Kumpi olisi parempi...

miettinyt liikaa

Kannattaako lähteä lukemaan teologiaa Helsinkiin vai Suomen kirjallisuutta Turkuun? Molemmat kiinnostaa todella ja huomenna täytyisi lähettää kirjeet opiskelupaikan vastaanottamisesta...olen miettinyt yli viikon enkä vieläkään osaa päättää. Luultavasti kirje menee postiin arpoen...huoh. Kannattaako Helsinkiin lähteä, koska "se on Helsinki"? Ovatko opiskelumahdollisuudet paljon paremmat verraten muihin yliopistoihin? Suomen kirjallisuutta pääsi lukemaan vain harva, teologiseen tuntui päässeen miltei puolet valintakokeeseen osallistuneista.

7

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      Viestisi perusteella tuntuu, että omat kriteerisi ovat jotenkin hukassa. Et tuo tuossa viestissäsi lainkaan esiin mietteitä siitä, mitä oikeasti odotat opinnoilta, itse oppiaineelta. Pohdit täysin oppiaineeseen/oppiaineisiin ja opiskelun sisältöön liittymättömiä asioita (miten moni on päässyt opiskelemaan; mennäkö Helsinkiin koska se on Helsinki jne.)

      Eikö päätös kannattaisi tehdä sen perusteella kummasta oppiaineesta olet itse aidosti enemmän kiinnostunut, ei sen perusteella kumpaan on "vaikeampi" päästä tai missä kaupungissa opiskelupaikka sijaitsee?

    • futé

      fm-englanti sanoi ihan oikein, että sinun tulisi oikeasti miettiä asiaa ainevalinnan kautta. Vaikka olisit kiinnostunut merkittävästi kummastakin alasta, niin eiköhän suosikki kuitenkin selkiydy. Toista alaa voit aina tehdä sivuaineena tai hakea sille opinto-oikeuden seuraavana vuonna.

      Mutta kun kerran kysyit opiskelumahdollisuuksista, niin vastaan: Olen opiskellut täyspäiväisesti sekä Turun yliopistossa että Helsingin yliopistossa, ja eron huomaa. HY:ssa on enemmän aineita, monessa tapauksessa suurempia laitoksia samassa aineessa, laajemmat oheispalvelut sekä suuremman opiskelijamäärän mukanaan tuomaa aktiivisuutta opiskelijaelämässä. Riippuu paljon preferensseistä mikä sopii kullekin, mutta minun kaltaiselleni "kaikista" aloista kiinnostuneelle teho-opiskelijalle HY on Suomessa paras paikka.

      • liikaa miettinyt

        No mutta molemmat kiinnostavat oikeastaan yhtä paljon. Haluan opettajaksi, joten jos lähden suomen kirjallisuutta lukemaan uskonnon ottaminen sivuaineeksi ei käy, koska aineenopettajan täytyy lukea suomen kieltä. En ole miettinyt asiaa paljoakaan opiskelukaupungin kannalta, mutta se nyt on viimeinen oljenkorsi. Täytynee mennä vain koittamaan ja vaihtaa tiedekuntaa jos ei kiinnosta. Oli valinta sitten humanistinen tai teologinen...


      • ohoz
        liikaa miettinyt kirjoitti:

        No mutta molemmat kiinnostavat oikeastaan yhtä paljon. Haluan opettajaksi, joten jos lähden suomen kirjallisuutta lukemaan uskonnon ottaminen sivuaineeksi ei käy, koska aineenopettajan täytyy lukea suomen kieltä. En ole miettinyt asiaa paljoakaan opiskelukaupungin kannalta, mutta se nyt on viimeinen oljenkorsi. Täytynee mennä vain koittamaan ja vaihtaa tiedekuntaa jos ei kiinnosta. Oli valinta sitten humanistinen tai teologinen...

        Kyllä teologiseen voi humanistikin hakea sivuaineoikeutta. Mun käsityksen mukaan sitä voi opiskella jopa niin paljon, että saa pätevyyden myös opettaa uskontoa äidinkielen ja kirjallisuuden ohella. (Jos joku tietää paremmin, kertokoon.)

        Eri asia on tietenkin se, jaksaako opiskella kolmea laajaa sivuainetta.


      • fm-englanti
        liikaa miettinyt kirjoitti:

        No mutta molemmat kiinnostavat oikeastaan yhtä paljon. Haluan opettajaksi, joten jos lähden suomen kirjallisuutta lukemaan uskonnon ottaminen sivuaineeksi ei käy, koska aineenopettajan täytyy lukea suomen kieltä. En ole miettinyt asiaa paljoakaan opiskelukaupungin kannalta, mutta se nyt on viimeinen oljenkorsi. Täytynee mennä vain koittamaan ja vaihtaa tiedekuntaa jos ei kiinnosta. Oli valinta sitten humanistinen tai teologinen...

        Okei. Jos opettajaksi haluat, niin sitten kannattaa ehkä lähestyä asiaa sivuaineiden kannalta. Äikän opellahan se sivuaine on tosiaan suomen kieli (tai kirjallisuus, mikäli pääaineena on suomi). Teologiaa jos luet ja haluat opettajaksi, niin sivuaine pitänee/olisi hyvä olla esim. filosofia, elämänkatsomustieto, psykologia - jotain tällaista.

        Eli mitkä sivuaineet voisivat kiinnostaa sinua eniten?


    • vähän olla

      Myöhästä tollaset spekulaatiot, jos tänään kerta piti postittaa ne paperit.. :O

    • kumpaan...

      päädyit?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe