lehtikompostista....

tiitu

ostettiin vanha omakotitalo jonka pihalle joutuu melkoisen kuntoremontin tekemään...sen myötä lehtikomposti on kasvanu aivan tolkuttoman suureksi...millähän konstilla saisi nopeasti maatumaan tämän kesän kitkemiset? kiitos jos viitsit vastata=)

2

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiu

kompostia käytän itse, aloitan levittämällä risu-haketta n.2m leveydeltä ja puolen metrin pituudelta sellaiset 20cm.
      Siihen päälle lehtiä 2-30cm,seuraavaksi kitkentä jätettä multineen n,20cm
      tämän jälkeen levitän 2-3dl(=pari kourallista kanankakka rakeita ja puoli kastelukannua vettä.
      Ja seuraava kerros samalla lailla jos materiaali on märkää ei kastelua tarvi, jatkat vaan tämän "kakun" kokoamista kunnes korkeus on ainakin 1.5m.
      Seuraava puolen metrin "kasvatus"edellisiin kiinni sama leveys sama korkeus sama resepti. Voi tuntua vaikeelta pitää auma kasassa ,mutta oon kiskonu puolessavälissä (korkeus)edellisestä "rivistä"materiaalia seuraavaan niin paremmin onnistut,jatkat niin pitäksi kuin on tarpeen (materiaalia pitää olla väh.2 kuutiota että palaminen onnistuu.)
      Ja kun lopetat kasaamisen niin pressu päälle ei typpi karkaa ja kasa "palaa"paremmin ja nopeammin.
      Tätä aumaa voit korottaa tai pidentää milloin vaan koko syksyn ajan.Voit tarkastaa auman palamisen n.viikonpäästä kaivamalla kätesi keskikohtaan kunnes alkaa lämpöä tuntua tai laittaaa vaikka mittarin hetkeksi ja kokeilla saatko lukemaksi 6-70 astetta. toivon onnistumisen iloa. itse en ole ostanut vuosiin multia vaan tehtaillut tällä konstilla itse,ei tartte punttisalille lähteä.
      Keväällä käännän kasan taas n.1.5m korkeaksi se pienenee n.puolella palaessaan ja ravinteita riittää kurpitsoille avomaan-kurkuilleja krassille ja....

• Tuleposti

Kompostointi kannattaa aina.Komposti katetaan kun täytekakku,siivu jätettä ja ravinteita väliin. Pieni mullan lisäys sekaan,jotta pieneliötoiminta nopeutuu,eikä ole pahitteeksi vaikka sinne pissata lirauttaa välillä(pieni urea lisäys). Ns auma,ohje tosi hyväksi koettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 521
      7870
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      232
      2712
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2601
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      163
      1979
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      119
      1835
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1626
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1188
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1165
    Aihe