Tarviin apua

V€€ra94

hei kaikki! Selitän nyt koko jutun. syksy/talven välissä meidän 3 vuotta täyttäneellä suomenlapinkoira nartullamme alkoi näkyä merkkejä ihotulehduksesta. Sen karvat lähtivät (erityisesti mahan ja kaulan alueelta) ja sen turkki tuli huonokuntoiseksi ja haisevaksi. Käytimme koiramme eläinlääkärissä ja saimme mm. shampoota,erikoisruokaa ja lääkkeitä. Nämä rupesivat tehoamaan mutta hoito lopetettiin. En tarkalleen ottaen tiedä miksi. No tämä ihotulehds on nyt jatkunut näihin päiviin asti. Pesemme koiraamme hilseshampoolla ja se auttaa sen turkkia ja hajua mutta sen iho on edelleen kuiva ja... miten nyt sitä kuvailisi... karkea. En jaksa enää katsella kun koiramme on niin sairaan näköinen. Se on kyllä yhtä iloinen kun ennenkin ja se on myös hieman laihtunut. Olen yrittänyt hoitaa sitä itse mm. ruokavaliolla ja pesulla. Nyt mietin olisiko hyödyllistä ostaa koirallemme hyvin kevyt ja viileä puku joka kuitenkin estää koiraamme raapimasta ihoaan? Ostaisin näitä kaksi niin että ne olisivat aina puhtaat sen päällä. Jos tämäkään ei toimi niin paljonko maksaisi eläinlääkärissä käynti? Vanhempani eivät luultavasti suostuisi kuluja maksamaan joten olen päättänyt maksaa ne itse. Minulla olisi rahaa jos se maksaisi enintään 400 euroa.Jos kellään on mitään kokemusta koiran ihotulehduksesta pyydän otathan yhteyttä! T: 14-vuotias

1

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lappalaiskoiransa ihminen

      Kuuleppa,

      mikäli vanhempasi eivät vie eläinlääkäriin koiraa, joka sitä tarvitsee,

      SINUN ei kuulu alaikäisenä lapsena maksaa mistään yhtään mitään. Sinun vanhempasi aikuiset ihmiset siitä vastaavat. Älä mene ns päästämään aikuisia kuin koira veräjästä.

      Toisekseen, kaipa sinä tiedät missä koiran rekkaripaperit on. Katso, jollet muista, kenen kasvattama se koira on. Ota netti avuksi ja katso yhteystiedot ja ota yhteyttä tähän ihmiseen ja kerro tilanne ja pyydä apua, mikäli koira on hoidotta. Pyydä häntä keskustelemaan vanhempien kanssa, ja tarvitessa ostamaan koira pois teiltä, jos vanhemmillasi ei ole motivaatiota hoitaa häneltä ostamaansa koiraa niin että se saa olla kärsivänä-

      Jos muu ei auta, ota eläinsuojeluvalvojaan tai aupungin/kunnan virkaeläinlääkäriin yhteyttä, molemmat eläinsuojeluihmisiä.

      Puhelinluettelosta löytyy.

      Mikäli aikuiset ihmiset, jotka ovat koiran teille ostaneet, eivät tosiasiallisesti suostu siitä sairastavasta koirasta huolehtimaan, sen koiran oman parhaan takia sen paikka on todellakin muualla kuin teillä !

      Siinä ei auta se, miten kiintynyt sinä olet siihen. Se voisi päätyä vielä kotiin, jossa se vietäisiin aina tarvitessä lääkäriin, vaikka se maksaisikin. Se olisi sen paras. Ei olla 14-vuotiaan alaikäisen lapsen taskurahojen ja hoitamisen varassa.

      Anteeksi nyt, mutta minä kyllä järkytyin tästä.

      Ja sitten, jos lapinkoiran tilanne on niin paha kutka ja raapiminen, että se tarvitsisi - pitkä- ja paksu karvainen koira - jonkun "puvun" päälleen raapimisen estämiseksi, niin on äärettömän ennennäkemättömän paha tilanne ja koira kärsii varmasti tavattomasti. Sen iho mahtaa olla tolkuttomassa kunnossa, eikä se todellakaan ole terve.

      Se pitää saada hoidon piiriin, ja sellaisten ihmisten perheeseen, missä se hoidetaan täysipainoisesti ja kaikki omistajat ovat sitoutuneet sen hoitoon, halukkaita siihen.

      Ei siis perheessä, missä lopetetaan koiran hoito, jos se maksaa, ja annetaan olla ns sillällään, eikä edes palauteta kasvattajalle tai lopeteta asiallisesti.

      Mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi, kuin tuo, miltä kertomasi kuulostaa. Minkä käsityksen sain.
      Hoitoa tarvitsevalla koiralla on oikeus hoitoon tai lopetukseen, jompaan kumpaan, Suomen lain mukaan. Muu on eläinrääkkäystä, jos ei kaunistella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe