Tuhotkaa jättiputket...

mutta olkaa varovaisia

29

12756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samalla myös

      lupiinit, vaikka eivät olekaan myrkyllisiä niin eivät kuulu Suomen luontoon.

      • myöskin

        jättipalsamit jotka leviävät kuin rutto ja valtaavat kotoperäisiltä kasveilta elintilaa.


      • lupiineja...

        niin maan per-----sti. Mökkiläinen pirulainen kun levitti niitä lehmien laitumelle, (ei omalle tontilleen) ja tien varsille. LUPIINIEN SIEMENET OVAT MYRKYLLISIÄ. Pikkuvasikat olivat syöneet niitä ja tulivat veriripulille, meinasivat kuolla. Eri laitumella olijat ei sairastuneet...Ei muuta kuin rounduppia lupiineille..


      • töks töks..
        lupiineja... kirjoitti:

        niin maan per-----sti. Mökkiläinen pirulainen kun levitti niitä lehmien laitumelle, (ei omalle tontilleen) ja tien varsille. LUPIINIEN SIEMENET OVAT MYRKYLLISIÄ. Pikkuvasikat olivat syöneet niitä ja tulivat veriripulille, meinasivat kuolla. Eri laitumella olijat ei sairastuneet...Ei muuta kuin rounduppia lupiineille..

        Itsekkin maajussi jolla vasikoita ja muita nelijalkaisia laitumella missä kasvaa lupiineja ei ole kyllä elikot meinanneet kuolla saatika veriripulila olleet jahka ovat muutaman lupiinin popsineet..


      • sibyllavon
        lupiineja... kirjoitti:

        niin maan per-----sti. Mökkiläinen pirulainen kun levitti niitä lehmien laitumelle, (ei omalle tontilleen) ja tien varsille. LUPIINIEN SIEMENET OVAT MYRKYLLISIÄ. Pikkuvasikat olivat syöneet niitä ja tulivat veriripulille, meinasivat kuolla. Eri laitumella olijat ei sairastuneet...Ei muuta kuin rounduppia lupiineille..

        niin kauheasti leviä. Tienvarsia vain kaunistaa. Puutarhassa ei ole mitään ongelmaa, ei ole edes hypännyt ojan yli tien penkalta.


    • muistan kyllä

      tuon triffidien kapina sarjan!

    • Tätä samaa hävitä vieraat lajit-hysteriaa lietsotaan näköjään joka kesä. Eikö ympäristökeskuksessa riitä oikeita töitä?

      Uudet lajit eivät vähennä kasviston monimuotoisuutta vaan itse asiassa lisäävät sitä. Edes parjattu lupiini ei syrjäytä laajamittaisesti muuta lajistoa alkuperäisiltä kasvupaikoilta - moottoritien penkat EIVÄT ole perinneniittyjä.

      Myrkkyputken vaarallisuutta liioitellaan tietoisesti. Miksi iltapäivälehden jutussa ympäristökeskuksen työntekijä kulkee "äärimmäisen vaarallisten" putkien joukossa hihattomassa paidassa? Samaa fotoallergeenisia reaktioita aiheuttavaa ainetta löytyy palsternakasta, porkkanasta ja persiljastakin. Miksei niistä varoiteta?

      • joku

        ei porkkanasta saa valittaa ku siitä saa vitamiinejä ja se vahvistaa hampaita


      • mapee

        Jos kerran olisit nähnyt jättiputken polttaman niin tietäisit että siinä ei todella ole leikistä tai ajankulusta kyse. Lajeja on tosin lukuisia ja kaikki ei polta, mutt apahimmat tekevät kamalaa jälkeä ja ikuiset arvet. Silmät voivat myös vammautua peruuttamattomasti.

        Onhan se lupiini kaunis moottoritien penkalla kuten palsamitkin, mutta millä ne saa jäämään sinne? Kesäisillä automatkoilla ainakin ajoimem lukemattomien peltojen ohi joissa valtakasvina oli lupiini. Kyllä siinä oli niissäkin pelloissa muutakin kasvanut.

        Nuo viljelykarkulaiset on ihan oikea uhka koska vievät juuri niitä elintiloja joilla kasvaa perinteisiä kasveja joilla ei ole keinoa puolustautua reheväkasvuisia viholaisia vastaan.

        Ja kasveista kai on luonnolista varoitella kasvukautena? Jouluna tuollainen olisi kovin outoa..

        Hihoista vielä; kuva valehtelee siinä missä tuhat sanaakin. Välimatka putkeen voi olal metrejä perspektiivistä riippuen tai jopa käsitelty kuva kokonaan. Luulen että kukaan ei ehdoin tahdoin mene itseään poltattamaan..


      • palovamma

        Jättiläisukonputken vaarallisuutta ei todellakaan liioitella. Istutin yli 20 vuotta sitten puutarhani perälle putkentaimen, joka lähti leviämään sutjakkaasti. Olen yrittänyt rajoittaa sen leviämistä hävittämällä ensin koko kasvin, mutta vuosi vuodelta sen lehtiä aina vaan nousee eri puolilta pihaa. Olen kokenut puutarhuri ja yritän olla varovainen sen hävittämispuuhissa, mutta niin vaan kävi, että tänä keväänä sain käsivarteeni kämmenen kokoisen palovamman, josta näyttää jäävän ikuinen arpi. Leikkasin lehden pitkävartisilla saksilla ja nostin sitä ihan vähän siirtääkseni sivummalle jolloin nestettä roiskahti käsivarrelleni. Jos ette halua rumia punaisia kiiltäviä paloarpia itsenne tai lapsiinne niin hävittäkää putket pihaltanne, mutta suojatkaa itsenne sitä tehdessänne.


      • rakkojen rakko
        palovamma kirjoitti:

        Jättiläisukonputken vaarallisuutta ei todellakaan liioitella. Istutin yli 20 vuotta sitten puutarhani perälle putkentaimen, joka lähti leviämään sutjakkaasti. Olen yrittänyt rajoittaa sen leviämistä hävittämällä ensin koko kasvin, mutta vuosi vuodelta sen lehtiä aina vaan nousee eri puolilta pihaa. Olen kokenut puutarhuri ja yritän olla varovainen sen hävittämispuuhissa, mutta niin vaan kävi, että tänä keväänä sain käsivarteeni kämmenen kokoisen palovamman, josta näyttää jäävän ikuinen arpi. Leikkasin lehden pitkävartisilla saksilla ja nostin sitä ihan vähän siirtääkseni sivummalle jolloin nestettä roiskahti käsivarrelleni. Jos ette halua rumia punaisia kiiltäviä paloarpia itsenne tai lapsiinne niin hävittäkää putket pihaltanne, mutta suojatkaa itsenne sitä tehdessänne.

        Eipa oikein ammattimaiselta kuulosta kun rakkoja, rakkoja. Pistä hyvä avuton rukkaset käsiin (ei siis jalkoihin) pitkähihainen paita päälle (ei siis housuiksi) Olenpa hävittänyt moisen kasvin ja ei tarvittu kuin lapio eikä sen koommmin ole rakkoillut pihassa.

        Niin ympäristökeskuksen jokakesäinen itkuhan on: jättiputket, kurttulehtiruusut, lupiinit. Mites on montakohan kasvia on joita ei ois joskus maailman aikaan tuotu jostain muualta tiedoksi sinne MUTUlaan ja lapiot kätösiin ja kitkemään pujoja sieltä Mechelininrannasta, oishan se vaihtelua kesäaikaan melontahommille-terassireissuille yms... Muuten moniko on kuollut jättiläisukonputken vaarallisuuteen, luuloako ja kuuloako taas kerran.


      • mapee kirjoitti:

        Jos kerran olisit nähnyt jättiputken polttaman niin tietäisit että siinä ei todella ole leikistä tai ajankulusta kyse. Lajeja on tosin lukuisia ja kaikki ei polta, mutt apahimmat tekevät kamalaa jälkeä ja ikuiset arvet. Silmät voivat myös vammautua peruuttamattomasti.

        Onhan se lupiini kaunis moottoritien penkalla kuten palsamitkin, mutta millä ne saa jäämään sinne? Kesäisillä automatkoilla ainakin ajoimem lukemattomien peltojen ohi joissa valtakasvina oli lupiini. Kyllä siinä oli niissäkin pelloissa muutakin kasvanut.

        Nuo viljelykarkulaiset on ihan oikea uhka koska vievät juuri niitä elintiloja joilla kasvaa perinteisiä kasveja joilla ei ole keinoa puolustautua reheväkasvuisia viholaisia vastaan.

        Ja kasveista kai on luonnolista varoitella kasvukautena? Jouluna tuollainen olisi kovin outoa..

        Hihoista vielä; kuva valehtelee siinä missä tuhat sanaakin. Välimatka putkeen voi olal metrejä perspektiivistä riippuen tai jopa käsitelty kuva kokonaan. Luulen että kukaan ei ehdoin tahdoin mene itseään poltattamaan..

        Olen ihan konkreettisesti kahlaillut kolme-neljä metriä pitkässä jätkiputkikasvustossa ilman ongelmia (ilman hihoja siis minäkin!).

        Mutta myönnän toki, että kasvilla voi hieman vahingoittaa itseään. Putken nesteet ovat fotoallergeeneja - mutta onko pakko mennä lehtiä tai varsia käsin puristelemaan? Tosin itse mieluummin kitkisin käsin jättiputkea kuin nokkosia. Nokkosten hävittämistä ei kuitenkaan kukaan vaadi.

        Lupiinia et autoretkelläsi varmaankaan nähnyt pellolla, silloinhan joku viljelisi lupiinia mitä meillä harvoin tehdään. Niityllä näkemäsi lupiinikasvustot näyttävät auton ikkunasta hallitsevilta, suuria ja värikkäitä kun ovat. Kannattaa tulla pois sieltä autosta ja huomata, ettei lupiini niin runsaslukuinen olekaan.

        Mitä lajeja se lupiini mielestäsi oli niityltä syrjäyttänyt? Ehkä päivänkakkaroita, ketoneilikoita, ruiskaunokkeja, siankärsämöitä, hevonhierakoita, niittynätkelmiä, punapeippiä tai peltolemmikeitä? Nämäkin ovat KAIKKI tulokaslajeja ja siis hävitettäviä?.

        Alkuperäisiä elinympäristöjä meillä ovat lähinnä erilaiset metsät ja suot. Siksi esim. niittyjen lajisto on suurelta osin tulokaslajistoa muutaman sadan vuoden takaa. Tai jos tarkkoja ollaan, kaikki lajit ovat tulokkaita, jääkaudellahan täällä ei kasvanut mitään.

        Luulen, että lupiinin, kurtturuusun ja jättiputken vainoaminen johtuu oikeasti esteettisistä syistä. Kasvit eivät sovi mielikuvaan "alkuperäisestä" maisemasta = 1950-luvun maalaismaisema.


      • palovamma
        rakkojen rakko kirjoitti:

        Eipa oikein ammattimaiselta kuulosta kun rakkoja, rakkoja. Pistä hyvä avuton rukkaset käsiin (ei siis jalkoihin) pitkähihainen paita päälle (ei siis housuiksi) Olenpa hävittänyt moisen kasvin ja ei tarvittu kuin lapio eikä sen koommmin ole rakkoillut pihassa.

        Niin ympäristökeskuksen jokakesäinen itkuhan on: jättiputket, kurttulehtiruusut, lupiinit. Mites on montakohan kasvia on joita ei ois joskus maailman aikaan tuotu jostain muualta tiedoksi sinne MUTUlaan ja lapiot kätösiin ja kitkemään pujoja sieltä Mechelininrannasta, oishan se vaihtelua kesäaikaan melontahommille-terassireissuille yms... Muuten moniko on kuollut jättiläisukonputken vaarallisuuteen, luuloako ja kuuloako taas kerran.

        Kyllä minä oikein terveydenhuollon ammattilainen olen, mutta en hoksannut kirjoittaa koko epikriisiä siltä varalta ettei joku ymmärrä terveydenhoidon tai biologian aakkosiakaan.
        Erikokoisia rakkuloita iholle nousi isolle yhtenäiselle alueelle, ne puhkesivat ajallaan ja nyt on kädessä helakasti näkyvä kurttuinen ja punainen paloarpi. Rukkaset oli kädessä ja vaatteetkin ihan oikeaoppisesti yllä, kyynärvarressa vain esillä paljas väli, johon mehut pääsivät. Työvälineet olivat pitkävartisia. Olen minäkin ihan kaivamalla hävittänyt kasvin, mutta aina vaan lehtiä maasta työntyy.
        Kipuja rakkoalueella ei ollut tavallista palovammaa enempää, mutta jälki on ruma. Kuollako vielä jonkun pitäisi? Joka ei usko, niin voi kokeilla laittaa neuvosi mukaan pitkähihainen paita housuksi ja mennä puskaan töihin ja hankkia ilokseen oma paloarpi. Sitä on sitten terassilla kiva esitellä ahkeruuspalkintona loppu elämän ajan. Mitä kitiset, mene ja kokeile! Ruusuni, lupiinini ja palsamini ym. saavat olla rauhassa, ne pysyvät leikkaamalla kukkapenkeissäni -ukonputki kasvina on aivan eri luokkaa.


      • mapee
        saaristolainen kirjoitti:

        Olen ihan konkreettisesti kahlaillut kolme-neljä metriä pitkässä jätkiputkikasvustossa ilman ongelmia (ilman hihoja siis minäkin!).

        Mutta myönnän toki, että kasvilla voi hieman vahingoittaa itseään. Putken nesteet ovat fotoallergeeneja - mutta onko pakko mennä lehtiä tai varsia käsin puristelemaan? Tosin itse mieluummin kitkisin käsin jättiputkea kuin nokkosia. Nokkosten hävittämistä ei kuitenkaan kukaan vaadi.

        Lupiinia et autoretkelläsi varmaankaan nähnyt pellolla, silloinhan joku viljelisi lupiinia mitä meillä harvoin tehdään. Niityllä näkemäsi lupiinikasvustot näyttävät auton ikkunasta hallitsevilta, suuria ja värikkäitä kun ovat. Kannattaa tulla pois sieltä autosta ja huomata, ettei lupiini niin runsaslukuinen olekaan.

        Mitä lajeja se lupiini mielestäsi oli niityltä syrjäyttänyt? Ehkä päivänkakkaroita, ketoneilikoita, ruiskaunokkeja, siankärsämöitä, hevonhierakoita, niittynätkelmiä, punapeippiä tai peltolemmikeitä? Nämäkin ovat KAIKKI tulokaslajeja ja siis hävitettäviä?.

        Alkuperäisiä elinympäristöjä meillä ovat lähinnä erilaiset metsät ja suot. Siksi esim. niittyjen lajisto on suurelta osin tulokaslajistoa muutaman sadan vuoden takaa. Tai jos tarkkoja ollaan, kaikki lajit ovat tulokkaita, jääkaudellahan täällä ei kasvanut mitään.

        Luulen, että lupiinin, kurtturuusun ja jättiputken vainoaminen johtuu oikeasti esteettisistä syistä. Kasvit eivät sovi mielikuvaan "alkuperäisestä" maisemasta = 1950-luvun maalaismaisema.

        Pidätkö siis ihan hölmönä kun noin kirjoitat?

        Olen minäkin leikkinyt jättiputken alla ja saanut siitä myös palovammoja vaikka en tiennyt olleeni edes siihen kosketuksissa. Kyse on kahdesta eri kannasta joista toinen oli mummolassani ja toinen taas oli tontilamme. Jo ulkonäössä kasveilla oli huikea ero kun toinen oli kiiltävä ja sileälehtinen ja toinen karvainen ja harmaasävyinen. Jättiputki nimen alla on varmana yhtä monta erilaista kasvia kuin on yleensä ukonputkissakin luonnonvaraisesti.

        Nokkosen polttama ja ukonputken polttaman vertailu osoitta atäydellisen tietämättömyyden toisen kasvin tuhosta. Tosin its een kumpaankaan paljain käsin tai jaloin menisi sorkkimaan...

        Jos joitakin vuosia sitten oli niitty ja sillä niittykasveja ja nyt siinä kasvaa lupiinia niin eikö liene selvää että joku on siitä väistynyt? Ei ollut kotoisia sinisiä kellokasveja, ei mitään niistä keltaisista kukista joita noillakin "pelloilla" ennen kasvoi joista osan nimeä en ole koskaan kuullutkaan, mutta näön muistan. Puna-apilapensaat puuttuivat. Kärsämötkin puuttuivat kaikki. tai olihan niitä muutamia kappaleita kitumassa tien penkalla josta tiehallinto oli kaatanut lupiinit ja antanut tilaa alkuperäisille kasveille. Niin ja harvoin osuu silmiin päivänkakkaroita tai saunakukkia joita ennen oli isoina kasvustoina.

        J ajos nyt aletaan saivartelemaan niin tokihan niitä entisiä niittyjä on kävellenkin katsottu. Ehkä sanontaa autoilun kannalta ei ole nyt syytä ottaa ihan kirjaimellisesti vaikka en kyllä jokaista entistä ketoa ala patikoimana ja katsomaan läpi. Sen on tehnyt moni muu joka on huolissaan kukkaketojen katoamisesta ja samalla niillä olleiden lajien.

        On naivia verrata jääkauden kasveja ja viljelykarkulaisia toisiinsa. Ehkä se vastaa käsitystäsi huumorista, mutta ei aukene tällaiselle tosikolle..

        Kyllä nihkeä suhtautuminen johtuu kasvien röyhkeästä tavasta levitä ja vallata tilaa. Toki vanha maalsimaisema lehmineen ja maitolaitureineen olisi ihan kiva..


      • starborn1
        palovamma kirjoitti:

        Jättiläisukonputken vaarallisuutta ei todellakaan liioitella. Istutin yli 20 vuotta sitten puutarhani perälle putkentaimen, joka lähti leviämään sutjakkaasti. Olen yrittänyt rajoittaa sen leviämistä hävittämällä ensin koko kasvin, mutta vuosi vuodelta sen lehtiä aina vaan nousee eri puolilta pihaa. Olen kokenut puutarhuri ja yritän olla varovainen sen hävittämispuuhissa, mutta niin vaan kävi, että tänä keväänä sain käsivarteeni kämmenen kokoisen palovamman, josta näyttää jäävän ikuinen arpi. Leikkasin lehden pitkävartisilla saksilla ja nostin sitä ihan vähän siirtääkseni sivummalle jolloin nestettä roiskahti käsivarrelleni. Jos ette halua rumia punaisia kiiltäviä paloarpia itsenne tai lapsiinne niin hävittäkää putket pihaltanne, mutta suojatkaa itsenne sitä tehdessänne.

        ei todellakaa ole lietsontaa. Yllättävän rumaa jälkeä saa palovammat aikaa (reagoi auringonvalon kanssa). Sitäpaitsi työpaikkani vieressä kasvaa muutamia sellaisia, ja lapsethan siitä kiinnostuu. Kokoajan saa olla vahtimassa.
        Toiseksi putki sattuu leviämään todella helposti ja vanhimpien putkien juurakoita on todella vaikea hävittää. Voidaan kuulemma joutua kaivaa kaivinkoneella ylös--------joten ei turhaa lietsota.


      • omia?
        saaristolainen kirjoitti:

        Olen ihan konkreettisesti kahlaillut kolme-neljä metriä pitkässä jätkiputkikasvustossa ilman ongelmia (ilman hihoja siis minäkin!).

        Mutta myönnän toki, että kasvilla voi hieman vahingoittaa itseään. Putken nesteet ovat fotoallergeeneja - mutta onko pakko mennä lehtiä tai varsia käsin puristelemaan? Tosin itse mieluummin kitkisin käsin jättiputkea kuin nokkosia. Nokkosten hävittämistä ei kuitenkaan kukaan vaadi.

        Lupiinia et autoretkelläsi varmaankaan nähnyt pellolla, silloinhan joku viljelisi lupiinia mitä meillä harvoin tehdään. Niityllä näkemäsi lupiinikasvustot näyttävät auton ikkunasta hallitsevilta, suuria ja värikkäitä kun ovat. Kannattaa tulla pois sieltä autosta ja huomata, ettei lupiini niin runsaslukuinen olekaan.

        Mitä lajeja se lupiini mielestäsi oli niityltä syrjäyttänyt? Ehkä päivänkakkaroita, ketoneilikoita, ruiskaunokkeja, siankärsämöitä, hevonhierakoita, niittynätkelmiä, punapeippiä tai peltolemmikeitä? Nämäkin ovat KAIKKI tulokaslajeja ja siis hävitettäviä?.

        Alkuperäisiä elinympäristöjä meillä ovat lähinnä erilaiset metsät ja suot. Siksi esim. niittyjen lajisto on suurelta osin tulokaslajistoa muutaman sadan vuoden takaa. Tai jos tarkkoja ollaan, kaikki lajit ovat tulokkaita, jääkaudellahan täällä ei kasvanut mitään.

        Luulen, että lupiinin, kurtturuusun ja jättiputken vainoaminen johtuu oikeasti esteettisistä syistä. Kasvit eivät sovi mielikuvaan "alkuperäisestä" maisemasta = 1950-luvun maalaismaisema.

        Juu,Eihän niistä mitään vaaraa eikä haittaa ole.. ollut sinulle. Viesteistäsi voi päätellä ettei sulla ole ainakaan pikkulapsia. Lapsethan voi mennä jopa laittamaan suuhun, noita vitsauksia.. Tai pihallasi ei ole mitään noista kasveista.. Laita toki vastinetta jossa kehut kuinka porkkanaakin vain koulussa syötetään. Lupiini nyt ei vaarallinen ole mutta myös vaikea hävitettävä, enkä minä pidä kauniina, näitä risteymän risteymiä , jotka ovat hailakan epämääräisen vaaleanpunaisia.. Ovathan ne kyllä moottoriteiden varsilla tyhjää paremman näköisiä.. otetaan nyt sitten tulokas lajien aiheuttamista lukuisista häiriöistä kuningasrapu.,Mut varmaan sekin on vaan hyvä..


      • sibyllavon
        omia? kirjoitti:

        Juu,Eihän niistä mitään vaaraa eikä haittaa ole.. ollut sinulle. Viesteistäsi voi päätellä ettei sulla ole ainakaan pikkulapsia. Lapsethan voi mennä jopa laittamaan suuhun, noita vitsauksia.. Tai pihallasi ei ole mitään noista kasveista.. Laita toki vastinetta jossa kehut kuinka porkkanaakin vain koulussa syötetään. Lupiini nyt ei vaarallinen ole mutta myös vaikea hävitettävä, enkä minä pidä kauniina, näitä risteymän risteymiä , jotka ovat hailakan epämääräisen vaaleanpunaisia.. Ovathan ne kyllä moottoriteiden varsilla tyhjää paremman näköisiä.. otetaan nyt sitten tulokas lajien aiheuttamista lukuisista häiriöistä kuningasrapu.,Mut varmaan sekin on vaan hyvä..

        asuinpaikkakunnallani kasvoi myrkkykatkoa, mikä muistuttaa koiranputkea. Tietääkseni kasvi on erittäin myrkyllinen. Lapsille pitäisi opettaa, ettei luonnonkasveihin pidä koskea lainkaan. Esim. jollakulla on sellainen tapa, että katkoo tiellä kulkiessaan ja pistää vaistomaisesti suuhun.


    • nainen vaan...

      Lupiinit ovat nättejä, vaikka niitä en tykkää aivan keskellä pihaa pitää. Mutta esim. jossain "römpe" paikalla ovat hienoja ja just niinkuin joku muukin sanoi, että teiden varsilla. Kotipaikkakunnalla on niin kotoisen näköistä, kun ajaa pihaan niin siinä tien vieressä on, vaikka minkä väristä lupiinia.

      Jännä asia tähän levinneisyyteen, että anopin ojan penkalle en ole saanut kasvamaan tätä vihattua kukkaa. On kyllä kosteutta ja saa valoa, mutta ei..

      Ja tähän asiaan, että joka kesä tulee joku uusi juttu mitä "kauhistella". Niinkuin aikanaan oli hullunlehmän tauti ja lintuinfluenssa. Minnes ne katosivat?! Vai tuliko tilalle uusia "kauheuksia"...

    • moi ,haluaisin vaan sanoa et samalainen on mooseksen palava pensas,lapsiperheissä varokaa tätä pensasta,ihottumaa polttaa sormet myrkytysoireet jneee.ja aito ukonhattu on erttäin myrkyllinen

      • hjkiuy

        Voitais myrkyttää ruusut , pionit , kärhöt yms.. mä nautin lupiinista ja sen ihanasta tuoksusta, tappakaa mitä tapatte, mutta pysykää omilla pihoillanne myrkkyjen kanssa


      • lupiinit
        hjkiuy kirjoitti:

        Voitais myrkyttää ruusut , pionit , kärhöt yms.. mä nautin lupiinista ja sen ihanasta tuoksusta, tappakaa mitä tapatte, mutta pysykää omilla pihoillanne myrkkyjen kanssa

        saisi hävittää, jollain paikoilla ei tienvarsissa muuta kasvakaan, paljon ennemmin katselisin vaikka horsmaa. Se kuitenkin väistyy jossain vaiheessa muiden kasvien tieltä.


      • pujoallergia

        Jättiputket pois ja samalla saisi repiä ton Pujonkin, sillä sille ei ole mukava olla allerginen. Hengitys meinaa topata. Ja niitä on joka paikassa. Joissain kaupungeissa oikein pidetään pujonkitkentäpäivää, jolloin yleisesti yritetään kitkeä mahdollisimman paljon samana päivänä niitä pois.
        Se on yleinen rikkaruoho joka penkalla.


    • rqew32

      Ihmiset voisi miettiä. Jo ulkomailta kasvia tuodessaan, onko sitä järkevää tuoda Suomeen.

    • suolaa peliin

      Karkea suola on varsin mainio "myrkky" monellekin kasville. Esim terijoen salava uskoo kerralla että tässä ei ole syytä kasvattaa kannosta uusia versoja kun tuoreeseen kantoon porataan reikä, se täytetään suolalla ja lopuksi pistetään tulppa päälle.

      Kokeilkaan joku jättiputkeen karkeaa suolaa. Jättiputken varsi lienee ontto?
      Katkaiskaa putki niin että siihen jää putkellista vartta reilusti ja täyttäkää putki suolalla. Voipi olla että ei nouse samasta paikasta enää ensi kesänä.

    • mummelikuu

      Joku katkaisi kukan varren ja kaatoi putkeen kiehuvaa vettä.Toimii kuulemma?

    • haluan viidakon pois

      Miten pystyn hävittämään kyseisen kasvin?

    • leviää siemenistä

      Katkaiset kukkavarret heti kukinnan jälkeen, ettei siemennä, silloin ei leviä.

    • haluan viidakon pois

      Eli kun se lakkaa kasvamasta, katkaisen sen jälkee?

    • jättiputki

      Pihastamme on nyt poistettu kyseisiä kasvin alkuja toistakymmentä, ja yksi isompi putkenpätkä ja juurrakko mistä se on ilmeisesti levinnyt. myös kaupungin puolelta yhden poistin kaivamalla, vaikkei se oma tehtäväni olisikaan, eipähän leviä enempää.

      Itse olen kasvit poistanut heti kun alkanut näkymään, ihan juurien kanssa ja roskapussiin kuivamaan. kyllä ne siitä poistunee kun ei jää juuria eikä pääse kukkimaan.

      Iltalehden kirjoituksen perusteella myös täälä mainitut vahvasuolavesi ja kiehuva vesi tepsisi, joten kannattaahan niitä edullisia ja muille kasveille vähemmän haitattomia keinojakin kokeilla. Myös Round Up myrkyn pitäisi toimia lehtiin ja putken sisään ruiskuttaessa, tämä aine tosin tappaa sitten muutkin ympäriltä.

      Jos kukaan ei ole näkemässä, lorauta kodinputkimiestä kasville, tämän ph-arvo on niin raju, että kasvi kuolee heti. Haittapuolena siinä kohtaa tuskin mikään muukaan tämän jälkeen kasvaa hetkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe