Rengaspaineet ym. perusasiat...

Turo--Inkeri

Satuin tuossa paikalle yhteen huoltoliikkeeseen, jonka pihalla vanhempi herrasmies oli juuri esitelmöimässä henkilökunnalle pahoista ongelmista, joita hänellä on ollut uudessa isossa Banditissa.

Pyörä oli kuulemma tosi huono ajettava, ja ´ketjut purkkaa´, eli niidenkin laadussa olisi kuulemma parantamisen varaa. Samoin kuin renkaissa, takanen näytti aika valmiilta, eturengaskaan ei hyvältä, ja pyörällä oli ajettu vajaa 6 tonnia.

Apu löytyi aika simppelein toimenpitein: huolto laittoi molemmissa päissä ihan liian alhaiset rengaspaineet kohdilleen, edessä oli ollut 1.0 bar, eli ei ihme jos pyörä tuntui kummalta ajaa, ja rasvasi kettingit kunnolla sekä kiristi niitä. Ketjut näyttikin ihan siltä kuin ei niitä olisi rasvattu aiemmin ikinä. Myös ketjulinja oli ollut piirun verran pielessä, sekään ei ainakaan paranna ajettavuutta eikä ketjun kestoikää.

Oli aika hiljaista poikaa sitten, kun nuo rengaspaineet oli katsottu. En tiedä missä on pyörää huoltanut tai huollattanut (ei ainakaan tässä kyseisessä liikkeessä kuulemma ollut pyörää ennen näkynyt) vai onko huoltoja tehty laisinkaan. Saa sitä kestävänkin pyörän reistaamaan ja tuntumaan paskalta ajettavalta, jos ei edes rengaspaineita osaa pitää oikeina. Veikkaan, että kyseisen pyörän ketjutkin tulee menemään vaihtoon paljon ennen aikojaan. Ison Banditin ketjuilla ajaa varmastikin 40.000, jos ne pitää hyvin.

Jos se oma mielenkiinto ei riitä yhtään sen pidemmälle kuin että tankkaa ja ajaa, sitten ei pidä ihmetellä, jos tapahtuu tuollaisia, ja se tuntuu pian myös omassa lompakossa, eikä myöskään paranna yhtään mp:n ajoturvallisuutta, minkä luulisi sentään vähän kiinnostavan, vaikka lompakko olisikin miten paksu. Moottoripyörä vaatii tietyt perusasiat kuntoon jopa ihan määräaikaishuoltojen välisenäkin aikana.

55

5181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottoristi

      Tuollainen linkin mittari (tai vastaava) kannattaa ostaa. Ainakin tuo Bilteman mittari on tarkka ja kulkee helposti aina mukana.

      http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=15165.htm&tuote=15165

      Koskan tuollainen härpäke ei voi maksaaa kovin paljon, niin esim. vakuutusyhtiöille tai pyöräkauppiaille omalla mainoslogolla ja jaettavaksi mittari olisi omiaan.

      Useimmat oppivat oikean paineen merkityksen vasta sitten kun ensimmäinen rengaskerta on vaihdettu epätasaisen kulumisen takia.

    • että ihminen säästää aika paljon, jos pitää itse perusasiat kunnossa ja huoltaa itse pikkujutut.
      Niin rahaa kuin henkiäkin.
      Ja onhan se kivempi itsekin ajella, kun tietää mitkä asiat on kunnossa.
      Minun mottoni on se, että kun itse teen, tiedän mikä ei voi mennä vikaan.
      En uskalla kiivetä pyörän päälle, jollen tiedä mitä sille on tehty tai tekemättä jätetty.

      • vielä näinkin

        että täällä on kyllä sen sortin tekijöitä ja säästäjiä että taitaa enemmänkin itse tehdessä saada sitä mitä tulee.


      • vielä näinkin kirjoitti:

        että täällä on kyllä sen sortin tekijöitä ja säästäjiä että taitaa enemmänkin itse tehdessä saada sitä mitä tulee.

        on ymmärtää sinun kitkerää kommenttiasi.

        Itse olen tutustunut aina omiin pyöriini ja huolella.
        Nyt odottaa pihalla pyörä takajarrupalojen vaihtoa ja kardaaniöljyn vaihtoa.Edessä kun on pitkä reissu.

        Aikoinaan oma pyörä oli hukan vanhempi ja tempperamenttisempi.
        Matkassa kulki aina pieni ensiapupaketti sen ongelmiin.Ja aina päästiin takaisin kotiin.

        Siihen pyörään, eikä sen jälkeenkään ole tarvinnut kenenkään huoltomiehen koskea.

        Nykyinen pyörä onkin siitä hieno, että siinä on helpot huoltokohteet.Muuten se hoitelee itse itsensä.

        Minusta on aina hatunnoston arvoinen suoritus kun ihminen pitää huolen omasta pyörästään.

        Siksi en allekirjoita kommenttiasi, enkä siksikään, etten tunne näitä ihmisiä, enkä ole pätevä sanomaan mitä he osaavat tai eivät.


      • Turo--Inkeri
        Curfew kirjoitti:

        on ymmärtää sinun kitkerää kommenttiasi.

        Itse olen tutustunut aina omiin pyöriini ja huolella.
        Nyt odottaa pihalla pyörä takajarrupalojen vaihtoa ja kardaaniöljyn vaihtoa.Edessä kun on pitkä reissu.

        Aikoinaan oma pyörä oli hukan vanhempi ja tempperamenttisempi.
        Matkassa kulki aina pieni ensiapupaketti sen ongelmiin.Ja aina päästiin takaisin kotiin.

        Siihen pyörään, eikä sen jälkeenkään ole tarvinnut kenenkään huoltomiehen koskea.

        Nykyinen pyörä onkin siitä hieno, että siinä on helpot huoltokohteet.Muuten se hoitelee itse itsensä.

        Minusta on aina hatunnoston arvoinen suoritus kun ihminen pitää huolen omasta pyörästään.

        Siksi en allekirjoita kommenttiasi, enkä siksikään, etten tunne näitä ihmisiä, enkä ole pätevä sanomaan mitä he osaavat tai eivät.

        sellaisiin "kotiasentajiin" jotka saavat lähinnä asennettua niihin pyöriinsä lisää vikoja. Tämän ketjun ekassa viestissä mainittu kaveri ikävä kyllä vaikutti juuri sellaiselta.

        Jotkut luulevat, että he osaavat huoltaa uudetkin moottoripyörät ihan ´tuosta vaan´, se ei ole niin yksinkertaista, pitää tietää mitä tekee, ja lähes pakollista olisi olla mm. huoltomanuaali sekä hyvin varusteltu tallitila, missä tekee huollot. Silti esim. ruiskunsäätöihin liittyvät asiat voi joutua jättämään huoltoliikkeelle.

        Jos esim. vaihtelee vain öljyjä säännöllisin välein tekemättä oikeastaan mitään muuta, niin valtaosa pyörän huollosta tulee silloin laiminlyötyä. Aika monella tuntuu olevan sellainen käsitys, että öljynvaihto riittää, ja kyllä se onkin tärkein yksittäinen toimenpide, mutta se ei ole kaikki.

        Löytyy varmasti sellaisiakin, jotka osaavat huoltaa pyöränsä oikein, ja sehän on toki ihan paras tapa, koska silloin tietää täsmälleen, mitä on tehty ja koska. Auttaa monesti myös esim. havaitsemaan mahdolliset ongelmat riittävän ajoissa.


      • Turo--Inkeri kirjoitti:

        sellaisiin "kotiasentajiin" jotka saavat lähinnä asennettua niihin pyöriinsä lisää vikoja. Tämän ketjun ekassa viestissä mainittu kaveri ikävä kyllä vaikutti juuri sellaiselta.

        Jotkut luulevat, että he osaavat huoltaa uudetkin moottoripyörät ihan ´tuosta vaan´, se ei ole niin yksinkertaista, pitää tietää mitä tekee, ja lähes pakollista olisi olla mm. huoltomanuaali sekä hyvin varusteltu tallitila, missä tekee huollot. Silti esim. ruiskunsäätöihin liittyvät asiat voi joutua jättämään huoltoliikkeelle.

        Jos esim. vaihtelee vain öljyjä säännöllisin välein tekemättä oikeastaan mitään muuta, niin valtaosa pyörän huollosta tulee silloin laiminlyötyä. Aika monella tuntuu olevan sellainen käsitys, että öljynvaihto riittää, ja kyllä se onkin tärkein yksittäinen toimenpide, mutta se ei ole kaikki.

        Löytyy varmasti sellaisiakin, jotka osaavat huoltaa pyöränsä oikein, ja sehän on toki ihan paras tapa, koska silloin tietää täsmälleen, mitä on tehty ja koska. Auttaa monesti myös esim. havaitsemaan mahdolliset ongelmat riittävän ajoissa.

        niin, että jokaiselle motoristille pitäisi olla pakollinen tekniikkaan tutustuminen, ennenkuin pyörän saa kaupasta ulos viedä.

        Siinä taitaisi olla melkoinen myyntivaltti kauppiaalle..jos vain huomaisivat ottaa asiakseen.
        Opetettaisiin asiakkaalle ne perushuoltokohteet.

        Motoristi, joka on huolissaan pyörän turvallisuudesta, yleensä ottaakin nämä asiat selville.

        Omat pyöräni ovat olleet tuotettuja, joten tutustuminen uuteen ajokkiin vaatii päivän pari.
        Käyn yleensä läpi öljyt, ilmansuodatuksen, tulpat, sähköjohdot, nesteet, jarrut.

        Sitten lähden vasta tienpäälle ja koeajolle.
        Ja hienosti on mennyt.


      • mie vuan
        Curfew kirjoitti:

        on ymmärtää sinun kitkerää kommenttiasi.

        Itse olen tutustunut aina omiin pyöriini ja huolella.
        Nyt odottaa pihalla pyörä takajarrupalojen vaihtoa ja kardaaniöljyn vaihtoa.Edessä kun on pitkä reissu.

        Aikoinaan oma pyörä oli hukan vanhempi ja tempperamenttisempi.
        Matkassa kulki aina pieni ensiapupaketti sen ongelmiin.Ja aina päästiin takaisin kotiin.

        Siihen pyörään, eikä sen jälkeenkään ole tarvinnut kenenkään huoltomiehen koskea.

        Nykyinen pyörä onkin siitä hieno, että siinä on helpot huoltokohteet.Muuten se hoitelee itse itsensä.

        Minusta on aina hatunnoston arvoinen suoritus kun ihminen pitää huolen omasta pyörästään.

        Siksi en allekirjoita kommenttiasi, enkä siksikään, etten tunne näitä ihmisiä, enkä ole pätevä sanomaan mitä he osaavat tai eivät.

        on ainakin täältä pääkaupunkiseudulta todella vaikea löytää. Itse olen tähän mennessä löytänyt 2kpl joista toinen on Viaber järvenpäässä. Toin on samassa kaupungissa ja se on ykkösmp, tosin Vasama ei kai enää ole siellä töissä, joten ihan varma en ole millä tasolla huolto on tällä hetkellä siellä. Tosin yhden kerran käytin siellä silloinkin kun Vasama ei ollut töissä ja ihan priima jälkeä tuli. Monet muut paikat täällä etelässä ovat todella heikkotasoisia. Saa itse tehdä hommat uudelleen! Ruuveja tippuu katteista ja öljyt tiputtavat pihalle jälkiä.
        Hinta muistetaan kyllä ottaa!
        Ennen minäkin tein kaikki huollot itse ja ei ollut ketään muita kuin minä jota pystyi syyttämään jos oli tehnyt väärin. Tosin en muista että niin olisi käynyt...
        Sitten kun näihin uudempiin takuunalaisiin tuli siirryttyä, niin se pirun leima on saatava, koska vaikka pyörä olisi miten siisti ja hyvin pidetty niin ihmiset mieluummin uskovat huoltokirjaa...
        Mutta rengaspaineet, ketjujen rasvaukset ja yleinen tsekkailu kuuluu tehdä itse. Tuo bilikan mittari on muuten tosi tarkka, kaveri tarkisti omansa töissä ja se näytti niin oikein kuin se 3:lla numerolla vain on mahdollista.


      • mie vuan
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        sellaisiin "kotiasentajiin" jotka saavat lähinnä asennettua niihin pyöriinsä lisää vikoja. Tämän ketjun ekassa viestissä mainittu kaveri ikävä kyllä vaikutti juuri sellaiselta.

        Jotkut luulevat, että he osaavat huoltaa uudetkin moottoripyörät ihan ´tuosta vaan´, se ei ole niin yksinkertaista, pitää tietää mitä tekee, ja lähes pakollista olisi olla mm. huoltomanuaali sekä hyvin varusteltu tallitila, missä tekee huollot. Silti esim. ruiskunsäätöihin liittyvät asiat voi joutua jättämään huoltoliikkeelle.

        Jos esim. vaihtelee vain öljyjä säännöllisin välein tekemättä oikeastaan mitään muuta, niin valtaosa pyörän huollosta tulee silloin laiminlyötyä. Aika monella tuntuu olevan sellainen käsitys, että öljynvaihto riittää, ja kyllä se onkin tärkein yksittäinen toimenpide, mutta se ei ole kaikki.

        Löytyy varmasti sellaisiakin, jotka osaavat huoltaa pyöränsä oikein, ja sehän on toki ihan paras tapa, koska silloin tietää täsmälleen, mitä on tehty ja koska. Auttaa monesti myös esim. havaitsemaan mahdolliset ongelmat riittävän ajoissa.

        uuden pyörän huoltaminen on helpompaa kuin vanhan. Öljyt, suodattimet ja alipaineet (joihin tarvitsee mittarit, mutta niin tarvisee kaasaripeleihinkin). Tulpat huoltovälin mukaan ja venat harvemmin nykyään kuin ennen. Venatkin voi itse tarkistaa ja jos tarvii paloja, niin niitä voi huoltoliikkeessä käydä vaihtamassa kunhan selvittää millaisen palan tarvii. Ja harvoin noita paloja menee, xx 94tkm ei yhtään palaa ja Hajabusa 78tkm ei yhtään palaa...
        Ruiskun säätöihin sinänsä ei tarvitsekaan koskea. Vain alipaineiden stemmaus. Joten mikään ihmelaite ei nykypyöräkään ole huollon kannalta. Melkeinpä haastavinta monissa pyörissä on katteiden purku ja jos tankin joutuu ruiskupelissä ottamaan pois (paineet putkissa), mutta esim. bussissa sitä ei tarvitse kuin nostaa pystyyn ja voi tehdä kaiken tarvittavan siitä.
        Mutta ne leimat huoltokirjassa.....:(


    • ketjuilla

      ei kyllä aja kuin maksimissaan 30 tuhatta ja siitäkin viimeiset tuhannet on semmoista ronksutusta että suosilla vaihtaa uudet. Rattaat kyllä tuntuisi kestävän enemmänkin.

      Ja tämä siis omakohtaisesti kaksien alkuperäisketjujen KOKEMUKSEN perusteella. Ja säännöllisesti on rasvattu ja putsailtu.

      • Turo--Inkeri

        35-40tkm päästään jopa kaksisylinterisellä moottorilla. Nelisylinterisen käynti on luonnostaan vielä niin paljon tasaisempaa, että siinä ketjut kestää vieläkin pidempään. Iso ja suht voimakas moottori toki rasittaa ketjua, mutta ketjun lujuuskin on mitoitettu tuon mukaan.

        Toki myös ajotavalla ja ketjujen huollolla on erittäin suuri vaikutus kestoikään.


      • kumma 
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        35-40tkm päästään jopa kaksisylinterisellä moottorilla. Nelisylinterisen käynti on luonnostaan vielä niin paljon tasaisempaa, että siinä ketjut kestää vieläkin pidempään. Iso ja suht voimakas moottori toki rasittaa ketjua, mutta ketjun lujuuskin on mitoitettu tuon mukaan.

        Toki myös ajotavalla ja ketjujen huollolla on erittäin suuri vaikutus kestoikään.

        Turo-täti se tietää kaiken ja bandiittikuskit ei tiedä mitään?

        http://www.suzukibandit.org/index.php?topic=43.0


      • Turo--Inkeri
        kumma  kirjoitti:

        Turo-täti se tietää kaiken ja bandiittikuskit ei tiedä mitään?

        http://www.suzukibandit.org/index.php?topic=43.0

        näköjään löytyy monenlaista tietoa ketjujen kestosta. Esim. tällainen:

        "Mun pyörässä on mittarissa 23900 km ja vielä ihan moitteettomassa kunnossa ovat alkuperäiset ketjut"

        Anteeksi nyt vaan kamalasti, mutta tuo kaveri on osannut pitää ketjunsa kunnossa, ja ne kenellä ne on 20t ajettuina loppu, eivät ole osanneet. Tai sitten harrastavat jotain kiihdytysajoja kadulla. Yleensä syypää kuitenkin on tuo ensimmäinen.


      • Turo--Inkeri
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        näköjään löytyy monenlaista tietoa ketjujen kestosta. Esim. tällainen:

        "Mun pyörässä on mittarissa 23900 km ja vielä ihan moitteettomassa kunnossa ovat alkuperäiset ketjut"

        Anteeksi nyt vaan kamalasti, mutta tuo kaveri on osannut pitää ketjunsa kunnossa, ja ne kenellä ne on 20t ajettuina loppu, eivät ole osanneet. Tai sitten harrastavat jotain kiihdytysajoja kadulla. Yleensä syypää kuitenkin on tuo ensimmäinen.

        sieltä foorumiltasi:

        "Käsittämättömän vähän porukat ajaa noilla rataspaketeilla.Orkkis Rk ketjut ja rattaat vaihdoin 36tkm:ssa,eikä ne ne vielä silloinkaan olleet loppu.Hondan cbr 1000:ssa kesti 50tkm ja kun vaihtoi uuden samanlaisen pelin ajoi sillä 55tkm"


      • tuollaista..
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        35-40tkm päästään jopa kaksisylinterisellä moottorilla. Nelisylinterisen käynti on luonnostaan vielä niin paljon tasaisempaa, että siinä ketjut kestää vieläkin pidempään. Iso ja suht voimakas moottori toki rasittaa ketjua, mutta ketjun lujuuskin on mitoitettu tuon mukaan.

        Toki myös ajotavalla ja ketjujen huollolla on erittäin suuri vaikutus kestoikään.

        hayabusan ja vaikka -89...92 i/ö gixerin takaratasta keskenään. Niillä on aika paljon kokoeroa. Miten mielestäsi tämä vaikuttaa ketjujen kestävyyteen? Vaikuttaako rattaan kokoero kenties jonkin muun paikan kulumiseen?

        Millä tavalla ketjun lujuus mitoitetaan? Lasketaanko se vain tehojen perusteella?


      • Ketjuttaja
        kumma  kirjoitti:

        Turo-täti se tietää kaiken ja bandiittikuskit ei tiedä mitään?

        http://www.suzukibandit.org/index.php?topic=43.0

        No jo nyt on perkele! Kaikkia lässyttäjiä tuollakin kulkee. Mullon nyt ajettu orkkisketjulla 37 tkm, eikä vieläkään mitään tarvetta vaihtaa. Säätövaraa on, ei tärise eikä rouskuta. Ketjut pesty,rasvattu kiristetty säännöllisesti, joten jos saatte ton paketin kulumaan 20 tkm:ssä, kyseessä on vaan täysin surkea huolto.


    • ketju- ja rengasmies

      Että kun hermafrodiitti transuhomo ei saa vastakaikua valtaamiltaan suzuki ja moto gp palstoilta, on paluu tehtävä taas tänne ihmisiä ärsyttämään ?

      Aletaanpa taas kaikki turoinkereiksi ja pannaan ranttaliksi.

      • Anonyymi

        "Että kun hermafrodiitti transuhomo ei saa vastakaikua valtaamiltaan suzuki ja moto gp palstoilta, on paluu tehtävä taas tänne ihmisiä ärsyttämään ?

        Aletaanpa taas kaikki turoinkereiksi ja pannaan ranttaliksi."

        Kaksi hienoa sanaa 1. rivillä!! (3. ja 4.)


    • Minäkin naisena tiedän kuinka paljon pitää rengaspaineen olla isosssa rosvossa.

      Ps Isot pojat on kertoneet...

      No jos on yhtään ajellut moottoripyörillä niin jokaisen pitää /osata ensiksi etsiä missä on vikaa jos kulku ei ole jouhevaa.

      Itseään saa motoristi syyttää jos PERUSASIAT

      eivät ole kiteytyneet aivokoppaan,tai jos ei ole edes halua ottaa niistä selvää..

      Hoh hoijaa sanon minä ja samalla pakkaan rosvon boxeja ...
      No niin se on menoa nyt.....Moikka moi....

      • Köröttelijä

        moneen kertaan julistettu,että vain te naismotoristit töppäilette ja olette ääliöitä!
        Sen on pakko olla absoluuttinen totuus,on se niin usein tällä asiallisuuden huippufoorumilla esiin tuotu!
        Mutta älkää välittäkö,onneksi meitä täydellisiä kaiken osaavia miesmotoristeja on Suomenniemellä paljon enemmän kuin teitä ja ainahan viisi miesmotoristia yhtä naismotoristia vastaa,vai mitenkä se oli?


      • Köröttelijä kirjoitti:

        moneen kertaan julistettu,että vain te naismotoristit töppäilette ja olette ääliöitä!
        Sen on pakko olla absoluuttinen totuus,on se niin usein tällä asiallisuuden huippufoorumilla esiin tuotu!
        Mutta älkää välittäkö,onneksi meitä täydellisiä kaiken osaavia miesmotoristeja on Suomenniemellä paljon enemmän kuin teitä ja ainahan viisi miesmotoristia yhtä naismotoristia vastaa,vai mitenkä se oli?

        Onneksi on teitä kaiken tietäviä kaiken osaavia ja vielä hemmetin hyviä miesmotoristeja ainakin täällä..
        Mä ainakin otan ihan kaikki oppini täältä ja skannaan ne mulle pristiksi ja lueskelen niitä sit iltapuhteena ja oon valmis seuraavana päivänä laittaa omat mitään sanomattomat kommenttini tänne ja ..heh:)))

        Kesän jatkoja sulle Köröttelijä kanssa:))))


      • olet outo
        dajana kirjoitti:

        Onneksi on teitä kaiken tietäviä kaiken osaavia ja vielä hemmetin hyviä miesmotoristeja ainakin täällä..
        Mä ainakin otan ihan kaikki oppini täältä ja skannaan ne mulle pristiksi ja lueskelen niitä sit iltapuhteena ja oon valmis seuraavana päivänä laittaa omat mitään sanomattomat kommenttini tänne ja ..heh:)))

        Kesän jatkoja sulle Köröttelijä kanssa:))))

        lähtijä?
        25 toivottelit jo moikat ja pakkasit.
        Nyt pakkaat taas,oletko Turo-Inkeri?
        Niinmonet jäähyväiset.
        Toistuuko ne aina parin päivän välein jollei kukaan huomannut edellisiä?


      • olet outo kirjoitti:

        lähtijä?
        25 toivottelit jo moikat ja pakkasit.
        Nyt pakkaat taas,oletko Turo-Inkeri?
        Niinmonet jäähyväiset.
        Toistuuko ne aina parin päivän välein jollei kukaan huomannut edellisiä?

        En kait minäkään paskasissa vaatteissa oo koko kesälomaa,sinä taidat sit olla?
        Mulla ei oo peräkärriä bantsussa eikä muuten ees tule..
        Joten välillä on käytävä kotona pesemässä pyykkiä ja hoitamassa laskuja ym...


        No ei mulla oo munia ,joten en oo Turo-inkeri..
        Mut kiitos sinulle ,kun jaksat seurata minun kirjoittelua tänne. Oletko laskenut kuinka monta vastinetta olen näihin ketjuhin laittanut..
        Jos et ole niin voin kertoa sen sinulle:431..
        sekä B:W:LLä ennen tätä..

        Toistuuko ..no seuraa jos sinun elämässäsi ei ole muuta kun roikkua täällä netissä niin kyllä minä suon sen sinulle ..
        kuten tiedät niin nickittömänä en kirjoita,,joten anna Baby palaa vaan...






        Joten oo huoletta mä moikkaan sinuakin nyt..moi.moi..

        http://www.mcphee.com/pixlarge/10578.jpg


    • Turon kanssa.

      Nuo dunlop 218 kumet ovat onnettomat.
      Siis bänän ensiasennusrenkaat.
      Normi ajolla takanen kesti 4500km ja etukumi
      8000km.
      Tässä mopossa oli ilmanpaineet kunnossa.
      Eturengas kului lisäksi laikkuiseksi.
      Ja ketjut halvat o-rengas malli joka venyi
      jatkuvasti.12000km kohdalla oli säätövarat
      lopussa.Vääntöön nähden aivan liian hepposet.
      Nämä sai oikeaa ketjuRASVAA kolmesti viikossa.
      En ole Turon kanssa erimieltä periaatteesta vaan
      näistä tosiasioista.
      Kaikki on seuraamusta halvasta myyntihinnasta.
      Viat korjattu x-vahvistetut ketjut ja met z 6 alla.

      • Turo--Inkeri

        voinen yhtyä mielipiteeseesi siltä osin, että ne Dunlopit eivät ole hääppöiset. Tässä nimenomaisessa yksilössä kuitenkin rengaspaineet oli päin peetä, eikä se ainakaan edesauta hyvän käyttöiän saavuttamista.

        Ensiasennusketjut on lujuudeltaan ihan ookoo, ei ehkä kaikista vahvimmat mitä markkinoilta löytyy, mutta hyvää keskitasoa tai jopa vähän sen yli. Asiallisesti pidettynä 40tkm on aivan mahdollista, jopa todennäköistä.

        Ja tuossa kun joku aiemmin tarjosi suzukibandit.org:ia hyväksi tiedonlähteeksi, niin lainataan tähänkin sieltä sitten:
        "Käsittämättömän vähän porukat ajaa noilla rataspaketeilla.Orkkis Rk ketjut ja rattaat vaihdoin 36tkm:ssa,eikä ne ne vielä silloinkaan olleet loppu.Hondan cbr 1000:ssa kesti 50tkm ja kun vaihtoi uuden samanlaisen pelin ajoi sillä 55tkm"


      • voi kestää sen
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voinen yhtyä mielipiteeseesi siltä osin, että ne Dunlopit eivät ole hääppöiset. Tässä nimenomaisessa yksilössä kuitenkin rengaspaineet oli päin peetä, eikä se ainakaan edesauta hyvän käyttöiän saavuttamista.

        Ensiasennusketjut on lujuudeltaan ihan ookoo, ei ehkä kaikista vahvimmat mitä markkinoilta löytyy, mutta hyvää keskitasoa tai jopa vähän sen yli. Asiallisesti pidettynä 40tkm on aivan mahdollista, jopa todennäköistä.

        Ja tuossa kun joku aiemmin tarjosi suzukibandit.org:ia hyväksi tiedonlähteeksi, niin lainataan tähänkin sieltä sitten:
        "Käsittämättömän vähän porukat ajaa noilla rataspaketeilla.Orkkis Rk ketjut ja rattaat vaihdoin 36tkm:ssa,eikä ne ne vielä silloinkaan olleet loppu.Hondan cbr 1000:ssa kesti 50tkm ja kun vaihtoi uuden samanlaisen pelin ajoi sillä 55tkm"

        20000km,jos käyttää pyörän tehosta vain 30%.
        Minä taas käytän kaikki resurssit aina
        rajoittajaan asti viikottain.
        Pyörän kone kyllä kestää,mutta ketjut eivät
        hyvästä voitelusta huolimatta.
        Eikä ne saatanan dunlopit.
        Eikä tunnu kestävän atlantin toisella puolellakaan.


      • nähtävä 
        voi kestää sen kirjoitti:

        20000km,jos käyttää pyörän tehosta vain 30%.
        Minä taas käytän kaikki resurssit aina
        rajoittajaan asti viikottain.
        Pyörän kone kyllä kestää,mutta ketjut eivät
        hyvästä voitelusta huolimatta.
        Eikä ne saatanan dunlopit.
        Eikä tunnu kestävän atlantin toisella puolellakaan.

        Varmaan ketjut kestää vaikka sen 40 tkm jos ajaa pyörällä kuin mopolla. Ei koskaan kiihdytä äkäisesti ja vauhti korkeintaan 60 km/h.

        Itse ajoin alkuperäisketjuilla 24 tkm ja silloinkin ketjut oli täysin ehjät eli yhtään o-rengasta ei ollut irronnut mutta ketju olivat venyneet niin paljon että niitä ei saanut sopimaan rattaille. Rattaat olivat vielä melkein kuin uudet. Nutta pakko oli vaihtaa koko paketti koska ruoskailmiö ja täristys olis sitä luokkaa että ajonautinto oli kaukana.

        Ongelma on siis ketjujen venyminen eli ne ovat epäsuhteessa koneen tehoon ja vääntöön. Ja venymiseen ei vaikuta vaikka kuinka rasvaisi ketjuja joka päivä.

        Kaveri tuossa kyseisessä turon lainaamassa viestissä sanoo että ei ole koskaan edes puhdistanut ketjuja. Itse kun käytin takuuaikana säännöllisissä huolloissa niin ketjut oli pesty ja rasvattu joka kerta. En tiedä kuuluuko huolto-ohjelmaan vai oliko vaan tunnollinen huoltofirma.

        Nyt on menossa toinen bandiitti ja huolestuttavasti näyttää samanlaiselta eli ketjut vaan venyvät.

        Paras juttu olisikin kun uutta bandiittia ostaa niin perinteisen hintatinkauksen sijasta tinkaisikin pyörään kunnon ketjut ja renkaat.


      • olla paljon
        nähtävä  kirjoitti:

        Varmaan ketjut kestää vaikka sen 40 tkm jos ajaa pyörällä kuin mopolla. Ei koskaan kiihdytä äkäisesti ja vauhti korkeintaan 60 km/h.

        Itse ajoin alkuperäisketjuilla 24 tkm ja silloinkin ketjut oli täysin ehjät eli yhtään o-rengasta ei ollut irronnut mutta ketju olivat venyneet niin paljon että niitä ei saanut sopimaan rattaille. Rattaat olivat vielä melkein kuin uudet. Nutta pakko oli vaihtaa koko paketti koska ruoskailmiö ja täristys olis sitä luokkaa että ajonautinto oli kaukana.

        Ongelma on siis ketjujen venyminen eli ne ovat epäsuhteessa koneen tehoon ja vääntöön. Ja venymiseen ei vaikuta vaikka kuinka rasvaisi ketjuja joka päivä.

        Kaveri tuossa kyseisessä turon lainaamassa viestissä sanoo että ei ole koskaan edes puhdistanut ketjuja. Itse kun käytin takuuaikana säännöllisissä huolloissa niin ketjut oli pesty ja rasvattu joka kerta. En tiedä kuuluuko huolto-ohjelmaan vai oliko vaan tunnollinen huoltofirma.

        Nyt on menossa toinen bandiitti ja huolestuttavasti näyttää samanlaiselta eli ketjut vaan venyvät.

        Paras juttu olisikin kun uutta bandiittia ostaa niin perinteisen hintatinkauksen sijasta tinkaisikin pyörään kunnon ketjut ja renkaat.

        "rauhallisempi"kuski kuin me.
        Jo tuo pyörä viittaa(dl 650) tähän asiaan.
        Tästä syystä hänen ei pitäisi tulla laukomaan
        omia ainoita totuuksia 1250:stä koska
        hänen kokemus rajoittuu ilmeisesti vain
        pelin koeajoon.
        Pyörä on suunniteltu tehtaalla varmasti niin,että
        kestää käyttää koko kierrosaluetta.Ketjuille
        tämä on liikaa.
        Toisaalta jokinhan se on aina heikoin lenkki.


      • Turo--Inkeri
        olla paljon kirjoitti:

        "rauhallisempi"kuski kuin me.
        Jo tuo pyörä viittaa(dl 650) tähän asiaan.
        Tästä syystä hänen ei pitäisi tulla laukomaan
        omia ainoita totuuksia 1250:stä koska
        hänen kokemus rajoittuu ilmeisesti vain
        pelin koeajoon.
        Pyörä on suunniteltu tehtaalla varmasti niin,että
        kestää käyttää koko kierrosaluetta.Ketjuille
        tämä on liikaa.
        Toisaalta jokinhan se on aina heikoin lenkki.

        Kyllä ne 1250:n ketjut on mitoitettu tehoja ja vääntöä varten. Jos saatte ne paskaksi ~20.000km kohdilla, kyseessä on joko huono huolto, tai sitten olette oikein tosi ´vetomiehiä´, ja ajotyylinne on aika on/off. (Täällä suomi24:ssähän 99% kirjoittajista toki on ns.´vetomiehiä´).

        Tai korjataan sen verran, että onnistuuhan sekin, jos oikein yrittää. Jos koko ajan kiihdyttelee kaasu pohjassa, ja runttaa vaihteet sisään väkivalloin, niin kyllähän ketjukin saa siitä osansa. Vaihteistonkin saanee paskaksi alle kymppitonnissa, jos jatkuvasti vaihdellaan ilman kytkintä, mutta normaalikäyttöä se ei ole.

        Ison Banditin ketju ei ole mitenkään alimitoitettu suhteessa tehoihin, eikä myöskään verrattuna muihin suunnilleen samantehoisiin pyöriin.


      • ja pienessä
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Kyllä ne 1250:n ketjut on mitoitettu tehoja ja vääntöä varten. Jos saatte ne paskaksi ~20.000km kohdilla, kyseessä on joko huono huolto, tai sitten olette oikein tosi ´vetomiehiä´, ja ajotyylinne on aika on/off. (Täällä suomi24:ssähän 99% kirjoittajista toki on ns.´vetomiehiä´).

        Tai korjataan sen verran, että onnistuuhan sekin, jos oikein yrittää. Jos koko ajan kiihdyttelee kaasu pohjassa, ja runttaa vaihteet sisään väkivalloin, niin kyllähän ketjukin saa siitä osansa. Vaihteistonkin saanee paskaksi alle kymppitonnissa, jos jatkuvasti vaihdellaan ilman kytkintä, mutta normaalikäyttöä se ei ole.

        Ison Banditin ketju ei ole mitenkään alimitoitettu suhteessa tehoihin, eikä myöskään verrattuna muihin suunnilleen samantehoisiin pyöriin.

        bandiitissa eri ketju??


      • Turo--Inkeri
        ja pienessä kirjoitti:

        bandiitissa eri ketju??

        onhan toisessa moottorin iskutilavuus melkein kaksi kertaa toista suurempi.


      • meni 
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        onhan toisessa moottorin iskutilavuus melkein kaksi kertaa toista suurempi.

        Ei se iso bansku ihan niin iso ole että olisi lähes kaksi litrainen. Mutta melkein KAKSINKERTAINEN pikkubanskuun verrattuna.


      • Turo--Inkeri
        meni  kirjoitti:

        Ei se iso bansku ihan niin iso ole että olisi lähes kaksi litrainen. Mutta melkein KAKSINKERTAINEN pikkubanskuun verrattuna.

        Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi. Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi.

        Ja on niissä (ainakin Oolraitin kataloogin mukaan) keskenään ihan erilaiset ketjut.


      • Turo--Inkeri kirjoitti:

        Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi. Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi.

        Ja on niissä (ainakin Oolraitin kataloogin mukaan) keskenään ihan erilaiset ketjut.

        Sä sit jaksaa vetää noita batsu palstan juttuja tänne:))))
        No ei siinä mitään..
        Ai lukeeko siellä niin et isossa rosvossa on eri ketjut kun pienessä rosvossa....
        hei gamoon,,on niissä.....ilman mitään foorumeita tai gatalogeja tai...
        Nooh pidä pintasi tässä suoli 24 katalassa maailmassa...
        Hu ois lähtö kauan ja perseen alla mikäs muu kun se isompi rosvo....mä kerron sit ihan faktatietoa tai sit kun jaksan noiden rosvojen eroista..nyt on loma ja meen pois taas moikkati moi niin ja terkkuja ,,hmmmmm kaikille motoristeille täällä:))))


      • maa kutsuu
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi. Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi.

        Ja on niissä (ainakin Oolraitin kataloogin mukaan) keskenään ihan erilaiset ketjut.

        Meni kirjoitti: "Ei se iso bansku ihan niin iso ole että olisi lähes kaksi litrainen."

        Inkeri ymmärsi: "Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi."


        Meni kirjoitti:"Mutta melkein KAKSINKERTAINEN pikkubanskuun verrattuna."

        Inkeri ymmärsi: "Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi."

        Mikähän tässä nyt meni väärin.
        Toinen sanoo ettei mopo ole kaksilitrainen ja toinen sanoo että älä väitä sitä kaksilitraiseksi.
        Ja sitten toinen sanoo sen olevan melkein kaksi kertaa isompi mihin toinenkin sanoo sen olevan melkein kaksi kertaa isompi.


        Vittu, että toi inkeri on pihalla.


      • selevä homma....
        maa kutsuu kirjoitti:

        Meni kirjoitti: "Ei se iso bansku ihan niin iso ole että olisi lähes kaksi litrainen."

        Inkeri ymmärsi: "Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi."


        Meni kirjoitti:"Mutta melkein KAKSINKERTAINEN pikkubanskuun verrattuna."

        Inkeri ymmärsi: "Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi."

        Mikähän tässä nyt meni väärin.
        Toinen sanoo ettei mopo ole kaksilitrainen ja toinen sanoo että älä väitä sitä kaksilitraiseksi.
        Ja sitten toinen sanoo sen olevan melkein kaksi kertaa isompi mihin toinenkin sanoo sen olevan melkein kaksi kertaa isompi.


        Vittu, että toi inkeri on pihalla.

        ettei Turon juttuja kannata uskoa. Mutta hauskaa luettavaa se suoltaa tänne päivästä toiseen ja jaksaa vängätä asiasta kuin asiasta.


      • isompi on
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Kyllä se iso kelmi on vaan melkein kaksi kertaa pikkuruista isompi. Turhaan väität sitä kaksilitraiseksi.

        Ja on niissä (ainakin Oolraitin kataloogin mukaan) keskenään ihan erilaiset ketjut.

        kolminkertainen.

        3 x 600 = 1800
        3 650 = 1950


      • syytä...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        onhan toisessa moottorin iskutilavuus melkein kaksi kertaa toista suurempi.

        Ketjujako on sama 530 niin pikku banaanissa kuin isossakin. Kataloogi suosittelee pienelle VM tyypin ketjua ja isolle ZVM mutta miksi? Pienessä voi käyttää yhtähyvin vahvempaa ZVM ketjua. Onko sinulla muuten tietoa mikä on VM ja ZVM ketjujen rakenteellinen ero?


      • Alpo Kurkisen serkku
        syytä... kirjoitti:

        Ketjujako on sama 530 niin pikku banaanissa kuin isossakin. Kataloogi suosittelee pienelle VM tyypin ketjua ja isolle ZVM mutta miksi? Pienessä voi käyttää yhtähyvin vahvempaa ZVM ketjua. Onko sinulla muuten tietoa mikä on VM ja ZVM ketjujen rakenteellinen ero?

        Mutta heeiii, sehän Z-kettinki on just vissiin ihan sitä samaa x-rengaskettinkiä kuin Saappin perässä olleella lavetilla olleelle 650 Bandiitille yritettiin asentaa turhaan kun se oli 2 lenkkiä liika pitkä.

        Se VM O-renkaskettinki oli halvempaa ja menetteli siinä ihan hyvästi.


      • Turo--Inkeri
        syytä... kirjoitti:

        Ketjujako on sama 530 niin pikku banaanissa kuin isossakin. Kataloogi suosittelee pienelle VM tyypin ketjua ja isolle ZVM mutta miksi? Pienessä voi käyttää yhtähyvin vahvempaa ZVM ketjua. Onko sinulla muuten tietoa mikä on VM ja ZVM ketjujen rakenteellinen ero?

        tai ehkä sinulla on niissäkin joku ihme jako.

        Pikku-Bandiitissa on 525-ketju.


      • 530530530530530530530530530
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        tai ehkä sinulla on niissäkin joku ihme jako.

        Pikku-Bandiitissa on 525-ketju.

        Mitä sä oikein yrität selittää. Jokainen voi katsoa Banditistaan mitkä ketjut siinä on tai ne joilla ei oo Bandittia voi nettikataloogeista tarkistaa, että bikku-Banditissa on 530:t kettingit eli mitä sä nyt taas jankutat.


      • Turo--Inkeri
        530530530530530530530530530 kirjoitti:

        Mitä sä oikein yrität selittää. Jokainen voi katsoa Banditistaan mitkä ketjut siinä on tai ne joilla ei oo Bandittia voi nettikataloogeista tarkistaa, että bikku-Banditissa on 530:t kettingit eli mitä sä nyt taas jankutat.

        varmaan ainakin siellä teidän kylillä taas.

        GSF650K7:
        final drive
        RK525 SMOZ7Y chain,
        118 links


      • no huhhuh
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        varmaan ainakin siellä teidän kylillä taas.

        GSF650K7:
        final drive
        RK525 SMOZ7Y chain,
        118 links

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 2000-2004
        D530VM112 DID KETJUT DID 530-112VM

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 1995-1999
        D530VM110 DID KETJUT DID 530-110VM

        KETJURATASPAKETTI GSX 600 F 1998-2005
        D530VM118 DID KETJUT DID 530-118VM

        RKC-RK530XSO-112

        Kaikissa pikkubandiiteissa 530:t sorry nyt vaan.
        Ja siinä vähän isommassakin vuoteen 2006 asti.
        Eli ainoastaan 2007 vuodesta ja 650 mallissa on 525.
        Että silleen.

        Oot sä kyllä ihmeinttäjä.


      • Turo--Inkeri
        no huhhuh kirjoitti:

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 2000-2004
        D530VM112 DID KETJUT DID 530-112VM

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 1995-1999
        D530VM110 DID KETJUT DID 530-110VM

        KETJURATASPAKETTI GSX 600 F 1998-2005
        D530VM118 DID KETJUT DID 530-118VM

        RKC-RK530XSO-112

        Kaikissa pikkubandiiteissa 530:t sorry nyt vaan.
        Ja siinä vähän isommassakin vuoteen 2006 asti.
        Eli ainoastaan 2007 vuodesta ja 650 mallissa on 525.
        Että silleen.

        Oot sä kyllä ihmeinttäjä.

        ketjun ensimmäisessä viestissäkin jo mainittiin 1250-malli, joka on tullut markkinoille 2007.

        Uudessa pikku-bandiitissa siis on 525-ketju.

        Sille ei kukaan voi mitään, jos sinä et pysy puheenaiheessa.


      • lukija ...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ketjun ensimmäisessä viestissäkin jo mainittiin 1250-malli, joka on tullut markkinoille 2007.

        Uudessa pikku-bandiitissa siis on 525-ketju.

        Sille ei kukaan voi mitään, jos sinä et pysy puheenaiheessa.

        Tosiaan vertailtiin pukkubandiittia ja 1250:stä ts. eiköhän kyse ole silloin 07 tai uudemmista. Olen ihan uuno ja minäkin erotan tuon.

        Kyllä joillakin on paine saada soiteltua suuta turolle vaikka tietoa ei ole enempää kuin Rönnin lavan naisten paskahuussin laarilla (sinne pudotettu vanha Allrightin kostea luettelo).


      • poskisolisti...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        tai ehkä sinulla on niissäkin joku ihme jako.

        Pikku-Bandiitissa on 525-ketju.

        täällä mutta pistin mielestäni hieman huumorisävytteisen kysymyksen ja arvelin että ymmärrät mikä oli tuo banaani.

        No niistä ketjuista vielä. Eli ok... siis uusissa on pienempi jako sitten varmaan. Katsoin vain nopeasti -08 allrightista että ainakin -05 ja -06 pikkubannuissa on tuo 530 jako.. uudempia siinä ei ollut tosin mainittukaan.

        Mikähän tuohon voisi olla syynä että ketjua on vaihdettu?

        Onko sinulla tietoa mikä on noiden ZVM ja VM ketjujen ero? Onko niissä eroa materiaalissa vai jossakin esim. seinämän paksuudessa tai muussa? En ole aiemmin tuota juuri viitsinyt miettiä kun olen heittänyt jokakerran itse nuo ZVM ketjut häksättimeeni.


      • nii voivoi
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ketjun ensimmäisessä viestissäkin jo mainittiin 1250-malli, joka on tullut markkinoille 2007.

        Uudessa pikku-bandiitissa siis on 525-ketju.

        Sille ei kukaan voi mitään, jos sinä et pysy puheenaiheessa.

        "KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 2000-2004
        D530VM112 DID KETJUT DID 530-112VM

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 1995-1999
        D530VM110 DID KETJUT DID 530-110VM

        KETJURATASPAKETTI GSX 600 F 1998-2005
        D530VM118 DID KETJUT DID 530-118VM

        RKC-RK530XSO-112"

        Aloitusviestissä eikä tuossa aikaisemmasakaan puhuttu mitään pikkubanditin vuosimallista. Sinä se tässä vaan olet väittänyt, että 525 on banditin ketjukoko ja että 530:siä löytyy vain jäkälämetsän mp-liiterin katalookista.

        600 on pikkubanditti ja siinä on 530 ketjut, että sillee.


      • Turo--Inkeri
        nii voivoi kirjoitti:

        "KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 2000-2004
        D530VM112 DID KETJUT DID 530-112VM

        KETJURATASPAKETTI GSF 600 BANDIT 1995-1999
        D530VM110 DID KETJUT DID 530-110VM

        KETJURATASPAKETTI GSX 600 F 1998-2005
        D530VM118 DID KETJUT DID 530-118VM

        RKC-RK530XSO-112"

        Aloitusviestissä eikä tuossa aikaisemmasakaan puhuttu mitään pikkubanditin vuosimallista. Sinä se tässä vaan olet väittänyt, että 525 on banditin ketjukoko ja että 530:siä löytyy vain jäkälämetsän mp-liiterin katalookista.

        600 on pikkubanditti ja siinä on 530 ketjut, että sillee.

        "Aloitusviestissä eikä tuossa aikaisemmasakaan puhuttu mitään pikkubanditin vuosimallista."

        Ei niin, mutta ison suhteen viitattiin uuteen. Sehän tietysti saattaa vaatia vähintään kastemadon tasolla olevaa päättelykykyä yhdistää nuo asiat!

        Eipä viesteissä ole toisaalta viitattu missään myöskään vanhempaan, joten jokainen täysijärkinen yksilö silloin puhuu uudesta (ja ellei, niin silloin mainitsee vuosimallin, koska kaikki eivät välttämättä ole selvänäkijöitä).

        "Sinä se tässä vaan olet väittänyt, että 525 on banditin ketjukoko"

        Niin, koska se ON pikku-banditin ketjukoko!

        "ja että 530:siä löytyy vain jäkälämetsän mp-liiterin katalookista"

        En tiedä niistä teidän kylän jäkälämetsistä, mutta tuota ketjujakoa niissä ei tosiaan ole käytetty enää useampaan vuoteen.


      • lenkkejä on 118
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        "Aloitusviestissä eikä tuossa aikaisemmasakaan puhuttu mitään pikkubanditin vuosimallista."

        Ei niin, mutta ison suhteen viitattiin uuteen. Sehän tietysti saattaa vaatia vähintään kastemadon tasolla olevaa päättelykykyä yhdistää nuo asiat!

        Eipä viesteissä ole toisaalta viitattu missään myöskään vanhempaan, joten jokainen täysijärkinen yksilö silloin puhuu uudesta (ja ellei, niin silloin mainitsee vuosimallin, koska kaikki eivät välttämättä ole selvänäkijöitä).

        "Sinä se tässä vaan olet väittänyt, että 525 on banditin ketjukoko"

        Niin, koska se ON pikku-banditin ketjukoko!

        "ja että 530:siä löytyy vain jäkälämetsän mp-liiterin katalookista"

        En tiedä niistä teidän kylän jäkälämetsistä, mutta tuota ketjujakoa niissä ei tosiaan ole käytetty enää useampaan vuoteen.

        kävin just ulkona laskemassa,kun tuo nainen
        ei anna pitää pyörää sisällä.
        Hankala homma kun ei muistanut oliko alku
        lopussa vai loppu alussa.
        Varmuuden vuoksi laskin neljä kierrosta ja
        tarkistin oliko vastaus jaollinen parillisella
        alkuluvulla.
        Vissi juttu,että niitä lenkkejä on 118.
        Tää oli se 1250.
        Oli varmaan se vahvistettu malli kun ei vetämällä
        mennyt poikki.Minä oon tosi vahva.Äiti jo
        pienenä sanoi,että tuo poika se rikkoo kaiken.
        Tai oikeesti äiti oli iso ja minä se pieni.
        Nyt on per..... näppiskin rasvassa kun menin
        niitä ketjuja veteleen.
        Oiskohan tämä aihe jo käsitelty loppuun??


      • kuulostaa siltä
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        "Aloitusviestissä eikä tuossa aikaisemmasakaan puhuttu mitään pikkubanditin vuosimallista."

        Ei niin, mutta ison suhteen viitattiin uuteen. Sehän tietysti saattaa vaatia vähintään kastemadon tasolla olevaa päättelykykyä yhdistää nuo asiat!

        Eipä viesteissä ole toisaalta viitattu missään myöskään vanhempaan, joten jokainen täysijärkinen yksilö silloin puhuu uudesta (ja ellei, niin silloin mainitsee vuosimallin, koska kaikki eivät välttämättä ole selvänäkijöitä).

        "Sinä se tässä vaan olet väittänyt, että 525 on banditin ketjukoko"

        Niin, koska se ON pikku-banditin ketjukoko!

        "ja että 530:siä löytyy vain jäkälämetsän mp-liiterin katalookista"

        En tiedä niistä teidän kylän jäkälämetsistä, mutta tuota ketjujakoa niissä ei tosiaan ole käytetty enää useampaan vuoteen.

        että Turo se on tietäjä ja muut vastaantulijoita.
        Ihmiset koittaa tinuttaa vastaan mutta Turo tietää paremmin.
        6-0


      • inkeriksi on ma syntynyt
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ketjun ensimmäisessä viestissäkin jo mainittiin 1250-malli, joka on tullut markkinoille 2007.

        Uudessa pikku-bandiitissa siis on 525-ketju.

        Sille ei kukaan voi mitään, jos sinä et pysy puheenaiheessa.

        Inkeri on tainnut tötsytellä vähän liikaa siellä intiassa kun näkee jo olemattomia.
        Viestiketjun aloitusviestissä ei puhuta pikkubanditista mitään. Eikä isonkaan banditin vuosimallista puhuta mitään. Ainoastaan, että on uudesta pelistä kyse.

        Jatkossa erään säikeen puolessavälissä esitetään kysymys onko pienessä banditissa ja isossa banditissa samat ketjut. Johon tulee vastaus, että ulkomitat ovat samat. Tämän inkeri kiistää eikä tässäkään vaiheessa ollut puhetta vuosimallista.

        Joku vastaa, että kyllä pikkubanditissa ja isossa banditissa on 530 ketjut. Isosta banitista en tiedä mutta pikkubanditissa on 530 ketjut.

        Ja edelleenkin voi jokainen tarkastaa onko 600cc pikkubanditissa 530 ketjut. Vastaus kuitenkin on, että 530:than siinä.

        Mutta inkerihän voi jatkaa nyyhkimistään kun ei muutakaan osaa.


    • tekin pyörät

      joissa keppiveto, ei tarvitse vängätä siitä ja sen kestosta.

      • on pyörä

        jossa on kardaanissa ketjuveto. Mitä tarkoittaa pyörän laittaminen? Mihin se pitää laittaa?


      • ilmeisesti
        on pyörä kirjoitti:

        jossa on kardaanissa ketjuveto. Mitä tarkoittaa pyörän laittaminen? Mihin se pitää laittaa?

        tarkoitetaan ilmaisua joka kielitoimiston sanakirjan mukaan tarkoittaa: "laittaa": panna kuntoon, kunnostaa, korjata, tehdä.
        Nykyään vaan ei kukaan tee mitään ja sana on jäänyt elämään huvittavalla tavalla. Pyörän ostaminen on sen laittamista, he, he...


      • laittamisen sijaan
        ilmeisesti kirjoitti:

        tarkoitetaan ilmaisua joka kielitoimiston sanakirjan mukaan tarkoittaa: "laittaa": panna kuntoon, kunnostaa, korjata, tehdä.
        Nykyään vaan ei kukaan tee mitään ja sana on jäänyt elämään huvittavalla tavalla. Pyörän ostaminen on sen laittamista, he, he...

        vain panna pyörän?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe