Näin tarina menee: ensimmäisen tiheälyöntisyyskohtauksen sain n. 8-9 vuotiaana, ja siitä lähtien niitä on ilmaantunut muutaman kerran vuodessa, välillä enemmän välillä vähemmän. Tykytys kestää aina vaihtelevasti muutamasta sekunnista kahteen tuntiin.
Vuonna -06 (eli 16-vuotiaana) hakeuduin ongelman vuoksi lääkäriin. Todettiin vain, että täysin normaalia nuorilla tällaiset kohtaukset. Eli se siitä, mitään tutkimuksia kuuntelun lisäksi ei siis tehty. Sitten tuosta noin vuoden päästä alkoi taas sydän tykyttää, eikä meinannut millään asettua eli siitä sitten päivystyksen kautta lääkärin pakeille. Taas sama virsi, eli että normaalia, sentään sydänfilmin tuolloin ottivat, jossa kuitenkaan rytmihäiriö ei ollut enää päällä.
Vuonna -07 tulivat lisälyönnit kuvioihin, eli nämä muljahdukset. Seuraavalla lääkärikäynnillä mainitsin noista muljahduksista ohimennen (en siis mennyt sydämen takia lääkäriin vaan muista syistä), ja tällöin tk-lääkäri kuuli sivuäänen, joka ultran avulla todettiin läppävuodon aiheuttamaksi. Ultraääni tehtiin ihan yksityissairaalassa, ja kardiologikin vielä totesi että nämä ovat melko yleisiä ja vaarattomia, kuitenkin kontrollikäynti tuon läppävuodon takia muutaman vuoden päähän sovittiin. Näihin aikoihin tehtiin myös 24h-rekisteröinti, eli holter, jotta oltaisiin saatu tykytys filmille, tuloksetta.
Nyt tykytykset ovat muuuttuneet tässä muutaman kuukauden sisällä hieman rajummiksi, ts. tänään viimeksi lähti hetkellisesti taju tykytyksen alkaessa. Onneksi ehdin istua ennen pyörtymistä, ettei pahemmin käynyt. Mulle kyllä kardiologi sanoi, että näihin tykytyksiin voi liittyä huonoa oloa ja jonkin asteista huimausta jne. mutta silti nyt vaivaa, koska aijemmin tällaista ei ole ollut. Täysin normaalia elämää voin kuulemma elää, mutta jos huomaan hengästyväni paljon helpommin kuin ennen tai tunnen urheillessa muuten voimattomuutta, niin pitää mennä uudestaan lääkärin juttusille (ilmeisesti tuohon läppävuotoon liittyen)? Pitäisikö mun kuitenkin vielä käydä näiden hemmetin tykytyksien kanssa jossain vai murehdinko ihan turhaan? Tk-lääkärit eivät selvästikään ota tätä ongelmaa vakavasti ja vähättelevät (tai sitten olen itse täysin pöpi), mutta opiskelijan budjetilla yksityisellekään ei ole asiaa.
Sitten vielä epäselvää mulle on se, että kuuluuko läppävuoto/rytmihäiriöt perussairauksiin? Kaikenlaisia lomakkeita täytellessä tulee aina tenkkapoo, kun en tiedä mitä pitäisi vastata. Kun eikös perussairauksia ole esim. diabetes ja sepelvaltimotauti tai epilepsia sun muut vai olenko aivan metsässä?! Voinko aivan normaalisti mennä esim. hammaslääkärille jatkossakin (kun olen kuullut et jotkut sydänpotilaat joutuu syömään jotain lääkkeitä ennen hampilääkäriä, tosin en ole perehtynyt siihen mikä näiden potilaiden pumppua sitten vaivaa)? Mitään ohjeistuksia asian suhteen mulle ei annettu, enkä itsekään tajunnut kysyä lääkäriltä kun jälkeenpäin olen alkanut miettiä.
Tulipas pitkä teskti, toivon kuitenkin että JOKU jaksaa lukea ja antaa neuvoja! Joku joka olisi mahdollisesti kokenut saman ongelman?
Rytmihäiriöistä, lääkärin suhtautuminen
20
5572
Vastaukset
- op¨påi
eipä ne lääkärit ihmeitä voi tollasille "vaarattomille" häiriöille.. tosta hengästymisestä että lääkärio kai ajatteli et jos tulee toinen oire niin dilatoivaa kardiomyopatiaa
- saatanan hullu
Että täällä viittit vielä aikaasi tuhrata ja kysellä tommoisia.
Jos sulla on jo AIEMMIN diagnosoitu sydänperäisiä ongelmia ja on nyt sitten tullut uusia oireita, niin ÄKKIÄ apua hakemaan ja mars!
Mene vaikka sinne aiemman spesialistin luo suoraan. Tai jos hän ei ole enää käytettävissä, niin terkkariin vaan ja VAADIT pääsyä SPESIALISTIN tutkittavaksi.
Kerro, että sinut on aiemmin tutkittu ja tiettyjä asioita todettu. Sanottu, että jos "tulee lisää oireita tai entiset pahenevat, niin uudestaan tutkimuksiin". Nyt niitä on tullut ja nyt vaan spesialistin tykö. Hopi hopi niin kuin olis jo.- alkup.
"Jos sulla on jo AIEMMIN diagnosoitu sydänperäisiä ongelmia ja on nyt sitten tullut uusia oireita, niin ÄKKIÄ apua hakemaan ja mars!"
-Uusia oireita minulle kyllä, mutta vaivaan kuuluvia (?), kun kerran jo etukäteen varoiteltiin että tällaista VOI ilmaantua. Siksi mietin, että turhaanko taas ravaan lääkärillä jos on "normaalia". VOIKO RYTMIHÄIRIÖT NOIN VAIN MUUTTUA VAARALLISIKSI, JOS VAARATTOMIKSI ON TODETTU? SVT eli supraventrikulaarinen takykardia tuli viimeisimmäksi todennäköisimmäksi diagnoosiksi tykytyksiin, tuolta paperista sen äskö tarkistin. Tuli mieleen, että voiko tällaista ylipäätään todeta jos tykytys ei ole filmillä? Näkyykö esim. ultraäänessä tai normitilassa otetussa EKGssä? Aiheuttaako läppäviat tykytyksiä? Holterikin ihan yhtä tyhjän kanssa, tarviisiin sen vähintään 2kk kannettavaksi että häiriö kiinni saatais, sen verran harvoin ilmaantuvat.
Pääsenkö spesialistille noin vain tk:n kautta? Tuleeko siitä lisämaksuja?
Siitten vielä toi, että LUETAANKO LÄPPÄVUOTO (ja rytmihäiriöt) PERUSSAIRAUKSIIN vai ei? alkup. kirjoitti:
"Jos sulla on jo AIEMMIN diagnosoitu sydänperäisiä ongelmia ja on nyt sitten tullut uusia oireita, niin ÄKKIÄ apua hakemaan ja mars!"
-Uusia oireita minulle kyllä, mutta vaivaan kuuluvia (?), kun kerran jo etukäteen varoiteltiin että tällaista VOI ilmaantua. Siksi mietin, että turhaanko taas ravaan lääkärillä jos on "normaalia". VOIKO RYTMIHÄIRIÖT NOIN VAIN MUUTTUA VAARALLISIKSI, JOS VAARATTOMIKSI ON TODETTU? SVT eli supraventrikulaarinen takykardia tuli viimeisimmäksi todennäköisimmäksi diagnoosiksi tykytyksiin, tuolta paperista sen äskö tarkistin. Tuli mieleen, että voiko tällaista ylipäätään todeta jos tykytys ei ole filmillä? Näkyykö esim. ultraäänessä tai normitilassa otetussa EKGssä? Aiheuttaako läppäviat tykytyksiä? Holterikin ihan yhtä tyhjän kanssa, tarviisiin sen vähintään 2kk kannettavaksi että häiriö kiinni saatais, sen verran harvoin ilmaantuvat.
Pääsenkö spesialistille noin vain tk:n kautta? Tuleeko siitä lisämaksuja?
Siitten vielä toi, että LUETAANKO LÄPPÄVUOTO (ja rytmihäiriöt) PERUSSAIRAUKSIIN vai ei?Vanha viestihän tämä – ja toivottavasti ei enää alkuperäiselle kirjoittajalle akuutti – mutta vastaan silti.
Tajunnan menetys rytmihäiriökohtauksen aikana on vakava oire. Se viittaa mahdollisesti äkkikuolemaan johtavaan rytmihäiriöön (esim. flimmeri WPW-potilaalla). Ehdottomasti sellainen pitää tutkia ja heti pikimmin.
EKG rytmihäiriön ollessa päällä ja elektrofysiologinen koe (jossa rytmihäiriö laukaistaan keinotekoisesti) ovat ne tavat, joilla rytmihäiriö diagnosoidaan. Rytmihäiriö ja sen laatu ei muissa kokeissa näy. Ultra ym. tehdään muiden sairauksien poissulkemiseksi, sillä ne saattavat olla rytmihäiriön laukaisijoita ja ainakin ne vaikuttavat rytmihäiriön hoitovalintoihin.
Ja juu, rytmihäiriö voi muuttua ihmisen vanhentuessa.
Kiisto: olen kohtauksittaista flimmeriä sairastava maallikko, joka on tutustunut omaan sairauteensa ja siihen liittyvään kirjallisuuteen, mutta en ole terveydenhuoltoalan ammattilainen.
- Millero
Mulla siis ollut vuosia lisälyöntejä,sekä kammio että eteisperäisiä. Kammiolisälyöntejä kerran holterissa monta sataa vuorokaudessa, kaikki samanmuotoisia ja samasta paikasta kammiota tulevia,pahimmillaan joka kolmas lyönti oli kammiolisälyönti. Lisälyönnit alkoivat alle kolmekymppisenä n.10vuotta sitten hyvin stressaavassa elämäntilanteessa. Pääasiassa siis noita yksittäisiä muljahduksia, joista kävin tutkimuksissa. Silloin todettiin normaaleiksi lisälyönneiksi.Ultraäänessä normaali sydän,mutta vähäinen mitraaliläpän vuoto,joka on myös hyvin tavallista kaikilla. Rasitus-ekg oli normaali. Joskus lisälyöntejä tulee monta peräkkäin,sydän tuntuu menevän aivan sekaisin ja tuollainen kohtaus kestää useita kymmeniä sekunteja. Joskus tuollaisen sarjan jälkeen tulee nopea tykytys eli ilm.SVT. Alkujaan tykytys kesti max puoli minuuttia,mutta parin viimeisen vuoden aikana tykytykset ovat muljahdussarjan jälkeen pidentyneet useiden minuuttien mittaisiksi.Tällöin tulee huimausta ja huonovointisuutta ja tuntuu että taju menee.
Lääkityksenä ollut jo vuosia beetasalpaaja,ensin propral nousevin annoksin,sitten siirryttiin Selokeniin,pitkävaikutteiseen beetasalpaajan ja nyt kuukausi sitten vaihdettiin emconcoriin,melko suureen annokseen,koska sain rajumman tykytyskohtauksen edellisestä lääkityksestä huolimatta.
Eli yli 10 vuotta olen kärsinyt näistä lisälyönneistä ja lisäksi näistä sarjamuljahduksista ja tykytyksestä.Kahta viimeistä tulee noin pari kolme kertaa vuodessa ja ne on niitä vittumoisia kohtauksia jotka pelästyttää. Ja nyt kun lääkkeistä huolimatta tilanne on pahentunut ja elämänlaatuni kärsinyt,sain lähetteen elektrofysiologiseen tutkimukseen ja katetriablaatioon.Toimenpide on marraskuussa.
Tiheälyöntisyyskohtaukset eivätkä pitkät muljahdussarjat ole koskaan jääneet kiinni ekg:een eikä holteriin. Mutta lääkärit ovat veikanneet kertomani oiriden perusteella niiden olevan svt:tä. Ja on sanottu että niiden kanssa pitää olla ja elää...
Mutta nyt rytmihäiriöihin erikoistunut kardiologi päättikin laitta ko.toimenpiteeseen koska oireet ovat pahentuneet.Eli aikaisemmat kardiologit,joiden vastaanotolla oln käynyt,eivät ole olleet rytmikardiologeja,vaan tavallisia sellaisia. Nyt sain ohjeen hakeutua tosiaan vielä spesiaalimmalle tohtorille ja johan alkoi vauhdilla tapahtua...
Toisaalta tuo ablaatio hirvittää riskeineen nyt niin paljon,että olen vähällä perääntyä koko jutusta. Toisaalta kun oireetkin ovat nyt pahentuneet,niin eipä ole vaihtoehtoja.
Viestini pitkän sepustukseni jälkeen siis on,että mene ihmeessä rytmihäiriöihin erikoistuneelle lääkärille joka taatusti laittaa asioihisi vauhtia, jos näkee sen tarpelliseksi.Ja yleensä ne tietävät jo pienillä tutkimuksilla vastaanotolla,onko tilanne syytä tutkia tarkemmin esim.elektrofysiologisella tutkimuksella.- alkup.
Lääkityksestä mulle kerrottiinkin jo aijemmin jotain, lähinnä sitä että mun kohdalla niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Katetriablaatiohoitokin mainittiin ohimennen tykytyksen hoitoon, JOS se nyt on sitä SVT:a, muttei kuulemma sinnekään pääse/joudu jos rytmihäiriöt eivät häiritse elämää tai jos ne lakkaa erilaisilla kotikikoilla, esim. vagus-hermon ärsytys tai jokin sinne päin. Onko ensisijainen hoito aina lääkitys? Kieltämättä arveluttavalta kuulostaa tuo ablaatio, kun siitä nyt lisää tietoa etsin. Mitä kautta on kätevintä päästä spesialistille ja mitä luokkaa niiden hinta? Sinne kai on sitten mentävä jos sieltä helpotuksen ja vastaukset asiaan saa.
- hammaslääkäriin
alkup. kirjoitti:
Lääkityksestä mulle kerrottiinkin jo aijemmin jotain, lähinnä sitä että mun kohdalla niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Katetriablaatiohoitokin mainittiin ohimennen tykytyksen hoitoon, JOS se nyt on sitä SVT:a, muttei kuulemma sinnekään pääse/joudu jos rytmihäiriöt eivät häiritse elämää tai jos ne lakkaa erilaisilla kotikikoilla, esim. vagus-hermon ärsytys tai jokin sinne päin. Onko ensisijainen hoito aina lääkitys? Kieltämättä arveluttavalta kuulostaa tuo ablaatio, kun siitä nyt lisää tietoa etsin. Mitä kautta on kätevintä päästä spesialistille ja mitä luokkaa niiden hinta? Sinne kai on sitten mentävä jos sieltä helpotuksen ja vastaukset asiaan saa.
mentäessä on hyvä mainita vaivasi. Joskus syödään antibioottia ennen esim hammaskiven poistoa ym.
- purr-nukka
Seuraavan kerran kun tykytyskohtaus tulee, menet suoraan keskussairaalan ensiapuun, missä ottavat heti ekg:n. Sillä tavalla saavat suuremmalla todennäköisyydellä häiriön filmille.
Kun minulla tuli noita kohtauksia (ennen ablaatiohoitoa), menin aina suoraan ensiapuun missä tosiaan heti ottivat ekg:n ja laittoivat lääkkeet suoneen että kohtauksen sai loppumaan.
Yhteensä kävin 4 kertaa ensiavussa ja joka kerta saivat tykytyksen filmille. Se auttoi tietysti sitten helpommin selvittämään vaivan syyn.
Ja minulle ihan kardiologi sanoi että jos tykytyksen alkaessa ei ole autokuskia saatavilla heti (itse ei saa lähteä ajamaan) niin on tilattava ambulanssi että pääsee mahd nopeasti ensiapuun!
Ei siis minnekään päivystykseen tollaisissa tilanteissa.- alkup.
Niin, yksin asustellessa tässä on autokuskit hankalasti saatavilla, mutta että ambulanssilla?! Eihän ne edes välttämättä kiirreellisenä keikkana hätäkeskuksesta autoa laita kun kerron että tätä on ollut kyllä ennenkin enkä nyt kuolemanhädässä ole. Kun jostain vaan osaisi ennakoida kohtaukset niin menisin ilman muuta vaikka sairaalan nurkalle valmiiksi kytistelemään niiden saapumista. Muttta keskustelin tässä jo muutaman henkilön kanssa asiasta ja aion koko homman vielä selvittää, todella raastavaa elää tällaisen epätietoisuuden kanssa. Ajattelee lääkärit sitten mitä vain minusta mutta haluan että sydän tutkitaan ennen kuin on liian myöhäistä.
- MVJ
alkup. kirjoitti:
Niin, yksin asustellessa tässä on autokuskit hankalasti saatavilla, mutta että ambulanssilla?! Eihän ne edes välttämättä kiirreellisenä keikkana hätäkeskuksesta autoa laita kun kerron että tätä on ollut kyllä ennenkin enkä nyt kuolemanhädässä ole. Kun jostain vaan osaisi ennakoida kohtaukset niin menisin ilman muuta vaikka sairaalan nurkalle valmiiksi kytistelemään niiden saapumista. Muttta keskustelin tässä jo muutaman henkilön kanssa asiasta ja aion koko homman vielä selvittää, todella raastavaa elää tällaisen epätietoisuuden kanssa. Ajattelee lääkärit sitten mitä vain minusta mutta haluan että sydän tutkitaan ennen kuin on liian myöhäistä.
Minulla todettiin 15 vuotta sitten hyvälaatuinen lisälyöntitaipumus, extrasystolis ventricularis cordis, (benign VES). Lääkärini sanoi, että siitä ei myöhemmin kehity mitään vakavampaa, mutta nyt 52-vuotiaana olen viiden vuoden ajan kärsinyt eteisvärinästä, diagnoosi kohtauksittainen eteisvärinä eli paroksysmaalinen atriaalifibrillaatio. Olen menossa Ranskaan radiofrekvenssiablaatioon, jossa impulssikohdat eristetään ja minun pitäisi sitä myöten päästä rytmihäiriöistä. Olen muuten terve ja käyttänyt siis beetasalpaajia n. 15 vuoden ajan.
Mene ihmeessä erikoislääkärin tutkimuksiin, eivät lisälyönnit ole mikään "normaali" ilmiö sinänsä, niihin liittyy vielä Sinun tapauksessasi pyörtyminen (synkopaatio). Jos sinulla on todettu läppävika (mitraaliläppä vuotaa?) niin myöhemmällä iällä saat melko varmasti myös flimmerin, josta minä kärsin. Siihen liittyy halvausriski, eikä noita beetasalpaajia ole hyvä syödä koko ajan. Jos asiaa hoidetaan lääkkeillä ja annetaan verenohennuslääkettä, seurauksena on osteoporoosi. Tuo ablaatio on ainoa hoitokeino, joka voi parantaa.
Tuskinpa Sinulla on marevan- tai muuta lääkitystä verenohennukseen, joten hammaslääkäriin voit mennä ilman mitään valmistelutoimenpiteitä. Katso myös www.a-fib.com, joka on ystäväni Steven ylläpitämä englanninkielinen sivusto flimmeristä. - ambulanssista ym.
alkup. kirjoitti:
Mene taksilla. Lääkäristä saa taksia varten todistuksen, joka annetaan kuskille ja hän hakee rahat Kelasta. Itse maksat vain omavastuuosuuden 9 € jotain suuntaansa.
Minut on kyllä pariinkin otteeseen tutkittu myös ambulanssissa ihan tien poskessa, ei ole tarvinnut edes sairaalaan saakka lähteä. Ovat toimittaneet sen hätäkeskuksesta, kun olen valitanut rytmihäiriöitä, jotka eivät ole menneet ohitse.
Asun tosin maaseudulla.
- aikuisena
tiheälyöntisyyttä. Monenlaisia salpaajia kokeiltiin. Eivät meinanneet auttaa. Atenolol on vieläkin käytössä rytmihäiriöihin ja verenpaineeseen.
Tilanteeni on korjautunut iän karttuessa, ja betasalpaaja pitää hyvin, ei ole tykytyksiä, tai en ainakaan niitä huomaa, jos on. Syytä sydänoireiluihini en tiedä, ei niitä ennen tutkittu perin pohjin. - Flimmeristi
Ootko kattonut googlesta mitä flimmeristä sanotaan ?
- alkup.
"Ranteesta tunnustellen pulssi on nopea ja epäsäännöllinen ja osa lyönneistä tuntuu voimakkaampina ja osa heikompina." (http://fi.wikipedia.org/wiki/Eteisvärinä)
Olin flimmeristä ja muistakin rytmihäiriöistä lukenut kyllä jo ennenkin mutta tarkistin vielä. Tykytyksessä minulla sydän lyö aina >160 krt./min ja sormin tunnustellen pulssi on mielestäni tasainen. - MVJ
alkup. kirjoitti:
"Ranteesta tunnustellen pulssi on nopea ja epäsäännöllinen ja osa lyönneistä tuntuu voimakkaampina ja osa heikompina." (http://fi.wikipedia.org/wiki/Eteisvärinä)
Olin flimmeristä ja muistakin rytmihäiriöistä lukenut kyllä jo ennenkin mutta tarkistin vielä. Tykytyksessä minulla sydän lyö aina >160 krt./min ja sormin tunnustellen pulssi on mielestäni tasainen.Katsoitko postini "Informaatiota"?
Simulla saattaa olla supraventrikulaarinen takykardia, svt, joka edellyttää hoitoa, vaikka se menisikin itsestään takaisin normaaliin rytmiin. Se on helposti hoidettavissa ablaatiolla. MENE TÄMÄN KOHTAUKSEN SATTUESSA AINA LÄÄKÄRIIN SIIHEN ASTI KUNNES DIAGNOOSI ON THETY JA OLET SAANUT LÄÄKITYKSEN. - alkup.
MVJ kirjoitti:
Katsoitko postini "Informaatiota"?
Simulla saattaa olla supraventrikulaarinen takykardia, svt, joka edellyttää hoitoa, vaikka se menisikin itsestään takaisin normaaliin rytmiin. Se on helposti hoidettavissa ablaatiolla. MENE TÄMÄN KOHTAUKSEN SATTUESSA AINA LÄÄKÄRIIN SIIHEN ASTI KUNNES DIAGNOOSI ON THETY JA OLET SAANUT LÄÄKITYKSEN.Jossain aikaisemmassa viestissä taisin jo sanoa, että lääkäri sanoi tykytysten olevan SVT:a. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan, koska tykytystä ei ole saatu filmille. Näkyykö siis SVT esim. ultrassa tai EKG:ssä, tai voiko sen todeta vain oireiden perusteella? Tuskin lääkäriin asti ehdin kohtauksen ollessa päällä, _harvoin_ noita parin tunnin mittaisia tykytyksiä on ollu.
Aiempaan viestiisi viitaten: "Mene ihmeessä erikoislääkärin tutkimuksiin, eivät lisälyönnit ole mikään "normaali" ilmiö sinänsä, niihin liittyy vielä Sinun tapauksessasi pyörtyminen (synkopaatio). Jos sinulla on todettu läppävika (mitraaliläppä vuotaa?) niin myöhemmällä iällä saat melko varmasti myös flimmerin, josta minä kärsin."
-Siis tykytykseen liittyi viimeksi pyörtyminen, ei lisälyönteihin. - MVJ
alkup. kirjoitti:
Jossain aikaisemmassa viestissä taisin jo sanoa, että lääkäri sanoi tykytysten olevan SVT:a. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan, koska tykytystä ei ole saatu filmille. Näkyykö siis SVT esim. ultrassa tai EKG:ssä, tai voiko sen todeta vain oireiden perusteella? Tuskin lääkäriin asti ehdin kohtauksen ollessa päällä, _harvoin_ noita parin tunnin mittaisia tykytyksiä on ollu.
Aiempaan viestiisi viitaten: "Mene ihmeessä erikoislääkärin tutkimuksiin, eivät lisälyönnit ole mikään "normaali" ilmiö sinänsä, niihin liittyy vielä Sinun tapauksessasi pyörtyminen (synkopaatio). Jos sinulla on todettu läppävika (mitraaliläppä vuotaa?) niin myöhemmällä iällä saat melko varmasti myös flimmerin, josta minä kärsin."
-Siis tykytykseen liittyi viimeksi pyörtyminen, ei lisälyönteihin.Voit pyytää että sinulle laitetaan sellainen seurantalaite (ei Holter), johon olet kytkettynä ja kun svt on tulossa, painat nappia ja laite rekisteröi sen. Se puretaan sairaalassa EKG:lle ja silloin käytettävissä on sydänfilmi analysointia varten. Kirjoitin huolimattomasti, tarkoitin tietenkin nopealyöntisyyden aikana ilmenevää synkopatiaa. Rytmihäiriöt pitää aina tutkia huolellisesti, riskit ovat suuret ja lääkitys auttaa vain jonkin aikaa. Mitraaliläppä kannattaa tutkia ultraäänellä. Sen vuoto on melko usein syynä rytmihäiriöihin.
Eli svt:tä ei voi todeta kuin sydänfilmissä, mutta olemalla seurannassa, voit saada sen laitteeseen, josta se puretaan EKG:lle. Ota asia jo tässä vaiheessa siinä mielessä vakavasti, että mitä vanhemmaksi tulet, sitä todennäköisemmin oireet pahenevat. - alkup.
MVJ kirjoitti:
Voit pyytää että sinulle laitetaan sellainen seurantalaite (ei Holter), johon olet kytkettynä ja kun svt on tulossa, painat nappia ja laite rekisteröi sen. Se puretaan sairaalassa EKG:lle ja silloin käytettävissä on sydänfilmi analysointia varten. Kirjoitin huolimattomasti, tarkoitin tietenkin nopealyöntisyyden aikana ilmenevää synkopatiaa. Rytmihäiriöt pitää aina tutkia huolellisesti, riskit ovat suuret ja lääkitys auttaa vain jonkin aikaa. Mitraaliläppä kannattaa tutkia ultraäänellä. Sen vuoto on melko usein syynä rytmihäiriöihin.
Eli svt:tä ei voi todeta kuin sydänfilmissä, mutta olemalla seurannassa, voit saada sen laitteeseen, josta se puretaan EKG:lle. Ota asia jo tässä vaiheessa siinä mielessä vakavasti, että mitä vanhemmaksi tulet, sitä todennäköisemmin oireet pahenevat.24h-rekisteröinti on tehty, mitään ei kuitenkaan saatu kiinni eikä minun tuurilla saada pelkällä vuorokauden seurannalla. Myös ultraäänitutkimus on tehty sivuäänen takia, silloin löytyi tuo läppävuoto.
Tulevaisuus tässä mietityttää myös. Kardiologi ennusti kohtausten jatkuvan ja mahdollisesti pahenevankin mitä vanhemmaksi tulen. Katetriablaatiohoitoon ei kuulemma näillä perustein vielä laiteta ja lääkityksen sivuvaikutukset kuulemma haittaavat melko paljonkin etenkin aktiivisesti urheilua harrastavia. Siksi haluisinkin kerralla tän vaivan pois ja jättää ton lääkitysvaiheen väliin kokonaan. Onkohan edes mahdollista?
Uusia ulottuvuuksia asiaan löytyi tuossa keskustellessani äidin kanssa ajokortin hankinnasta lähiaikoina. Epäili näiden kohtausten pahimmassa tapauksessa eväävän koko ajokortin saamisen, siis jos pyörtyilyä ilmenee useamminkin yms. Silloinhan tää vaiva on melkeinpä pakko hoitaa pois jos ajokortti on välttämätön esim. tulevaa ammattia varten. Eikö? - MVJ
alkup. kirjoitti:
24h-rekisteröinti on tehty, mitään ei kuitenkaan saatu kiinni eikä minun tuurilla saada pelkällä vuorokauden seurannalla. Myös ultraäänitutkimus on tehty sivuäänen takia, silloin löytyi tuo läppävuoto.
Tulevaisuus tässä mietityttää myös. Kardiologi ennusti kohtausten jatkuvan ja mahdollisesti pahenevankin mitä vanhemmaksi tulen. Katetriablaatiohoitoon ei kuulemma näillä perustein vielä laiteta ja lääkityksen sivuvaikutukset kuulemma haittaavat melko paljonkin etenkin aktiivisesti urheilua harrastavia. Siksi haluisinkin kerralla tän vaivan pois ja jättää ton lääkitysvaiheen väliin kokonaan. Onkohan edes mahdollista?
Uusia ulottuvuuksia asiaan löytyi tuossa keskustellessani äidin kanssa ajokortin hankinnasta lähiaikoina. Epäili näiden kohtausten pahimmassa tapauksessa eväävän koko ajokortin saamisen, siis jos pyörtyilyä ilmenee useamminkin yms. Silloinhan tää vaiva on melkeinpä pakko hoitaa pois jos ajokortti on välttämätön esim. tulevaa ammattia varten. Eikö?Kuten sanoin, oireet tulevat varmasti pahenemaan vuosien mittaan, jos tilanne jää hoitamatta.
Esittämäni seuranta ei ole sama kuin 24 tunnin Holter, kysy tästä lääkäriltäsi.
Lääkitys auttaa jonkin aikaa, mutta yleensä lääkkeiden teho jää pois muutaman vuoden kuluessa. Beeta-salpaajat vaikuttavat lähes kaikkeen aktiivisuuteen ja passivoivat. Kummallista, että lääkäri ei edes ehdota ablaatiota, koska svt on kaikkein helpoin takykardia, jonka voi sillä hoitaa, operaatio on äärimmäisen lyhytaikainen, usein vain n. yksi tunti riittää. Suomessa ei näemmä ymmärretä ehkäisevän hoidon merkitystä. Alkuvaiheessa abölaatio voi olla jonkin verran kalliimpi kuin lääkehoito, mutta ajan mittaan sen edut kyllä tasoittavat kustannustilanteen. Puhumattakaan potilaan subjektiivisesta tyytyväisyydestä! Esim. Yhdysvalloissa on aivan hiljattain luovuttu vanhasta ajattelusta, joka asetti lääkkeet etusijalle, ja nyt siellä suositus rytmihäiriöiden hoitoon on katetriablaatio.
Olen itse menossa (asun ulkomailla) Ranskaan ablaatioon keväällä, jos en sitä ennen pääse kryoablaatioon Suomessa. Bordeaux'ssa hoitotulokset ovat olleet maailman parhaita jo vuodesta 1994 tehtyjen ablaatioiden osalta. Hinta on n. 15.000 euroa, mutta on mahdollista saada E112 lomakkeella KELAsta korvaus tästä. Sanoin mahdollista, varmaa se ei ole. En myöskään uskalla sanoa, kuinka Ranskassa suhtaudutaan tapauksesi kaltaiseen tilanteeseen, jonoa on n. vuoden verran ja se vaikuttaa potilasvalintaan.
Käy tuolla sivustolla, www.a-fib.com, siellä on erittäin hyvää informaatiota rytmihäiriöistä. Sitä ylläpitää hyvä ystäväni ja häneltäkin voi suoraan kysyä asioista.
- sitkeys
moi! annan sulle neuvon että tilaa terv.keskuslääkärille aika ja sano syyksi pyörtyileminen!aika tulee pian ja kun olet vastaanotolla et lähde sieltäpois ennenkuin lääkäri on määrännyt sinut tiettyihin kokeisiin!tämä toimii usko äläkä anna periksi ja pieni suurentelu asiassa auttaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791