mikä on 3D- näytönohjain

kelly

tuo oli erään pelin vähimmäis vaatimuksissa, muttei mulla oo hajuakaan mikä se on, joten joku olisi ystävällinen ja valistaisi minua
ja saako sen netistä vai pitääkö jostain ostaa, ja paljonko silloin maksaa?
kiitos jo etukäteen:)

5

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Touko

Tietokone lähettää kuvan monitorillesi näytönohjainta käyttäen. Näytönohjain on koneessasi oleva 'kortti'. Voit katsoa miltä se ulospäin näyttää seuraamalla monitorisi johtoa. Paikka mihin se tietokoneen päässä loppuu, on näytönohjaimesi.

Vanhat näytönohjaimet ovat niin kutsuttuja 2D-näytönohjaimia. Tämä tarkoittaa sitä, että niissä ei ole erityistä tukea 3D (='kolmiulotteinen') grafiikalle, jota esim uudet pelit tarvitsevat. Uusissa näytönohjaimissa on myös tämä 3D tuki, eli ne pystyvät erittäin tehokkaasti suorittamaan tietynlaisia grafiikkalaskuja.

Helpoiten kokeilet onko sinulla 3D-tukea käynnistämällä pelin. Jos se käynnistyy, niin homma on ok. Jos ei, ja se valittaa jotain 3D:hen liittyvää, sinulla ei todennäköisesti ole 3D korttia.

Jos sinulla ei ole 3D-korttia, pitää se ostaa. Hintahaarukka on todella suuri. Halvimmilla korteilla voi pelata yksinkertaisia pelejä vaatimattomilla grafiikka-asetuksilla, kun taas kalliilla huippukorteilla uudetkin pelit pyörivät näyttävästi kaikki yksityiskohdatkin käytössä.

Kerro käynnistyikö peli niin tsekataan mitä lisäinfoa tarvitset.

• Kelly

voi kiitos tuosta tiedosta,
        siis olenkin juuri kokeillut peliä ja se käynnistyi mutta näytöllä kaikki tapahtui todella hitaasti ja käytännössä peliä ei voinut pelata!

• Touko
        Kelly kirjoitti:

voi kiitos tuosta tiedosta,
        siis olenkin juuri kokeillut peliä ja se käynnistyi mutta näytöllä kaikki tapahtui todella hitaasti ja käytännössä peliä ei voinut pelata!

Eli sinulla on siis 3D-kortti, mutta ilmeisesti se ja/tai tietokoneesi muuten on sen verran tehoton, että peli ei pyöri kunnolla. Uudet pelit kehittyvät niin nopeasti, että konetta saa olla päivittämässä vähän väliä. Yksi keino helpottaa hiukan tilannetta on säätää pelin asetuksia. Useimmissa peleissä on joku valikko grafiikka-asetuksilla, laita sieltä kaikki yksityiskohdat mahdollisimman vähälle ja resoluutio pienimmälle mahdolliselle.

• kelly
        Touko kirjoitti:

Eli sinulla on siis 3D-kortti, mutta ilmeisesti se ja/tai tietokoneesi muuten on sen verran tehoton, että peli ei pyöri kunnolla. Uudet pelit kehittyvät niin nopeasti, että konetta saa olla päivittämässä vähän väliä. Yksi keino helpottaa hiukan tilannetta on säätää pelin asetuksia. Useimmissa peleissä on joku valikko grafiikka-asetuksilla, laita sieltä kaikki yksityiskohdat mahdollisimman vähälle ja resoluutio pienimmälle mahdolliselle.

vaikee kyllä uskooettä se tästä koneesta johtuu, koska ostin juuri ihan uuden prosessorin, ja niin mä siis oon ymmärtänyt ettei tässä ole sitä 3d-näytönohjainta...
        meneepäs hankalaksi...:)

• Viisas
        kelly kirjoitti:

vaikee kyllä uskooettä se tästä koneesta johtuu, koska ostin juuri ihan uuden prosessorin, ja niin mä siis oon ymmärtänyt ettei tässä ole sitä 3d-näytönohjainta...
        meneepäs hankalaksi...:)

On pelejä, joissa vaatimuksena on 3d näytönohjain, mutta joka "toimii" ilmankin, tosin niin huonosti, ettei sitä täysijärkinen enää pelaisi. Jos peli siis toimii hitaasti, mutta koneessasi on tehoja niin sinulta puuttuu se 3D näytönohjain tai se vain on aatamin aikuinen ja tarvitse uudemman..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe