foolihapon unohtaminen

apua...

Otin eilen illalla Trexanin (20mg) ja aamulla oli tarkoitus ottaa 5mg foolihappoa, mutta kiiressä se sattui unohtumaan ja reumapolille en voi soittaa kysyäkseni asiasta, sillä siellä on tällä hetkellä kesäsulku. Onko kellään kokemusta foolihapon unohtamisesta, että onko se kuinka vakavaa?

11

5617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annosjuttu

      - onko lääkäri Sinulle määrännyt noin ison foolihappoannoksen ?; tavanomainen päiväannos lienee noin 400 mcg eli 0,4 mg , jos olen oikein ymmärtänyt.
      Se on siis reumassa olennaisen tärkeä vitamiini?

      • apua...

        Otan Trexania kerran viikossa 20mg nivelpsoriin ja 6-10 tunnin päästä siitä 5mg foolihappoa. Foolihappo annos on varmasti pienempi jos lääkettä otetaan useamman kerran viikossa pienempinä annoksina.


      • foolihappo

        Foolihapon annostus on yleensä 1 mg/vuorokaudessa tai 5 mg/kerran viikossa, kun sitä käytetään metotreksaatin (Trexan) sivuvaikutusten ennaltaehkäisyys. Lääkäri kirjoittaa reseptin. Ei ole olennaisen tärkeä reuman hoidossa. Tosin tulehduksellinen reumasairaus voi aiheuttaa sen puutetta. D-vitamiini on merkittävämpi (nivel)reuman hoidossa. Olet kai lukenut mm reumaliiton sivuilta juttuja ravitsemusasioista?


    • käyttäjä

      Foolihappo on yksi B-vitamiineista. Sen tarkoitus on vähentää Trexanin sivuvaikutuksia, erityisesti pahoinvointia. Voit ottaa sen nyt tai jättää kokonaan ottamatta. Jos havaittavia sivuvaikutuksia ei tule, siitä 10 tunnin takarajasta ei tarvitse välittää.

      Kaikki Trexanin käyttäjät eivät syö foolihappoa tabletteina. Itsekin aion kokeilla, vähentääkö runsaasti foolihappoa sisältävien kasvisten syönti pahoinvointia.

      • käyttäjä

      • tuohon hyötyyn
        käyttäjä kirjoitti:

        Näköjään kasviksista saa hyvin vähän foolihappoa. Linkki on Kansanterveyslaitoksen sivulle.

        http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi

        Foolihapon tarkoitus on myös suojata elimistöä, maksaa ja jne. Trexanin haittavaikutuksilta. Foolihappo katkaisee Trexanin imeytymisen ...näin minulle on selitetty. Ei pelkästään pahoinvointiin tarkoitettu.Foolihappo on vesiliukoinen eli ei tuo annos nyt niin iso ole.


      • tärkeä jos käytät
        tuohon hyötyyn kirjoitti:

        Foolihapon tarkoitus on myös suojata elimistöä, maksaa ja jne. Trexanin haittavaikutuksilta. Foolihappo katkaisee Trexanin imeytymisen ...näin minulle on selitetty. Ei pelkästään pahoinvointiin tarkoitettu.Foolihappo on vesiliukoinen eli ei tuo annos nyt niin iso ole.

        trexania, mutta maailma ei kaadu jos kerran unohdat. kannattaa kyllä käyttää, vuhanneksista et saa tarpeeksi b-vitamiinia


      • 5mg
        tärkeä jos käytät kirjoitti:

        trexania, mutta maailma ei kaadu jos kerran unohdat. kannattaa kyllä käyttää, vuhanneksista et saa tarpeeksi b-vitamiinia

        on normaali annos. o,4 aivan liian pieni


    • Reuman.potilas

      Käytän embrel ja methotrexate ja mu ylähuuli turpos ku unohin ottaa foolihapo

    • Anonyymi

      Mä otan 20mg trexania nivelreumaan ja 1 tabletin foolihappoa 4 tunnin päästä eli trexan 20mg klo 18,ja sitten foolihappotabletti klo 22,hyvin on toiminut tähän asti

    • Anonyymi

      Kukaan ei täällä enää ole, mutta ei ole niin vakava asia jos unohtaa kerran ottaa, itse olin monta kuukautta ottamatta ja siinä kyllä jo huolestuin, maksa-arvot oli 400

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      937
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      58
      721
    Aihe