoidossaan ja tutkimuksissaan.

Kyllä Matin luona (Jyväskylä, Sairaala Mehiläinen)käy myös alveoliitti potilaita ja kyllä Matti hoitaa heitäkin hyvin. Moni on saanut avun Matin luona.

Matti on sitäpaitsi ihana ja inhimillinen Ihminen, perheenisä ja lastenlastensa pappa. Matti jää alustavien suunnitelmien mukaan vuoden kuluttua eläkkeelle - tai siis ensi kesänä.

Matti ymmärtää hyvin homesairaita ja heidän taisteluaan byrokratiaa ja vakuutusyhtiöitä vastaan. Matti tekee lääkärintodistukset vakuutusyhtiöiden tuomareita varten - selkokielellä - käyttäen tietenkin lääketieteellisiä termejäkin. Suosittelen lämpimästi."

en ole koskaan keskustelullu Matin tai Masan tai muidenkaan astmasairaita hoitavien lääkäreiden kanssa. Mukava, että Masa on niin hyvä lääkäri. Hyvä hommeli teille ja hänelle. Ei siinä mitään. Höpsäkkä

• erinomaista

että nykyään luotat amerikkalaiseen tietoon:

" Amerikkahan on tällä hetekellä ainoa ns. supervalta, kuten ulkoministerimme Stubb totesi menneellä viikolla, joten minä ainakin luotan siihen, mitä usalaiset tässä kertovat. "

USA:n viranomaiset ovat huolissaan kosteus- ja homevaurioihin liittyvästä astmatapausten valtavasta määrästä. Kuten alla olevasta tekstistä ilmenee, niin USA:ssa on 21,8 miljoonaa astmaa sairastavaa. Niistä keskimäärin 4,6 miljoonan arvioidaan johtuvan kotien kosteus- ja homevaurioista. Samassa artikkelissa kiinnitetään huomioita siihen, että sen lisäksi myös kouluissa, toimistoissa ja erilaisissa laitoksissa altistutaan vastaavanlaisesti. Todelliset kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamat astmatapaukset ovat siis huomattavasti tuota 4,6 miljoonaa suuremmat.

(EPA on USA:n valtio korkein viranomainen näissä asioissa)

" Public health and economic impact of dampness and mold
      U.S. Environmental Protection Agency, Indoor Environments Division, Office of Radiation and Indoor Air, Washington, DC, USA, Lawrence Berkeley National Laboratory, Indoor Environment Department, Berkeley, CA, USA

(aug. 2007)

The public health risk and economic impact of dampness and mold exposures was assessed using current asthma as a health endpoint. Individual risk of current asthma from exposure to dampness and mold in homes from W.J. Fisk, Q. Lei-Gomez & M.J. Mendell [(2007) Indoor Air 17, 226–235], and asthma risks calculated from additional studies that reported the prevalence of dampness and mold in homes were used to estimate the proportion of US current asthma cases that are attributable to dampness and mold exposure at 21% (95% confidence internal 12–29%). An examination of the literature covering dampness and mold in schools, offices, and institutional buildings, which is summarized in the Appendix, suggests that risks from exposure in these buildings are similar to risks from exposures in homes. Of the 21.8 million people reported to have asthma in the USA, approximately 4.6 (2.7–6.3) million cases are estimated to be attributable to dampness and mold exposure in the home. Estimates of the national cost of asthma from two prior studies were updated to 2004 and used to estimate the economic impact of dampness and mold exposures. By applying the attributable fraction to the updated national annual cost of asthma, the national annual cost of asthma that is attributable to dampness and mold exposure in the home is estimated to be $3.5 billion ($2.1–4.8 billion). Analysis indicates that exposure to dampness and mold in buildings poses significant public health and economic risks in the USA. These findings are compatible with public policies and programs that help control moisture and mold in buildings. "

• puolella

nisuiisu totesi tuosta samasta sivustosta näin:

" myös Yhdysvalloissa on paljon kosteusvauriorakennuksista johtuvia sairauksia. Kun suuressa maailmassa ollaan, niin siellä sitten huippujuristit hoitavat "homman kotiin".

Alla olevasta linkistä voit tutustua USA:N tilanteeseen:
      http://members.aapa.org/aapaconf2006/syllabus/6146Holli ngsworthToxicMold.pdf

Me kosteusvauriokohteessa sairastuneet emme tietenkään muitta mutkitta niele tämän sivuston väitettä, että mykotoksiineista ei olisi terveydelllistä vaaraa. Sivusto yrittää oikein olan takaa vähätellä Stachybotruksen vaaraa."

• tietoa

Yleisimmät kosteusvauriotaloissa sairastumisia aiheuttavat homeet Tuula Putuksen sivuilta http://homejaterveys.net/index.php?option=com_content&v iew=article&id=70&Itemid=69

ACREMONIUM voi olla allergisoiva, on toksiinin tuottaja (toksiini nimeltään ergovaliini)

ALTERNARIA ALTERNATAA pidetään tärkeimpänä astmaa aiheuttavana homeena. Alternariaa on todettu rakenteissa kosteusvaurion yhteydessä sekä Suomessa että muissa maissa. Alternarian toteaminen sisätiloissa korreiloi oireisen astman esiintymisen kanssa (Salo ym. 2006, J Allergy Clin Immunol 118:892-898). USAssa Alternariaa on todettu 57 %:ssa pölynäytteistä.

ARTHRINIUM Toksiinin tuottaja, toksiini 3-nitropropionihappo, neurotoksinen

ASPERGILLUS-lajeja on useita kymmeniä. Tärkeimmät ovat Aspergillus fumigatus, A. versicolor, A. flavus, A. niger, A. parasiticus.
      Aspergilluslajit ovat allergisoivia. Eräät niistä, tavallisimmin Aspergillus fumigatus voivat alkaa kasvaa elimistön pinnoilla ja kudoksissa, kuten poskionteloissa tai keuhkoputkissa.
      Aspergillus-lajit ovat usein myös toksiinin tuottajia. Aspergillus flavus tuottaa aflatoksiinia, samoin Aspergillus parasiticus. Aspergillus fumigatus tuottaa mm. fumigatoksiinia, fimigilliinia ja gliotoksiinia. Aspergillus versicolor tuottaa sterigmatokystiiniä, versicoloriinia, aspercoloriinia, averifiinia ja syklopiazonihappoa. Aspergillus ochraceus tuottaa okratoksiinia. Sterigmatocystiini on todennäköisesti syöpää aiheuttava. Aflatoksiini on immunosuppressiivinen ja syöpävaarallinen.

CHAETOMIUM Voi allergisoida. Yleisemmin haittavaikutukset välittyvät toksisen vaikutuksen kautta. Tuottaa ainakin chaetoglobosiini-nimistä toksiinia. Suomessa Chaetomiumia on löydetty monista kohteista, joissa on ollut tavallista enemmän autoimmuunisairauksia, kuten nivelreumaa.

CLADOSPORIUM voi alkaa kasvaa kosteusvaurioituneissa rakenteissa ja esiintyä myös sisätiloissa. Cladosporium on allergisoiva.

FUSARIUM Voi allergisoida, usein toksiineja tuottava. Toksiineja ainakin zearalenoni, joka on syöpää aiheuttava, fumonisiini (syöpävaarallinen, aiheuttaa mm. ruokatorven syöpää), trikotekeenit, T-2 toksiini ja DAS. Fusariumin toksiinit ovat hormonaalisesti aktiivisia, estrogeenin kaltaisesti vaikuttavia (vuotohäiriöt). Fusariumin toksiinit vaurioittavat myös hermokudosta.
      Fusarium on Stachybotryksen ohella ainoa mikrobi, jolla vaurioituneiden rakenteiden purkutyössä Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee asbestipurkutekniikan käyttöä työntekijöiden ja ympäristön suojelemiseksi ja irtaimiston mikrobikontaminaation estämiseksi.

PENICILLIUM Penicillium on allergisoiva ja sillä on myös toksiineja (myrkyllisiä aineita) tuottavia kantoja. Penicilliumin tuottamia toksiineja tunnetaan ainakin 15 eri molekyyliä, esim. citreoviridiini, citriniini (P. citrinin, munuaisvaurioita), mykofenolihappo, gliotoksiini, penisilliinihappo, patuliini (P. expansum), rubratoksiini (P.rubrum, maksatoksinen). sekalonihappo D (P. oxalicum, sikiövaurioita), spinulosiini (P. spinulosum), viomelleini, xanthomegniini.

STACHYBOTRYS Voi myös allergisoida mutta terveyshaitat välittyvät yleensä toksiinivaikutuksen kautta. Tuottaa ainakin seuraavia toksiineja: satratoksiini H, roridiini E, sporidesmiini G, trikoverriini, verrukaroli. Stachybotryksen toksiinit haittaavat solunjakautumista, estävät proteiinisynteesiä ja vaikuttavat veren hyytymistä estävästi. USA:ssa ja ulkomailla, esim. Belgiassa liitetty pikkulasten verenvuotokeuhkokuumeeseen, jossa on korkea kuolleisuus.

• hupia kirjoituksistasi

on saatu jo yllin kyllin:
      - luotan usalaisiin ja toisaalla et luota usalaisiin ...ja maamme propaganda koneisto yrittää tehdä valheesta totta..

tätä rataa kun jatkat, voit miettiä miksi uskottavuutesi on 0.

• .....

.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      370
      2302
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      59
      1787
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      155
      1389
    4. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1368
    5. 154
      1345
    6. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1182
    7. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1181
    8. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      85
      1122
    9. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1077
    10. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      48
      1032
    Aihe