Otin eilen illalla Trexanin (20mg) ja aamulla oli tarkoitus ottaa 5mg foolihappoa, mutta kiiressä se sattui unohtumaan ja reumapolille en voi soittaa kysyäkseni asiasta, sillä siellä on tällä hetkellä kesäsulku. Onko kellään kokemusta foolihapon unohtamisesta, että onko se kuinka vakavaa?
foolihapon unohtaminen
11
6166
Vastaukset
- annosjuttu
- onko lääkäri Sinulle määrännyt noin ison foolihappoannoksen ?; tavanomainen päiväannos lienee noin 400 mcg eli 0,4 mg , jos olen oikein ymmärtänyt.
Se on siis reumassa olennaisen tärkeä vitamiini?- apua...
Otan Trexania kerran viikossa 20mg nivelpsoriin ja 6-10 tunnin päästä siitä 5mg foolihappoa. Foolihappo annos on varmasti pienempi jos lääkettä otetaan useamman kerran viikossa pienempinä annoksina.
- foolihappo
Foolihapon annostus on yleensä 1 mg/vuorokaudessa tai 5 mg/kerran viikossa, kun sitä käytetään metotreksaatin (Trexan) sivuvaikutusten ennaltaehkäisyys. Lääkäri kirjoittaa reseptin. Ei ole olennaisen tärkeä reuman hoidossa. Tosin tulehduksellinen reumasairaus voi aiheuttaa sen puutetta. D-vitamiini on merkittävämpi (nivel)reuman hoidossa. Olet kai lukenut mm reumaliiton sivuilta juttuja ravitsemusasioista?
- käyttäjä
Foolihappo on yksi B-vitamiineista. Sen tarkoitus on vähentää Trexanin sivuvaikutuksia, erityisesti pahoinvointia. Voit ottaa sen nyt tai jättää kokonaan ottamatta. Jos havaittavia sivuvaikutuksia ei tule, siitä 10 tunnin takarajasta ei tarvitse välittää.
Kaikki Trexanin käyttäjät eivät syö foolihappoa tabletteina. Itsekin aion kokeilla, vähentääkö runsaasti foolihappoa sisältävien kasvisten syönti pahoinvointia.- käyttäjä
Näköjään kasviksista saa hyvin vähän foolihappoa. Linkki on Kansanterveyslaitoksen sivulle.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi - tuohon hyötyyn
käyttäjä kirjoitti:
Näköjään kasviksista saa hyvin vähän foolihappoa. Linkki on Kansanterveyslaitoksen sivulle.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fiFoolihapon tarkoitus on myös suojata elimistöä, maksaa ja jne. Trexanin haittavaikutuksilta. Foolihappo katkaisee Trexanin imeytymisen ...näin minulle on selitetty. Ei pelkästään pahoinvointiin tarkoitettu.Foolihappo on vesiliukoinen eli ei tuo annos nyt niin iso ole.
- tärkeä jos käytät
tuohon hyötyyn kirjoitti:
Foolihapon tarkoitus on myös suojata elimistöä, maksaa ja jne. Trexanin haittavaikutuksilta. Foolihappo katkaisee Trexanin imeytymisen ...näin minulle on selitetty. Ei pelkästään pahoinvointiin tarkoitettu.Foolihappo on vesiliukoinen eli ei tuo annos nyt niin iso ole.
trexania, mutta maailma ei kaadu jos kerran unohdat. kannattaa kyllä käyttää, vuhanneksista et saa tarpeeksi b-vitamiinia
- 5mg
tärkeä jos käytät kirjoitti:
trexania, mutta maailma ei kaadu jos kerran unohdat. kannattaa kyllä käyttää, vuhanneksista et saa tarpeeksi b-vitamiinia
on normaali annos. o,4 aivan liian pieni
- Reuman.potilas
Käytän embrel ja methotrexate ja mu ylähuuli turpos ku unohin ottaa foolihapo
- Anonyymi
Mä otan 20mg trexania nivelreumaan ja 1 tabletin foolihappoa 4 tunnin päästä eli trexan 20mg klo 18,ja sitten foolihappotabletti klo 22,hyvin on toiminut tähän asti
- Anonyymi
Kukaan ei täällä enää ole, mutta ei ole niin vakava asia jos unohtaa kerran ottaa, itse olin monta kuukautta ottamatta ja siinä kyllä jo huolestuin, maksa-arvot oli 400
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446