Stihl saha ei käynnisty

malli 024S

Mikä tulee ekaks mieleen syyksi: käynnistin sahan eilen putsausten ja perushuollon päätteeksi. Ei mitään poikkeavaa, kaikki toimi niinkuin pitääkin. Sammutus normaalisti virtakytkimestä.
Kun tänään piti alkaa hommiin, saha ei käynnistynyt millään. Ei siis edes luvannut. Mikä vehkeestä hajoaa tollain varoittamatta? Jos kaasarin kalvot menee, oireileeko se jollain tapaa ensin? Entä sytytyspuolelta?
Pitää aamulla kattoa kumpaisesta on puutetta, bensasta vai kipinästä...

22

27914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammutin

      nappi on jäänyt päälle?

      • antaa konelle RYYPYÄ

        kun itse otit, vielä vetäset siitä mustasta kahvasta niin pitäisi toimia, vilkase KYNTTILÄ KANSSA.


    • pyörii ?

      joskus 024 polttoaineputki menee taitokselle, eli lyhennä 5 mm tarvittaessa. Kaasarin neulaan kertyy graffittia bensasta. Tyristorin ja vauhtipyörän väliin kaksi paperin palaa päällekkäin rakotulkiksi. Jos purat kaasarin, niin säätökalvo tulee tiivisteen päälle ja pumppukalvo tulee tiivisteen alle. yleensä kalvot kovettuu vähän kerrassaan mutta sytty voi mennä hetkessä, jos tyristori ei toimi, laita se 200 asteiseen uuniin 10 minuutiksi, kuivuu kondessi vesi pois ja alkaa toimia tai tuhoutuu lopullisesti :) hyvä saha kannattaa korjata

      • Malli 024 S

        Juuri tehdyn pikaisen testin perusteella kipinä on kadoksissa niinkuin vähän epäilinkin. Ei niin minkäänlaista, edes heikkoa kipinänpoikasta näy. Kaivan vielä tuoreen tulpan ja tarkistan, mutta epäilysi tyristorista tuntuu uskottavimmalta. Ei mulla ainaskaan tähän päivään mennessä ole tulppa mennyt laakista ihan mykäksi.

        Sahan laitan kyllä kuntoon, on se sen verta kelpo peli ollut. Ikäähän sillä on, mutta uskollisesti ja sitkeästi se on minua palvellut.


      • irronnut
        Malli 024 S kirjoitti:

        Juuri tehdyn pikaisen testin perusteella kipinä on kadoksissa niinkuin vähän epäilinkin. Ei niin minkäänlaista, edes heikkoa kipinänpoikasta näy. Kaivan vielä tuoreen tulpan ja tarkistan, mutta epäilysi tyristorista tuntuu uskottavimmalta. Ei mulla ainaskaan tähän päivään mennessä ole tulppa mennyt laakista ihan mykäksi.

        Sahan laitan kyllä kuntoon, on se sen verta kelpo peli ollut. Ikäähän sillä on, mutta uskollisesti ja sitkeästi se on minua palvellut.

        tai sitten jäänyt nalkkiin ja vie maihin.. Minulla oli irronnut yhdistelmäkatkaisimesta ja otti runkoon. Tapahtui muuten myös huollon yhteydessä - tai lähinnä se oli puhdistamista


      • sahurilainen
        Malli 024 S kirjoitti:

        Juuri tehdyn pikaisen testin perusteella kipinä on kadoksissa niinkuin vähän epäilinkin. Ei niin minkäänlaista, edes heikkoa kipinänpoikasta näy. Kaivan vielä tuoreen tulpan ja tarkistan, mutta epäilysi tyristorista tuntuu uskottavimmalta. Ei mulla ainaskaan tähän päivään mennessä ole tulppa mennyt laakista ihan mykäksi.

        Sahan laitan kyllä kuntoon, on se sen verta kelpo peli ollut. Ikäähän sillä on, mutta uskollisesti ja sitkeästi se on minua palvellut.

        Onko tilhisi kuinka vanha. Mulle kävi niin että raivaissahani pysähtyi kuin seinään täysistä kierroksista. Kun mielestäni olin kaikki mahdolliset viat käynyt läpi niin selvisi että sahastani oli mennyt puola. Se on sellainen musta pienehkö söhköosa. Sen toimivuutta ei oikeastaan voi testata kuin siten että ellei kipinää tule niin on todennäköistä että puola on loppu. Minulla on kaksi samanmerkkistä sahaa mutta eri malleja joten puolat ei sovi toisiinsa. Sain kötystelemällä jotenkin sovitettua toisen sahan puolan vanhaan ja heti käynnistyi. Uusi puola maksaa tähän vanhaan sahaani noin sata euroa mutta kun saha on muuten hyvä aion hankkia sellaisen.Että näin.


      • Varma paikka
        sahurilainen kirjoitti:

        Onko tilhisi kuinka vanha. Mulle kävi niin että raivaissahani pysähtyi kuin seinään täysistä kierroksista. Kun mielestäni olin kaikki mahdolliset viat käynyt läpi niin selvisi että sahastani oli mennyt puola. Se on sellainen musta pienehkö söhköosa. Sen toimivuutta ei oikeastaan voi testata kuin siten että ellei kipinää tule niin on todennäköistä että puola on loppu. Minulla on kaksi samanmerkkistä sahaa mutta eri malleja joten puolat ei sovi toisiinsa. Sain kötystelemällä jotenkin sovitettua toisen sahan puolan vanhaan ja heti käynnistyi. Uusi puola maksaa tähän vanhaan sahaani noin sata euroa mutta kun saha on muuten hyvä aion hankkia sellaisen.Että näin.

        Sen voi hyvinkin testata viemällä johonkin pienkoneita korjaavaan liikkeeseen niin ne sen testerillä testaa. Myös monella autokorjaamolla on kyseinen testeri. puolat ovat sen verran suolaisissa hinnoissa että ei kannata säkki päässä mennä uusia ostelemaan.


      • ei ole laitteita
        Varma paikka kirjoitti:

        Sen voi hyvinkin testata viemällä johonkin pienkoneita korjaavaan liikkeeseen niin ne sen testerillä testaa. Myös monella autokorjaamolla on kyseinen testeri. puolat ovat sen verran suolaisissa hinnoissa että ei kannata säkki päässä mennä uusia ostelemaan.

        yleensä kellään, koska stihl siirtyi vuonna 1968 tyristori sytytykseen, eli jos rako vauhtipyörään on oikea ja johdot päällisin puolin ok, niin uusi maksaa mallista riippuen 50-100€ ja se kestää normaalisti yli 20 vuotta


      • On laitteita
        ei ole laitteita kirjoitti:

        yleensä kellään, koska stihl siirtyi vuonna 1968 tyristori sytytykseen, eli jos rako vauhtipyörään on oikea ja johdot päällisin puolin ok, niin uusi maksaa mallista riippuen 50-100€ ja se kestää normaalisti yli 20 vuotta

        Itse olen löytänyt melkein joka autokorjaamolta sekä puolan että tyristorin testaukseen tarvittavan laitteen. Itsellänikin on sellainen jonka ostin vanhan ammattikoulun jäämistöstä kympillä. Käykää testaamassa vaikka läheisellä ammattikoululla. Jos väittää ettei yleensä kellään ole testaamiseen laitetta, tulee mieleen että kaveri ei ole edes kysynyt mistään ja olettaa laitteen olevan joku harvinainen ihmelärpätin.


      • jone6
        sahurilainen kirjoitti:

        Onko tilhisi kuinka vanha. Mulle kävi niin että raivaissahani pysähtyi kuin seinään täysistä kierroksista. Kun mielestäni olin kaikki mahdolliset viat käynyt läpi niin selvisi että sahastani oli mennyt puola. Se on sellainen musta pienehkö söhköosa. Sen toimivuutta ei oikeastaan voi testata kuin siten että ellei kipinää tule niin on todennäköistä että puola on loppu. Minulla on kaksi samanmerkkistä sahaa mutta eri malleja joten puolat ei sovi toisiinsa. Sain kötystelemällä jotenkin sovitettua toisen sahan puolan vanhaan ja heti käynnistyi. Uusi puola maksaa tähän vanhaan sahaani noin sata euroa mutta kun saha on muuten hyvä aion hankkia sellaisen.Että näin.

        Taikka johto viottunut


    • 4551435

      Harvemmin se tyristorikaan menee ihan yhtäkkiä vaikka mahdollista onkin. Jos nyt vain kasausvaiheessa meni jokin johto siten että tärinän vaikutuksesta myöhemmin irtosi/maadottui. Stihlissä muutenkin tuo sammutusjärjestelmä on sanotaanko erikoisen erilainen.

      http://polttomoottori.munfoorumi.com/index.php

    • malli 024S

      Kyllä se sytytysyksikön (puola, tyristori...) vaihtoon meni. Kun en enää mitään muuta vikaa löytänyt, johdot oli ehjät, tulppa vaihdettu, kone kasattu purkamisen jäljiltä asianmukaisesti jne, piti alkaa sytkää metsästämään - sitä mustaa mötikkää josta joku jo mainitsikin. Ei noissa vehkeissä kovin montaa osaa ole, jotka kipinän hävittävät. Listahinta olisi ollut 115 euroa, onneksi sain kaivettua esiin rinnakkaismallisen Stihlin jossa sytkä oli ehjä (ja vielä sopi heittämällä paikoilleen).

      Osan vaihdettuani ei kun äkkiä testaamaan: ja kone otti tulille heti ekasta nykäsystä.

      Kiitokset kaikille asiallisesti vastanneille, näytti raadilla olevan selkeesti tietoa missä vika.

    • JONSERETTI.

      Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa Jonsered 335 moottorisahasta? Minkä ikäinen (vusimalli ) ja onko se ruotsalainen vaiko jossain Koreassa valmistettu ruotsalainen?

      • jupela

        Jos on sama saha kuin mccullocin vastaava numeroinen kannattaa jättää ostamatta. Husu noita paskoja tekee monella nimellä. Rakennusmaailmassa oli viime vuonna testissä kiinakopio varmaan just tosta. Ei kerännyt kehuja viimeistelypuutteiden ja säätöruuvien erikoiskantojen vuoksi. Satasella ja nykyänn 8 kybällä saa paremmin toimivia jönköpingejä....


    • kalvo+ tiiviste

      varaosissa kannattaa vilkaista netistä. Esim. Kaasarin tiivistesarja maksaa kaupassa n.20 euroa jenkkilässä muutaman taalan.

    • nuorena sattunut

      Mulle kävi kerran hassu temppu , siitä on kyllä aikaa jo 35 vuotta . STIHL 020 lähtikin takaperin käyntiin , nykäisyn yhteydessä sattuneen takapotkun seurauksena

      • husoqvarna aina

        HAHA.

        Huskille ei kävis mitään tuollaista.


      • juujuuujuujuuu
        husoqvarna aina kirjoitti:

        HAHA.

        Huskille ei kävis mitään tuollaista.

        jaa ei vai..?


    • Anonyymi

      Stihl 250 raivaussahan tulppa lähti irti kesken sahauksen pamahti ja oli irti nyt ei tule kipinää vaikka on uusi tulppa

      • Anonyymi

        Jaa, vain niin kävi.


    • Anonyymi

      Tämä aloitus nousi että pamahti !!

    • Anonyymi

      Valvoline stou koneeseen niin ei pamahtele!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe