Asumistuki/asumislisä

abityttönen -08

Onko yhdessä asuvan avoparin mahdollista saada sekä yleistä asumistukea että opintotukeen kuuluvaa asumislisää? Tarkennan hieman.

Lähden koulujen alettua työharjoitteluun ala-asteelle työmarkkinatuella, koska takana onvain ylioppilastutkinto ja välivuosi on nyt edessä. Minä saan siis sitä työmarkkinatukea, jonka pitäisi olla 24,51 € päivältä, mutta sehän on vielä verollista tuloa. Kuinka suuri on siis loppujen lopuksi käteen jäävä summa? Missä tilanteissa ja kuinka helposti on mahdollista työharjoittelun ajalta saada esim 8 euron ylläpitokorvausta?

"Kun työnhakija osallistuu työharjoitteluun --, Kela maksaa hänelle työmarkkinatukea ilman tarveharkintaa." -Kela

"Tarveharkinta
Puolison tuloista otetaan huomioon tulot, jotka ylittävät 536 euroa kuukaudessa. Käytännössä työmarkkinatuki pienenee, jos pariskunnan yhteenlasketut tulot ylittävät 1384 euroa kuukaudessa." - Kela

Poikakaverini aloittaa nyt syksyllä opinnot ammattikorkeassa, joten hänen tulonsa eivät kyllä ylitä sitten opiskelujen aikana tuota 536 euroa, mutta jos hän vaikka tienaisikin enemmän, saisin silti täyden työmarkkinatuen (ilman tarvehankintaa). Eli pelkästään verot voivat sitten pienentää työmarkkinatukeani(kö?).

Poikakaverini saa täten opintojen alettua ainakin opintorahaa, mutta saako hän myös asumislisää, jos oletetaan, että ruokakuntamme (2 hlö) saisi jo asumistukea? Koska jos molemmat opiskelisimme, saisimme molemmat asumislisää, mikä muodostaisi ymmmärtääkseni suuremman yhteissumman kuin mahdollisesti yhteisesti saamamme asumistuki olisi ikinä. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Vuokramme 58 m2:n kaksiosta on 487 € (asumme syrjäisellä ja pahamaineisella asuinalueella, siksi suht "edullinen" vuokra kaupungin yleiseen vuokratasoon nähden), johonka tulee päälle vielä sähkölaskut noin 17 € kuukaudessa. Sit kun olisi vielä autot ja tv-luvat ym. maksettavana, niin ei jää kyllä elämiseen enää paljoa rahaa.

Olen käynyt laskeskelemassa kelan laskureilla noita asioita, mutta siellä ei ilmaista asioita kovin selkeästi. Ja kelalla ne yrittää pihdata tietoja. Emme ole aikeissa elää yhtään sen kauempaa yhteiskunnan varoilla kuin on pakko, jos joku siitä olisi alkanut valittamaan!

Kiitoksia, jos joku jaksaa paneutua ongelmaamme ja kertoa tyhmemmilleen mahdollisia ratkaisuja! Osaamme sitten fiksuuntuneina vaatia oikeuksiamme ihan viranomaisilta :P Tyhmää kun on tunnetusti helpompi vetää nenästä.

3

1599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjsdhsf

jos toinen avopuolisoista opiskelee (saa opintotukea) ja toinen puoliso on työtön niin kyseessä on kaksi ruokakuntaa vaikka yhdessä asuvatkin. eli opiskelija saa ihan normaalisti asumislisää omaan vuokranpuolikkaaseensa ja työtön taas hakee yleistä asumistukea omaan vuokraosuuteen.

• on mahdollista.

Kun avoparista toinen kuuluu opintotuen asumislisän ja toinen yleisen asumistuen piiriin, molemmat muodostavat oman ruokakuntansa. Sama henkilö ei voi saada molempia, vaan vuokra laskennallisesti puolitetaan ja molemmat hakevat tukea siihen omaan puolikkaaseensa. Puolison tulot silti vaikuttavat opintotuen asumislisään (=summa pienenee, jos puolison viimeksi vahvistetun verotuksen tulot yli 15.000 e).

Työmarkkinatuesta pidätetään veroa 20%, mutta lopullinen verotus riippuu kalenterivuoden muista tuloistasi. Jos saat koko vuoden työmarkkinatukea, niin tuo 20% on melko oikea veron määrä. Lisätietoja verotoimistosta.

Harjoittelun ajalta kai saa automaattisesti tuon 8 euroa, mutta tarkista työkkäristä.

Työmarkkinatuen tarveharkintaa puolison tulojen suhteen ei siis sovelleta, kun kyse on harjoittelun aikaisesta työmarkkinatuesta. Eli puolison tulot eivät vaikuta.

• abityttönen -08

Kiitoksia, viestit selvensivät asiaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe