Kahden viikon pef-mittailun jälkeen lääkäri totesti tylysti, että minulla on astma. Lukemat ei mielestäni olleet huonoja (viiden- ja kuudensadan välillä koko ajan), mutta aamu- ja iltapuhalluksilla oli liikaa eroa, sekä ennen ja jälkeen ventolinen otetuilla. Tänään spirometriassa puhalsin kuulemma huippulukemat, hoitaja sanoi lukemien huitelevan yli 100 prosentissa. Sen kummempaa tietoa en saanut, kun en ole vielä lääkärin kanssa jutellut. Sotiiko nämä toisiaan vastaan, tekiköhän lääkäri turhan hätäisen astmadiagnoosin ja laittoi minut jatkuvalle lääkitykselle? Olen ihan noviisi näissä, totta puhuen en ole perehtynyt aiheeseen millään lailla. Maalaisjärjellä ajateltuna vaan spirometriatulokset olisivat tarkemmat kuin peffit, vai mitataanko siinä edes samaa asiaa?
Kertokaa kokeneemmat
8
2019
Vastaukset
- Nainen ja astma
Yleisin virhe on tulkita naisen puhaltamat yli 500n olevat PEF-arvot erinomaisiksi. PEF-arvo on yksilöllinen ja riippuu tietty henkilön iästä, koosta ja sukupuolesta, mutta se mikä on normaalia kullekin vaihtelee suuresti.
Olen 40 nainen ja normaali PEF-arvoni on 650, nuorempana urheillessa varmaan enemmänkin, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä. Jos PEF-arvo laskee 500aan niin voin jo todella huonosti, tosin hengissä selviää kun se on 285, tälläkin arvolla lääkäri on minut lähettänyt töihin, kun ei ole asiasta tiennyt yhtään mitään, oikea osoite kun olisi ollut sairaalan keuhko-osasto. Sinulle sattui fiksu lääkäri, joka ei tuijottanut viitearvoja. Lääkkeiden syönnistä varmaankin on hyötyä, se syötkö, riipuu itsestäsi, varmaan selviät ilmankin, mutta miksi sitten hakeuduit lääkäriin, jos et halua oloasi helpottaa?
Spirometrian yli 100% arvo on juuri viittaus noihin viitearvoihin, jotka eivät siis todellisuudessa kerro mitään, muut sipometrian arvot kertovat paljon enemmän ja on minunkin spirometria-arvoni ihan normaalit, mutta silti en missään nimessä selviä ilman lääkkeitä. Kyllä sprometria, kertoo kun tilanne on huono, mutta jokainen päivähän on yksilöllinen, jos ei ole pahenemisvaihe.- Poitsu vm61
Miksi pitää heittää kirves kaivoon, kun lääkäri toteaa astman? Itselläni on se ollut pennusta asti, (todettu v -63). Nykyään on paljon tietoa(lisää tuskaa,heh),hyvät lääkkeet,hoidot. Ja tuntuu,että ihmisillä on se joka toisella. Sanovat,sytyttäessään norttia. Ei astma ole,kuin elokuvissa,että jos ei piippua ole taskussa,kuolema korjaa tuossa tuokiossa. En ole omaa sairauttani markkinoinut,mitä siitä, onhan muitakin pahempiakin sairauksia! Ajatelkaas kuuskyt lukua,muuten, ei ollut asmapiippuja. Silloin oli oma rauhoittuminen,etukumarassa istuminen ja bronkotal tabletti mulle ainoat auttajat. Eikä elämä kaikonnut,vaikka joskus tuntui,ettei enää jaksa enää seuraavaa hengenvetoa. se siitä. Mut teitä neuvoisin,että liiat kilot pois,lääkkeitä vain kausiluontoisesti,eikä akuuttilääkkeitä kokoajan. Mun elimistö ainakin tottuu niihin,eikä ne enää tehoa niin hyvin. Ja rommikolat,vodkat,niiden kans varovainen,niissä on jotain,mikä laukaisee kohtauksen. Ei muuta,ku hyvää kesää!
- Tuomion saanut
Ilmaisin itseäni vähän huonosti. Kiitos molemmille vastaajille ja selvennys vielä. En pidä "astmatuomiota" kamalana enkä mitenkään elämää rajoittavana. Kuuliaisesti tietenkin aloitin lääkityksen ja koitan nyt vähän perehytä asiaan. Asia mitä oikeastaan oli tarkoitus kysyä on se, mikä ero pef- ja spirometriamittauksilla on? Kun itse mielessäni kuvittelin niiden olevan sama mutta spirometria tarkempi ja perusteellisempi. Eli kun lääkärini pelkkien pef-lukemien perusteella (mitkä ei todellakaan olleet edes huonot) määräsi hoitavan lääkkeen, tekeekö spirometria-tutkimus sitten diagnoosin kyseenalaiseksi? Tärkeä seikka tässä lienee vielä se, että minulla on oireita erittäin vähän, jos ollenkaan. Yksittäistä keuhkoputkentulehdusta hoidettaessa lääkäri halusi ko. testit ottaa, ja tulos on tämä, mikä tuli itselleni täytenä yllätyksenä. Huomatkaa että asia on täysin vieras minulle, en ymmärrä eri testeistä ja niiden tuloksista mitään.
- astma
Tuomion saanut kirjoitti:
Ilmaisin itseäni vähän huonosti. Kiitos molemmille vastaajille ja selvennys vielä. En pidä "astmatuomiota" kamalana enkä mitenkään elämää rajoittavana. Kuuliaisesti tietenkin aloitin lääkityksen ja koitan nyt vähän perehytä asiaan. Asia mitä oikeastaan oli tarkoitus kysyä on se, mikä ero pef- ja spirometriamittauksilla on? Kun itse mielessäni kuvittelin niiden olevan sama mutta spirometria tarkempi ja perusteellisempi. Eli kun lääkärini pelkkien pef-lukemien perusteella (mitkä ei todellakaan olleet edes huonot) määräsi hoitavan lääkkeen, tekeekö spirometria-tutkimus sitten diagnoosin kyseenalaiseksi? Tärkeä seikka tässä lienee vielä se, että minulla on oireita erittäin vähän, jos ollenkaan. Yksittäistä keuhkoputkentulehdusta hoidettaessa lääkäri halusi ko. testit ottaa, ja tulos on tämä, mikä tuli itselleni täytenä yllätyksenä. Huomatkaa että asia on täysin vieras minulle, en ymmärrä eri testeistä ja niiden tuloksista mitään.
Kaikilla ihmisillä PEf tai Spirometria arvot eivät ole huonoja astmasta huolimatta. Silloin riittää että jos olo ahdistus, yskä tms oire helpottaa astmalääkkeillä niin silloin niitä on syytä käyttää. Kun tilanne rauhoittuu niin potilas voi itse hakea lääkkeillä sen pienimmän mahdollisen lääkemäärän jolla pärjää hyvin. Ei pidä kuitenkaan lääkkeitä noin vaan lopettaa tai pitää liian pienellään koska silloin astma voi yhtäkkiä pahentua niin että joutuukin syömään viikon pari kortisonia tabletteina kunnes rauhoittuu. Astma on siis keuhkoputkien krooninen tulehdus. Lääkkeillä tulehdus keuhkoputkissa pidetään hallinnassa. Tulehtunut keuhkoputki on kuin kyntöpelto, terve, hyvässä hoitotasapainossa oleva astma ei turhiin pieniin ärsykkeisiin oireile ja elämänlaatu säilyy...
Astma diagnoosi tehdään just niin helpoti kuin ihmettelitkin. 10% ero aamu ja ilta PEF arvoissa eli aamulla 10%huonommat tulokset johtavat astmadiagnoosiin. Myös se tukee diagnoosia jos PEF parantuu ainakin 10% avaavan lääkkeen ottamisen jälkeen. PEF kuvaa uloshengityksen huippuvurtausta ja Spirometria mittaa montaa eri arvoa kuten tämän PEF arvon sekä hetkellisen uloshegityksen huippuvirtauksen, keuhkojehn tilavuuden litroina ja sen kuinka jaksat keuhkojen tilavuuteen nähden tyhjentää keuhkot vai jääkö ilmaa vielä pohjalle. - selväksi
astma kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä PEf tai Spirometria arvot eivät ole huonoja astmasta huolimatta. Silloin riittää että jos olo ahdistus, yskä tms oire helpottaa astmalääkkeillä niin silloin niitä on syytä käyttää. Kun tilanne rauhoittuu niin potilas voi itse hakea lääkkeillä sen pienimmän mahdollisen lääkemäärän jolla pärjää hyvin. Ei pidä kuitenkaan lääkkeitä noin vaan lopettaa tai pitää liian pienellään koska silloin astma voi yhtäkkiä pahentua niin että joutuukin syömään viikon pari kortisonia tabletteina kunnes rauhoittuu. Astma on siis keuhkoputkien krooninen tulehdus. Lääkkeillä tulehdus keuhkoputkissa pidetään hallinnassa. Tulehtunut keuhkoputki on kuin kyntöpelto, terve, hyvässä hoitotasapainossa oleva astma ei turhiin pieniin ärsykkeisiin oireile ja elämänlaatu säilyy...
Astma diagnoosi tehdään just niin helpoti kuin ihmettelitkin. 10% ero aamu ja ilta PEF arvoissa eli aamulla 10%huonommat tulokset johtavat astmadiagnoosiin. Myös se tukee diagnoosia jos PEF parantuu ainakin 10% avaavan lääkkeen ottamisen jälkeen. PEF kuvaa uloshengityksen huippuvurtausta ja Spirometria mittaa montaa eri arvoa kuten tämän PEF arvon sekä hetkellisen uloshegityksen huippuvirtauksen, keuhkojehn tilavuuden litroina ja sen kuinka jaksat keuhkojen tilavuuteen nähden tyhjentää keuhkot vai jääkö ilmaa vielä pohjalle.Sehän tuli tyhjentävästi, kiitos! Sittenhän sen tilanteen näkee, kun olen jonkin aikaa lääkettä käyttänyt. Eräs lievää astmaa sairastava minulle sanoikin, että itse ei ollut tajunnutkaan miten tukkoinen on, ennen kuin aloitti lääkityksen. Kai sitä siihen oloon niin tottuu, että pitää ihan normaalina. Ja lisäksi meidät tupakoivat on opetettu siihen, että kaikki vaivat selittyy tupakanpoltolla. Eli itsellänikin vaivana lähinnä "tupakkayskää" sekä liman muodostumista, ei kuitankaan niin, että elämää olisi haitannut.
- Tuomion saanut
Vielä noviisi kyselee... Pulmicort ollut nyt käytössä viikon verran (2 ann. aamuin illoin), ja nyt on riesana räkäinen yskä ja ääni on tosi käheänä. Samoin isäntä sanoi, että nukkuessa hengitys vinkuu kauheasti, mitä ennen ei ole tehnyt. Onko tämä nyt jotain paranemista? Flunssaa tämä tuskin on, ei ainakaan ole muita flunssan oireita. Kuinka pian lääkkeen aloittamisesta muilla on tapahtunut selvää toipumista?
Joko näin pian pitäisi lääkäriltä kysyä mahdollista lääkkeen vaihtoa, en kyllä halua ennestään käheähköä ääntä vielä käheämmäksi. Onko tuo käheytyminen ainoastaan Pulmicortin haittavaikutuksia vai yleensäkin kortisonisuihkeissa?- josus ollut
joskus astmalääkkeet aiheuttavat äänen kähenemistä, mutta se että illalla limaisuutta, jaa-a..
- GBPat
josus ollut kirjoitti:
joskus astmalääkkeet aiheuttavat äänen kähenemistä, mutta se että illalla limaisuutta, jaa-a..
Minun kohdalla spirometria ja PEF-testi näyttivät normaalia terveen ihmisen tuloksia. Sitten keuhkolääkäri lähetti minut metakoliinialtistukseen ( Sama kun histamiinialtistus), ja se paljastikin sitten sen että mulla on astma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872