SUOMEN TOP 10 NÄHTÄVYYDET ???

vinkkejä kaivataan...

Eli ollaan lähdössä suomea kiertää vailla tarkempia suunnitelmia.
Antakaa ihmeessä vinkkejä missä kannattais käydä!!!

61

21309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähdössä liikkelle?

      Minusta aika tärkeä tietää, mistä olette itse kotoisin ja lähdössä liikkeelle, ettei tule lueteltua oman kotiseudun nähtävyyksiä. Itse olen pitänyt seuraavia paikkoja näkemisen arvoisina. Etenkin linnoissa on hienoa kulkea sokkeloissa ja katsoa miten keskiajalla eletty ja asuttu.

      Tässä 10 ja risat vinkkiä:

      Turun linna ja saariston rengastie
      Turun Tuomiokirkko
      Hämeen linna
      Aulangon kansallispuisto, lintulammet ja näkötorni (Hämeenlinnassa)
      Imatran kosket (ja koskinäytökset)
      Saimaan kanava (turistiristeilyjä lähtee Lappeenrannasta)
      Punkaharjun maisematie
      Olavinlinna Savonlinnassa
      Yyterin hiekkadyynit Porissa
      Kalajoen hiekkasärkät
      Kilpisjärvi ja Saana
      Utsjoki Kevon kanjoni (vaellus)
      Utsjoki Tenojoki (lohikalastus)
      Saariselkä
      Ivalo ja Tankavaaran kullanhuuhdontakylä
      Porvoon vanha kaupunki
      Rauman vanhakaupunki
      Naantalin vanha kaupunki
      Helsingissä Suomenlinna, jos lintsit ym. unohdetaan

      Tässä vielä linkki suomen nähtävyyksiin:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_nähtävyyksistä

      • nyt vetää

        Kiutaköngäs ja Jyrävä.


      • jan1t1

        Ylläksellä kannattaa käydä kesälläkin. Löytyy hienoja nähtävyyksiä


      • minäolenparas

        Kanttii käyä porissa siellä on hieno koulu


    • sie kerra käynyt
    • Asdertson

      Jalasjärven Pirunpesä:

      http://www.jalasjarvi.fi/kylat/ylivalli/pirunpes.htm

      • Joku "omistaa"

        mitätön monttu....vain speden maine.


      • ...

    • suomessa lomaillut

      Ehdottomasti Turun ja Ahvenanmaan saaristo... Kannattaa käydä vaikka vaan pari päivää. Varsinkin ulkosaariston paikkakunnat hienoja, esim. Kökar.

      • peiraisra

        Ahvenanmaa
        Turun-Linna
        Vanha-Rauma raumalla on paljon muutakin kivaa..kannattaa käydä :)


    • turisti kotimaassa

      Ahvenanmaa saaristoineen
      Kerimäen kirkko
      Virrat rotkot ja luontopolku
      Puijon torni
      Punkaharju
      Olavinlinna
      Hämeen linna
      Yyteri
      Hiekkasärkät

    • kulukija poeka

      Jos parhaita maisemia etsit niin ehdottomasti KOLI Pohjois-Karjalassa.lisäksi Ruunaan kosket ja Pielinen.

    • bantu 2

      Huom Suomessa Ei ole Nähtävää P I S T E. Ihan turhia paikkoja yllä luetellut ,Ja olen Ikäväkyllä ne kiertänyt O points.

      • Faktu,,

        Jep Esim korkein Vesiputous About 2Om hah Norjassa pieniki puro oli tommonen Sit Suomeen saatu Jopa Tietunneli Härregyd Valtavaa melki 3 km Hahahahahahaaaa,.No suomi on Oikein Hyvä Suomalaiselle,Perusjuntti punaniska.


      • su0m1na1nen
        Faktu,, kirjoitti:

        Jep Esim korkein Vesiputous About 2Om hah Norjassa pieniki puro oli tommonen Sit Suomeen saatu Jopa Tietunneli Härregyd Valtavaa melki 3 km Hahahahahahaaaa,.No suomi on Oikein Hyvä Suomalaiselle,Perusjuntti punaniska.

        Kiva, kun te älymystö olette oivaltaneet muuttaa pois Suomesta. Se varmaan näkyy huomattavana muutoksena jäljelle jääneen kansalaiston keskimääräisessä ÄO:ssa ja oikeinkirjoituskyvyssä.


    • Marko_N

      Yksi mielestäni kiva kesäkäyntikohde on Jokioisten museorautatie, lapsille jännää matkantekoa ja aikuisille mielenkiintoista lähihistoriaa. Tuossa linkki:
      http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/

    • 2v3

      ei tietoo

    • jaa3

      kaarinan yö pummioja. käy siellä. käy siellä. käy sielläl.

      • martta7

        ooksä joku hullu. kaarinanpummit on vaarallisia, kuten marko...


      • vartija3
        martta7 kirjoitti:

        ooksä joku hullu. kaarinanpummit on vaarallisia, kuten marko...

        lopettakaa tommonen asiaton käytös!


      • Jaa3
        vartija3 kirjoitti:

        lopettakaa tommonen asiaton käytös!

        Pidä sinä vartija turpas kii!!


      • martta7
        vartija3 kirjoitti:

        lopettakaa tommonen asiaton käytös!

        Jaa!!?!?!?! Yritän tällä nyt vain kertoa ettei kaarinan pummioja ole sopiva matkakohde!! Niin että ole sinä nyt siinä!


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Pidä sinä vartija turpas kii!!

        Pidä itse sinäkin siinä. Sinä aloitit tuolla ojapummeilullasi!!!!


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Pidä sinä vartija turpas kii!!

        Tollanen käytös johtaa linnaan


      • martta7
        Vartija3 kirjoitti:

        Tollanen käytös johtaa linnaan

        Sinnehän joutaisikin tämä ojapummi-intoilija! Go vartija go!!!


      • Jaa3
        martta7 kirjoitti:

        Jaa!!?!?!?! Yritän tällä nyt vain kertoa ettei kaarinan pummioja ole sopiva matkakohde!! Niin että ole sinä nyt siinä!

        Hei assholessit ei oo niin vaarallista että kerroin hyvän matkIlu kohteen!


      • martta7
        martta7 kirjoitti:

        ooksä joku hullu. kaarinanpummit on vaarallisia, kuten marko...

        Ja tässä ei kyseessä ollut sitten mikään kuka tahansa arki-Marko vaan Kaarinan Marko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Hei assholessit ei oo niin vaarallista että kerroin hyvän matkIlu kohteen!

        EI OLLUT HYVÄ!!!!!!!!!!


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Hei assholessit ei oo niin vaarallista että kerroin hyvän matkIlu kohteen!

        Sä yrität tahallaan saattaa ihmisii huonoille alueille...


      • vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Hei assholessit ei oo niin vaarallista että kerroin hyvän matkIlu kohteen!

        Ei kyllä ole hyvää nähnytkään tuo sinun pummiojasi...


      • martta7
        martta7 kirjoitti:

        Ja tässä ei kyseessä ollut sitten mikään kuka tahansa arki-Marko vaan Kaarinan Marko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ja arki-Markolla tarkoitan sellaista perus-Markoa, normaalia-Markoa. Sellainen perus suomalainen mies on arki-Marko. Mukava vaimo ja ehkä lapsi. Viikonloppuisin mökillään saunova ja arkisin ahkerasti ahertava. Sellainen ei ole tämä Kaarinan Marko. Laiska on hän työssään eikä varmasti sauno. Kirottu Marko!


      • Jaa3
        martta7 kirjoitti:

        Ja tässä ei kyseessä ollut sitten mikään kuka tahansa arki-Marko vaan Kaarinan Marko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Sitä paisi vartija, kaikki ei oo mieli pide asia et kyl vaik ruma on ruma ja kaunis on kaunis vähän niinku sun naama on ruma kun mä oon repiny sulta kirvat ja nenät irti, tehny niistä koriste esineitä sun haudan viereen jos sä et nyt lopeta tota kaarinan morkkaamista!!! Ja sama koskee sua MARTTA!!!!!!!


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Sitä paisi vartija, kaikki ei oo mieli pide asia et kyl vaik ruma on ruma ja kaunis on kaunis vähän niinku sun naama on ruma kun mä oon repiny sulta kirvat ja nenät irti, tehny niistä koriste esineitä sun haudan viereen jos sä et nyt lopeta tota kaarinan morkkaamista!!! Ja sama koskee sua MARTTA!!!!!!!

        Ei minulla mitään Kaarninaa vastaan ole. Pummiojia on. (Ja Markoja.) Etkä SINÄ pääse minulta nenää repimään. Huijasit.


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Sitä paisi vartija, kaikki ei oo mieli pide asia et kyl vaik ruma on ruma ja kaunis on kaunis vähän niinku sun naama on ruma kun mä oon repiny sulta kirvat ja nenät irti, tehny niistä koriste esineitä sun haudan viereen jos sä et nyt lopeta tota kaarinan morkkaamista!!! Ja sama koskee sua MARTTA!!!!!!!

        Telkien taakse nyt tommoset!


      • Jaa3
        Jaa3 kirjoitti:

        Sitä paisi vartija, kaikki ei oo mieli pide asia et kyl vaik ruma on ruma ja kaunis on kaunis vähän niinku sun naama on ruma kun mä oon repiny sulta kirvat ja nenät irti, tehny niistä koriste esineitä sun haudan viereen jos sä et nyt lopeta tota kaarinan morkkaamista!!! Ja sama koskee sua MARTTA!!!!!!!

        Oon ittekki ollu kaduil vähä aikaa ja mun ainoo ystävä oli koira minkä nimi oli muuten marko et hiljaa!!!!!!!!!!!! Ja nyt oon edistyneempi elämässä ku te ikinä osaatte ees kuvitella !!!!!!!!!!!!!!! IF U BREAK SOMETHING YOU FIX IT YOU KNOW!!!!!!!


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Oon ittekki ollu kaduil vähä aikaa ja mun ainoo ystävä oli koira minkä nimi oli muuten marko et hiljaa!!!!!!!!!!!! Ja nyt oon edistyneempi elämässä ku te ikinä osaatte ees kuvitella !!!!!!!!!!!!!!! IF U BREAK SOMETHING YOU FIX IT YOU KNOW!!!!!!!

        Tääl ei pitäis riidellä!!!! Menkää muualla!!!!!


      • Jaa3
        Vartija3 kirjoitti:

        Tääl ei pitäis riidellä!!!! Menkää muualla!!!!!

        Muualle*


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Muualle*

        No kyllä mä nut vittu osaan kirjottaa!!


      • Jaa3
        Vartija3 kirjoitti:

        No kyllä mä nut vittu osaan kirjottaa!!

        Nyt*


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Oon ittekki ollu kaduil vähä aikaa ja mun ainoo ystävä oli koira minkä nimi oli muuten marko et hiljaa!!!!!!!!!!!! Ja nyt oon edistyneempi elämässä ku te ikinä osaatte ees kuvitella !!!!!!!!!!!!!!! IF U BREAK SOMETHING YOU FIX IT YOU KNOW!!!!!!!

        ANTEEKSI NYT VAIN!?!?!?! Olen akateemiswsti koulutettu, tosin jo HYVÄSTÄ eläkkeestä nauttiva kotirouva ja äiti!!!!! Varmasti elämäni on edistyneempi kuin sinun!!!!!! Olen kokeneempi kuin sinä!! Et varmasti ole edes nähnyt katiskaa!!! Olen myös oppinyt elämästä enemmän! Onhan minulla ollut hyvä ja tapahtumarikas elämä!!!! Ja mitä koiriin tulee, minulla on villakoira jonka nimi on Kaapo!!!!!!!!!!!!!!!!!! JA OLENHAN MINÄKIN KATUJA TALLANNUT!!!!!


      • Vartija3
        Jaa3 kirjoitti:

        Nyt*

        Nyt JUMALAUTA!!!!


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Oon ittekki ollu kaduil vähä aikaa ja mun ainoo ystävä oli koira minkä nimi oli muuten marko et hiljaa!!!!!!!!!!!! Ja nyt oon edistyneempi elämässä ku te ikinä osaatte ees kuvitella !!!!!!!!!!!!!!! IF U BREAK SOMETHING YOU FIX IT YOU KNOW!!!!!!!

        Enkä tällä Kaarinan Markolla tarkoita sinun arkikoira-Markoa


      • Jaa3
        martta7 kirjoitti:

        ANTEEKSI NYT VAIN!?!?!?! Olen akateemiswsti koulutettu, tosin jo HYVÄSTÄ eläkkeestä nauttiva kotirouva ja äiti!!!!! Varmasti elämäni on edistyneempi kuin sinun!!!!!! Olen kokeneempi kuin sinä!! Et varmasti ole edes nähnyt katiskaa!!! Olen myös oppinyt elämästä enemmän! Onhan minulla ollut hyvä ja tapahtumarikas elämä!!!! Ja mitä koiriin tulee, minulla on villakoira jonka nimi on Kaapo!!!!!!!!!!!!!!!!!! JA OLENHAN MINÄKIN KATUJA TALLANNUT!!!!!

        Nigga! Vuodet ei tee susta sen viisaampaa, vaan vanheman kääkän!!


      • Vartija3
        martta7 kirjoitti:

        Enkä tällä Kaarinan Markolla tarkoita sinun arkikoira-Markoa

        Nyt jaa3 väität et oot edistyny mut jos oisit ni et kyl käyttäs tollasta kieltä!!


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Nigga! Vuodet ei tee susta sen viisaampaa, vaan vanheman kääkän!!

        Älä sinä siinä nikottele!!!!!! Vuodet tekevöt minusta viisaamma. Omen elämäni varrella oppinut paljon ja nähnt asioita joita et edes voi kuvitella!!!!! Enkä ole vahna kääkkä!!! 65-vuotias vetreä seksipommi!!! Jokamiehen unelma!!! Joten hiljaa siellä sinä finninaamainen punkero!


      • martta7
        Vartija3 kirjoitti:

        Nyt jaa3 väität et oot edistyny mut jos oisit ni et kyl käyttäs tollasta kieltä!!

        Samaa mieltä!!!


      • Jaa3
        Vartija3 kirjoitti:

        Nyt jaa3 väität et oot edistyny mut jos oisit ni et kyl käyttäs tollasta kieltä!!

        Elämässä eteen päin menemisellä ja urassaan etenemisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kutsunko sinua hunajapupuksi vai paskiaiseksi...


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Elämässä eteen päin menemisellä ja urassaan etenemisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kutsunko sinua hunajapupuksi vai paskiaiseksi...

        Minua sentään kutsutaan hunajapupuksi toisin kuin sinua senkin pieni kakkiainen!! (Huomaa sivistynyt kirosanan välttäminen)


      • Jaa3
        Jaa3 kirjoitti:

        Elämässä eteen päin menemisellä ja urassaan etenemisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kutsunko sinua hunajapupuksi vai paskiaiseksi...

        Martta, jos olisit joka miehen unelma se taknoittaisi että sinussa on jotain hyvää, joten et voi olla unelma... Eli toisin sanoin olet mitätön vanta roskasäkki


      • Jaa3
        Jaa3 kirjoitti:

        Martta, jos olisit joka miehen unelma se taknoittaisi että sinussa on jotain hyvää, joten et voi olla unelma... Eli toisin sanoin olet mitätön vanta roskasäkki

        Ja miksi jumalan ihmeessä joku sut huolis!? I don't say i hate u but if u were on fire and i had water i would drink it


      • martta7
        Jaa3 kirjoitti:

        Martta, jos olisit joka miehen unelma se taknoittaisi että sinussa on jotain hyvää, joten et voi olla unelma... Eli toisin sanoin olet mitätön vanta roskasäkki

        Minussa on hyvää! Huomaisit jos olisit mies!!!


      • Jaa3
        martta7 kirjoitti:

        Minussa on hyvää! Huomaisit jos olisit mies!!!

        Paitsi jos sinä et olekkaan nainen


    • arzzee

      kurun metsäoppilaitos on myös nähtävyys

    • Irak

      Hyvin on aiheessa pysytty

    • jäykkäpohj.kenkä.2

      Pyhä-Luosto kansallisuuspuisto kuuluu sarjaan pakko käydä. Sen tajuaa sitten.

    • Luonnossakulkija

      Tässä 10 ensiksi mieleen tullutta näkemisen arvoista paikkaa eri puolilta suomea sekalaisessa järjestyksessä:

      Pallas-Yllästunturin kansallispuisto
      Ahvenanmaa
      Koli
      Kilpisjärvi
      Kuusamo
      Punkaharju
      Olavinlinna
      Hailuoto
      Riisitunturin kansallispuisto
      Yyteri

    • Minneseuraavaksi

      Ensimmäisellä vastaajalla oli minusta hyviä kohteita. Lisäisin itse siihen Ahvenanmaan, Kotkan puistot, joet, saariston. Kotkassa mm. Sapokan kaunis vesipuisto, Maretarium, Wellamo, Retket saaristoon Kaunissaari, Kukouri, Haapasaari, Varissaari, Kansallispuisto esim. Ulko- Tammiossa. Myös Langinkosken keisarillinen huvimaja ja Haminan ympyräkaupunki ovat viehättäviä etenkin kesällä.

      • oliver12345

        Miksei kukaan ole maininnut Lemmenjoen kansallispuistoa? Kannattaa ehdottomasti käydä Ravadas-vesiputouksella Lemmenjoella. Jää moni muu hieno nähtävyys sen jälkeen kakkoseksi.


    • hyväjakaunissuomi

      Hyviä vinkkejä. Ei liikaa kerralla, jokapuolella on katsomista. Suosittelisin jonnekin, millä seudulla ette ole käyneet. Suomessa on niin erilaisia alueita, jotka eroavat toisistaan kuten Pohjois-Lappi, Pohjanmaa, Karjala, Kainuu, saaristomeri ja Järvi-Suomi. Nähnyt paljon aiemmin luetelluista ja aloitin jo uudemman kerran 30 vuotta sitten käydyistä paikoista. Vaikka ulkomaillakin on tullut käytyä, niin on meilläkin hyviä kohteita. Korouoma Posiolla ja Korkeakoski Maaningalla, aikamoisia rotkoja edellisiin lisäksi. Etukäteen tutustumalla, kun reitti alkaa hahmottua, ettei mene sivusuun jokin matkanvarrella oleva kohde.

    • Vartija4

      Suomi on paska maa,thats it.

      • Kiitosta

        Mene sitten muualle ja pysy poissa täältä Suomi-keskusteluistakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe