Silmiin katsomisesta (koirat)

ihmettelen vaan,,

NIin kun kaikkialla aina sanotaan ettei koiraa saa katsoa silmiin tai tuijottaa,niin ihmettyttää vähän onko sekin sitten rodusta tai kasvatuksesta kiinni?,

Minulla kun on pikkukoira,niin se aina katsoo minua silmiin, katseellahan koira tietää mitä seuraavaksi tehdään(tokossa,agissa),monesti se kysyy katsellaan luvan tai odottaa merkkiä,,ei todellakaan häiriinny,tule vihaiseksi jos sitä katsoo silmiin,

Meillä ei ole myöskään ikinä ollut mitään johtaja juttuja talossa,siis koiran alistamista ja paikan näyttämistä,,sillä minusta se vanhanaikaista ja väärin,näin ollen onkin hyvä suhde koiraan ja koira osaa lukea minua,pieniäkin eleitä,

Onko tämä silmiin katsomisominaisuus vain roduilla jotka palvelualttiita,tai niillä miellyttämisen halua? esim, bordercollie,,
koirani on kylläkin kääpiöpinseri,

8

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkupahissika

      omaahan saa tuijotella miten haluaa, mutta tuntematon vieras koira voi kokea sen ahdistavana, joten ei ole syytä kiusata muiden koiria sillä silmiin tuijottelemisella

      • <<<<

        MÄ KYSYN AINA ETTÄ SAAKO


      • Kysytkö todellakin?
        <<<< kirjoitti:

        MÄ KYSYN AINA ETTÄ SAAKO

        "Saanko TUIJOTTAA koiraasi"??? :D


    • Pikku Äiti

      Meillä on koirille kyllä opetettu katsekontakti. Olenpa kyseistä asiaa pohtinutkin joskus enkä nyt lopullista totuutta voi tietää, mutta jotain johtopäätöksiä vetänyt.

      Ensinnäkin esim. tottis seuraamisessahan koiran on pidettävä katsekontakti, mutta ihmisen ei. Ihmisen on katsottava eteenpäin (esim. ToKo arvostelussa ainakin ennen on vähennetty pisteitä siitä jos ihminen tuijottaa koiraansa).

      Olen huomannut meidän "johtajakoiran" kohdalla, että jos tuijotan häntä, hän paineistuu. Yleensä, varsinkin kisatessani hänen kanssaan, olen itse myös niin paineissa (jännitän ihan hulluna) ja kamalan kireä, että vahingossa tuijotan koiraa ja paineistan sitä niin pahasti ettei mistään tule lopulta mitään. Pystyisin ihan hyvin tuijottamaan koiraani, JOS äänensävyni, kasvojeni ilme ja kehon eleet olisivat iloiset ja rennot. Mutta kisoissa näin ei ole, teen siis kaiken päin prinkkalaa :D

      Sitten koira joka on laumassamme alinta kastia (nämä eivät ole minun päättämiäni asemia koirille, vaan koirat ovat selvittäneet asemansa keskenään). Häntä voin tuijottaa takaisin, ja oikeastaan myös ilmeellä kuin ilmeellä. Tämä koira ei paineistu läheskään niin helposti kuin ensimmäinen.

      Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, että tämä toinen koira on koulutettu ihan pikkupennusta lähtien, ja katsekontakti oli ihan ensimmäinen asia.

      Toinen juttu mikä asiaan vaikuttaa, on varmasti se, että meillä kyllä on puitu johtajuusasioita tämän ensimmäisen koiran kanssa. En tiedä olisiko sille ollut niin kovaa tarvetta jos hän olisi asunut meillä pikkupennusta lähtien, mutta hän tuli nuorena aikuisena. Ja erittäin kurittomana. Kun mietit ne asiat, mitkä ovat mielestäsi itsestään selviä asioita koiran "hyvään käytökseen", ihan ne perusasiat. No, niitä ei tästä koirasta löytynyt. Siispä, tämä kyseenalaisti minun asemaani meidän perheessämme voimakkaasti, ja kun asiat viimein (joskin pitkän ajan päästä) saatiin selviksi, tämä kyseinen koira väistää pitkää tuijotusta. Muulloin paitsi esim. leikkiessä tai treenatessa. Tai silloin kun hän haluaa jotain (kerjää). Hänellä on mitä hypnoottisin kaunis katse jolla hän saa tahtonsa läpi (kun se kerran niin kauniisti katsoo...).

      Tämä ensimmäinen koira katsoo myös kasvojeni ilmeen, jos rypistän kulmakarvojani, hän tekee RAUHOITTAVAN ELEEN kääntämällä katseensa poispäin. Hän lukee minua muutenkin paremmin kuin avointa kirjaa, jos olen pahalla päällä, hän tekee kaiken minulle "helpoksi" (ei mielistele mutta ei myöskään kiristä pinnaani entisestään). Jos olen hyvällä tuulella, hän osaa pilata päiväni silmänräpäyksessä. Jos minulla on tarpeeksi paha mieli, hän saattaa alentua minun rapsuteltavakseni saadakseen minut rauhoittumaan.

      No lähti menemään ohi aiheen. En usko että koiran palvelualttiudella on mitään tekemistä asian kanssa. Ainakin meillä tämä toinen koira on (mielestäni liian) palvelunhaluinen, ja se pitää järkähtämättömän katsekontaktin kun jotain tehdään. Ensimmäinen koira ei tee kyllä mitään minun mielikseni, ja paineistuu "pahasta" tuijotuksesta.

      Mielestäni tuijotuksesta paineistuminen ei ole kiinni niinkään rodusta tai kasvatuksesta, vaan koirayksilön luonteesta.

      Suosittelen lukemaan sen kirjan "Rauhoittavat signaalit", en muista kirjailijan nimeä. Siellä on tuijottamisesta, tai ennemminkin katseen väistämisestä.

      Ja loppujen lopuksi, mielestäni ei ole niinkään kyse koiran tuijottamisesta, kuin siitä, että kääntämällä itse katseensa pois ohittaessaan epävarmaa tai rähjäävää koiraa, viestittää tälle koiralle että "en ole tulossa kimppuusi".

      • n.sorsa

        ja näyttelystä. Eräs manaili näyttelukehässä ettei koiransa esittämisestä tullut mitään, kun koira otti kehässä tokossa tyypillistä katsekontaktia, tokaisi vain pitäisi jättää tokotreenit väliin, jospa koira oppisi liikumaan, kun näyttelyssä vaaditaan.


      • Pikku Äiti
        n.sorsa kirjoitti:

        ja näyttelystä. Eräs manaili näyttelukehässä ettei koiransa esittämisestä tullut mitään, kun koira otti kehässä tokossa tyypillistä katsekontaktia, tokaisi vain pitäisi jättää tokotreenit väliin, jospa koira oppisi liikumaan, kun näyttelyssä vaaditaan.

        Olen kuullut ihan samaa että tottista kisannut koira pyrkii kehässä automaattisesti tarjoamaan "kontaktissa seuraamista" kun pitäisi kulkea katse eteenpäin suunnattuna.

        Itse en näyttelyitä harrasta, mutta tutut ovat tehneet sitä että joku koiralle tuttu ihminen juoksee kehän ulkopuolella "koiran edellä" ja kiinnittää huomion itseensä jolloin koira katsoo eteensä kehän ulkopuolelle. Ja sakemanneillahan se on ainakin positiivista jos tällä avustajahenkilöllä saadaan koiraan vielä vähän vetoa (koira pyrkii avustajan luo), koska sakuthan pitäisi esittää kehässä "pienessä vedossa".


      • Pikku Äiti kirjoitti:

        Olen kuullut ihan samaa että tottista kisannut koira pyrkii kehässä automaattisesti tarjoamaan "kontaktissa seuraamista" kun pitäisi kulkea katse eteenpäin suunnattuna.

        Itse en näyttelyitä harrasta, mutta tutut ovat tehneet sitä että joku koiralle tuttu ihminen juoksee kehän ulkopuolella "koiran edellä" ja kiinnittää huomion itseensä jolloin koira katsoo eteensä kehän ulkopuolelle. Ja sakemanneillahan se on ainakin positiivista jos tällä avustajahenkilöllä saadaan koiraan vielä vähän vetoa (koira pyrkii avustajan luo), koska sakuthan pitäisi esittää kehässä "pienessä vedossa".

        Ihan pelkkä koulutuskysymys,tai pitäiskö sanoa "tekkniikkakysymys".

        Itse olen kisannut/harrastanut tokoa,ja samoilla koirilla näytelmiä,ja kyllä koirat on erittäin hyvin tienneet mikä on homman nimi.Eli tokossa intessiivisempää seuraamista/kantsekontakti,ja näytelmissä vapaampaa seuraamista.
        Tämä on ihan sama juttu,kun jotkut sanoo,ettei koiraa saa opettaa istumaan,eikä kannata harrastaa tokoa,jos näytelmiin menee.Ei kuulemma koira sitten seiso kunnolla.Mutta kuten sanoin,täysin omistajasta kiinni.Koirahan tekee mitä on opetettu ;)

        Hyvin harjoitettu ja hommasta pitävä koira ei myöskään tarvi mitään kehän ulkopuolista hihhuloimista esiintyäksen kunnolla tai reippaasti.Joillakin roduillahan tuo ulkopuolisten käyttö on jo mennyt ihan pelletouhuksi,ja jopa muitten kehien häirinnäksikin.Minusta ainakin homma on vähän jo hassua,jos koiran ulkonäön ja liikkeiden esittämiseen tarvitaan sirkustemppuja.


    • No ei taas tämäkään ihan mustavalkoista taida olla.Riippuu mistä roikkuu.Jo pelkästään sana "katsominen" ja "tuijottaminen" antaa eri kuvan.Kyllähän niitä katsoa voi,mutta varsinainen tuijottaminen,jos siihen liittyy vielä koiran mielestä uhkaavaa asentoa,ei ihan kaikille koirille sovi.Pyöreesti sanoen,tietyntyyppset rodut saattaa sen helpommin ymmärtää haasteeksi,jos vieras sen tekee.Oman koiran kanssa on aina ihan juttu.Paitsi,jos on pahasti johtajuus pielessä,koiralla aggressiivisuutta ym.niin voi tulla ongelmia.

      Myöskin kontaktin opettaminen (katsekontaktin)opettaminen koiralle mm.harrastuksia varten,on taas ihan oma juttunsa,eikä sitä voi verrata vieraan koiran tuijottamiseen.
      Katsekontakti on yleensä opetettu,koira tietää mikä sen tarkoitus on.Tosin onhan rotuja/yksilöitä,jotka itsestään hakee helposti katsekontaktia.

      Ja sitten vielä,koiran alistaminen ja paikannäyttäminen,jos nuo liittyy yhteen,ei ole mitenkään hyviä johtajuusjuttuja.Johtajuusjuttuja/ajatelma on jotain ihan muuta ;)
      Mutta kuten on huomattu,senkin voi nähdä hyvin erilaisena viimekädessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1533
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1433
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      255
      921
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      773
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      761
    Aihe