Oletteko te muut lääketieteen opiskelijat kokeneet paljonkin hyljeksintää opintojenne aikana? Itse olen valitettavasti juuttunut kurssimme alimpaan pohjasakkaan ja käytännössä äärimmäisen harva kurssillamme välittää minusta minkään vertaa. Ei ole mitään näyttöä siitä, etteivät monet heistä saisi esimerkiksi mielihyvää siitä kun näkevät minulle tehtävän jotain todella vakavaa.
Nyt kesällä ollessani amanuenssina sisätaudeilla ja kirurgialla suurin ongelma on ollut se, että en ole päässyt mielestäni tarpeeksi paljon tekemään käytännön toimenpiteitä, tippaa olen kyllä laittanut ja arteria astruppeja ottanut sekä sanellut potilastekstejä (mm. epikriisit, decursukset, konsultaatiopyynnöt).
Ongelmaksi tuntuu kesän aikana tulleen se, että etenkin kukaan lääkäreistä ei oikein tunnu ottavan minua vakavasti eikä kohtelevan niinkuin tulevaa kollegaa tulisi kohdella. Kaiken huipuksi ylilääkäri vielä suorastaan haukkui minua ja kehtasi vielä sanoa että edellyttää amanuenssien osaavan enemmän kun kuuli, etten ollut kyennyt sanelemaan epikriisiä (vaikea potilastapaus). Kokonaista kolme harjoitusepikriisiä olimme talven aikana päässeet tekemään, joten tällä kokemuksella ( kirurgialla sanellut helpohkot epikriisit) ei mielestäni voi edellyttää osaavan asiaa täydellisesti. Nyt homma sujuu jo kuitenkin paremmin. Toinen ongelma on ollut se, että en ole päässyt käytännössä lainkan tutkimaan potilaita (edellä kerrottu ylilääkärin reaktio tuli siitä, kun toivoin mahdollisuutta olla päivän sijasta jokin ilta päivystyksessä, päivällä sinne ei voi mennä kun siellä on toinen amanuenssi).
Näyttäisi vähän siltä, että ensi kesän sairaalalääkärin tehtävissä toimimiseen tarvittavien kykyjen ja taitojen opetteleminen pyritään tietoisesti estämään ja myös opintojeni eteneminen sekä tuleva lääkärinurani.
Ongelmia lisää se, että ympärilläni ei ole tukiverkostoa, jolta saisi tällaisessa tilanteessa tukea ja apua. Kaikki muut ovat sellaisen lääkiksessä ollessaan varmasti pystyneet saamaan (opiskelijayhteisö on sellainen, että jokainen muu varmsti löytää sieltä hengenheimolaisiaan).
Muiden ihmisten välinpitämättömyys minua kohtaan on todella ihmeellistä ja omasta aktiivisuudestani huolimatta en ole tänä kesänä oppinut läheskään niin paljon kuin olisi ollut mahdollista. Koen asian siten, että olen täysin merkityksetön ihminen käytännössä kaikille ja sen vuoksi kukaan ei ole ottanut kesänkään aikana asiakseen opettaa ja ohjata minua tarpeeksi hyvin. Ohjauksen lähes täydellinen laiminlyöminen on mielestäni edesvastuuton teko (kiireestä huolimatta) ja tuskin kukaan muu on uskoakseni sellaista kokenut.
Olisi mukava tietää, onko kellään muulla vastaavia kokemuksia vai olenko todella ainoa, niinkuin vähän pahaa pelkään.
Syrjinnästä
51
10223
Vastaukset
- otan kantaa kuitenkin
Oletko käynyt juttelemassa ongelmistasi vaikka YTHS:n psykologille. Olet jotenkin harhainen tai ahdistunut tjtn. Mikä vika sinussa on, jos olet niin poikkeuksellinen muihin verrattuna?
Kirjoitat, että "Ongelmia lisää se, että ympärilläni ei ole tukiverkostoa, jolta saisi tällaisessa tilanteessa tukea ja apua. Kaikki muut ovat sellaisen lääkiksessä ollessaan varmasti pystyneet saamaan (opiskelijayhteisö on sellainen, että jokainen muu varmsti löytää sieltä hengenheimolaisiaan). "
Miksi et ole kyennyt saamaan itsellesi alkeellisintakaan tukiverkostoa?- Syrjintää kokenut
Ihmettelen sitä itsekin. Vaikka muilla olisikin samanlaisia kiinnostuksenkohteita kuin minulla, niin muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta kukaan ei ilmeisesti koe tarvitsevansa minua mihinkään. Muut ovat sen verran "hyviä tyyppejä", että heillä on paljon enemmän annettavaa kuin minulla. Vaikka kokisinkin joskus, että joku noteeraisi minua edes jonkin verran, vastineen saaminen omille tuttavuudenhierontayrityksille ei lähes poikkeuksetta onnistu.
- että sinulla
on sosiaalisesta syrjäytymisestä johtuvia ongelmia, ehkä vainoharhaa, todellisuudentajun laskua tms. Psykiatrille?
- olin amanuenssina
niin minuun suhtauduttiin todella hienosti - kysymyksiin vastattiin, minua kohdeltiin todellakin tulevana kollegana. Mutta toisaalta olin itsekin hyvin aktiivinen, kyselin paljon, tarjouduin tekemään erilaisia asioita ja kyselin aina kuinka voisin auttaa siinä ja siinä asiassa.
Mitään sen kummempaa tukiverkostoa ei tuohon tarvinnut, ihan tavallinen aktiivisuus riitti mukaviin amanuenssuureihin. - Syrjintää kokenut
olin amanuenssina kirjoitti:
niin minuun suhtauduttiin todella hienosti - kysymyksiin vastattiin, minua kohdeltiin todellakin tulevana kollegana. Mutta toisaalta olin itsekin hyvin aktiivinen, kyselin paljon, tarjouduin tekemään erilaisia asioita ja kyselin aina kuinka voisin auttaa siinä ja siinä asiassa.
Mitään sen kummempaa tukiverkostoa ei tuohon tarvinnut, ihan tavallinen aktiivisuus riitti mukaviin amanuenssuureihin.Yritän toimia samalla lailla itsekin, en vaan saa aktiivisuudelleni ja kiinnostuksen osoitukselleni kunnon vastetta, vaan suhtautuminen on lääkärien osalta hyvin välinpitämättömän ja penseän oloista.
Hoitajien kohdalla tilanne on selvästi parempi, he ymmärtävät sen, miten tärkeää on oppia käytännön juttuja ja antavat esim. laittaa tippaa ja ottaa astruppeja. Pelkään pahoin, että tähän mennessä opituilla taidoilla ei sairaalalääkärin tehtävien hoitamine onnistu.
Tiedän monesti kuitenkin sen, mitä lääkettä, laboratoriotutkimuksia tai muita tutkimuksia piutäisi määrätä ja mitä millekin potilaalle (esim. rintakipuinen) pitäisi tehdä.
Lääkkeiden annosten suuruutta en vielä kunnolla osaa päättää ja aika vaikeaa on päivysytksen kiireen keskellä ehtiä pharmacaa selailemaan. Lisäksi monien kliinisten tutkimusten tekeminen käytännössä on jäänyt mielestäni liian vähiin. - Syrjintää kokenut
Syrjintää kokenut kirjoitti:
Yritän toimia samalla lailla itsekin, en vaan saa aktiivisuudelleni ja kiinnostuksen osoitukselleni kunnon vastetta, vaan suhtautuminen on lääkärien osalta hyvin välinpitämättömän ja penseän oloista.
Hoitajien kohdalla tilanne on selvästi parempi, he ymmärtävät sen, miten tärkeää on oppia käytännön juttuja ja antavat esim. laittaa tippaa ja ottaa astruppeja. Pelkään pahoin, että tähän mennessä opituilla taidoilla ei sairaalalääkärin tehtävien hoitamine onnistu.
Tiedän monesti kuitenkin sen, mitä lääkettä, laboratoriotutkimuksia tai muita tutkimuksia piutäisi määrätä ja mitä millekin potilaalle (esim. rintakipuinen) pitäisi tehdä.
Lääkkeiden annosten suuruutta en vielä kunnolla osaa päättää ja aika vaikeaa on päivysytksen kiireen keskellä ehtiä pharmacaa selailemaan. Lisäksi monien kliinisten tutkimusten tekeminen käytännössä on jäänyt mielestäni liian vähiin.Lisäksi koen sen, että minulta odotetaan välittömästi täydellistä ja virheetöntä osaamista työtehtävissäni. Ilman vastaavassa tilanteessa olevan kollegan vertaistuksea tilanne voi käydä sietämättömäksi. Yksinäistä, ilman tukea olevaa on helppo hiillostaa. Tämä käy selvästi ilmi ylilääkärin toiminnasta minua kohtaan.
- ylilääkäri
Lisäksi koen sen, että minulta odotetaan välittömästi täydellistä ja virheetöntä osaamista työtehtävissäni. Ilman vastaavassa tilanteessa olevan kollegan vertaistuksea tilanne voi käydä sietämättömäksi. Yksinäistä, ilman tukea olevaa on helppo hiillostaa. Tämä käy selvästi ilmi ylilääkärin toiminnasta minua kohtaan.
on juuri sinua vastaan tässä maailmassa. Voi yhden kerran, mieti nyt hyvä ihminen kuinkahan tuonkin asian suhteen ihan aikuisten oikeesti mahtaakaan olla.
- varmaa on
se, että nimenomaan sinun etenemistäsi uralla pyritään järjestelmällisesti estämään, nimenomaan sinua syrjitään, nimenomaan sinua sairaalalääkärit yrittävät sysätä syrjään uralta. Ihan varmaahan tuo on, totta kai. Kaikkia muita kohdellaan hyvin, mutta sinua ei.
Kannattaisiko nyt käyttää niitä opintoja hyväkseen ja miettiä mikä diagnoosi tuohon sopisi? - ^^^^^^^^^^^^^^^
Tiedät varmaan lääketieteen opiskelijana kirjoitit itsestäsi diegnoosin .
Tunnet vain asioita jotka ovat omiesi aivojesi erään huoneen aivoissasi olevaa vääristymää ohi todellisuutesi tajunnan ( I ) .
Olet kumminkin oikeassa tai väärässä ehkä oikeassa mutta tuskin olet ainoa joka tuntee olonsa hetken ulkopuoliseksi . - ihan selvästi!
Ihan selvä provohan se tämä.
- se sieltä!
"Provo ihan selvästi!"
Vituttaa lukee aina noita provo-läppiä! Anna olla, ei tarvii aina mainita!
- Syrjintää kokenut
Kaikki siis näyttävät ymmärtävän tällaisen kohtelun olevan mahdotonta toteutua kenellekään ja missään päin maailmaa. Toisin sanoen kukaan muu ei ole ilmeisestikään kohdannut vastaavaa, eikä tule kohtaamaankaan. Aika pulassa ollaan, jos yksi maailman kollegiaalisimmpana tunnetuimmista ammattikunnista hylkää minut jo näin aikaisessa vaiheessa. Onko minulla tulevaisuutta enää edessä kenties ollenkaan?
- Syrjintää kokenut
...sen vaivannäön jälkeen mitä pääsykoe vaati, jäisi vaille mitään palkintoa. Ympäröivä maailma ei ilmeisestikään siedä minun kaltaisiani ihmisiä, vaan haluaa syrjimällä eliminoida heidät yhteiskunnan ulkopuolelle.
- kandipaatti
Joka terveydenhuollon yksikössä on kandikielteisiä ihmisiä. Jätä ylilääkärin viisastelut omaan arvoonsa. Ole kiitollinen siitä, että suoraan kerrotaan mitä et osaa. Oletko nähnyt kurssikavereitasi manun toimessa? Entäs jos he todella osaavatkin enemmn kuin sinä.
Tunnut ottavan kaiken henkilökohtaisesti. Ei amanuenssia kukaan koskaan ota vakavasti, tilanne muuttuu vasta kun menet sijaiseksi jonnekin. Kertomuksesi kuulosti siltä, kuin aivan standardimeiningin olisit huonon itseluottamuksesi takia tulkinnut jotenkin sinuun kohdistuvaksi. Sinun oisi parasta kasvattaa paksumpi nahka, ja pian, tai hajoat henkisesti jo ennen valmistumista.
Kukaan ei yritä sabotoida uraasi. Eivät ne muista edes nimeäsi. Et sinä saa kunnioitusta ja arvonantoa automaattisesti, vaan ne pitää ansaita tekemällä annetut tehtävät fiksusti ja jämätisti. Tätä et ilmeisesti ole tajunnut. Jos suorituksesi ei ole ollut vakuuttava niin on aivan loogista etteivät sinua kovin vakavasti ota. Sairaaloissa on kaikilla kiire, joten yleensä manut joutuvat vain pahnanpohjimmaisen roolissa hengaamaan ja toimimaan osastonsihteerien apulaisena.
Kurssikoot ovat nykyään niin suuria, että vaaditaan reipasta kyynärpäätaktiikkaa että oikeasti pääsee harjoittelemaan toimenpiteita. Jos et avaa suutasi, joka toinen kiilaa kyllä edellä.
Silmät irti omasta navasta, nahka paksummaksi ja paranoia seis.- Arschlochnessin hirviö
...täysin 100 %, tämä nyt vaan on realiteetti. Etenkin yliopistosairaaloissa voi tosiaankin välillä tuntua siltä, että kandidaatit syödään elävältä. Usein näin pahasti ei sentään ole, mutta kannattaa kyllä tietää paikkansa ja miettiä syitä siihen. Amanuenssi on yliopistosairaalan alinta paskaa, ei siitä mihinkään pääse. Ja ikävää palautetta voi joskus tulla syyttäkin, etenkin tietynlaiset hoitajat ovat joskus hyvin kandidaattivihamielisiä, ehkä pahimmat ovat sellaisia 30-35-vuotiaita, jotka ovat olleet tarpeeksi kauan alalla osatakseen jotenkin hommat ja saadakseen itseluottamusta, mutta eivät oikein tarpeeksi kauan ymmärtääkseen koko kuviota; sitä nuoremmat ovat yleensä nöyriä ja vanhemmat taas äidillisen tukevia ja kannustavia, näin karkeasti yleistäen.
Ja temppuja tosiaan pääsee tekemään vain aktiivisuudella ja röyhkeydellä. Kyynärpäät kehiin, kurssikaverisi tekevät niin joka tapauksessa.
- kandipaatti
Kai osallistut kandiseuratoimintaan? Jos biletys ei kiinnosta, on jokaisessa Suomen kandiseurassa tarjolla paljon muutakin. Siellä ne muut ovat tukiverkostonsa kehittäneet. Jos olet nysvännyt arkana kotona silloin, kun muut ovat pitäneet hauska kandiseuran ja vuosikurssien aktiviteeteissa voit syyttää vain itseäsi. He ovat hyödyntäneet tarjotut ryhmäytymismahdollisuudet.
Eikä vielä ole liian myöhäistä! Mene reippaasti mukaan opiskelijatoimintaan, niin tutustut kurssikavereihisi ja muihin lääkisläisiin.- tainnut
arvon kandipaatti ymmärtää sitä, että kyseinen kirjoittaja on täysin ilman omaa syytään ihan tahallisesti jätetty kurssinsa alimpaan pohjasakkaan, eli jos hän menisi aktiviteetteihin mukaan, niin häntä ei kukaan ihan tahallaan ottaisi mukaan mihinkään.
Ihan samalla tavalla hänen sairaalalääkärin uransa koetetaan tahallaan ja tietoisesti sabotoida, ettei hänestä vain tulisi lääkäriä. Kyseessä on oikein ylilääkärien salaliitto häntä vastaan, johon ovat liittyneet kaikki lääkiksen opiskelijatkin. - kandipaatti
tainnut kirjoitti:
arvon kandipaatti ymmärtää sitä, että kyseinen kirjoittaja on täysin ilman omaa syytään ihan tahallisesti jätetty kurssinsa alimpaan pohjasakkaan, eli jos hän menisi aktiviteetteihin mukaan, niin häntä ei kukaan ihan tahallaan ottaisi mukaan mihinkään.
Ihan samalla tavalla hänen sairaalalääkärin uransa koetetaan tahallaan ja tietoisesti sabotoida, ettei hänestä vain tulisi lääkäriä. Kyseessä on oikein ylilääkärien salaliitto häntä vastaan, johon ovat liittyneet kaikki lääkiksen opiskelijatkin.Siinä tapauksessa perun kaikki edelliset puheeni ja kehotan aloittajaa 1. alanvaihtoon ja 2. psykiatrin pakeille
- Syrjintää kokenut
...ollut mielellään mukana useimmissa killan pippaloissa, mutta syvempää tuttavuutta olen onnistunut vain äärimmäisen harvojen kanssa tekemään, huolimatta ainakin osittain samoista kiinnostuksenkohteista. Tuntuu vaan,vettä löytyy niin paljon muita "hyviä tyyppejä", ettei kukaan minua tarvitse sen vuoksi mihinkään.
- tuttavuutta
...ollut mielellään mukana useimmissa killan pippaloissa, mutta syvempää tuttavuutta olen onnistunut vain äärimmäisen harvojen kanssa tekemään, huolimatta ainakin osittain samoista kiinnostuksenkohteista. Tuntuu vaan,vettä löytyy niin paljon muita "hyviä tyyppejä", ettei kukaan minua tarvitse sen vuoksi mihinkään.
muutaman kanssa - eikä tuo sitten muka ole jo tukiverkosto...
- ja tiedän myös miksi näin on
Oletko itse miettinyt koskaan sitä, miksei sinuun suhtauduta kuten toisiin? Jossakin täytyy olla vikaa ja aina se ei suinkaan ole ympäristössä. Suurin osa ihmisistä sopeutuu joukkoon, mutta sinun kohdalla on valitettavasti käynyt niin että elämästäsi on tullut yhtä taistelua ja hyväksynnän hakemista, joka kohdallasi alkaa käydä jo psyykkisestikin todella rankaksi ja kuluttavaksi ja sen sinusta huomaakin. Luultavasti et ole koskaan aiemminkaan elämässäsi sopeutunut muiden joukkoon, etkä ole osannut hakea siihen syitä itsestäsi kriittisesti. Tiedän että sinun lääkärin taipaleesi tulee olemaan erittäin vaikea, etenkin kun jo nyt amanuenssina törmäät "vaikeisiin" ongelmiin. (ja vaikeudethan ovat vasta edessäpäin)
Sanoisin että pohjimmiltaan tässä on kyse sosiaalisesta älykkyydestä ja sen puutteesta. Se ei tarkoita, etteikö ihminen olisi sosiaalinen, vaan sitä että tilannetaju puuttuu sosiaalisissa tilanteissa. Oletko koskaan miettinyt minkälaisista asioista ihmiset normaalisti keskustelevat? Ympäristön havainnointisi ja kyky soveltaa omaa toimintaasi siihen vaikuttaa todella puutteelliselta. Tämä alkaen niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin se millaisia asioita kysyy luennolla. Ei, luennolla ei ole tarkoitus kysyä seuraavan ryhmäopetuksen ajankohtaa, eikä teemapäiväesityksen palauttamisen ajankohtaa tms luennon aiheeseen liittymätöntä.
Lääkis ei ole oikea paikka toisten hyysäämiselle, kyllä itse on perässä pysyttävä ja mukana jaksettava. Raskaaksi käy sen henkilön taakka, joka vuodatustasi joutuu kuuntelemaan ja sinua jokaisessa pienessäkin vastoinkäymisessä tukemaan. Pitää muistaa ettei vastuuta omasta elämästä ja onnellisuudesta voi sälyttää muiden ihmisten harteille. Leikkikouluajat ovat ohi, kaikkien kaveri ei voi eikä tarvitsekaan olla (asiallinen täytyy kuitenkin olla). Tämä työ ei tosiaan ole mitään leikkiä. Vahvimmat selviävät. Karua mutta niin totta. Ja tämä ei ole mitään ilkeyttä vaan ihan oikeaa elämää. Jos tuntuu että lääkis on yhtä taistelua ja syrjintää, niin onko käynyt mielessä että ehkei tämä olekaan sinun paikkasi maailmassa? Muitakin aloja on. Lisäksi keskustelu ja muutakin apua on saatavissa YTHS:llä tarvittaessa.
Olen vain niin kyllästynyt tähän tilanteeseen ja niin on moni muukin.- Syrjintää kokenut
...kuinka minua yritetään savustaa ulos kurssiltamme lääkiksestä.
- .............
Entäs kun ikä on jo yli 30v ja opiskelija on maahanmuuttaja? Voisiko odotaa jonkun verran syrjinnän?
- Syrjintää kokenut
suomalaiset ovat niin suvaitsematonta kansaa, että jos vähänkin poikkeat massasta, joudut todennäköissti muiden silmätikuksi ja hylkäämäksi. Varsinkin maahanmuuttajiin suhtautuminen täällä "junttien" Suomessa on ollut kautta aikain hyvin penseää. Varsinkin, jos ikäeroa on vielä muihin, se pahentaa tilannetta usein entisestään. Toivon mukaan ympärillesi sattuu tavallista suvaitsevaisempia ihmisiä, jottei tilanne kävisi aivan sietämättömäksi.
- .............
suomalaiset ovat niin suvaitsematonta kansaa, että jos vähänkin poikkeat massasta, joudut todennäköissti muiden silmätikuksi ja hylkäämäksi. Varsinkin maahanmuuttajiin suhtautuminen täällä "junttien" Suomessa on ollut kautta aikain hyvin penseää. Varsinkin, jos ikäeroa on vielä muihin, se pahentaa tilannetta usein entisestään. Toivon mukaan ympärillesi sattuu tavallista suvaitsevaisempia ihmisiä, jottei tilanne kävisi aivan sietämättömäksi.
Omiern kokemusten mukaan epäsuvaitsevat ovat suomalaiset, joilla on matala koulutus taso ja korkeämpi ikä. Mitä tiedän esim. pienissa paikkakunnassa pohjoisessa. Mutta korkeasti koulutetut, nuoret ovat ylleensä suvaitsevat.
Kaupunkeissa on parempi tilanne. Esim. Turku ja Kuusamo- se on kun päivä ja yö.
Asun pohjoisessa, ja kovasti jo odotan muuttoa etelämmäksi. - Syrjintää kokenut
............. kirjoitti:
Omiern kokemusten mukaan epäsuvaitsevat ovat suomalaiset, joilla on matala koulutus taso ja korkeämpi ikä. Mitä tiedän esim. pienissa paikkakunnassa pohjoisessa. Mutta korkeasti koulutetut, nuoret ovat ylleensä suvaitsevat.
Asun pohjoisessa, ja kovasti jo odotan muuttoa etelämmäksi....mutta omien kokemuksieni mukaan lääkisläiset, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla hyvinkin fiksua porukkaa, ovat kohdelleet minua melko suurelta osin penseästi ja välinpitämättömästi. Tämä toiminta ei kyllä osoita kovin suurta suvaitsevaisuutta. Olen heistä suurimmalle osalle kuin ilmaa. Ehkä he ovat vielä liian nuoria, eivätkä siten tarpeeksi kypsiä ihmisiä hyväksymään erilaisuutta. Jos luet edellä viestin, huomaat hyvin kuinka minua yritetään savustaa ulos kurssiltamme.
- .............
...mutta omien kokemuksieni mukaan lääkisläiset, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla hyvinkin fiksua porukkaa, ovat kohdelleet minua melko suurelta osin penseästi ja välinpitämättömästi. Tämä toiminta ei kyllä osoita kovin suurta suvaitsevaisuutta. Olen heistä suurimmalle osalle kuin ilmaa. Ehkä he ovat vielä liian nuoria, eivätkä siten tarpeeksi kypsiä ihmisiä hyväksymään erilaisuutta. Jos luet edellä viestin, huomaat hyvin kuinka minua yritetään savustaa ulos kurssiltamme.
Mutta mistä se voi johtua?
- ulosko
...mutta omien kokemuksieni mukaan lääkisläiset, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla hyvinkin fiksua porukkaa, ovat kohdelleet minua melko suurelta osin penseästi ja välinpitämättömästi. Tämä toiminta ei kyllä osoita kovin suurta suvaitsevaisuutta. Olen heistä suurimmalle osalle kuin ilmaa. Ehkä he ovat vielä liian nuoria, eivätkä siten tarpeeksi kypsiä ihmisiä hyväksymään erilaisuutta. Jos luet edellä viestin, huomaat hyvin kuinka minua yritetään savustaa ulos kurssiltamme.
kurssilta? Katsohan oman vainoharhaisuutesi taakse ja mieti sitten uudelleen. Et sinä niin tärkeä ihminen muille ole, että he edes miettisivät sinun savustamistasi ulos kurssilta.
Tuollaiset väitteet ovat vain yrityksesi korostaa omaa hyvyyttäsi ja paremmuuttaasi muihin, mutta ei mene perille, ei mene. - Syrjintää kokenut
ulosko kirjoitti:
kurssilta? Katsohan oman vainoharhaisuutesi taakse ja mieti sitten uudelleen. Et sinä niin tärkeä ihminen muille ole, että he edes miettisivät sinun savustamistasi ulos kurssilta.
Tuollaiset väitteet ovat vain yrityksesi korostaa omaa hyvyyttäsi ja paremmuuttaasi muihin, mutta ei mene perille, ei mene.En todellakaan korosta omaa hyvyyttäni, päinvastoin. Koen olevani maailman vähäarvoisin ja merkityksettömin henkilö.
- .............
En todellakaan korosta omaa hyvyyttäni, päinvastoin. Koen olevani maailman vähäarvoisin ja merkityksettömin henkilö.
Syy voi olla juuri tätä, että Teillä on niin huono itsetunto.
- minä itse!
" Olen heistä suurimmalle osalle kuin ilmaa."
Jos kurssilla on noin 150 opiskelijaa, niin ei vain kaikkien kanssa voi olla parhaita kavereita. Ja kyllä niitä kusipäitäkin mahtuu lääkikseen, valitettavasti.
Kannattaa ehkä miettiä myös omaa asennetta. Lääkis on vain 6 vuotta, josta arvatenkin olet suorittanut jo 3 (?), joten ehkä sen loppuajan jaksaa vähän vähemmilläkin kavereilla? Itse vaihdon takia "putosin" kurssilta ja saapi nähdä kuinka pystyy löytämään jo valmiiksi ryhmittyneestä kurssista omat kaverit. Mutta vaikka ei löytäis parhaita kavereita, niin ei se loppuelämää kestä.
Elämä jatkuu myös lääkiksen jälkeen. Mutta aina paikalla olet sinä itse, joten oletko tyytyväinen itseesi vai voisiko pistää paremmaksi?!? - mulla päivastoin
............. kirjoitti:
Asun pohjoisessa, ja kovasti jo odotan muuttoa etelämmäksi.Minulla taas kokemukset osoittavat, että pohjoissuomalaiset ovat suvaitsevampia päivittäiselämässä kuin lounaissuomalaiset, esim. Inari ja Pori vertailukohteina. Odotan muuttoa Lappiin kunnon sakkiin.
- .IT.
..että olen itse vasta 15, ja olen "angstaillut" (ikään kuuluvasti, huomatkaa muuten mennyt aikamuoto) samasta asiasta kuin sinä, siis siitä että en kuulu "porukoihin" enkä tule toimeen ikäisteni kanssa, "syrjinnästä" yms. Että näin... Ihan vertailun vuoksi.
Kiitos ja anteeks. - ellet...
kerro lisää itsestäsi. Kohteluun vaikuttaa monasti sukupuoli, käytös, puhetyyli, ulkoinen habitus. Joku näistä tai kaikki yhdessä.
Veikkaisin syyksi juuri tämän. Myöskin arvelen sinun syvällä sisimmässäsi aavistavan syyn kohteluusi... - Syrjintää kokenut
...ei ole tuonut käytännössä mitään muutosta tilanteeseen, välinpitämätön ja penseä suhtautuminen jatkuu edelleen täysin samanlaisena kuin aiemminkin. Kaikki näyttää yhä selvemmin siltä, että vaikka joku tappaisi minut muiden opiskelijoiden silmien edessä, suurin osa heistä vain nauraisi hysteerisenä vieressä.
Yksin jääminen on mielestäni kauheimpia kokemuksia, mitä ihminen voi elämässään kokea. Muut eivät ilmeisesti koe että minulla olisi heille mitään annettavaa, ympärillä on ainakin triljoona mielenkiintoisempaa tyyppiä.
Vaikka menisin mukaan killan toimihenkilöksi tai esim. harrastusryhmiin, minut savustettaisiin varmasti sieltä ulos penseän välinpitämättömällä ja torjuvalla suhtautumisella. Eipä uudet fuksitkaan juuri ole minua huomanneet. Hävitykseenkö lopulta vie tämän opiskelijapoitsun tie? Vähän pahasti juuri nyt siltä näyttää. Koko kurssin silmien edessä pää vain pölkylle.- jääminen
ei haittaa lainkaan, ei ihminen muita tarvitse. Hyvin täällä menee vaikkei ystäviä olekaan. Minulla yksin oleminen on tietoinen ja haluttu valinta, koska en nyt niin kovin piittaa muiden seurasta. Asialliset hommat kyllä hoituvat muidenkin kanssa asiallisesti, mutta muuten olen ihan mielelläni omissa oloissani.
Mutta kun tuota sun juttuasi lukee, niin kyllä minä katsoisin peiliin vikaa etsiessäni. Sinulla on nyt niin suuria mielenterveyden ongelmia kuvitellessasi muiden suhtautuvan sinuun penseästi, että hoitoa tarvitset. Jo puheet savustuksesta kertovat, että et todellakaan ole mieleltäsi terve. - Maikku1985
Mikäköhän mahtaa olla diagnoosisi?? Uskoisin, että tiedät sen itse varsin hyvin... Kukaan ihan täysillä käyvä ei kirjota tollasta tekstii... En halua potilaaksesi...
- kurssilaisesi
Moro, tiedät itsekin että sulla on vaikeaa saada kavereita ja aina tulee olemaankin. Sen on varmasti moni kertonut. Olet kuitenkin aika omalaatuinen ihminen, ja hyvä niin kaikille on tilaa. Silti ketään ei voi pakottaa sun ystäväksi. Maailma ei tule muuttumaan, sun pitää muuttua. Nyt olis ehkä aika hakea myös apua noihin sun ongelmiin, siis lisää apua.
- myös kurssilaisesi
kurssilaisesi kirjoitti:
Moro, tiedät itsekin että sulla on vaikeaa saada kavereita ja aina tulee olemaankin. Sen on varmasti moni kertonut. Olet kuitenkin aika omalaatuinen ihminen, ja hyvä niin kaikille on tilaa. Silti ketään ei voi pakottaa sun ystäväksi. Maailma ei tule muuttumaan, sun pitää muuttua. Nyt olis ehkä aika hakea myös apua noihin sun ongelmiin, siis lisää apua.
Hae apua, jooko. Asiahan on niin, että sun psyykkinen tilasi on heikentynyt kovasti, ja sinä tarvitset apua ammattiauttajalta. Kyllä sinä viisaana ihmisenä ymmärrät sen itsekin, eikö vain?
Muutamia tosiasioita: kukaan ei varmasti inhoa sinua koulussa, sinä olet vain erilainen ja sosiaalisesti lahjattomampi kuin muut. Kyllä sinä itsekin tiedät, mistä se johtuu ja mikä on diagnoosisi.Lisäksi, kaikkia muitakin kandeja on kohdeltu amanuenssiaikoina välillä mukavammin ja välillä ignooraten melkein kokonaan. Siihen täytyy vaan tottua, ei me todellakaan saada arvostusta pelkästään sen perusteella että olemme kandeja! Meitä on paljon, ja miten voit kuvitella että uusien fuxien olisi pitänyt huomata juuri sinut? Hyvä kun ovat vielä oppineet tunnistamaan omia kurssilaisiaankaan.
Ja se, että kirjoitat että suurin osa kurssilaisista nauttisi jos näkisi sinulle tehtävän jotain kauheaa - kuulostaa aivan vainoharhaiselta, ymmärräthän että niin ei todellakaan ole! - Syrjintää kokenut
myös kurssilaisesi kirjoitti:
Hae apua, jooko. Asiahan on niin, että sun psyykkinen tilasi on heikentynyt kovasti, ja sinä tarvitset apua ammattiauttajalta. Kyllä sinä viisaana ihmisenä ymmärrät sen itsekin, eikö vain?
Muutamia tosiasioita: kukaan ei varmasti inhoa sinua koulussa, sinä olet vain erilainen ja sosiaalisesti lahjattomampi kuin muut. Kyllä sinä itsekin tiedät, mistä se johtuu ja mikä on diagnoosisi.Lisäksi, kaikkia muitakin kandeja on kohdeltu amanuenssiaikoina välillä mukavammin ja välillä ignooraten melkein kokonaan. Siihen täytyy vaan tottua, ei me todellakaan saada arvostusta pelkästään sen perusteella että olemme kandeja! Meitä on paljon, ja miten voit kuvitella että uusien fuxien olisi pitänyt huomata juuri sinut? Hyvä kun ovat vielä oppineet tunnistamaan omia kurssilaisiaankaan.
Ja se, että kirjoitat että suurin osa kurssilaisista nauttisi jos näkisi sinulle tehtävän jotain kauheaa - kuulostaa aivan vainoharhaiselta, ymmärräthän että niin ei todellakaan ole!...nauttia siitä, jos toiselle tehdään vieressä jotain todella kauheaa. Ei vain ole tarpeeksi näyttöjä kuin harvojen kohdalla siitä, etteivät he nauttisi minun kärsimyksestäni. Nämä ajatukset tulevat suoraan välinpitämättömästä suhtautumisesta, olen useimmille kurssilaisistamme kuin ilmaa.
Välinpitämättömyys on mielestäni melkein sama asia kuin viha, muinaisten esi-isiemme eläessä laumoissa, lauman vähäarvoisin jäsen oli juuri samassa asemassa kuin minä tällä hetkellä. Vaikka pedot olisivatkin raadelleet hänet, muut eivät noteeranneet sitä millään tavalla. Kyse ei ole vain lääkiksestä, vaan koko ympäröivästä yhteiskunnasta. En vain huomaa mitään merkkiä siitä, että kukaan todellisuuudessa tarvitsisi minua tässä maailmassa yhtään mihinkään. Tilanne voi toki muuttua valmistumisen jälkeen, lääkärinä voisin olla parhaassa tapauksessa suurestikin hyödyksi muille ihmisille.
Se ei muuta kuitenkaan tilannetta miksikään vapaa-ajan suhteen. Vaikeaa on saada ihmiset seurassani viihtymään. Parhaani haluaisin todellisuudessa senkin asian suhteen tehdä. Lähtisin kyllä mielelläni muiden mukana mukaan erilaisiin harrastuksiin, kynnys lähteä sinne olisi huomattavasti matala kuin yksin. Sillä tavoin voisi löytyä muiden kanssa selllainen yhteinen kiinnostuksenkohde.
Tämä on luonnollisesti mahdotonta silloin, kun muut torjuvat pyyntöni lähteä yhdessä esim. uimaan. Se on kaikista selkein ja konkreettisin esimerkki syrjinnästä, varsinkaan kun muut eivät tee koskaan vastaavanlaista pyyntöä mukaan harrastuksiin lähdöstä minulle.
Kun lukee vielä tuolla hieman alempana olevan viestin, käsitys kurssilaisten yleisestä halveksunnasta minua kohtaan vahvistuvat, hyvin moni varmaan jo uskoo, etten voisi koskaan lääkärinä toimia. Uskottavuuteni on jo kenties lopullisesti menetetty, joten on kai aivan sama, mitä tänne palstalle kirjoittelen. - yks vaan
myös kurssilaisesi kirjoitti:
Ja se, että kirjoitat että suurin osa kurssilaisista nauttisi jos näkisi sinulle tehtävän jotain kauheaa - kuulostaa aivan vainoharhaiselta, ymmärräthän että niin ei todellakaan ole!maailma on epäreilu, joskus saadaan osaksi välinpitämättömyyttä, joskus tuntuu siltä, ettei kukaan arvosta sellaisena kuin on, joskus kaikki tuntuu kaatuvan päälle...näin tapahtuu joka ikisellä ihmisellä elämän aikana jossain vaiheessa, mutta yleensä ihmiset osaa tulla asian kanssa toimeen. Joskus "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" on juurikin se asenne, jolla eteenpäin mennään :) Ja se, että kaikkia pikku juttuja ei pidä ottaa henkilökohtaisesti!
älä viitsi edes ajatella "syrjäytynyt", että kanssaihmisesi haluavat sinulle tahallaan jotain pahaa...hei haloo!!! joo todellakin 150 tulevaa lääkäriä haluaa kurssikaverillensa tapahtuvan jotain ikävää...just näin :P ja todellakin kaikilla riittää aikaa ja energiaa yrittää savustaa sinut ulos kurssilta, ei heillä muuta tekemistä elämässään olekkaan :D lopetappas omaksi parhaaksesikin tuo harhainen ajattelu!
eiköhän meillä jokaisella ole syytä katsoa toisinaan peiliin...ei ongelmat ole vain ympäröivän maailman aiheuttamia: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
- Tero-Petteri
1. Terästä selkärankaan
2. Pysy miehenä
3. Pyydä anteeksi ihmisiltä, joita olet loukannut
Näillä pärjää ja näillä mennään! - Opiskelijatoveri
Allekirjoittaneella ei ainakaan ole mitään sinua vastaan. Vaikka häiriköitkin luennoilla, niin sen kyllä vielä kestää. Ja näyttää varmasti siltä, että sinut halutaan ulos lääkiksestä, mutta ei sen takia, että opiskelijoilla menisi hermo, vaan olemme huolissamme niistä sadoista potilaista, joita tulet hoitamaan. Sosiaaliset taidot ja järkevä päättelykyky ovat ensiarvoiset tärkeitä lääkärin työssä ja ne valitettavasti sinulta puuttuvat sairautesi takia. Se on vain hyväksyttävä. Kaikki ei ole aina reilua. Etkö voisi koittaa hakea jotain muuta työpaikkaa, joissa ei ole kyse ihmishengistä?!
- Syrjintää kokenut
...väittää tuollaista että minulta puuttuisivat sosiaaliset taidot sekä järkevä päättelykyky. Jos minulla ei jälkimmäistä olisi, eivät aiemmat saavutukseni olisi olleet mahdollisia. Yritän parhaani mukaan ottaa kontaktia kurssitovereihini ja olla sellainen kuin haluaisin heidän olevan minua kohtaan.
Puheesi ovat todella suoraan sanottuna törkeitä. Äärimmäisen harvalla on oikeasti halua olla tekemisissä kanssani ja kontaktinotto on kovin yksipuolista. Tämä tekee sosiaalisen vuorovaikutuksen lopulta kovin väkinäiseksi ja luontevuus siitä katoaa. Jos homma olisi molemminpuolista (muutkin haluaisivat jakaa mielessään olevia asioita kanssani), ei tilanne olisi ollenkaan sellainen kuin se nyt on.
Varmasti kykenen hoitamaan potilaita siinä missä muutkin ja varmasti toisaalta jopa paremminkin, kun tiedän miltä epäoikeudenmukainen ja hyljeksivä kohtelu omakohtaisesti tuntuu. Kuka lienetkin, kohdallesi en voi jatkossa toivotta tällaisten puheiden jälkeen menestystä lääkärinurallasi. Kollegoita ei saa mollata, vaan kaikkien pitäisi pyrkiä olemaan ystävällinen toisilleen ja tukea heitä vaikeilla hetkillä.
Lääkärintyö on ainoa mahdollisuuteni elämässä päästä työelämään, tähän asti työllistyminen on ollut käytännössä mahdotonta. Tätä en ymmärrä, sillä enhän ole kenellekään pahaa koskaan halunnut. Ikää alkaa olla jo sen verran, että enää ei muuta ole mahdollisuutta. Asenne työtä kohtaan on tulevalla uralla tärkein ja jos se on tuollainen työyhteisössäkin kollegoita kohtaan, ei siitä hyvää seuraa.
Itse sentään pyrin olemaan aina kaikille ystävällinen ja juttelemaan heidän kanssaan, kesällä koin tosin seniorilääkäreiden kohdalta sellaista asennoitumista itseäni kohtaan että en voi ymmärtää sitä, miten näin korkealla älyllisellä tasolla olevat ihmiset voivat olla tuollaisia (eivät ollenkaan esim. kerro minulle mitä milloinkin tehdään ja miksi). Itse varmaan tulet tulevaisuudessa kuulumaan samaan kastiin.
Tekstisi saa minut melkein itkemään, tahallaan halusit pilata näköjään viikonloppuni. Toivottavasti hypit nyt riemusta kun sait kurssitoverisi mielen pahoitettua. - Ehkä..
...väittää tuollaista että minulta puuttuisivat sosiaaliset taidot sekä järkevä päättelykyky. Jos minulla ei jälkimmäistä olisi, eivät aiemmat saavutukseni olisi olleet mahdollisia. Yritän parhaani mukaan ottaa kontaktia kurssitovereihini ja olla sellainen kuin haluaisin heidän olevan minua kohtaan.
Puheesi ovat todella suoraan sanottuna törkeitä. Äärimmäisen harvalla on oikeasti halua olla tekemisissä kanssani ja kontaktinotto on kovin yksipuolista. Tämä tekee sosiaalisen vuorovaikutuksen lopulta kovin väkinäiseksi ja luontevuus siitä katoaa. Jos homma olisi molemminpuolista (muutkin haluaisivat jakaa mielessään olevia asioita kanssani), ei tilanne olisi ollenkaan sellainen kuin se nyt on.
Varmasti kykenen hoitamaan potilaita siinä missä muutkin ja varmasti toisaalta jopa paremminkin, kun tiedän miltä epäoikeudenmukainen ja hyljeksivä kohtelu omakohtaisesti tuntuu. Kuka lienetkin, kohdallesi en voi jatkossa toivotta tällaisten puheiden jälkeen menestystä lääkärinurallasi. Kollegoita ei saa mollata, vaan kaikkien pitäisi pyrkiä olemaan ystävällinen toisilleen ja tukea heitä vaikeilla hetkillä.
Lääkärintyö on ainoa mahdollisuuteni elämässä päästä työelämään, tähän asti työllistyminen on ollut käytännössä mahdotonta. Tätä en ymmärrä, sillä enhän ole kenellekään pahaa koskaan halunnut. Ikää alkaa olla jo sen verran, että enää ei muuta ole mahdollisuutta. Asenne työtä kohtaan on tulevalla uralla tärkein ja jos se on tuollainen työyhteisössäkin kollegoita kohtaan, ei siitä hyvää seuraa.
Itse sentään pyrin olemaan aina kaikille ystävällinen ja juttelemaan heidän kanssaan, kesällä koin tosin seniorilääkäreiden kohdalta sellaista asennoitumista itseäni kohtaan että en voi ymmärtää sitä, miten näin korkealla älyllisellä tasolla olevat ihmiset voivat olla tuollaisia (eivät ollenkaan esim. kerro minulle mitä milloinkin tehdään ja miksi). Itse varmaan tulet tulevaisuudessa kuulumaan samaan kastiin.
Tekstisi saa minut melkein itkemään, tahallaan halusit pilata näköjään viikonloppuni. Toivottavasti hypit nyt riemusta kun sait kurssitoverisi mielen pahoitettua...ei kannata pahoittaa mieltään toisten sanomisista. Lääkärintyö on yksi haastavimmista töistä eikä siihen ole helppo terveenkään päästä. Aina kannattaa kysellä töitä monesta paikasta. Johonkin luulisi nuoren pääsevän. Tsemiä!
- Sinä..
Ehkä.. kirjoitti:
..ei kannata pahoittaa mieltään toisten sanomisista. Lääkärintyö on yksi haastavimmista töistä eikä siihen ole helppo terveenkään päästä. Aina kannattaa kysellä töitä monesta paikasta. Johonkin luulisi nuoren pääsevän. Tsemiä!
..haukut kaikki kurssilaisesi tällä palstalla! Eihän sillä tavalla saa ainuttakaan ystävää! Hyväksy fakta, että sinulla on puutteita sosiaalisissa kanssakäymisissä ja koita hakea apua niihin. Elämässä kyllä selviää, kunhan tekee töitä sen eteen.
- noin niin...
Tekstisi saa minut melkein itkemään, tahallaan halusit pilata näköjään viikonloppuni. Toivottavasti hypit nyt riemusta kun sait kurssitoverisi mielen pahoitettua.Ei kukaan sua mihinkään oo savustamassa.
Tiedätkö, että suurimmalla osalla lääkisläisistä on ihan eri elämä elettävänä lääkiksen ulkopuolella. Ei kaikki sitä paitsi hengailee vapaa-ajalla pelkästään lääkisläisten kanssa. Lääkiskavereiden kanssa käydään pääsääntöisesti koulussa syömässä ja rupatellaan ennen luentoa. Suurella osalla lääkisläisistä on koulun ulkopuolella kavereita, kumppaneita, sukulaisia jne. jotka ei liity mitenkään lääkikseen ja hyvä niin.
Mitäs jos hommaisit kavereita esimerkiksi muiden harrastusten parista? Onko esimerkiksi järjestötoiminta tuttua? Vapaaehtoistyö? SPR? Partio? Yliopiston muut harrasteryhmät? Nyt tarkoitan sellaisia ryhmiä, joissa ei ole ketään muuta lääkisläistä ja jossa koulusta ja potilastöistä ei tarvitsi puhua sanaakaan. Aika monet lääkisläiset harrastaa juuri vastaavanlaista toimintaa jossa voi kokonaan irtaantua lääkisympäristöstä. Se tekee hyvää ja puhdistaa mieltä.
Tuolta ne oikeat kaverit hankitaan. Voimia ja jaksamista sinulle. - undercover economist
noin niin... kirjoitti:
Ei kukaan sua mihinkään oo savustamassa.
Tiedätkö, että suurimmalla osalla lääkisläisistä on ihan eri elämä elettävänä lääkiksen ulkopuolella. Ei kaikki sitä paitsi hengailee vapaa-ajalla pelkästään lääkisläisten kanssa. Lääkiskavereiden kanssa käydään pääsääntöisesti koulussa syömässä ja rupatellaan ennen luentoa. Suurella osalla lääkisläisistä on koulun ulkopuolella kavereita, kumppaneita, sukulaisia jne. jotka ei liity mitenkään lääkikseen ja hyvä niin.
Mitäs jos hommaisit kavereita esimerkiksi muiden harrastusten parista? Onko esimerkiksi järjestötoiminta tuttua? Vapaaehtoistyö? SPR? Partio? Yliopiston muut harrasteryhmät? Nyt tarkoitan sellaisia ryhmiä, joissa ei ole ketään muuta lääkisläistä ja jossa koulusta ja potilastöistä ei tarvitsi puhua sanaakaan. Aika monet lääkisläiset harrastaa juuri vastaavanlaista toimintaa jossa voi kokonaan irtaantua lääkisympäristöstä. Se tekee hyvää ja puhdistaa mieltä.
Tuolta ne oikeat kaverit hankitaan. Voimia ja jaksamista sinulle.Oletko miettinyt lemmikin hommaamista. Esim koirakerhoista ja -näyttelyistä saa hyviä ystäviä ja varmasti yhteisiä kiinnostuksen kohteitakin löytyy.
Vielä yksi vastaanottava paikka on erilaiset hengelliset järjestöt ja toiminta. Esim seurakuntien nuorisotoiminta.
Tärkeintä on kuitenkin, että hommaat ystäviä siksi koska haluat tarjota heillekin jotain, etkä vain saadaksesi itse heistä seuraa. Ystävyys ja toveruus ovat vastavuoroisia asioita. Kun antaa, niin saa. - tuukka
undercover economist kirjoitti:
Oletko miettinyt lemmikin hommaamista. Esim koirakerhoista ja -näyttelyistä saa hyviä ystäviä ja varmasti yhteisiä kiinnostuksen kohteitakin löytyy.
Vielä yksi vastaanottava paikka on erilaiset hengelliset järjestöt ja toiminta. Esim seurakuntien nuorisotoiminta.
Tärkeintä on kuitenkin, että hommaat ystäviä siksi koska haluat tarjota heillekin jotain, etkä vain saadaksesi itse heistä seuraa. Ystävyys ja toveruus ovat vastavuoroisia asioita. Kun antaa, niin saa.Moi!
Kannattaa tosiaan ehkä mieluummin miettiä ja kuunnella mitä ne sun kurssitoverisi haluavat tehdä ja mikä heitä kiinnostaa. Sulla on sen verran erilaiset vapaaajan viettotavat ja erilainen tapa keskustella että se ei taida toimia. Se, että toimit kuten haluaisit itse toimia ei tuo sulle kavereita. Muista että kuunteleminen on valttia.
- Älykkäämpää juttua
Hei syrjintää kokenut.
Miten sulla menee nykyään?
Luin juttusi nyt vuosia myöhemmin, itse koen myös olevani ulkopuolinen, mutta se johtuu kyllä siitä ,että en esimerkiksi jaksa kuunnella "vähä-älyistä" jorinaa kollegoiden jutellessa lapsista tai mitä ruokaa osti kaupasta, en muutenkaan halua olla kauhean läheisissä väleissä heidän kanssaan, mielestäni ansaitsen älykkäämpää keskusteluseuraa kuin jotain joutavanpäiväista jorinaa ja sitten sitä tyhjännaureskelua asioille, jotka eivät todellakaan naurata.
Olen hoitoalalla ja seurannut niitä kuvioita pitkään.- 12+18
Et ole älykkäämpi, vaan epäsosiaalisempi. Normaaliin ihmissuhteisiin kuuluu kiinnostus siitä mitä toinen on puuhaillut ja muutenkin arkisistakin asioista keskusteleminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539