VANHUKSET HEITTEILLÄ

tuuli08

Viittaan Sydän Satakunnan 28.7. juttuun Vilua ja
nälkää vuodeosastolla.
Lisään siihen vielä janon ja täydellisen välinpitä-
mätttömyyden.
Hoitajilla näyttää olevan monta tunnin-parin kahvi-
seurustelutaukoa päivänmittaan.

23

2041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa

      Älä hyvä tollo aina usko mitä kyseinen lehti kirjoottaa ota selvää.

      • tuuli08

        Olen ottanut jo. En epäile etteikö kirjoitus olisi tosi.Sinäkin voit käydä vaikka itse katsomassa.


      • tekevä..
        tuuli08 kirjoitti:

        Olen ottanut jo. En epäile etteikö kirjoitus olisi tosi.Sinäkin voit käydä vaikka itse katsomassa.

        Toistakymmentä vuotta hoitotyötä tehneenä tiedän kertoa että mainitsemasi asiat eivät ainakaan yleisesti pidä paikkaansa, tosin Nakkilasta en tiedä kun en ole kyseisellä paikkakunnalla ollut töissä.
        Missä olen ollut, vanhukset saavat tarpeeksi ruokaa ja juomaa ja peittoja päällensä.

        Ja kun viittaat hoitajien taukoihin, meillä on lakisääteiset tauot joita tosin harvoin pystymme pitämään kokonaan. Monasti jää oma ruoka jäähtymään pöydälle kun menemme vastaamaan potilaskutsuihin.
        Ja kun istumme puhumassa ne ovat yleensä raportin antoja seuraavaan vuoroon tuleville.

        Että eipäs nyt vaan yleistetä taas...


      • Parmesaani
        tuuli08 kirjoitti:

        Olen ottanut jo. En epäile etteikö kirjoitus olisi tosi.Sinäkin voit käydä vaikka itse katsomassa.

        uskoa kaikkea mitä lehdessä lukee.... Kyllä vanhuksia siellä hoidetaan samalla lailla kun muuallakin. Ota asioista selvää ennenkun rupeat täällä kirjoittelemaan kaikkea paskaa.


      • Dakmar
        tuuli08 kirjoitti:

        Olen ottanut jo. En epäile etteikö kirjoitus olisi tosi.Sinäkin voit käydä vaikka itse katsomassa.

        Aatteleppa ite ja men vaikka vapaaehtoistyöhön sinne vaikkapa viikoksi niin näät miten siellä toimitaan tutki ensin äläkä hutki arvostelu on helppoo mutta joutua ite arvostelluksi ei taida sit enää ollakaa nii helppoo.


    • tuuli08

      Kysymys on nyt ihan määrätystä, nimeltä mainitusta paikasta. Hienoa kuulla että sinun työpaikoissasi asiat ovat olleet toisin.

    • omainen

      saman asian olen huomannut käydessäni katsomassa omaistani tässä laitoksessa.

    • muutama vuosi sitten.

      Kova ja kylmää oli kohtelu. Itku kurkussa sotiemme veteraani makasi viimeisen vuotensa liikuntakyvyttömänä. Ilkeyttä ja kovakouraista käsittelyä sai osakseen. Mikä siellä paikassa mättää? Miksi paikan henki on kuin keskitysleirissä? Kuka siitä on vastuussa? Hoitajat luikkivat pakoon kuin arojänikset. Osastonhoitaja on lukkojen takana kuin kallein jalokivi konsanaan.

      • Harjavallan tk:n

        vuodeosastoa vai mitä?

        Vanhukset kuolevat usein näissä paikoissa, se on totta, mutta ei välttämättä ole kysymys sitä että hoito jossain muualla olisi parempaa ja elämää paremmin ylläpitävää.

        Kuitenkin jos selkeitä hoitovirheitä on tehty, omaisten vastuulla on tehdä hoitovirheistä myös ilmoitus potilasvahinkolautakuntaan, ihan senkin takia että muutenhan kukaan ei ntiedä että virhe on tapahtunut ja muutosta ei voi tulla.

        Muutoksia ei tule netissä marisemalla, on itse tehtävä asian eteen jotain konkreettista. Jos havaitsee, että hoitoympäristö on epäterve hengeltään, pitää asiaan puuttua eikä niellä sitä kuin jokin nöyristelevä hölmö.


      • Muutoksia haluava
        Harjavallan tk:n kirjoitti:

        vuodeosastoa vai mitä?

        Vanhukset kuolevat usein näissä paikoissa, se on totta, mutta ei välttämättä ole kysymys sitä että hoito jossain muualla olisi parempaa ja elämää paremmin ylläpitävää.

        Kuitenkin jos selkeitä hoitovirheitä on tehty, omaisten vastuulla on tehdä hoitovirheistä myös ilmoitus potilasvahinkolautakuntaan, ihan senkin takia että muutenhan kukaan ei ntiedä että virhe on tapahtunut ja muutosta ei voi tulla.

        Muutoksia ei tule netissä marisemalla, on itse tehtävä asian eteen jotain konkreettista. Jos havaitsee, että hoitoympäristö on epäterve hengeltään, pitää asiaan puuttua eikä niellä sitä kuin jokin nöyristelevä hölmö.

        Oletko itse tehnyt jotain muutoksen aikaansaamiseksi? Mitä voi omaiset/hoitajat/johtajat tehdä, kun aina ylempää vaan sanotaan, että ei voi, ei käy. Rahaa ei ole ja näin on selvittävä.
        Muutosta kannattaa hakea, mutta yksilöinä siinä ei onnistuta vaan suuren joukon olisi tultava mukaan äänestyksistä alkaen.
        Yksilöt vaietaan aina hiljaisiksi.


      • että oon tehnytkin,
        Muutoksia haluava kirjoitti:

        Oletko itse tehnyt jotain muutoksen aikaansaamiseksi? Mitä voi omaiset/hoitajat/johtajat tehdä, kun aina ylempää vaan sanotaan, että ei voi, ei käy. Rahaa ei ole ja näin on selvittävä.
        Muutosta kannattaa hakea, mutta yksilöinä siinä ei onnistuta vaan suuren joukon olisi tultava mukaan äänestyksistä alkaen.
        Yksilöt vaietaan aina hiljaisiksi.

        ja yleensä jossain vaiheessa joku paikka siellä organisaatiossa rupeaa antamaan periksi, kun vakuuttuu siitä että asia tulee koko ajan esiin uudestaan ja uudestaan. Tietty saarnaamaanhan sitä joutuu ja perustelemaan asiat yhä uudestaan ja uudestaan, mutta helpompaa se on kuin katsella kollektiivista itsepetosta. Ei se mikään pitkä aika ole jos kymmenen vuotta menee, kun ajattelee että ihmisten hyvästä kohtelusta on kyse. Ja jos tuloksena on pienikin parannus.

        Se että yritetään vaientaa kaikin tavoin ei haittaa, kunhan on varmistanut että on oikealla asialla. Jos joku onnistuu ns. retoriikalla peittoamaan argumentit, ei muuta kuin varmistaa asiat uudestaan, palataan samaan asiaan ja käytään se retoriikka läpi.

        Vaikenijat on pelkureita, niillä on aina tuhat syytä olla hiljaa ja kärsiä kaikki vääryys. Mutta on parempi olla rehellinen ja itsenäinen vaikka pakkasessa ja sateessa kuin valehtelijoiden kanssa suojassa teatterin lämpimässä...

        Täytyyhän hiukan ihanteita ylläpitää! Ja mitäpä sitten jos joutuu luovuttamaan? Onhan ainakin yrittänyt! Muut eivät ole ehkä pystyneet edes siihen!

        Tietenkin, olen ajamieni asioiden vuoksi saanut ehkä jossain mielessä kärsiäkin, mutta kyllä se on oikean asian puolesta silkkaa nautintoa verraten vääryyden hyväksymiseen.

        No, ei maailmasta vääryys lopu - tiedän minä senkin. Mutta vääryys edes vähenee, kunhan muutama yksilö pistää vähän sitkeää yritystä peliin.


      • Nakkilasta vanhainkodilta
        Muutoksia haluava kirjoitti:

        Oletko itse tehnyt jotain muutoksen aikaansaamiseksi? Mitä voi omaiset/hoitajat/johtajat tehdä, kun aina ylempää vaan sanotaan, että ei voi, ei käy. Rahaa ei ole ja näin on selvittävä.
        Muutosta kannattaa hakea, mutta yksilöinä siinä ei onnistuta vaan suuren joukon olisi tultava mukaan äänestyksistä alkaen.
        Yksilöt vaietaan aina hiljaisiksi.

        Johon Nakkilan Lionssit hommasivat yhdessä psykologi-puutarhuri Nikkilän (vissiin) kanssa Hyppingille aivan hyvän idean, virikepuutarhan istutuksineen.

        No, samalla periaatteella voi yhteistyössä erilaisten vastaavansorttisten instanssien kanssa tehdä monenlaista, jopa hankkia siis rahaa tai lahjoituksia.

        Yleensäkin vapaaehtoistyö täytyisi saada herätettyä henkiin, maakunnassa on paljon väkeä jotka pystyvät irroittamaan esim. yhden tunnin - taikka kaksikin - viikossa johonkin yhteishyödylliseen hommaan. Se porukka vain pitäis saada liikkeelle ja homma alkuun. Tietenkään ei saisi siitä tehdä myllynkiveä itselle eikä kellekään muullekaan.

        Voisi kuvitella että herättäisi myönteistä huomiota semmoinen - nyt tehdyt toimet on jo herättäneetkin.

        Hyppingillähän on pari kissanpentuakin hankittu virikkeeksi, jossain päin Suomea kävivät koululaiset vanhainkodissa auttamassa yms.

        Se on harmi katsella kun monella ei ole mitään varsinaista vikaa, mutta ei ole virkaakaan. Semmoista ei tulisi olla ollenkaan, ihminen pysyy suht terveenä kun on jotain mukavaa ajankulua ja puuhaa.


    • ole hoitajien

      Työ on RASKASTA. Vanhustenhoitopuolelle ei tahdota tästä syystä saada työntekijöitä. Varmasti olisi menijöitä, jos työ olisi täälläkin mainittua kahvittelua päivät pitkät. Työ on raskasta fyysisesti ja psyykkisesti ja korvauksella juuri ja juuri saa laskut maksettua. Ja omasta hoidonlaadusta joutuu tinkimään kun ei ole aikaa hoitaa niinkuin haluaisi ja pitäisi! Se on rankkaa, tehdä vastoin omaa etiikkaansa :(

      • rikkovat ihmiset

        terveydenhuollossa pitää nostaa pöydälle, tai ainakin asiat joissa etiikkaa vastaan rikotaan.

        Älkää ruvetko pehmoilemaan, se menee siten vain huonommaksi! Ja takaan että sillä tavalla tulee isommat probleemat kuin hierarkian (tylppää?) yläpäätä vastaan käymisessä on.


      • Itse nähnyt

        Raskasta on varmasti ja palkkakin voi olla huono ja hoitajiakin liian vähän jne...... Tämä on jo kuultu. Mutta kun itse näkee että aikaa on kyllä istua jouten jopa tunnin tai pitempään niin pistää kyllä vähän ajattelemaan että vikaa on hoitajissakin.
        Potilailla on jano, nälkä, likaiset vaatteet vaipoista puhumattakaan. Ja miksi se niin usein on vierailulle mennyt omainen joka huomaa muutokset potilaan kunnossa. Kokemusta on, omaiseltani olisi henki mennyt ja kivuliaasti jossen olisi saanut häntä siirretyksi keskussairaalaan. Kovin vitkutellen lähti hoitaja kopistaan katsomaan kun kävin sanomassa asiasta. Enkä varmaan ole ainoa jolla on tällaisia kokemuksia kyseisestä paikasta.
        Kyllä siinä hoitaja todella saakin toimia vastoin omaa etiikkaansa. Rankkaa on ihan varmasti.


    • Ei kiitos Hyppingille

      Olen ollut talossa töissä (en ole enää) ja ikäväkseni pystyn allekirjoittamaan nyt mainittuja epäkohtia. Siellä pisimmillään "lakisääteinen" tauko kestää aamusella puoli kympistä asukkaiden ruokailuun asti, kelloihin ei todellakaan aina vastata viipymättä. Asukkaita nostellaan ja siirrellään kahden auttamana "nopeesti nyt" -tyyliin, vaikka omaa toimintakykyäkin jonkinverran olisi. Tuota nälkää ja janoa en kyllä allekirjoita, ruokapuoli taitaa kuitenkin olla tuon talon vahvin puoli! Ja surkuhupaisinta on, että tuon kokoisessa vanhainkodissa on sekä johtaja että osastonhoitaja, eikä kumpikaan koske hoitotyöhön pitkällä tikullakaan. Ja olosuhteet sairaalasänkyineen ja yöpöytineen sekä yhteisvessoineen eivät kyllä KOTInimikettä tue mitenkään...

      Voisi olla tervettä tulla vierailemaan vaikka nykyiselle työpaikalleni, joka myös on kunnallinen vanhainkoti: 1-2 hengen huoneita ja kahdella huoneella aina yhteinen wc-suihkutila, kodikkaat huoneet myös vuodepotilailla (puusängyt, omia tavaroita, kukkia, koristeita, verhoja, televisioita jne jne), kaikki puetaan JOKA PÄIVÄ omiin vaatteisiinsa ja kynnelle kykenevät aktivoidaan istumaan sekä liikkumaan...talo on yhtä suuri kuin paikallinenkin vanhainkoti, mutta täällä tarvitaan vain johtaja byrokraatiksi ja kaikki muut tekevät oikeita töitä :)

      • Paikan päältä seurannut

        Nakkilan vanhainkoti arvostelu ala-arvoista. Jos jotakin haluaa mollata kirjoita oma nimesi. Oletko katkera kun ei ole otettu vakinaiseksi töihin. Eikä se ole työntekijöiden vika jos on liian vähän väkeä. Meitä työtekijöitäkin on monen moisia. Päättäjille valitukset.


      • Jakaus

        Minä vuonna olit töissä? Puhut niin paljon paskaa, ettet usko itsekään... Siellä on telkkarit, tauluja, kukkia yms.
        Se on eri juttu jos ei ole varaa palkata henkilökuntaa. Parhaansa he siellä tekevät.


      • Arvokas vanhuus
        Jakaus kirjoitti:

        Minä vuonna olit töissä? Puhut niin paljon paskaa, ettet usko itsekään... Siellä on telkkarit, tauluja, kukkia yms.
        Se on eri juttu jos ei ole varaa palkata henkilökuntaa. Parhaansa he siellä tekevät.

        Olen ollut siellä töissä vuosia, ei enkä ole katkera, koska itse halusin lähteä pois. Ja kyllä siellä on kukkia ja tauluja ja kuvallisia kalentereita (niitä ilmaisjakeluja :)). Telkkareitakin löytyy, oransseja ovia ja ahtaita yhteisvessoja betoniseinineen. Ja kyllä ei ole henkilökunnan vika, jos on liian vähän työntekijöitä, mutta henkilökunnan vika on jos on asennevamma "mennään sieltä missä aita on ihan matalin". Yllättääkö tämän päivän uutiset suomalaisesta vanhustenhuollosta???? Kolahtaako kenenkään omatuntoon...hälytysnappien johtojen irrottelu? sänkyyn sitominen/laidottaminen? entä rauhoittavat lääkkeet ja vaippojen käyttö? ollaanko ilman housujakin peiton alla päivästä toiseen?

        Eiköhän olisi sekä päättäjien ETTÄ henkilökunnan peiliin katsomisen paikka, missä on ihmisarvoinen vanhuus, miten haluamme itseämme kohdeltavan vanhuksina?
        EI hyökkäys ole paras puolustus ollenkaan kuulkaa...sillä liian usein se älähtää johon kolahtaa :)


      • ihminen ihmiselle
        Arvokas vanhuus kirjoitti:

        Olen ollut siellä töissä vuosia, ei enkä ole katkera, koska itse halusin lähteä pois. Ja kyllä siellä on kukkia ja tauluja ja kuvallisia kalentereita (niitä ilmaisjakeluja :)). Telkkareitakin löytyy, oransseja ovia ja ahtaita yhteisvessoja betoniseinineen. Ja kyllä ei ole henkilökunnan vika, jos on liian vähän työntekijöitä, mutta henkilökunnan vika on jos on asennevamma "mennään sieltä missä aita on ihan matalin". Yllättääkö tämän päivän uutiset suomalaisesta vanhustenhuollosta???? Kolahtaako kenenkään omatuntoon...hälytysnappien johtojen irrottelu? sänkyyn sitominen/laidottaminen? entä rauhoittavat lääkkeet ja vaippojen käyttö? ollaanko ilman housujakin peiton alla päivästä toiseen?

        Eiköhän olisi sekä päättäjien ETTÄ henkilökunnan peiliin katsomisen paikka, missä on ihmisarvoinen vanhuus, miten haluamme itseämme kohdeltavan vanhuksina?
        EI hyökkäys ole paras puolustus ollenkaan kuulkaa...sillä liian usein se älähtää johon kolahtaa :)

        Olen ollut töissä Nakkilan vanhainkodilla ja menen vastakin. En ainoatakaan kohtaan allekirjoita edellä mainituista epäkohdista viimeisen kahdenvuoden osalta, joina olen kyseisessä paikassa ollut töissä. Olen henkilökohtaisesti todistanut, kun henkilökunta pitää palavereita asukkaiden olojen parantamiseksi, eikä hyppingillä ole ainoatakaan oranssia ovea, enkä sellaista edes muista 15 vuoden takaa, kun olen ollut siellä kesäapulaisena.

        Nakkilan vanhankodin; johtaja, osastonhoitaja ja jopa sihteeri on ollut samaan aikaan kanssani hoitotyössä kuluneen 2 vuoden aikana, joten todella tahtoisin tietää koska olet ollut talossa töissä ja missähän se nykyinen työpaikka on, jotta voin tulla katsomaan missä asiat ovat paremmin ?


    • Huolestuttavaa

      Vieläkö asiat vanhuspuolella on näin huonosti? Omille vanhemmille pian ajankohtainen asia saada hoitoon apua tai mahdollisesti hoitopaikka.

    • Voivoijavoi

      Kuntien ja Suomen johtajat tässä hakoteillä ovat odottakaas kun sote tulee ja ......

    • höpöä

      Toimistossa " istuminen" voi olla myös kirjaamista/raportointia, se on laissa määrätty ja hoidon jatkuvuuden kannalta välttämätöntä, jos et sitä tee, niin sanktioilla olet ja omillasi jos jotain sattuu, se mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty, toki tämä on pois hoitoajasta, mutta se ei ole hoitajille valinnainen asia. Se on totta, että hoitajia on laidasta laitaan, ja joillakin motivaatio vain tilipäivissä, mutta siihenkään ei voi ne tunnolliset ja välittävät hoitajat vaikuttaa. Ja kuinka usein joku omainen on tunteja talossa, että hoitajien istumiset kellottaa, saati joka päivä, toki heitäkin muutamia löytyy.
      Ajat ovat muuttuneet, sille emme voi mitään, ja huonompaan näemmä mennään, ja ai niin, lääkäri määrää lääkkeet, ei hoitajat eikä esimiehet !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe