Miten istutan vaahteran onnistuneesti

Meillä kasvaa tontilla paljon vaahteran taimia ja ajattelimme hiukan siirtää/myydä osaa taimista.

- Miten vaahtera kannattaa ottaa maasta pois ja miten se istutetaan? (lapiolla varmasti, mutta kuinka leveä/syvä alue otetaan maata mukaan?) Taimet joita siirrämme on noin 1,5 metriä korkeita.

- Istutuksen jälkeen kastelu? kuinka pitkään?

Kiitos!

3

2570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaahteran

Itse kaivaisin tuon kokoisen vaahteran ylös halk. n. 50 cm ja syv. n. 25 cm paakkuujen kanssa.

Kastelu istutuksen jälkeen kelien mukaan 1-2 x vko muutaman viikon ajan. Istutuskuoppaa kannattaa kastella reilusti ennen istutusta.

Myyntiä varten ei ehkä kannata hirveästi vaivaa nähdä, mutta varmasti jotkut ystävät tms. mielellään ottavat taimen tai pari vastaan.

• onnistuu

yleensä hyvin. Yritä irroittaa niin, etta saat mukaan mahdollisimman ison juuripaakun. Kastele siirrettävää puuta etukäteen, niin juuripaakku pysyy paremmin kasassa. Ja kaiva uusi kuoppa ennen siirtoa, jolloin voit suoraan laittaa puun ilman välivaiheita uuteen paikkaan.

• Siirtelijä

Minäkin aijon sirtää vaahteran vielä nyt näin syksyllä - parin päivän sisällä. Samankokoinen taimi kuin alkuperäisellä. Mitäs luulette kuinka käypi? Sateisia kelejä ainakin tulossa, joten ei tarvisi kastella. Mitä lannoitteita sinne istutuskuoppaan kannattaisi laittaa? Vai laittaako mitään näin syksyllä? Entäs jatkossa? Millaista maata/lannoitetta vaahterat yleensä vaativat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      113
      4304
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      150
      3689
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1568
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1211
    8. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe