Niin vapaasti vaan mielipiteitä käsityö lehdistä...
Mitä tilaatta/ostatte? mitä lehti mm. sisältää?
Aloittelijoille? Harrastajille? Kenelle?
Itse pitäisin suurta käsityölehteä melko hyvänä ehkä kyllä vähän harrastaja ihmisille, mutta kuitenkin....
jakakaa vain tietonne joku siitä kuitenkin aina hyötyy : )
MIELIPITEITÄ KÄSITYÖLEHDISTÄ!?
30
5730
Vastaukset
- kauniimpi.kuolema
Mun mielestä nää suomalaiset käsityölehdet ei oikeen vedä vertoja ulkomaalaisille lehdille. Jotenkin kauheen suppeita ja tylsiä malleja tarjolla vaan :( Puhun siis vaan ompelullisten kokemusten pohjalta, emmä muita käsitöitä harrastele.
Toisaalta, mulla on neljä vuotta alan koulutusta takana, osaan kyllä itsekin tehdä omat kaavani. :D- KäteväKäsi
ovat suosikkejani. Kumpikin mainitsemistani lehdistä on mielestäni ihan tarpeeksi monipuolisia. Burda on pääasiassa keskittynyt vaatekaavoihin mutta Allt om handarbete'sta löytyy sekä vaatekaavoja että virkkaus ja kutomisohjeita. Suomalaisista käsityölehdistä en tiedä mitään.
- ......
KäteväKäsi kirjoitti:
ovat suosikkejani. Kumpikin mainitsemistani lehdistä on mielestäni ihan tarpeeksi monipuolisia. Burda on pääasiassa keskittynyt vaatekaavoihin mutta Allt om handarbete'sta löytyy sekä vaatekaavoja että virkkaus ja kutomisohjeita. Suomalaisista käsityölehdistä en tiedä mitään.
Joo, alun perin kun laitoin ton kysymyksen niin tarkotinkin lähinnä ompelu/neulonta tms. puolen lehtiä.
Niin joo en ole pahemmin ulkomaalaisia lehtiä katsellut, mutta mikäpä ei... Tuntuu tosiaan nuo ihan suomalaisten lehtien mallit joskus vähän omituisilta ja erikoisen näköisiltä yms.
Niin nuo ulokomaalaiset lehdet on tietysti eri kielillä? niin ja mistä niitä saisi? ihan kaupoistako? asun varmaan sen verran syrjäseudulla että eivät ole lehtihyllyissä... - *****
...... kirjoitti:
Joo, alun perin kun laitoin ton kysymyksen niin tarkotinkin lähinnä ompelu/neulonta tms. puolen lehtiä.
Niin joo en ole pahemmin ulkomaalaisia lehtiä katsellut, mutta mikäpä ei... Tuntuu tosiaan nuo ihan suomalaisten lehtien mallit joskus vähän omituisilta ja erikoisen näköisiltä yms.
Niin nuo ulokomaalaiset lehdet on tietysti eri kielillä? niin ja mistä niitä saisi? ihan kaupoistako? asun varmaan sen verran syrjäseudulla että eivät ole lehtihyllyissä...Ottobre on hyvä lehti jos kaavoja ajatellaan. Siinä on pääsääntöisesti lastenvaatteiden kaavoja, mutta pari kertaa vuodessa ilmestyy myös pelkästään naisten vaatteiden kaavoja sisältävä lehti. Joskus elokuun lopussa ilmestyy seuraava naisten mallilehti. Sitä voit etsiä ihan kaupan lehtipisteistä tai kioskeilta.
Lehtipisteissä on Suuri käsityölehti, Kauneimmat käsityöt, Moda ja lankahyllyjen luota löytyy Novita, jossa on neuleita Novitan langoista.
Suuri käsityölehti ilmestyy 10 kertaa, muut 2 - 6 kertaa vuodessa.
Jos taas etsit enemmänkin ideoita ja viimeisimpiä muotitrendejä, voisi jokin ulkolainen lehti olla paikallaan. Niitä ehkä voisi kysellä kirjakaupoista tai R-kioskilta.
Lisäksi on neulelehti Ulla netissä: www.ullaneule.net ja www.knitty.com ja Novitan sivusto: www.novita.fi
Ja lisäksi paljon käsityöblogeja. - ......
***** kirjoitti:
Ottobre on hyvä lehti jos kaavoja ajatellaan. Siinä on pääsääntöisesti lastenvaatteiden kaavoja, mutta pari kertaa vuodessa ilmestyy myös pelkästään naisten vaatteiden kaavoja sisältävä lehti. Joskus elokuun lopussa ilmestyy seuraava naisten mallilehti. Sitä voit etsiä ihan kaupan lehtipisteistä tai kioskeilta.
Lehtipisteissä on Suuri käsityölehti, Kauneimmat käsityöt, Moda ja lankahyllyjen luota löytyy Novita, jossa on neuleita Novitan langoista.
Suuri käsityölehti ilmestyy 10 kertaa, muut 2 - 6 kertaa vuodessa.
Jos taas etsit enemmänkin ideoita ja viimeisimpiä muotitrendejä, voisi jokin ulkolainen lehti olla paikallaan. Niitä ehkä voisi kysellä kirjakaupoista tai R-kioskilta.
Lisäksi on neulelehti Ulla netissä: www.ullaneule.net ja www.knitty.com ja Novitan sivusto: www.novita.fi
Ja lisäksi paljon käsityöblogeja.Joo aloitin just tilaamaan suurta käsityölehteä, ja voisin kyllä katella tota ottobrea... niin ihan asiaa tunnut puhuvan noista lehdistä... kiitos vinkeistä!!
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Mulle tulee aina joku käsityölehti, ihan iloksi, vaikken koskaan niitä malleja teekään, kiva kuitenkin katsella :). Nyt tulee Moda, ja aiemmmin Käsityölehti.
Mullakin alan koulutus ja tietsikalla kaavaohjelma, joten kaavat tulee tehtyä itse omista suunnitelmista, senkin takia että kroppani on eriparinen, joten itse tekemällä saan sopivat kaavat.
Höh, lehtiähän tässä piti arvostella. No, Burdassa on ollut ehkä mielenkiintoisimpia malleja.
MUTTA mitä lehtiä suosittelisitte, kun haluaa muodin katsauksen maailmalta? Ei siis kaavalehtiä. ...ja mistä niitä saa? - KäteväKäsi
...... kirjoitti:
Niin nuo ulokomaalaiset lehdet on tietysti eri kielillä? niin ja mistä niitä saisi? ihan kaupoistako? asun varmaan sen verran syrjäseudulla että eivät ole lehtihyllyissä...Burda ilmestyy ainakin ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi. Netin kautta pitää tietääkseni tilata. Jos en ole väärin käsittänyt Burda ilmestyi myös suomeksi käännettynä, mutta niin ei taida olla enää. Ruotsiksi lehden voi tilata esim osoitteesta: www.burdamode.se
Allt on handarbete on ruotsalainen lehti ja netin kautta voi senkin tilata. Osoite on: www.alltomhandarbete.se
Jos osaat ruotsia niin suosittelen Allt on handarbetea lämpimästi. - ......
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:
Mulle tulee aina joku käsityölehti, ihan iloksi, vaikken koskaan niitä malleja teekään, kiva kuitenkin katsella :). Nyt tulee Moda, ja aiemmmin Käsityölehti.
Mullakin alan koulutus ja tietsikalla kaavaohjelma, joten kaavat tulee tehtyä itse omista suunnitelmista, senkin takia että kroppani on eriparinen, joten itse tekemällä saan sopivat kaavat.
Höh, lehtiähän tässä piti arvostella. No, Burdassa on ollut ehkä mielenkiintoisimpia malleja.
MUTTA mitä lehtiä suosittelisitte, kun haluaa muodin katsauksen maailmalta? Ei siis kaavalehtiä. ...ja mistä niitä saa?Hei saisinko kysästä, että minkäläinen se sinun kaavaohjelma on? saako sen jotenkin ladattua vai mitenkä on? on varmaan aika näppärä....
- xyxyxyxxyyx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:
MUTTA mitä lehtiä suosittelisitte, kun haluaa muodin katsauksen maailmalta? Ei siis kaavalehtiä. ...ja mistä niitä saa?Hyvä ja ei mikään kammohintainen (vrt. 40 e maksavat opukset...) on mielestäni Elle Collection, saa lehtipisteistä. Hae oman paikkakuntasi myyntipiste www.lehtipiste.fi. Jos ei löydy, R-kioskit tilaavat haluamasi lehden :).
- haluan!
...... kirjoitti:
Hei saisinko kysästä, että minkäläinen se sinun kaavaohjelma on? saako sen jotenkin ladattua vai mitenkä on? on varmaan aika näppärä....
Mistä niitä saa? Kun minä opiskelin (dinosaurusten aikaan) niin piti tuntikaupalla mittailla ja piirrellä isolle paperille.
...... kirjoitti:
Hei saisinko kysästä, että minkäläinen se sinun kaavaohjelma on? saako sen jotenkin ladattua vai mitenkä on? on varmaan aika näppärä....
http://www.leenas.com/suomi.html
Makrot ovat suht halpoja kotikäyttäjälle, mutta löytyy kai noita muitakin ohjelmia. Sen voin sanoa omasta kokemuksestani, että kun piirtää ohjelmalla kaavat luonnolliseen kokoon ja tulostaa ne A4:n kokoisina arkkeina, siinä on askartelua kun liimailee niitä arkkeja yhteen ja terävät paperinreunat saattavat leikata haavoja sormiin. Kun on muutama hyvä valmiiksi sovitettu kaava, niistä tekee kotiompelija jo vaikka minkälaisia vaatteita. Jos taas ompelee asiakkaille, niin silloin ymmärrän, että kaavaohjelma voi olla tarpeen. Ja olisi kätevää saada tulostettua kaavat isoina arkkeina, piirturilla. Kotiompelijana ostaisin kaavaohjelman sijaan hyvän kuosittelukirjan. - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...
***** kirjoitti:
http://www.leenas.com/suomi.html
Makrot ovat suht halpoja kotikäyttäjälle, mutta löytyy kai noita muitakin ohjelmia. Sen voin sanoa omasta kokemuksestani, että kun piirtää ohjelmalla kaavat luonnolliseen kokoon ja tulostaa ne A4:n kokoisina arkkeina, siinä on askartelua kun liimailee niitä arkkeja yhteen ja terävät paperinreunat saattavat leikata haavoja sormiin. Kun on muutama hyvä valmiiksi sovitettu kaava, niistä tekee kotiompelija jo vaikka minkälaisia vaatteita. Jos taas ompelee asiakkaille, niin silloin ymmärrän, että kaavaohjelma voi olla tarpeen. Ja olisi kätevää saada tulostettua kaavat isoina arkkeina, piirturilla. Kotiompelijana ostaisin kaavaohjelman sijaan hyvän kuosittelukirjan.ohjelma mulla on, expert versio.
Ompelen pääasiassa itselleni, mutta teen jopa omasta mielestänikin ;) mielenkiintoisia ja mutkikkaita malleja, joten kaavojen pyörittely ruudulla on paljon helpompaa kuin leikkaa, liimaa, ryttää paperi, tuhraa sormet ja kiroile -systeemi. Ja monesti suunnittelen mallinkin vasta siinä kaavoitusvaiheessa, leikitellen, ja miettien samalla jo teknisen toteutuksen ratkaisuja.
Täytyy myöntää, että nuo A4 sulkeiset eivät ole kivointa puuhaa, mutta teen nykyään niin, että teippaan arkin kerrallaan kevyesti pöytään, ja joko jäljennän kaavat muoville(kun kaavanosat tulostettu päällekkäin), tai sitten teippaan kaavanosat jatkokohdistaan ja leikkaan kaavat irti (tällöin siis kaavanosat on kaikki tulostettu irrallisina, ts. ei päällekkäin). Olen niin tottunut tuohon, että menee kyllä touhu nopeasti (ja ilman vammoja ja verenvuodatusta ;).
Olen kyllä harkinnut A3 lasertulostimen hankkimista, mutta ovat kyllä tähän tarkoitukseen liian kalliita suhteessa käyttöön, ja mustesuihkut ei kuullosta minun korvaani oikein luotettavilta (nimim. monta kuivunut)
Mitä niihin makroihin tulee, en käytä niitä ollenkaan, joskus kauan sitten totesin, että onnistun paremmin omillani. Eli jos ei löydy itseltä mallimestarin verta, suosittelen ainakin ensi hätiin ostamaan kuosittelukirjan. - *****
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx... kirjoitti:
ohjelma mulla on, expert versio.
Ompelen pääasiassa itselleni, mutta teen jopa omasta mielestänikin ;) mielenkiintoisia ja mutkikkaita malleja, joten kaavojen pyörittely ruudulla on paljon helpompaa kuin leikkaa, liimaa, ryttää paperi, tuhraa sormet ja kiroile -systeemi. Ja monesti suunnittelen mallinkin vasta siinä kaavoitusvaiheessa, leikitellen, ja miettien samalla jo teknisen toteutuksen ratkaisuja.
Täytyy myöntää, että nuo A4 sulkeiset eivät ole kivointa puuhaa, mutta teen nykyään niin, että teippaan arkin kerrallaan kevyesti pöytään, ja joko jäljennän kaavat muoville(kun kaavanosat tulostettu päällekkäin), tai sitten teippaan kaavanosat jatkokohdistaan ja leikkaan kaavat irti (tällöin siis kaavanosat on kaikki tulostettu irrallisina, ts. ei päällekkäin). Olen niin tottunut tuohon, että menee kyllä touhu nopeasti (ja ilman vammoja ja verenvuodatusta ;).
Olen kyllä harkinnut A3 lasertulostimen hankkimista, mutta ovat kyllä tähän tarkoitukseen liian kalliita suhteessa käyttöön, ja mustesuihkut ei kuullosta minun korvaani oikein luotettavilta (nimim. monta kuivunut)
Mitä niihin makroihin tulee, en käytä niitä ollenkaan, joskus kauan sitten totesin, että onnistun paremmin omillani. Eli jos ei löydy itseltä mallimestarin verta, suosittelen ainakin ensi hätiin ostamaan kuosittelukirjan.ja pyöritellä, mutta tuskastuin siihen liimailemiseen ja kaavat tarvitsevat kuitenkin sovituksen. Taisin olla niin kummallinen mitoiltani (rintava), että epäilin jo kaavojen oikeellisuutta tai mittavirhettä ja jouduinkin joskus korjailemaan erityisesti selän pituutta saadakseni järkevän näköisen kaavan. Kuitenkin moni, joka ompelee vain itselleen ja ehkä perheenjäsenille tekee usein aika samantyyppisiä vaatteita, joten kaavaohjelman hankkimista kannattaa miettiä kahdesti. Toisaalta taas jos on ammatti-ihminen ja tarvitsee paljon erikokoisia kaavoja, ohjelman hankkiminen on ihan perusteltua. Nuo pelkät makrot eivät ehkä kuitenkaan ole se paras vaihtoehto piirtämistä ajatellen.
- Ompeluinto
ja Burda.
Buotique on kyllä italiankielinen, mutta kaavoja osaa piirtää, joka on tottunut esim Burdaa käyttämään.
Boutiquessa on upeita kaavoja.Olen ostanut sitä matkoillani ja Helsingissä sitä myydään Akateemisessa kirjakaupassa.
Burdallahan on montakin eri lehteä.
Piirrän kyllä itsekin kaavoja, mutta tykkään katsella muotia.
Stockannilla on myös joku ranskalainenkin lehti, nimeä en muista.- ......
Niin minkä laisia nuo kaavat lehdessä ovat?
onko niissä eri koot kuin suomessa käytetään?
vai muuten vaan erilaisia? ja ymmärtäisiköhän tälläinen perus juntti suomalainen niitä mitenkään...
En asu ihan helsingin lähettyvillä, joten jos piipahtaisin käymään sielläpäin, niin voisihan sitä katsoa lehteä ja olis kiva saada vähän informaatiota... - Ompeluinto
...... kirjoitti:
Niin minkä laisia nuo kaavat lehdessä ovat?
onko niissä eri koot kuin suomessa käytetään?
vai muuten vaan erilaisia? ja ymmärtäisiköhän tälläinen perus juntti suomalainen niitä mitenkään...
En asu ihan helsingin lähettyvillä, joten jos piipahtaisin käymään sielläpäin, niin voisihan sitä katsoa lehteä ja olis kiva saada vähän informaatiota...Ovat kyllä pääasiassa nuorten naisten vaatemalleja ja ihan sitä italialaista tyyliä.(Olen kyllä jo iäkkäämpi mutta nuorekas nainen:) )
Itse pidän italialaisesta tyylistä, väreistä, kengistä ja muodista yleensä.
Mallit on siis ihan huippumuotia.Löysin lehden viime vuoden alussa kun aloin uudelleen ommella pitkän paussin jälkeen, eräästä kangaskaupasta jonkun asiakkaan sinne lainaamana.
Lehden nimi oli silloin Cartamodelli di più ja jossain vaiheessa se muuttui Boutiqueksi.
Esim mekkojen mallit sellaisia rönsyileviä, monta eri kerrosta ja eri kangaslaatuja yhdistettynä, pitsiä jne.
Upeita ne on ja aika vaativia malleja mutta sitten löytyy helppojakin ja niitähän voi muunnella kuten itse teen.
Koot on tosiaan italialaiset, esim koko 46 vastaa suomalaista kokoa 38, 48 taas kokoa 40 jne.
Kaavat on todella hyvin istuvia.Burdastakin tykkään ja niissä on hyvin istuvia kaavoja, mutta Boutique voittaa!
Lehdestä löytyy joitakin lastenvaatteidenkin malleja ja ne on tietysti samaa huippumuotia.
Ja jonkunverran suurempiankin kokoja naisille.
Sen verran pitää italiankielisiä sanoja ymmärtää, että osaa leikata kaavat oikeasta arkista.
Värit esim nero:musta, blu:sininen, rosso:punainen verde: vihreä
Ainoa negatiivinen puoli tässä lehdessä on se, että kankaat ovat tosi upeita ja niitähän ei kangaskaupoista löydy!Meinaa nimittäin kateus iskeä:)
Boutiguen viimeinen numero on muuten todella hyvä, jos jostain saisit sen ostettua. - ......
Ompeluinto kirjoitti:
Ovat kyllä pääasiassa nuorten naisten vaatemalleja ja ihan sitä italialaista tyyliä.(Olen kyllä jo iäkkäämpi mutta nuorekas nainen:) )
Itse pidän italialaisesta tyylistä, väreistä, kengistä ja muodista yleensä.
Mallit on siis ihan huippumuotia.Löysin lehden viime vuoden alussa kun aloin uudelleen ommella pitkän paussin jälkeen, eräästä kangaskaupasta jonkun asiakkaan sinne lainaamana.
Lehden nimi oli silloin Cartamodelli di più ja jossain vaiheessa se muuttui Boutiqueksi.
Esim mekkojen mallit sellaisia rönsyileviä, monta eri kerrosta ja eri kangaslaatuja yhdistettynä, pitsiä jne.
Upeita ne on ja aika vaativia malleja mutta sitten löytyy helppojakin ja niitähän voi muunnella kuten itse teen.
Koot on tosiaan italialaiset, esim koko 46 vastaa suomalaista kokoa 38, 48 taas kokoa 40 jne.
Kaavat on todella hyvin istuvia.Burdastakin tykkään ja niissä on hyvin istuvia kaavoja, mutta Boutique voittaa!
Lehdestä löytyy joitakin lastenvaatteidenkin malleja ja ne on tietysti samaa huippumuotia.
Ja jonkunverran suurempiankin kokoja naisille.
Sen verran pitää italiankielisiä sanoja ymmärtää, että osaa leikata kaavat oikeasta arkista.
Värit esim nero:musta, blu:sininen, rosso:punainen verde: vihreä
Ainoa negatiivinen puoli tässä lehdessä on se, että kankaat ovat tosi upeita ja niitähän ei kangaskaupoista löydy!Meinaa nimittäin kateus iskeä:)
Boutiguen viimeinen numero on muuten todella hyvä, jos jostain saisit sen ostettua.Joo, ostan kyllä tuon lehden heti kun siihen on tilaisuus!!! ihan vaikka mielenkiinnosta jos ei muusta.
Kuulostaa hyvältä, itse olen melko nuori ja nuorekas niin että eiköhän ne mallit ole ihan mieleen... Vähän kyllä epäilen sitä italialaisuutta, en ole niin hirveästi perehtynyt maan muotiin, mutta voisihän sitä paremmin tutustua...
Tosi suuri kiitos, kun kerroit tästä lehdestä!!!
Ja eikös nuo italialaiset koot olekin tavallaan 8 numeroa "suurempia" kun suomalaiset... - Ompeluinto
...... kirjoitti:
Joo, ostan kyllä tuon lehden heti kun siihen on tilaisuus!!! ihan vaikka mielenkiinnosta jos ei muusta.
Kuulostaa hyvältä, itse olen melko nuori ja nuorekas niin että eiköhän ne mallit ole ihan mieleen... Vähän kyllä epäilen sitä italialaisuutta, en ole niin hirveästi perehtynyt maan muotiin, mutta voisihän sitä paremmin tutustua...
Tosi suuri kiitos, kun kerroit tästä lehdestä!!!
Ja eikös nuo italialaiset koot olekin tavallaan 8 numeroa "suurempia" kun suomalaiset...Olin laittanut sulle linkin väärään ketjuun.
Mutta tässä se tulee, katsopas kuvia Boutiquen sivuilta.
http://groups.msn.com/laatuavain/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=3&LastModified=4675683627063950260 - tilaajaxxx
Tarkoitit ilmeisesti LaMia Boutique -lehteä? Itsekin aiemmin ostin sitä, mutta kun löysin espanjalaisen Patrones -lehden, alkoivat L.M.Boutiquen mallit tuntua tylsille :D. Suomesta saa Patronesin irtonumeroita, mutta eivät tuo kaikkia niitä tänne jostain syystä. Itse tilasin lehden täältä saadakseni kaikki numerot: http://www.modeinfo.com/oxid.php/sid/6087358c63d45ab82d949cd74a30c902/cl/details/anid/6808F21CF0D043C290F744EA7CB9882D/Patrones---no.-267-Joven//listtype/search/searchparam/Patrones . Heh, onpas pitkä linkki ;). Vaikka tilaushinta on tavallista suomilehteä himpun korkeampi, ei mun mielestä ollenkaan paha, kun jakaa summan viidelletoista lehdelle!
- ......
Ompeluinto kirjoitti:
Olin laittanut sulle linkin väärään ketjuun.
Mutta tässä se tulee, katsopas kuvia Boutiquen sivuilta.
http://groups.msn.com/laatuavain/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=3&LastModified=4675683627063950260Joo, ajattelinkin että, niitten kuvien mitkä tuli siihen toiseen ketjuun olisi varmaan pitänyt tulla tähän... :) olen laittanut siihen toiseenkiin ketjuun viestiä niin hoksasin..
Joo ihan noi kivoilta näyttävät... pitää kyllä päästä kohta oikeasti ostamaan toi tai sitten se Burda katsoo vielä... - Ompeluinto
...... kirjoitti:
Joo, ajattelinkin että, niitten kuvien mitkä tuli siihen toiseen ketjuun olisi varmaan pitänyt tulla tähän... :) olen laittanut siihen toiseenkiin ketjuun viestiä niin hoksasin..
Joo ihan noi kivoilta näyttävät... pitää kyllä päästä kohta oikeasti ostamaan toi tai sitten se Burda katsoo vielä...On kyllä todella hyvä lehti, joka numerosta löytyy kivoja malleja.
Olen ommellut paljon Burdan housumalleja ja ne istuu hyvin.
Boutique on kuitenkin minun suosikkini muissa malleissa.
Burdalla on muuten vielä yksi kiva nuorekas lehti, Burda easy tai jotain sinnepäin, se ilmestyy vain harvemmin, olisko 4 kertaa vuodessa.Stockmann myy sitä, mutta tavallista burdaa löytää jopa alepasta.
- ompelija-oili
Hei!
Itselle tulee Suuri Käsityö lehti. Välillä ihan hyviäkin ohjeita, mutta on vähän tätimäisempiä vaatteita ja mielestäni neulomis-virkkaus ohjeita liikaa ja nekin välillä laatikkomaisia. Kummiskin neulomis ja virkkaus lehtiä muutenkin paljon joten käsityölehdestä niitä sais vähentää.
Ottobre-lehteä tilannut alusta lähtien ja tykkään vieläkin ja naisten mallisto myös kiva. Naisten mallistoon kaipaan vaan vähän enemmän väriä ja iloisuutta enemmän, ihan kun lastenmallistossa on.
Burdaa ostan välillä ja siinä kaavoja mitä voi ommella vuosienkin päästä. Modaa ja Novitaa ostelen joskus. - 2tilaaja
Minulle tulee tilattuna Suuri Käsityö-lehti sekä Novita. Haluan kannattaa suomalaista työtä, joten se on osasyy miksen osta ulkomaalaisia.
Mutta nuo lehdet on ihan hyviä aloittelijoille ja miksei harrastajillekin. Onhan niissä aina joitain uusia ideoita helpossa ja toteutettavassa muodossa. Itse otan idean ja sovellan omanlaisen.- ompelija äiti
sen verran että mulle tulee tuo Suuri käsityölehti, ja kotimaisuutta siinä on yhtä paljon kuin Marimekossa... Katsoppa vain kuvien tietoja, niin huomaat, että hyvin harva on suomalinen, kyllähän ne on muualta hankittu...
ottobre on kyllä tietääkseni ainoa kokonaan kotimainen... Novitasta en tiedä, kai sekin??? - Moda-lehti
ompelija äiti kirjoitti:
sen verran että mulle tulee tuo Suuri käsityölehti, ja kotimaisuutta siinä on yhtä paljon kuin Marimekossa... Katsoppa vain kuvien tietoja, niin huomaat, että hyvin harva on suomalinen, kyllähän ne on muualta hankittu...
ottobre on kyllä tietääkseni ainoa kokonaan kotimainen... Novitasta en tiedä, kai sekin???Vaikka Modalla on avainlippu (=suomalainen kustantamo), niin epävirallisen laskennan mukaan Suuressa käsityölehdessä on enemmän Suomessa tehtyjä ohjeita kuin Modassa. Laskennastani on hetki jo aikaa, mutta silloin Modasta 75% oli käännösohjeita ja SK:sta vain alle puolet... (Lopetinkin Modan tilauksen sitten tämän havaittuani.) Niin että taitaa SK olla vähän kotimaisempi kuin Marimekko...
SK:n neuleohjeista melkoinen osa on lankavalmistajien käännettyjä ohjeita; helpoimmin tämän näkee jutun alusta siitä, että kuvat on ottanut "Rowan" tai "Sandnes". Jokaisessa SK:ssä on kuitenkin myös suomalaisten suunnittelijoiden ohjeita.
Jotkut SK:n ompelujutut löytyvät vastaavasta hollantilaisesta lehdestä (Knippjes tms.), mutta ne on kuitenkin tehty kyseiselle konsernille ns. pohjoismaiseen makuun eikä niitä saa muualta.
Novitan ohjeet lienevät Novitan tekemiä/tilaamia ihan oikeasti? - 2tilaaja
ompelija äiti kirjoitti:
ottobre on kyllä tietääkseni ainoa kokonaan kotimainen... Novitasta en tiedä, kai sekin???Kyllähän nuo suomalaiset käsityölehdet työllistävät mm. toimittajia ja muitakin alan ihmisiä.
- puikkonen
2tilaaja kirjoitti:
Kyllähän nuo suomalaiset käsityölehdet työllistävät mm. toimittajia ja muitakin alan ihmisiä.
Ottobre -lehti (aikuisten mallit) on minusta selkeän oloinen ja vaatteet usein sellaisia, joita voisin kuvitella pitäväni. Ongelma on kuitenkin se, että mitoitus ei osu ollenkaan kohdalleen minun kropan kanssa ja en ole viitsinyt alkaa sorvaamaan heidän kaavoja.
- puhut
ompelija äiti kirjoitti:
ottobre on kyllä tietääkseni ainoa kokonaan kotimainen... Novitasta en tiedä, kai sekin???kotimaisuudesta: kyllä sen raja alkaa olla hämärtymään päin - ja rajusti - alalla kuin alalla.
Kerronpa tässä vaan pienen esimerkin juuri pitkältä matkalta palanneena: innokkaana käsitöiden harrastajana ja alan ammattilaisena, hakeudun aina visiitille eri puolilla maailmaa paikallisiin tehtaisiin ja tuotantolaitoksille. Tällä kertaa kävin mm. tehtaalla (sijainti kaukana maailman toisella puolella), joka valmistaa lankaa kahdelle kotimaiselle "valmistajalle", sekä ainakin neljälle muulle Suomeen lankoja myyvälle "tehtaalle". Kenenkään vyötteessä ei ole mainintaa todellisesta alkuperämaasta, joten tämä kotimaisuus-huijaus on aika yleismaailmallinen juttu, eikä tietenkään edes mikään uusi keksintö.
Muuten lehtien ohjeiden kotimaisuudesta, niin eihän siellä kotimaisia ohjeita ole kuin Novitassa (seuraan vain neulelehtitarjontaa), vaikka niistäkin osa on suoraan kopioitu vanhoista Verenoista...
- käsityöt
lehti minulle on tullut ajoittain ja Suuri käsityölehti aika pitkään.
- kasityopersoona
Se riippuu kovin että minkälaista käsityölehteä etsii, tykkääkö ommella vai neuloa? Vai kenties jotain muuta?
Itse olen tilannut Suurta Käsityötä iät ja ajat, mutta myös Moda ja Burda ovat hyviä mielestäni
Vinkkinä että täältä saa tilattua käsityölehtiä edullisesti ja tuolla on myös jokaisesta lehdestä esittelyt: http://alelehti.fi/lehdet/kasityolehdet/
Toivottavasti tästä oli jotakin hyötyä käsitöistä kiinnostuneille
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225071
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23463Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361300- 1011292
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17903viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168845En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61773- 36757