Scenics

Renaultikomukaainatemppuile...

Missä mahtaa olla vika?
- Scenic -98 lakkasi käynnistymästä. Varoitti kaksi kertaa; virta-avaimesta kun kääntää, käynnistinmoottori ei pyöritä ollenkaan.
- Merkkivalot palavat normaalisti. Akku ei ainakaan vaikuta tyhjältä.
- Putsasin akun navat. Ei vaikutusta.
- Mistä päin kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

3

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppien

      Startin päähän tulevan virransyöttökaapelin stanssattu liitinpää on tehty jostain raudasta/teräksestä (=ruostuu!).

      Startti varoittaa pari kertaa tästä ongelmasta, eli naksuu ja uusintayrityksellä lähtee käyntiin.
      Parin päivän sisällä ei sitten edes naksahda, vaan startti menee mykäksi.

      Ja mitäs sitten ??

      Varataan aikaa noin 5-8 tuntia, kahvia, pullaa ja riittävästi työkaluja ja paikka jossa pystyt työskentelemään auton alla ja konetilassa sujuvasti.
      Eli kenttärempassa tien päällä nosta auto tunkilla renkaillaan parin kakkosnelosen päälle, jotta mahdut auton alle ja yllät silti yläkautta moottoritilaan.
      Paras konsti on laitta pukit auton alle ja irroittaa apumiehen puolen rengas..

      Sitten ota akun kaapelit irti, ryömi auton alle, irrota muoviset alapanssarit moottorin alta (ps. mieluiten ehjänä, mutta lyö kiinnistyspultit taltalla poikki, jos eivät aukea pyörittämällä) , irrota startin päästä paksu virransyöttökaapeli ja puhdista kaapeli.

      Puhdista viilalla tai hiekkapaperilla ruosteet pois kaapelin päässä olevasta liittimestä.

      Samalla puhdista pienellä teräsharjalla startin päästä se pultti (hapettumat!!) mihin liität kaapelin.

      Koska luultavasti puhdistus konetilassa ei onnistu, niin irrota yläkautta jäähdytysletkujen välistä yhdellä kädellä räikällä/lenkillä startti ja ota startti alakautta pois.
      Mahtuu juuri ja juuri tulemaan, kun vedät ensin irti kiinnistyskolostaan ja sen jälkeen ujutat startin pystyyn ja tiputat pakoputken vierestä alas. (kiinnittäessä sama proseduuri, mutta toisinpäin..)


      Puhdista startti ja liittimet - hellävaroen..
      Vaihda startin hiilet, jos loppu...

      Puhdista samalla johtojen päät hapettumista jollain pienellä tasapäämeisselillä tai puukon kärjellä tai hiekkapaperilla. Älä käytä liikaa voimaa äläkä murjo rikki.


      Jos liittimet muutaman johdon säikeen varassa, vaihda uusi liitin.

      Jos liittimet löysiä, varsinkin se pieni herätejohdon liitin, purista pihdellä varovasti niin, että reunakourut painuvat liittimen pohjaa vasten. EI SAA LYÖDÄ, koska menee ruttuun...

      Kokeille starttia irrallaan, toimiiko..

      Muistaakseni startistä piti vetää pikku johto siihen pienempään pötköön startin kyljessä (siis bendix tai solenoidi, tai jotain sellaista..)

      Sen jälkeen akusta plussasta käynnistykaapeli startin plussaan.
      Ja varovasti akusta miinusnapaan kytketyllä käynnistykaapelilla varovaisia napautuksia startin runkoon..
      Iskee sitten isoa kipinää, joten EI PALAVIA NESTEITÄ lähellä !!!

      Jos startti on kunnossa, pyörii..

      LYHYT KOKEILU, ettei startti pala..siis ei minuuttitolkulla, vaan kymmenen sekunttia pyöritystä riittää todistamaan, että startti on kunnossa.

      Ja jos et tiedä, mistä tässä kohtaa on puhuttu, etsi käsiisi kaveri, joka tuntee starttimoottorin kytkennät, äläkä sulata johtoja käsiisi...

      Jos startti on edelleen mykkä, niin uusi hiilet ja jos sekään ei auta, niin sitten autosähkäpajalle..

      Itse purin startin osiksi ja puhdistin hiilet, sekä hiilien alla pyörivien kuparien väliset urat ankkurin päässä.

      Lisäksi vielä tasasin hiukan kupariin hiilien tekemään uraan.

      Ja lisäksi vielä viilalla hierasin hiilien päistä kulmat pyörimisuunnan sivuilta, jotta kupariin osuva hiilen pää ei kytke kolmea kuparilohkoa yhtäaikaa...varsinkin kun ajanmittaan hiilenpää hiukan kerää töhnää ..

      Tämä voi olla yksi syy, miksi startti menee täysin mykäksi...vaikkakin epäilen enemmän hapettuneita kaapelinpäitä..


      Kun startti on nipussa takaisin, mikä muuten on sitten pikkasen vaativa suoritus tien päällä vähillä tarpeilla ja vähissä valoissa..


      Niin nosta startti hammasrataspää edellä pakoputken vierestä ylöspäin ja väännä kohti vauhtipyörän koloa varovasti.

      Startti on parasta työntää alhaalta koloonsa, koska ylhäällä sitä ei yhdellä kädellä pysty asentamaan koloonsa, koska se painaa aika perkuleesti.

      kun saat startin loksautettua koloonsa, laita yläkautta pultit kiinni.

      Startin päähän paksu johto on laitettava kiinni alakautta, kuten myös ohut herätejohto.

      Koska tässä vaiheessa pakoputken teräskudos on repinyt kämmenselkäsi rikki useaan otteeseen,
      niin vitutuksesta huolimatta laita startti kunnolla kiinni moottoriin ja kytkettyäsi akun kiinni varmista, ettei mistään nouse savua ja
      pistä kone tulille, eli käynnistä auto virta-avaimesta.

      Sitten etsimään sopivia täkkipultteja / tms, ja pellistä taittelemaan palkinreunoille kaksinkerroin sopivia lukituskappaleita muoviselle pohjapanssarille.

      Kun saat pohjapanssarin kiinni ja pääset ränkkäpaskalla vihonviimein kotia,
      ota sohvalla lokoisa asento ja nostat jalat pöydälle, jotta reilun myöhästymisen jälkeen se teillä asuva henkilö, joka ei ole mitään sukua sinulle, saa kierrokset punaiselle....

      Ja kun selittelyt ei auta, niin eikun yövuoroon lihatakomolle....

      Jos vikaa vielä pitää etsiä aamulla, niin katso peiliin... kahdesta asiasta et voi syyttää kuin itseäsi... autosta ja akasta...

      Itte olet valinnut, joten kärsi !!

    • Uusintaesitys...

      4 vuotta meni ongelmitta, eilen aamulla starttasi vielä avaimesta ongelmitta, eilen illalla naksahti vain ja viimein lakkasi naksuminenkin.

      Mielenkiintoista nähdä selviäisikö pelkästään herätejohdon liittimen puhdistuksella vai onko liitin lisäksi löystynyt.

      Viimeksi piti puristaa liitintä tongeilla kevyesti, että kontaktista startin (bendixin) liittimineen tuli tiukka.

    • taas kukkuu...

      Startin akselissa oli ainakin kolme milliä väljää...
      En viitsinyt edes avata vanhaa starttia tarkistaakseni hiiliä.

      Startin akselin pusla oli mennyt väljäksi ja yleensä silloin ankkuri ja käämi pääsevät liian lähelle toisiaan jostain kohtaa tai jopa ottamaan kiinni toisiinsa.

      Hyvin todennäkäisesti siitä syystä aamulla kylmänä startti toimi mutta koneen lämmettyä startti naksui, mutta ei enää edes pyörähtänyt.
      Onneksi vika eskaloitu ongelmaksi kolmessa päivässä ja kesällä.

      Vaihtostartti hyllystä vanhan startin koodilla ja eikun vaihtohommiin.

      Startti on vaihdettu. Vaihto muuten onnistuu parhaiten kun irroittaa ilmansuodattimen kotelon kokonaan pois konetilasta ja kääntää muutaman kumiletkun kiristimet raapimasta ihoa.
      Kun vielä irrottaa startille menevät johdot muovilenksusta, niin sitten tilaa alkaa olla ruhtinaallisesti.

      Akun kaapelit ( napa vähintään)
      on tässä vaiheessa IRROITETTU, ennenkuin startin johtoja aletaan irroittaa !!!

      Joko 14 mm tai 13 mm lyhyillä lenkeillä pääsee avaamaan solenoidista mutterin jonka alle tulee paksut virtajohdot. Herätevirran liittimen saa vedettyä irti solenoidista kun käyttää sormivoimaa kohtuullisesti. Johdosta ei kannatta suurella voimalla kiskoa, ettei johtoa irti liittimestä.
      Pieni nytkyttely ja liitin irtoaa sormien välissä..

      Startin kolme pulttia 13mm irti (kaksi räikällä ja takimmainen lenkillä..) ja sen jälkeen startti pystyyn ja varovasti pois. Varokaa nopeusmittarin anturia moottoripukin takana . Kyllä se siellä on, vaikka sitä ei välttämättä huomaa. Startti kannattaa pyöräyttä ensi kolostaa alaspäin ja sen jälkeen vetää varovasti pystyssä yläkautta pois letkujen välistä.

      Toisinpäin operaatio samassa järjestyksessä.
      Hankalin vaihe on saada solenoidin päähän kiinni paksut kaapelit.
      Moottorinpuolelta tuleva alimmaiseksi solenoidin pulttiin ja alakautta tuleva kaapeli päällimmäiseksi samaan pulttiin. Sen jälkeen lukkoprikan asettelua ja kahden sormen haaste mutterin kiinnitys pultin päähän.
      Jos hipaisetkin paksuihin johtoihin, prikka tippuu tai mutteri irtoaa sormista...
      Kannattaa hiukan pyöräyttää solenoidin pään ensimmäistä kierrekierrosta hiekkapaperilla, että mutteri lähtee helpommin kierteille.
      Ja kannattaa harjoitella mutterin laittoa kahdella sormella, sillä yhtään enempää niitä sormia ei mahdu sinne kun startti on paikoillaan.
      Vanhan startin solenoidin mutteri leveällä kauluksella oli suorastaaan ylellisyyttä..

      Mutteri (oikean käden) peukalon ja etusormen välissä on jotain mahdollisuuksia tehdä tämä temppu sokkona ensimmäisellä kerralla (kuivaharjoittelun ansiosta..)

      Jos mutteri tippuu sormista, se luultavasti menee jonnekin ikävään paikkaan moottorintakana... joten älä tiputa mutteria..tai hanki riittävän monta solenoidin pulttiin sopivaa mutteria ..

      Pirullista voimistelua ja vie koko päivän aikaa.

      Jos solenoidin johtojen avaaminen ei onnistu yläkautta, sitten moottorin alta muovisuoja (4 täkkipulttia) irti, apumiehen rengas pois ja kori tarpeeksi ylös TUKEVALLE PUKILLE apumiehen puolelta.
      Sieltä yltää alakautta avaamaan solenoidin mutterin ja sieltä jopa vielä näkeekin tuohon mutteriin.

      Vanhasta muistista irrotin startin johdon alakautta, mutta kokoonpanovaiheen tein yläkautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4604
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      154
      4218
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3852
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3810
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3644
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      78
      3464
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2875
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2414
    Aihe