Morjesta arvon palstalaiset!
Sanokaapa mielipiteenne, kannattaakko hommata oma puimuri 60 hehtaarin viljoja varten, vai olisiko fiksumpi käyttää rahtaria? Mites hoitaisitte kuivauspuolen, vaunu vai joku pakettikuivuri. Saiskohan jälkimmäisiä halvalla jostain lopettelevilta tiloilta?
Kyselen siksi, että ton verran olis tulossa spv:ssa peltoa. Tällä hetkellä tilalla ei ole puimuria eikä kuivuria. Tuli vain mieleen, että kannattaako noihin ruveta enää investoimaan....
oman puimuri ja kuivuri
53
9644
Vastaukset
- Farmer
Vuokraat poies 350 euroa ha saa ihan jokapaikassa vuosivuokraa. Lounaissuomessa, uudellamalla ja pohjanmaalla 500 kahta puolta.
- kannattaa?
Vuokratuloja tulisi siis vuodessa 30 k€ - pääomavero 0,28*30 = 21 600 euroa. Eikö 60 hehtaarin tilalla pääse mitenkään tähän?
Kuinka paljon sitä peltoa sitten pitää olla että kannattaa?? - ei pääomatuloa
kannattaa? kirjoitti:
Vuokratuloja tulisi siis vuodessa 30 k€ - pääomavero 0,28*30 = 21 600 euroa. Eikö 60 hehtaarin tilalla pääse mitenkään tähän?
Kuinka paljon sitä peltoa sitten pitää olla että kannattaa??Pellon vuokra tulot verotetaan ansiotulona ei pääomatulona.
- vai ei
Jos vieraalle vuokraaminen on kannattavampaa kuin viljellä itse, niin miten ihmeessä vuokralaisen sitten kannattaa niitä maita viljellä? Ei kai kukaan niitä vuokramaita tappiota tehdäkseen viljele?
- vuokraushaluinen
vai ei kirjoitti:
Jos vieraalle vuokraaminen on kannattavampaa kuin viljellä itse, niin miten ihmeessä vuokralaisen sitten kannattaa niitä maita viljellä? Ei kai kukaan niitä vuokramaita tappiota tehdäkseen viljele?
katsoo saavansa muita etuja vähintään tuon vuokran verran, joten hänelle vuokraus onkin kannattavaa, vaikka kirpaiseekin. Jos esimerkiksi pystyy hoitamaan tilalla kotieläimiä kannattavasti, niin lannanlevitysalan hankkiminen voi parantaa hänen koko taloudensa kannattavuutta niin paljon, että kannattaa maksaa vuokraa jne. Eli jollakin on parempaa käyttöä tuolle peltolohkolle, ja sehän se määrää vuokratason. Samoin on asia esim. kaupunkien laitamilla, jossa tonttien kysyntä määrää maan hintatason.
- älä puhu paskaa
Sinun ei ainakaan kannata harjottaa maanviljelyä, jos et tota enempää tienaa hehtaarille.
Ja yleensäkin ottaen ihmettelen mitä amatööri viljelijöitä tämäkin palsta on täynnä. Kaikki sanoo, että hehtaarilta ei paljon tienaa. Ei kai sitä voi tienatakkaan jos maksaa tuollaisia idioottimaisia vuokria. Ja nyt on turha sanoa sitten, että eikös sitten kannata vuokrata jos 500€ saa tekemättä mitää. Kuule hei jotkun muutkin haluaa viljellä kuin sinä. Ja kyllä se maanomistaja sen pystyy kannattavammin tekemään kuin vuokralainen kun ei se vuokra ole rasittamassa taloutta. Tosin kyllähän siinäkin joku alaraja on. Mutta esim. jo joku 20ha on sellainen pinta-ala, että sitä hyvinkin kannattaa itse viljellä(ei tosin päätoimisena) varsinkin jos on isukin peruja hyvät maksetut koneet.
Mutta olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla sinulta tyhjentävä selitys sille, ettei pienellä pinta-alla pystyisi muka viljelemään kannattavasti. Varsinkin kun koneet on maksettu ja varsinkin jos muuta velkaa ei ole.
Kyllä tuo on ihan pelkästään sitä maan nälkäisten vuokraviljelijöitten probakandaa.
Minä itsekin ole nyky mittapuun mukaan pieni viljelijä, viljeltyä on 72ha, mutta ne ovat omia, eikä tarvitse vuokria maksella. Ja kyllä minä ainakin pystyn ihan kannattavasti viljelemään vaikka olisi pienempikin pinta-ala. Ainakin minä saan viljely ja pääoma kulut katettua viljan myynnillä hyvinkin, ja tuet jää itselle palkaksi ja se on sentää hiukan enemmän kuin tuo 500€. - laske mulle!
vai ei kirjoitti:
jos maksetaan 500 euroo hehtaari vuokraa! paljonko siitä jää käteen tukienkanssa jos vaikka rehuohraa n. 4000kg/ha
- suurempia satoja
laske mulle! kirjoitti:
jos maksetaan 500 euroo hehtaari vuokraa! paljonko siitä jää käteen tukienkanssa jos vaikka rehuohraa n. 4000kg/ha
eikai kukaan nyt 4000 satoihin tyydy kun voi ja saa 5-7000 kg/ha.
- laskenutkaa!!
suurempia satoja kirjoitti:
??????????
- MINÄ vaan.
suurempia satoja kirjoitti:
saan vain n 4000 kg / ha siksipä en kylvä ohraa
vaan kauraa viimevuonna 30 ha kauraa ja keskisato
6550 kg / ha kaikki myytiin sieltä tarkat kilot
lajike belinda ja hyvältä näyttää nytkin se vaan om
niin että nämä on kaura maita - kauraa ja ruista
MINÄ vaan. kirjoitti:
saan vain n 4000 kg / ha siksipä en kylvä ohraa
vaan kauraa viimevuonna 30 ha kauraa ja keskisato
6550 kg / ha kaikki myytiin sieltä tarkat kilot
lajike belinda ja hyvältä näyttää nytkin se vaan om
niin että nämä on kaura maitaOngelma täällä ohra ei viihdy vaikka ph lähentelöö 7
siis vain kauraa ja ruista .viime vuonna ohraa jonka
sato jäi n3000kg/ha oli kyllä varhainen lajike
että saatiin ruis kylvöön ja kyllä on nyt komea laiho
ei omaa puimuria puitavaa 41 ha kuivuri on kartano
jaakko n 300hl ostettu käytettynä . - onnistunut jo
laskenutkaa!! kirjoitti:
??????????
myi kaikki pois jos et pärjää, ostajia on varmaankin.
- dfsdkflsf
laita niin sulla on kaksi romua vähemmän .
- halpa vaihtoehto!
käytetty vaunukuivuri! saat sen myityy poiskin joskus, helppo muuttaa rahaksi!
puimuriin kun siotat 15-20 tonniin niin hyvin saat noi puituu! - puin..
joka syksy 40ha vm:65 puimurilla ja hyvin kannattaa,ei ole mikään pakko laittaa kymmeniä tuhansia puimuriin jos ei ole peukalo keskellä kämmentä,eikä viljelijäksi sovi muutenkaan jos ei kaikki taidot hallussa.
- kysyä
että minkä merkkinen puimuri. Meinaan jokku ton ajan puimurit oli kyllä aikaansa edellä, että ei se vuosimalli aina kaikkee merkitte.
- gksöksö
kysyä kirjoitti:
että minkä merkkinen puimuri. Meinaan jokku ton ajan puimurit oli kyllä aikaansa edellä, että ei se vuosimalli aina kaikkee merkitte.
on merkki,pakko se on kohta vaihtaa kun varaosia ei saa enää juuri mistään,mutta ajattelin niin kauan sillä puida kun vielä pelaa..
- muitakin hommia
jos sulla on aikaa asuulla koko syksy 40 hehtaarin kanssa jonkun helavitkuttimen kanssa, niin ei se tarkota että muutkin joutavat, jos sattuu olemaan parempaakin tekemistä kun rassata kätevänä naama mustana jotakin hajottamolle kuuluvaa pläkkirautaa. Joidenkin täytyy puida tuo 40ha päivässä sitä on niin monenlaasta.
- kaikkien
muitakin hommia kirjoitti:
jos sulla on aikaa asuulla koko syksy 40 hehtaarin kanssa jonkun helavitkuttimen kanssa, niin ei se tarkota että muutkin joutavat, jos sattuu olemaan parempaakin tekemistä kun rassata kätevänä naama mustana jotakin hajottamolle kuuluvaa pläkkirautaa. Joidenkin täytyy puida tuo 40ha päivässä sitä on niin monenlaasta.
ei tarvitte saara 40hehtaaria päiväs puitua,etenki jos on vain tuo 40ha puitavaa.en muista ainuttakaa syksyä jotta olis ollu vain yksi puintipäivä käytettävis.sitäpaitti voi se uusiki kone mennä rikki ja se vasta miestä syö maata 100000 euron puimurin alla ku naapuri puira rouskutta sampokympillä kauraa laarihin sen ku kerkiää.jokainen taaplaa tyylillään.
- kredit
meillä on isäntä ja puimuri samaa vuosimallia. Hyvin käy, puinnin jälkeen perushuoltaa seuraavaa kautta odottamaan. Miksikö silloin? Syksyllä osia pyörii huollon varastossa, kesällä kaikk on loppu ja joutuisi tilaamaan ja odottamaan. Aika kauan saisit puida konetta maksaessa; koneen hinta, mahdolliset lainan korot, huoltokulut ja polttoaineet. Niin, ja ne kuuluisat palkat, ellet itse osaa puida :)
Vanhaa konetta ostaessa on omat riskinsä; kuka myi toimivan koneen joka ei ole kepulikonstein fiksattu ja hajoa pellolle ajettaessa...
Meillä ei kuivata vaan hapotetaan, mutta kyläläiset kuivuuttavat parilla kylän viljatilallisella.
Turhia kuluja ei kannata haalia. - WS140 - WS170
Mitä voit tehdä sillä aikaa kun rahtipuimuri on sinun laihossa
kenties jotain sinulle paljon tuottavanpaa työtä entä
kun kone hajoaa etsi osat remonttimies tai teeitse mitä
voit tehdä tällä aikaa mieti sitä ?
onko kylällä rahtikuivuria isoja , montakin -- muista mitä
polttoöljy maksaa näinäpäivinä kulut on kovat myös omissa koneissa
itse hävitin siis myin puimuri vastaavassa tilanteessa ja puitavaa on
n: 85 ha rahtikoneita on ja niien mukana saa aina myös viljakärryjä
siis meidän pellolla puidaan myös lypsy aikana- tuottavaa
Sillä aikaa kun rahtipuimuri pui peltojan kerään itse rahtipuimurin tilalle tuomaa hukkakauraa
- istutaan
traktorissa ja katellaan kun puimuri pui.
Ja usein ennen puimurin tuloa ootellaan jokunen tunti lähtövalmiina notta joko se puimuri tulee..ei vielä, on remppaa... - kiroillaan kun
rahtipuimuri on jonkun toisen pellolla, vaikka omat viljat olisi parhaassa puintikunnossa
- urakoitsijoihin vittuuntunut
Onpa muuten ensimmäinen maitotila jossa kuulen olevan itsellä 85ha viljalla. Vaikka tiedä monta oikein isoakin tilaa, niin ei silti lähelläkään tollaisia pinta-aloja. Lähinnä kaikilla on nurmea ja viljaa paljon vähemmän. On aika uskomatonta.
Ja kyllä sekin on ihan ammattitaidon puutetta jos joutuu paljon kuivaan. Itse en ole viimeiseen kuuteen vuoteen puinut kosteudeltaan yli 16% viljoja ja esimerksi viime ja toissa vuonna suurimman osan sain puitua niin kuivana, ettei tarvinnut tehdä muuta kuin pistää kuivaus käyntiin hetkeksi muodon vuoksi ja sitten puolen tunnin jäähdytys päälle. Ja tollaisesta 16% kosteudesta lähdettäessäkään kuivaukseen ei paljoa öljyä kulu.
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin. - WS140 - WS170
kiroillaan kun kirjoitti:
rahtipuimuri on jonkun toisen pellolla, vaikka omat viljat olisi parhaassa puintikunnossa
olokohon vain rahtikone rikki jos ei olla navetas
meillä voidaan lämmittää sauna vaikka keskellä
puintipäivää ja emäntä on varsin suosiollinen voimme kyllä
keskelläkin päivää poiketa kamaripuolella hehhhh... - WS140 - WS170
urakoitsijoihin vittuuntunut kirjoitti:
Onpa muuten ensimmäinen maitotila jossa kuulen olevan itsellä 85ha viljalla. Vaikka tiedä monta oikein isoakin tilaa, niin ei silti lähelläkään tollaisia pinta-aloja. Lähinnä kaikilla on nurmea ja viljaa paljon vähemmän. On aika uskomatonta.
Ja kyllä sekin on ihan ammattitaidon puutetta jos joutuu paljon kuivaan. Itse en ole viimeiseen kuuteen vuoteen puinut kosteudeltaan yli 16% viljoja ja esimerksi viime ja toissa vuonna suurimman osan sain puitua niin kuivana, ettei tarvinnut tehdä muuta kuin pistää kuivaus käyntiin hetkeksi muodon vuoksi ja sitten puolen tunnin jäähdytys päälle. Ja tollaisesta 16% kosteudesta lähdettäessäkään kuivaukseen ei paljoa öljyä kulu.
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.lehmiä on ihan tarpeeksi jääköön lukumäärä omaan tietoon ja
sonnejakin löytyy senverran että ei yhdellä silmäyksellä laske
rehunurmella ja laituimina n:65 ha .rahtipuimurit
on tässä tilan ympäristö pelloilla claas medioni xxx
. ja tossa on eräs kapea teräsristikko silta josta claas
ei mahdu pitäisi kiertää n:23 km . siis sillan takana
emännän koti ja myös minun äitini perintö maita siellä
pui nh 62 tx en voi valittaa järjestelystä ja puimurimiehet
on myös tyytyväisiä .tänävuonna on vehnää ,kauraa
rypsiä ja nurmia käännetään n:15 ha ja kylvetään syysvehnälle
itse ajan lietteen ja velimies kyntää ja urakoitsija kylvää.
en kommento ainakaan viikkoon me lähdemme huomenaamuna
leville omalle mökille MB R 320CDI 4matic on jo lastattu .
kiitos seurasta. - sen työ........
WS140 - WS170 kirjoitti:
lehmiä on ihan tarpeeksi jääköön lukumäärä omaan tietoon ja
kiitos seurasta.vai kuinka se menee ... jos oikein arvaan !!?? ...
olihan teillä puimuri pihassa eilenilla -- siis --
koskas R 580 tulee ajoon , tulikos myös uusi lavetti
äläkää kuvitelko että se on ainoa k-auto tilalla
juuri niin kaikkien ei tarvitse omistaa omaa puimuria -- tehdään
sitä mitä parhaiten osataan ja kannattaa .kun karja on hyvää ja
kunnossa tuottaa hyvin niin keskitytään siihen
niin se porilainen oli lavetilla tulossa jostakin
menossa jonnekin onneksi ei jäänyt tähän kylään
...en tiedä osuinko oikeaan ... - provokaattori..
WS140 - WS170 kirjoitti:
lehmiä on ihan tarpeeksi jääköön lukumäärä omaan tietoon ja
kiitos seurasta.iski..Olishan se pitäny arvata,,ykskään viljelijä ei ole niin tyhmä suomessa että alkais isottelemaan autoilla yms.
- ___--------_____-----__
provokaattori.. kirjoitti:
iski..Olishan se pitäny arvata,,ykskään viljelijä ei ole niin tyhmä suomessa että alkais isottelemaan autoilla yms.
vaan totuus asiasta . ei siinä isotella . luepa ne kaikki viestit taitaa olla auto virman nimis .toisilla on puimuri toisilla auto jollain molemmat
- audi Q7 3,0 TDI tiptronik 7...
provokaattori.. kirjoitti:
iski..Olishan se pitäny arvata,,ykskään viljelijä ei ole niin tyhmä suomessa että alkais isottelemaan autoilla yms.
kusi housuihin . täällä kaivetaan jatkuvasti vertanenästä
ja joskus osuu
kaveri sanoi asian niin kuin se hänellä on ja lähti lomalle
ei se sen kummempaa .
omalla perheellä tommoinen auto kun on tota väkeä
siunaantunut ja rouva on toiselta puolen suomea ja pyritään
käymään toistenkin isovanhenpien luona usein oli keli mitä
tahansa . tollainen MB kiinnosti mutta sitten päädyttiiin tohon
hevosia 7. kpl
sikatila ....
n:200 ha
NH TX 66 -03 - ihmettä..
audi Q7 3,0 TDI tiptronik 7... kirjoitti:
ja joskus osuu
ei se sen kummempaa .
hevosia 7. kpl
sikatila ....
NH TX 66 -03täällä alkaa velkapellet ryttyilemään..se ei tiedä hyvää.
- tekstin..
ja joskus osuu
ei se sen kummempaa .
hevosia 7. kpl
sikatila ....
NH TX 66 -03alkuosaa ei oikein ymmärrä että mihin se liittyy mutta kaikenlainen elvistely kyllä luo eripuraa viljelijöiden keskuuteen.
- ei puimuria eikä tuu
tekstin.. kirjoitti:
alkuosaa ei oikein ymmärrä että mihin se liittyy mutta kaikenlainen elvistely kyllä luo eripuraa viljelijöiden keskuuteen.
ei uskonut että karjatilalla on puitavaa 85ha .
itsellä puitavaa 92 ha nurmia 15 ha ja luonnon
laitumia n: 12ha lypsäviä 12 kpl ja kans sonneja 8kpl
auto on skoda octavia 2.0 dpf scout 4¤4 -08
velkaa on 11000e - tilanne nyt
ei puimuria eikä tuu kirjoitti:
velkaa on 11000eSullahan on vähän sama kun mulla.
Karjatila ja puitavaa itsellä 920ha ja nurmella 1,5ha. Autona moscovits elite 1200 vuosimalli 2000 ja velkaa on 11€ 15c.
Nii ja sitten heräsit ja päästit kissan pissalle. - mitä keskustelua
tilanne nyt kirjoitti:
Sullahan on vähän sama kun mulla.
Karjatila ja puitavaa itsellä 920ha ja nurmella 1,5ha. Autona moscovits elite 1200 vuosimalli 2000 ja velkaa on 11€ 15c.
Nii ja sitten heräsit ja päästit kissan pissalle.Pysykää nyt edes jotenkin aiheessa.
- mondeo -98 2.5v6 400tkm
mitä keskustelua kirjoitti:
Pysykää nyt edes jotenkin aiheessa.
kyllä pitäisi itse osata päättä mitä haluaa ja minusta
ei 60 ha edellytä omaa puimuria jos on urakoitsijoita saatavilla
ja kuivureissa sama asia itsellä ei kumpaakaan eikä tule
omaa puitavaa 65ha ja nurmia ja laitumia 20ha
kantturoita ja muuta nautaa yht.29kpl.
tiloja on niin monenlaisia ja mahdollisia sivuelinkeinoja
löytyy joka lähtöön ei niistä pidä hermostua - eemeli oon
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.Vai ei usko että maitotilla voi olla viljanviljelyä
olisi kiva tietää kuinka etelässä olet kun noin kuivaa
viljaa puit meillä ei vaan kasvukausi yksinkertaisesti
riitä etä saisi puitua alle 20 % viljaa vaikka
ollaan kokolailla keskisuomea asialla voi olla merkitystä
kun talouskeskus ja pellot on n90 m meren pinnasta siis
ollaan korkealla että on vaarallista yleistää kovin näitä asioita - suosiollinen vähä kaikille
WS140 - WS170 kirjoitti:
olokohon vain rahtikone rikki jos ei olla navetas
meillä voidaan lämmittää sauna vaikka keskellä
puintipäivää ja emäntä on varsin suosiollinen voimme kyllä
keskelläkin päivää poiketa kamaripuolella hehhhh...saunapäivänä.
- kun niin vähä sai kuivata
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.jos jyväkoko ja hehtopainot suuret niin kyl niitä täytyy silti enempi ku tunnin kuivata.
- aikuunen
ja joskus osuu
ei se sen kummempaa .
hevosia 7. kpl
sikatila ....
NH TX 66 -03luulekko että nuos sun värkiis on jotakin kovaa ja harvinaasta, en julukeesi tänne niitä luetella. Meillä pohojanmaalla on kovempiakin vehkehiä joka kylällä eikä niistä tartte huurella.
- utelias kuulemaan
velkaa on 11000ekun noin innokkaasti lukuja esittelet niin montako vaimoa ja morsianta on ollu.
- ihan pitää paikkaansa!!
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.16% vilja vaatii vähintään 3 tunnin kuivauksen ja jäähdytys aika päälle! kosteus pois noin 1% tunnissa!
- ammuuuuuu....
aikuunen kirjoitti:
luulekko että nuos sun värkiis on jotakin kovaa ja harvinaasta, en julukeesi tänne niitä luetella. Meillä pohojanmaalla on kovempiakin vehkehiä joka kylällä eikä niistä tartte huurella.
velekaasella pohjanmaalla on varmaan kovia vehkeitä
on sellaisia tiloja että on paljon karjaa ja viljeltyä
jota ei kaikki usko .
sen vuoksi uskoisin että tossa pari antoi kuulua mitä
on kun jokin tossa tekstissä ei usko että voi olla lypsykarjaa ja viljan viljelyä
on mullakin MB on vaan vanha taksi ajettu yli 1 miljoona arvo 500e. - yks vaan.
aikuunen kirjoitti:
luulekko että nuos sun värkiis on jotakin kovaa ja harvinaasta, en julukeesi tänne niitä luetella. Meillä pohojanmaalla on kovempiakin vehkehiä joka kylällä eikä niistä tartte huurella.
Ei pohjalaiset huutele koneiten koosta ja kulje nokka
pystyssä kaikkista rehevimmät isännät on nimenomaan pohjanmaalla
ja kun on vielä jotain vitun väli------viivallista sukunimeä
niin aina pahenee - samaseon
yks vaan. kirjoitti:
Ei pohjalaiset huutele koneiten koosta ja kulje nokka
pystyssä kaikkista rehevimmät isännät on nimenomaan pohjanmaalla
ja kun on vielä jotain vitun väli------viivallista sukunimeä
niin aina paheneeMä en väliviivoista tiedä sanoa, mulla ei nyt kyl yhtään tule ketään mieleen.
Voi olla et pohjanmaalla on itsetunnot kunnossa
eikä olemast oloo anteks pyyrel. - ei puimuria eikä tuu
utelias kuulemaan kirjoitti:
kun noin innokkaasti lukuja esittelet niin montako vaimoa ja morsianta on ollu.
Montako akkaa ja hoitoa !!!??? voi vittu mikä TEITÄ
miehiä oikein vaivaa koko ajan kaivamassa verta nenästä
olen vai sitä mieltä että tämän kokoinen tila ei omaa
puimuria tarvitse hyvin on rahtikoneita saanut
mutta puimuri kuskeja olisi kyllä saanut hoidella
mutta minä olen kunniallinen nainen - Ykä K. -61
Montako akkaa ja hoitoa !!!??? voi vittu mikä TEITÄ
miehiä oikein vaivaa koko ajan kaivamassa verta nenästä
olen vai sitä mieltä että tämän kokoinen tila ei omaa
puimuria tarvitse hyvin on rahtikoneita saanut
mutta puimuri kuskeja olisi kyllä saanut hoidella
mutta minä olen kunniallinen nainenjuuri se.
- ???XXX!!!
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.Kiinnostava tietää mistä paikkakunnalta olet kun noin
päättelet että maitotiloilla ei voi olla puitavaa
oletko jostain n.s vilja suomesta
täällä urakoitsijat kyllä palvelee kaikkia ihan yhtä hyvin
ja jos ei asia toimi niin toinen tulee tilalle
ja puimurit on ihan hyvä kuntoisia itse käytän
urakoitsijoita joilla sampo 2065 pui tilan lähipellot
ja reisimaat pui nh tx 62 . lypsäviä on 30 ja muuta
karjaa n .80 päätä.
hehtaareja on sen verran että listoille on hyvin
päässyt - sian ruokaa tulee.
Ja tuo rahtipuinti puhe on yhtä tyhjän kanssa jos leipäviljaa meinaa saada. Itse myin puimurin pois 2003 ja jo 2005 hankin itselle uuden puimurin, kun ei urakoitsija ehtinyt ikinä ajoissa puimaan. Sen kaverin jäljiltä tuli vain rehuviljaa ja kiitokseksi vielä yhdelle lohkolle hukkakaura kaupanpäälisiksi kun ei ollut viitsinyt putsata puimuria kunnolla edellisen asiakkaan peltojen jälkeen. Kyllä se meinaan on saatava viimeistään seuraavana päivänä puitua vehnäkin kun se on valmista. Jos sitä joutuu odotteleen niin laatu laskee välittömästi. Ja niinhän siinä aina käy, että kun tarvis puimuri saada pellolle, niin kaveri pui omia peltojaan. Kyllä se minun mielestäni pitää urakointi sillai hoitaa, että ensin urakoidaan muille ja sitten vasta puidaan omat. Tai sitten on parempi ettei harrasta urakointia ollenkaan. Ja sama asia koskee muuten kuivureitakin.takan niin voi saada kohtuu kuivaa viljaa mutta entä
nyt ei taida tulla leipäviljaa vaan sianrehua.
koita sinäkin herätä siihen todellisuuteen että karjatilat
kasvaa todella nopeasti ja viljaalaa tulee myös nousemaan
koska tarvitaan lannanlevitys alaa .
- ___--------_____-----__
saat ikuisen murheen , ainoa lohtu on että osat on porissa . kyllä ne on vanhemmiten niin pehmoisia että hirvittää syksyllä kun käyntiin laittaa mistä taas hajoo ei ennakko huolto paljon auta
- xxx...
Lähti sampo 2065 ajettiin lavetille ja yhtään ei ole ikävä kylässä on hyviä rahti puimureita
Tilalle ostettiin lietevaunu multaimella ja varmaan jonkin verran sillä ajetaan rahtia
puitavaa on n 75 ha . Lemmuja 50 ja nuor ja muuta nautaa n100 päätä .
Siemen vilja kuivatetaan ja syöttö vilja säilötään hapolla siiloissa.- moukarin heitto !
Lähti sampo 2060 -92 eilen illalla .
ei tule toista puimuria ainakaan tälle syksylle .
hyvä oli että eroonpääsi oli sen verran murhetta.
naapurilla on n:5 v lexion 410 numerosta en ole varma
ja saa tulla ajamaan n: 65ha omaa puitavaa ja ostetaan
pystyyn n:40ha ja säilötään hapolla laakasiiloihin mulleja n 250kpl
nurmet tietysti päälle XXX ha
asia on niin että tässä täytyy keskittyä lannan levitys
kaluston hankintaan ennemin kuin puimuriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803