Hautajaiset

tarhuusk

Hei! Tuttavani äiti kuoli ja viikonloppuna on hautajaiset. Hän oli lestadiolainen, kuten koko sukukin. Tiedän ,ettei kukkia, mutta onko sopivaa viedä tai lähettää adressi? En haluaisi mokata enkä uskalla kysyä itseltään. Jotenkin haluisin muistaa. Pikaisesta vastauksesta kiitollinen!

26

5536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarhuusk

      Hän olikin vanhoillislestadiolainen. Onko siinä eroa?

    • havaitsevinani, että adressit ovat tulleet jossain määrin mukaan tähän hautajaistoimintaan. Aina niitä ei kuitenkaan lueta muistotilaisuudessa.

      Ole vapaa ja tee niinkuin ajattelet, kun teet sen kunnioittaen suvun vakaumusta. Valitse sellainen adressi, jossa olisi raamatunlause tai vast.

      • Voisit laittaa saman kysymyksen vl-palstalle, mutta uskon vihjeeni toimivan.


      • tarhuusk
        vihne kirjoitti:

        Voisit laittaa saman kysymyksen vl-palstalle, mutta uskon vihjeeni toimivan.

        Kiitos, kun viitsit auttaa. En ole vielä varma, taidan jättää adressin laittamatta, jos se kerran ei oikein kuulu tapoihin. Laitoin viestin myös vl-keskusteluun, mutta siellä kukaan ei ole kommentoinut. Kiitos sinulle!


      • Elmo
        tarhuusk kirjoitti:

        Kiitos, kun viitsit auttaa. En ole vielä varma, taidan jättää adressin laittamatta, jos se kerran ei oikein kuulu tapoihin. Laitoin viestin myös vl-keskusteluun, mutta siellä kukaan ei ole kommentoinut. Kiitos sinulle!

        Olen ollut useissa vanhoillislestadiolaisten hautajaisissa ja olen sitä itsekkin. mielestäni ei hautajaiset poikkea ei-lestadiolaisten ja lestadiolaisten välillä. Kukkia ja kukkalaitteita tuodaan kirkkoon arkun päälle kuten normaalisti ja adresseja luetaan muistotilaisuuksissa. Niissä on kieltämättä usein joku raamatunlause.


    • ************

      Uskon että nämä kyselyt ovat pelkkiä vitsejä.
      ne kuvastavat lestadiolaisista elätettyjä rasistisia mielikuvia.

      • tarhuusk

        Hei! Olipa järkevä kannanotto! Asiani oli todellinen ja sain siihen sen avun mitä tarvitsin. Ei ollut vitsi, vaan varmistus, ettei loukkaa ketään, kun ei ole aivan varma asiasta. Kiitos asiallisista vastauksista!


    • ade

      Olen aina luullut, että vain esikoislestadiolaiset eivät vie haudalle kukkia, pääsääntöisesti. Mutta eivätkö vanhoillisetkaan?

      Kun omat el.kristityt vanhempani kuolivat, kauan sitten, saimme me lapset el.ystäviltä ja el.perhetutuilta adresseja ja kukkia kotiin, mutta haudalle niitä ei kukaan tuonut.

      Eivät kai ne ulkoiset muodot, miten osoittaa surua ja myötätuntoa, kaikkein tärkeimmät ole. Tärkeintä on, että osoittaa, kukin tavallaan. Vaikka sitten pienellä kukkakimpulla, joka on yhteiskunnassa yleinen tapa muistaa poisnukkuneita. Jos ei itse ole lestadiolainen, ei kukaan varmasti odota, että ulkopuolinen tuntee kaikki tavat ja käytännöt tai toimii niiden mukaan. Usko on sydämen asia, eikä tapakulttuuri ole se tärkein asia maailmassa.

      • Multala

        Nykyisin olen nähnyt es.lest:laisten kuolinilmoituksissa tekstejä, "ei kukkia eikä seppeleitä". Varsinkin sellaisen henkilön ilmoituksessa tämä hämmästyttää joka ei ole ollut eläissään lainkaan ns.tiukkisia.

        Mikä panee kirjoittamaan kuolinilmoitukseen tällaisen tekstin? Luulen että jälkeenjääneiden halu kertoa kaikille räikeällä tavalla vainajan jostakin "erinomaisuudesta/yksinkertaisuudesta".
        Olisi eri asia jos kukissa olisi jotakin pahaa taikka väärää, mutta kun kukat kertovat kauneudellaan aivan päinvastaista. Muun muassa sen kukka kertoo että Jumalamme Isä Poika ja Pyhä Henki ei ole tavoiltaan ollenkaan lestadiolainen vaan kauneuden häikäisevä asiantuntija sen vaalija ja ylläpitäjä. Kiitos Jumala kauneudesta, kiitos kukista ja naisista.


      • kyllä ajatellut
        Multala kirjoitti:

        Nykyisin olen nähnyt es.lest:laisten kuolinilmoituksissa tekstejä, "ei kukkia eikä seppeleitä". Varsinkin sellaisen henkilön ilmoituksessa tämä hämmästyttää joka ei ole ollut eläissään lainkaan ns.tiukkisia.

        Mikä panee kirjoittamaan kuolinilmoitukseen tällaisen tekstin? Luulen että jälkeenjääneiden halu kertoa kaikille räikeällä tavalla vainajan jostakin "erinomaisuudesta/yksinkertaisuudesta".
        Olisi eri asia jos kukissa olisi jotakin pahaa taikka väärää, mutta kun kukat kertovat kauneudellaan aivan päinvastaista. Muun muassa sen kukka kertoo että Jumalamme Isä Poika ja Pyhä Henki ei ole tavoiltaan ollenkaan lestadiolainen vaan kauneuden häikäisevä asiantuntija sen vaalija ja ylläpitäjä. Kiitos Jumala kauneudesta, kiitos kukista ja naisista.

        että en halua haudalleni kukan kukkaa - mun mielestä sellaiset on turhia ja sitä paitsi pidän kaikenlaisten kukkien peittämää hautakumpua rumana!

        Kysymys ei oo mistään ihmeellisestä asiasta sen kummemmin - ehkä mun arkulleni voisi laittaa yhden ison kauniin punaisen ruusun! Mutta sen asian ratkaisevat ihan muut kuin minä! :))))) Ja saavat tehdä kuinka haluavat.

        Voipihan nuo kukkarahat laittaa johonkin järkevämpään asiaan - ovat nääs aika kalliita hankintoja ja vielä ongelmajätettä tai mitä lie kaikkine rautalankavirityksineen.


      • Multala
        kyllä ajatellut kirjoitti:

        että en halua haudalleni kukan kukkaa - mun mielestä sellaiset on turhia ja sitä paitsi pidän kaikenlaisten kukkien peittämää hautakumpua rumana!

        Kysymys ei oo mistään ihmeellisestä asiasta sen kummemmin - ehkä mun arkulleni voisi laittaa yhden ison kauniin punaisen ruusun! Mutta sen asian ratkaisevat ihan muut kuin minä! :))))) Ja saavat tehdä kuinka haluavat.

        Voipihan nuo kukkarahat laittaa johonkin järkevämpään asiaan - ovat nääs aika kalliita hankintoja ja vielä ongelmajätettä tai mitä lie kaikkine rautalankavirityksineen.

        Hyvin tiedän syynkin miksi et osaa Luojan luomasta kauneudesta nauttia. Manipulaatio ja pelottelu on tehnyt tehtävänsä. Luullakseni et voi nauttia myöskään kauniista musiikista, tauti on nimittäin sama.


      • Kuvitteletko,
        Multala kirjoitti:

        Hyvin tiedän syynkin miksi et osaa Luojan luomasta kauneudesta nauttia. Manipulaatio ja pelottelu on tehnyt tehtävänsä. Luullakseni et voi nauttia myöskään kauniista musiikista, tauti on nimittäin sama.

        ettei joku voisi OIKEASTI olla pitämättä noista ripukirjavasti peitetyistä arkuista ja haudoista? Ihan vaan omana ajatuksenaan, mielipiteenään, ilmaisuna omasta käsityksestään siitä, mitä tarkoittaa KAUNIS?

        Aina ei tarina etene niin, että ensin kasvetaan ja tullaan kasvatetuksi umpivanhoilliseen elämäntapaan ja sitten jossain vaiheessa havahdutaan roiskaisemaan kaikki yli laidan - myös hyvät ja kauniit tavat ja aivan upea yksinkertaisuus, jota voi toteuttaa monestakin syystä elämässään.

        Ei kaiken krääsän ahnehtiminen ympärilleen merkitse avarakatseisuutta sen enempää kuin yksinkertaisuudesta pitäminen patavanhoillisuutta!


      • Multala
        Kuvitteletko, kirjoitti:

        ettei joku voisi OIKEASTI olla pitämättä noista ripukirjavasti peitetyistä arkuista ja haudoista? Ihan vaan omana ajatuksenaan, mielipiteenään, ilmaisuna omasta käsityksestään siitä, mitä tarkoittaa KAUNIS?

        Aina ei tarina etene niin, että ensin kasvetaan ja tullaan kasvatetuksi umpivanhoilliseen elämäntapaan ja sitten jossain vaiheessa havahdutaan roiskaisemaan kaikki yli laidan - myös hyvät ja kauniit tavat ja aivan upea yksinkertaisuus, jota voi toteuttaa monestakin syystä elämässään.

        Ei kaiken krääsän ahnehtiminen ympärilleen merkitse avarakatseisuutta sen enempää kuin yksinkertaisuudesta pitäminen patavanhoillisuutta!

        Jokainen joka siitä pannasta on päässyt tietää kuinka elämä alkaa hiljalleen viritä, musiikin ja kauneudentaju palaa kun omavanhurskaus pelkoineen hellittää otettaan. Totta kai aivopesty henkilö kokee tilansa todelliseksi ja häneen syötetyt arvot omikseen. Vasta kun siitä tilasta alkaa parantua, alkaa todellisuus avautumaan.


      • Multala
        Multala kirjoitti:

        Jokainen joka siitä pannasta on päässyt tietää kuinka elämä alkaa hiljalleen viritä, musiikin ja kauneudentaju palaa kun omavanhurskaus pelkoineen hellittää otettaan. Totta kai aivopesty henkilö kokee tilansa todelliseksi ja häneen syötetyt arvot omikseen. Vasta kun siitä tilasta alkaa parantua, alkaa todellisuus avautumaan.

        Unohdin mainita että jokaisella on oikeus omiin henkilökohtaisiin arvoihinsa. Jumalan luomaa kauneutta halveksiva kirjoittelu interbnettiin paljastaa kuitenkin vääjäämättä kuvottavan aivopesun säälittävät seuraukset.


      • Säälittävä Seuraus
        Multala kirjoitti:

        Unohdin mainita että jokaisella on oikeus omiin henkilökohtaisiin arvoihinsa. Jumalan luomaa kauneutta halveksiva kirjoittelu interbnettiin paljastaa kuitenkin vääjäämättä kuvottavan aivopesun säälittävät seuraukset.

        voi sen sinulle antaa näin internetin välityksellä!

        Ole hyvä!

        Moiskis!


      • Multala
        Säälittävä Seuraus kirjoitti:

        voi sen sinulle antaa näin internetin välityksellä!

        Ole hyvä!

        Moiskis!

        Kiitos tarjouksesta.


      • ja olin minä hyvin usein ha...
        Multala kirjoitti:

        Unohdin mainita että jokaisella on oikeus omiin henkilökohtaisiin arvoihinsa. Jumalan luomaa kauneutta halveksiva kirjoittelu interbnettiin paljastaa kuitenkin vääjäämättä kuvottavan aivopesun säälittävät seuraukset.

        niin se oli, kun olin lapsi ja nuori, niin syntymäkaupungissani mentiin aina joukolla hautajaisiin, silloin oli seuroissa aika vähän kristittyjä ja kaikkiin hautajaisiin menimme joukolla.
        Ja se on mahtavaa, kun arkku laskettiin haudan pohjalle, niin iso sorakasa oli siinä haudan reunalla ja miehet lapioivat sen maan arkun päälle ja se oli kaunis ja harras tilaisuus.
        Virren veisuu siinä mukana ja haudan päälle leitettiin se havukatos ja ei mitään kukkia silloin laitettu haudan päälle.

        Muistanko ihan väärin, kun muistelen, että Kristityt olivat niitä Iankaikkisuuden ihania kukkasia, ja se riitti.

        Ja yhden kerran muistan,kun olin pieni tyttö ja sain nähdä vainajan kasvot arkussa ja se on jäänyt niin mieleeni, että vieläkin muistan ne naisen hampaat, ja se vainaja oli kristitty.
        Oli se silloin pelottava nähdä.
        En ole vienyt edes veljieni haudoille kukkia, taisin laskea vanhempieni hautaan arkun päälle pienet kukat.

        Ja se on todella karmean näköistä, kun hauta on peitetty kaikenmaailman kukilla ja ne sitten siellä ovat roskina ja todella ihan ongelmajätettä.
        Miksi ei niitä kukkien rahoja laiteta vainajan omaisille, kun olen lukenut, että hautajaiset ovat melko kallista juhlaa???

        Ja se on tullut leseille jo muodiksi että haudalle laitetaan kukat ja vielä se kaikki teatteri valokuvataan, ja on se todella järkyttävää.

        No, kukin taaplaa tyylillään, mutta yksinkertainen on kaunista, sano sinä muita arvosteleva mies mitä haluat.
        Sinulla ei ole kaikki Paavalin opetus mennyt vielä perille, lueppa tuota Lutterin Mannaa tarkemmin.
        Olet aika erikoinen , mies ilmeisesti, kun haukut kaikki muut ja et ollenkaan tunne itseäsi.

        Ja olen minäkin lapsuuteni veittänyt seuroissa ja kuullut siellä aina, että se Omanvanhurskauden perkele kiertää aina jokaista kristittyä, eli sinuakin, kirjoituksesi sen paljastaa.
        Voi että meitä on tietysti moneksi, ja joka junaan.


      • niin yksinkertaisia
        Kuvitteletko, kirjoitti:

        ettei joku voisi OIKEASTI olla pitämättä noista ripukirjavasti peitetyistä arkuista ja haudoista? Ihan vaan omana ajatuksenaan, mielipiteenään, ilmaisuna omasta käsityksestään siitä, mitä tarkoittaa KAUNIS?

        Aina ei tarina etene niin, että ensin kasvetaan ja tullaan kasvatetuksi umpivanhoilliseen elämäntapaan ja sitten jossain vaiheessa havahdutaan roiskaisemaan kaikki yli laidan - myös hyvät ja kauniit tavat ja aivan upea yksinkertaisuus, jota voi toteuttaa monestakin syystä elämässään.

        Ei kaiken krääsän ahnehtiminen ympärilleen merkitse avarakatseisuutta sen enempää kuin yksinkertaisuudesta pitäminen patavanhoillisuutta!

        Mitä se yksinkertaisuus sitten on?
        Paikkakuntansa suurimpia tiukkiksia ja evankeliumin saarnaajan ahdistelijoita ajoi pihaan uudella mersullaan.
        Hän on niin yksinkertainen kristitty ja niin esikuvallinen; hän tekee tiliä kihlasormuksista, solmioista, urkujen soitosta kirkossa, kuorolaulusta, kanariansaarten matkoista ja eteisessä sisuaskeja myyvistä pikkutytöistä ja pojankoltiaisista. Yhdessäkään näistä hän ei ole ylitse käynyt.


      • Karjalan mummo
        ja olin minä hyvin usein ha... kirjoitti:

        niin se oli, kun olin lapsi ja nuori, niin syntymäkaupungissani mentiin aina joukolla hautajaisiin, silloin oli seuroissa aika vähän kristittyjä ja kaikkiin hautajaisiin menimme joukolla.
        Ja se on mahtavaa, kun arkku laskettiin haudan pohjalle, niin iso sorakasa oli siinä haudan reunalla ja miehet lapioivat sen maan arkun päälle ja se oli kaunis ja harras tilaisuus.
        Virren veisuu siinä mukana ja haudan päälle leitettiin se havukatos ja ei mitään kukkia silloin laitettu haudan päälle.

        Muistanko ihan väärin, kun muistelen, että Kristityt olivat niitä Iankaikkisuuden ihania kukkasia, ja se riitti.

        Ja yhden kerran muistan,kun olin pieni tyttö ja sain nähdä vainajan kasvot arkussa ja se on jäänyt niin mieleeni, että vieläkin muistan ne naisen hampaat, ja se vainaja oli kristitty.
        Oli se silloin pelottava nähdä.
        En ole vienyt edes veljieni haudoille kukkia, taisin laskea vanhempieni hautaan arkun päälle pienet kukat.

        Ja se on todella karmean näköistä, kun hauta on peitetty kaikenmaailman kukilla ja ne sitten siellä ovat roskina ja todella ihan ongelmajätettä.
        Miksi ei niitä kukkien rahoja laiteta vainajan omaisille, kun olen lukenut, että hautajaiset ovat melko kallista juhlaa???

        Ja se on tullut leseille jo muodiksi että haudalle laitetaan kukat ja vielä se kaikki teatteri valokuvataan, ja on se todella järkyttävää.

        No, kukin taaplaa tyylillään, mutta yksinkertainen on kaunista, sano sinä muita arvosteleva mies mitä haluat.
        Sinulla ei ole kaikki Paavalin opetus mennyt vielä perille, lueppa tuota Lutterin Mannaa tarkemmin.
        Olet aika erikoinen , mies ilmeisesti, kun haukut kaikki muut ja et ollenkaan tunne itseäsi.

        Ja olen minäkin lapsuuteni veittänyt seuroissa ja kuullut siellä aina, että se Omanvanhurskauden perkele kiertää aina jokaista kristittyä, eli sinuakin, kirjoituksesi sen paljastaa.
        Voi että meitä on tietysti moneksi, ja joka junaan.

        Mikä niissä kukissa on niin kamalaa?
        Kielteisen asenteesi perusteeksi ei siis löydy mitään rehtiä ja todellista. Muka ongelmajätettä!!

        Miten sinun lapsuutesi tavat nousevat vapaassa maassa muiden ihmisten tavoille esimerkiksi? Millä perusteella?


      • Ade
        Multala kirjoitti:

        Unohdin mainita että jokaisella on oikeus omiin henkilökohtaisiin arvoihinsa. Jumalan luomaa kauneutta halveksiva kirjoittelu interbnettiin paljastaa kuitenkin vääjäämättä kuvottavan aivopesun säälittävät seuraukset.

        Ajattelen monissa asioissa samoin kuin Multalakin.

        Toisaalta - kuten vanha sananparsi sanoo - "kauneus on katsojan silmissä". Jos ihminen on esteetikko, hän kiinnittää huomiota kauneuteen, missä muodossa se sitten esiintyykin. Kaikki eivät ole esteetikkoja.

        Itse rakastan värejä kuin lapsi, mutta apeissa fiiliksissä värien paljous häiritsee. Ehkä hautajaisissakin ja siellä tulevissa kuolemanajatuksissa katselee mieluummin apean kukatonta hautakumpua kuin elämänkirjavaa kukkamerta. Vaikka elämän onkin jatkuttava, saattelipa hautaan miten läheistä ja rakasta ihmistä hyvänsä.

        Mielestäni kaikki kasvatus on "aivopesua" johonkin suuntaan, hienovaraista ihmisen muovaamista, kun pitkän ajan kuluessa toistetaan samoja asioita, niin että ne muuttuvat sisäiseksi totuudeksi. Tai suggestiivisen päällekäypää, kun ihmisen persoonallisuutta pyritään muuttamaan suhteellisen lyhyessä ajassa (jollaisissa oloissa itse "aivopesu"-käsitekin on aikoinaan syntynyt).

        Itse en pidä el.kasvatusta mitenkään "kuvottavana" ja seurauksia "säälittävinä", vaan pikemminkin ihmettelen Multalan omalla tavallaan ahdasmielistä näkemystä. Jos hän on esteetikko ja luovan joustava, eikö hän näe yksinkertaisuudessa mitään kaunista? Vainko kukat ovat kauniita? Tosin nekään eivät aina ole.

        Kun lapsuudessani kyselin, miksi esimerkiksi leikkokukkiin suhtauduttiin varautuneesti - tai ne saarnattiin synniksi, muisteli el.isäni raamatunkohtaa, jossa Jeesus käskee katsella kedon kukkia. Niitä piti siis katsella kedolla ja luonnossa eikä viedä maljakkoon kuihtumaan, selitti isä, joka oli luonnonystävä.

        Etsin raamatunkohdan. Siinä Jeesus sanoo(Matt. 6:28):
        "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää."
        Isäni raamatuntulkinta viehätti minua, vaikka heti hoksasinkin, ettei Jeesus ottanut raamatunkohdassa kantaa kukkiin ja niiden poimiseen, vaan kristittyjen turhaan murehtimiseen ja huolien kantamiseen.


      • Ade
        niin yksinkertaisia kirjoitti:

        Mitä se yksinkertaisuus sitten on?
        Paikkakuntansa suurimpia tiukkiksia ja evankeliumin saarnaajan ahdistelijoita ajoi pihaan uudella mersullaan.
        Hän on niin yksinkertainen kristitty ja niin esikuvallinen; hän tekee tiliä kihlasormuksista, solmioista, urkujen soitosta kirkossa, kuorolaulusta, kanariansaarten matkoista ja eteisessä sisuaskeja myyvistä pikkutytöistä ja pojankoltiaisista. Yhdessäkään näistä hän ei ole ylitse käynyt.

        Yksinkertaisuutta voi näköjään olla monenlaista.

        Hyvin käytännöllinen ihminen voi kokea uuden mersun Jumalan siunauksena ja olonsa turvalliseksi ja identiteettinsä vahvaksi, kun on tarkat käytännön ohjeet siitä, mitä kristitty saa tehdä ja mitä ei.

        Yksipuolisesti käytännöllinen ihminen osaa usein ehkä käsillään mitä vain, mutta antaa muiden ajatella puolestaan ja odottaa valmiita toiminta- ja menettelyohjeita. Joten antaa hänen olla "tiukkis". Ehkä hänellä ei ole sisäisiä vaihtoehtoja olla muuta. Sananparsikin sanoo, että jos on lusikalla saanut, ei voi kauhalla ammentaa.


      • Riv här
        Ade kirjoitti:

        Yksinkertaisuutta voi näköjään olla monenlaista.

        Hyvin käytännöllinen ihminen voi kokea uuden mersun Jumalan siunauksena ja olonsa turvalliseksi ja identiteettinsä vahvaksi, kun on tarkat käytännön ohjeet siitä, mitä kristitty saa tehdä ja mitä ei.

        Yksipuolisesti käytännöllinen ihminen osaa usein ehkä käsillään mitä vain, mutta antaa muiden ajatella puolestaan ja odottaa valmiita toiminta- ja menettelyohjeita. Joten antaa hänen olla "tiukkis". Ehkä hänellä ei ole sisäisiä vaihtoehtoja olla muuta. Sananparsikin sanoo, että jos on lusikalla saanut, ei voi kauhalla ammentaa.

        Saapi olla niin "yksainkertainen" kun katsoo tarpeelliseksi.


      • Säälittävä Uhri
        Multala kirjoitti:

        Kiitos tarjouksesta.

        Älä millään muotoa kuvittele, että tässä olisi kysymys mistään muusta kuin veljellisestä rakkaudesta!

        Sinä olet vain niin vastustamattoman ehdoton tietäessäsi kaiken lähimmäisistäsi, ettei se voi olla herättämättä äidillistä (tai veljellistä jos niin haluat) hellyyttä!


      • Multala
        Säälittävä Uhri kirjoitti:

        Älä millään muotoa kuvittele, että tässä olisi kysymys mistään muusta kuin veljellisestä rakkaudesta!

        Sinä olet vain niin vastustamattoman ehdoton tietäessäsi kaiken lähimmäisistäsi, ettei se voi olla herättämättä äidillistä (tai veljellistä jos niin haluat) hellyyttä!

        Siksi tiedän tarkoin mistä kirjoitan. Pimeys on sellainen että vasta kun pääsee vapaiden Jumalan lasten valoon tajuaa mistä ihmisoppien kurimuksesta on tullut. Jumalan armosta! Kiitos Jeesukselle.


      • Voi yhden kerran
        Multala kirjoitti:

        Jokainen joka siitä pannasta on päässyt tietää kuinka elämä alkaa hiljalleen viritä, musiikin ja kauneudentaju palaa kun omavanhurskaus pelkoineen hellittää otettaan. Totta kai aivopesty henkilö kokee tilansa todelliseksi ja häneen syötetyt arvot omikseen. Vasta kun siitä tilasta alkaa parantua, alkaa todellisuus avautumaan.

        Jokainen joka siitä pannasta on päässyt tietää kuinka elämä alkaa hiljalleen viritä, musiikin ja kauneudentaju palaa kun omavanhurskaus pelkoineen hellittää otettaan


      • Episkopal
        Voi yhden kerran kirjoitti:

        Jokainen joka siitä pannasta on päässyt tietää kuinka elämä alkaa hiljalleen viritä, musiikin ja kauneudentaju palaa kun omavanhurskaus pelkoineen hellittää otettaan

        Simnulla on kristinuskon peruasiatkin vielä tiellä tietymättömällä. Kuinka kehtaat uhota vielä senkin jälkeen, vaikka et usko syntejäsi anteeksi?

        Sinä pilkkaat jutuillasi Jumalaa joka on antanut oman rakkaan Poikansa Jeesuksen, saattaakseen siunutkin vanhurskaaksi pyhäksi ja puhtaaksi.
        Miksi et usko Jumalan lupauksia todeksi? Eikö Jeesuksen veri puhdistanutkaan sinua synnestäsi?

        Häpeä jos osaat!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2019
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      242
      1648
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      924
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      845
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      781
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      765
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      734
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe