valapäivä

inefn

Saako valatilaisuudesta olla pois, kun en kuulu kirkkoon? (valassa on uskontoon liittyvä kohta) Ja toiseksi, en edes halua puolustaa tätä maata, tai mitenkää olla "rehti" kansalainen, niin miksi pitäisi tyyliin käsi raamatulla valehdella?

7

1082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alokas h.

      Voit sanoa sotilasvakuutuksen jos et halua sanoa sotilasvalaa.

    • ...

      Sinun ei tarvitse osallistua siihen valatilaisuuteen. Käyt antamassa "juhlallisen vakuutuksen", joka on muuten identtinen valatekstin kanssa mutta "kaikkitietävän ja kaikkivaltiaan jumalan edessä" on korvattu sanoilla "kunniani ja omantuntoni kautta". Hyvin lyhyt ja koruton tilaisuus. Suosittelen! Ei tarvitse hikoilla kolmijonossa paraatikentällä ja katsella kun kaverit pyörtyilee vieressä.

      • .....

        vain itselleni. Sotatilassa kavaltaisin joukko-osastoni viholliselle, kunhan vain sopivasta hinnasta sovittaisiin. Näin se on. Olen ylpeä itsestäni. Mädätkää te isänmaan orjat.


      • paraatissa

        "Ei tarvitse hikoilla kolmijonossa paraatikentällä.."

        Sotilasvakuutksen antajien pitäisi hikoilla tai palella olla paraatissa tasa-arvoisesti. Eikö näin muka ole?

        Rukoilu pitäisi olla sotilasvalan yhteydessä eikä paraatissa tai ohimarssissa, joiden pitäisi olla yhteinen ohjelmanumero eikä vain uskisten.


    • Jos et kuulu kirkkoon, voit vannoa juhlallisen vakuutuksen. Itse kuulun kirkkoon ja vannoin valan, koska vakuutus tai vala oli pakko vannoa ja valitsin valan. Ei en siis todellakaan ole minkään sortin uskovainen ja kaukana isänmaallisesta. Ei tuo vala merkitse minulle paskaakaan, mutta tulipahan hoidettua alta pois.

      • ole pakko

        kuin kuolla ja paskantaa. Itsekunnioitus menee, jos alkaa vannomaan ja tietää valehtelevansa.

        Siis älkäämme sellaiseen ryhtykö.


    • on nimi nyt

      Pääesikunta kertoo näin:
      ”Puolustusvoimissa suhtaudutaan tasapuolisesti siihen, valitseeko henkilö sotilasvalan vai sotilasvakuutuksen.”; ”Yleisenä päämääränä on järjestää molemmista tilaisuuksista tasa-arvoiset ja yhtä juhlalliset, riippumatta siitä vannotaanko sotilasvala vai annetaanko sotilasvakuutus.”; ”Molemmat tilaisuudet pidetään esilukijan sanelun mukaan joukon komentajan ja lipun edessä paraatipuvussa. Useimmiten tilaisuudessa esiintyy myös sotilassoittokunta.”

      Menettelystä valaa vannottaessa ja vakuutusta annettaessa onkin säädetty Valtioneuvoston asetuksessa asevelvollisuudesta (1443/2007, 13 §): ”Sotilasvala vannotaan ja sotilasvakuutus annetaan joukko-osaston tai sitä vastaavan joukon komentajan edessä sekä valantekotilaisuuteen tai vakuutuksenantotilaisuuteen järjestyneen joukon ja sen lipun läsnä ollessa.”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe