Tarkoituksena on hirsi taloon asentaa 50mm villa ulko pintaan. Vuoraus tulee pysty/vaaka/pysty.
Miten olisi viisainta tehdä koolaus, jotta tuuletusrako tulee riittävä. Vahvuus pitäisi minimoida jottei räystäät näyttäisi kovin lyhyiltä.
-Arska-
tuulensuoja rako
9
1492
Vastaukset
- duunari
...Oletko ajatellut mitä villaa laitat ulkopuolelle. Onko se ns.kovaa tuulensuojalla varustettua vai normaalia pehmeätä joka vaatisi vielä erillisen tuulensuojan......
- arska
Ajattelin pehmeää villaa ja lisäksi erillinen tuulensuojalevy. Tämä on minun tietojen mukaan selvästi halvempi ratkaisu vaikkakin kokonaispaksuutta siinä tulee hieman enemmän.
- duunari
arska kirjoitti:
Ajattelin pehmeää villaa ja lisäksi erillinen tuulensuojalevy. Tämä on minun tietojen mukaan selvästi halvempi ratkaisu vaikkakin kokonaispaksuutta siinä tulee hieman enemmän.
..ei muuta kuin koolaamaan. Eli tuulensuojan jälkeen minulle suositeltiin, ensin pystyyn 22mm lista, jonka jälkeen vuorilaudan taakse poikittain toinen 22mm lauta. Mutta minulle tuli ulkovuori vain pystyyn. Toisin sanoen tuo on kait kohtuu pätevä tuo 22mm 22mm.
- Veke
Kova tuulensuoja säästää aika paljon työssä!
- Veke
Kova tuulensuojavilla säästää aika paljon työssä! Siistä syystä minä sen laitoin ulommaiseksi Kun vaihtoehtona oli koolata ja 5cm villaa ja sit vielä tuulileijona tms.
- -Arska-
Mikä ois minimi rako joka pitää jättää.
Riittääkö vaaka koolauksessa ilman kierto jos koolaukset ovat lyhyitä ja eri tasossa niin että ilma kiertää laudan pään kautta. Tällä saisi koolauksesta ohuemman.
-Arska- - väliäkösillä
-Arska- kirjoitti:
Mikä ois minimi rako joka pitää jättää.
Riittääkö vaaka koolauksessa ilman kierto jos koolaukset ovat lyhyitä ja eri tasossa niin että ilma kiertää laudan pään kautta. Tällä saisi koolauksesta ohuemman.
-Arska-Itse laitoin vaneriset korokepalat vaakakoolauksen alle varmistamaan tuuletuksen.
- Rkm
väliäkösillä kirjoitti:
Itse laitoin vaneriset korokepalat vaakakoolauksen alle varmistamaan tuuletuksen.
Tsau,
Tee paneelin taakse koolaukset siten että ilma pääsee kulkemaan "esteettä" alhaalta ylös asti.
Eli jos teet pelkästään vaakapaneloinnin ulos pääset helpolla eli noin 22 mm tai yli paksu koolausrima/-lauta tuulensuojan pintaan pystyyn.
Jos taas sulle tulee koolauksia ristiin rastiin niin sun pitää laittaa ilmankulun turvaamiseksi ns. ristiinkoolaus paneelin taakse eli vaakapaneelille 2x22mm rima ja pystypaneelille 1xpysty ja 1x vaakarima.
Voit tietysti säästää seinän paksuuksissa ja materiaalissa tekemällä vain yksinkertaisen koolauksen ja jätät nurkkalaudat pois => tuuletus tapahtuu nurkan kautta, mutta ulkonäkö voi aiheuttaa typeriä kysymyksiä.... - niin
Työssä säästää paljon ja puutavara ei koske runkoa. Ja jos vielä haluaan nippasta pois seinäpaksuutta, niin rykäsee seinälle esim. 25mm paksun tuulensuojalla varustetun levyn. Siihen voi lätkiä ulkovuorikoolaukset suoraan päälle. Tulee taatusti tuulenpitävä kun on nuo ponttauksetkin sen levyn pitkillä sivuilla. Ja vaikka onkin ohkosta, on tiheys senverta suuri, että vastaa varmasti tuota 50mm pehmosta tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195