Tuossa teknisen työn opettajien valintakokeessa on myös jonkinmoinen käsityönäyte? Osaako joku sanoa, minkä laatunen pitäisi olla työn tai muuta? Entä jos pääsisi sisään, niin lähdetäänkö ihan "pohjalta" koneiden, taitojen ym. opiskelussa? Itse nyt olen semmoinen perushyvä/huono ollut näissä käsityössä ja numero ollut aina kasin luokkaa.
Teknisen työn opettajan koulutus
9
2941
Vastaukset
- ROKL84
Käsityönäyte on ainakin Raumalla semmonen, että paikanpäällä tehdään jokin työ. Yleensä käsityökaluilla tehtävä, mutta koneitakin voi joutua käyttämään.
Sisään on useasti päässyt sellasia, jotka ovat viimeksi peruskoulun seiskaluokalla opiskelleet teknistä työtä. Ja onhan tuo työnäyte vain yksi valintakokeen osa-alueista.
Itse hakiessani en myöskään ollut mitenkään erikoinen käsistäni ja oli monen koneen ja työkalun käytössä epävarmuuttakin. Nyt kuitenkin kolmantena opiskeluvuotena kaikki sujuu jo melko mallikkaasti. Ja kyllähän tuo melko "pohjalta" lähtee tuo opiskelu; kaikki työkalut, koneet ja työstötekniikat käydään kyllä perusteellisesti läpi.
Semmoinen pointti vielä että itselläni ainakin lukion pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia on kyllä auttanut kummasti opiskelussa. - pojat--
Opiskella se luokanopettajan pätevyys samalla! Kysyntää kyllä riittää. Varsinkin maaseutu ja pienet kunnat kaipaavat opettajia, joilla on kaksoispätevyys jostain taito- ja taideaineesta.
Eikä kukaan varmaan jaksa aina pelkää yhtä ainetta opettaa 40-vuoden ajan. Tälläisistä aineenopettajista tulee vaan yksipuolisia osaajia. - Lehtori
Työnäytteessä ei olla kiinnostuneita vain teknisestä "taitavuudesta" tai työn laadusta. Suuri osa ideoinnilla, monesti fysiikan perusjuttujen ymmärryksellä, eli yleisellä teknologian lukutaidolla ja hoksaamisella. Teknisesti ajattelavat yksilöt sieltä usein huomaa.
Opiskelu aloitetaan pohjalta, oletuksesta, ettei laitteista mitään tiedä. Kaikki lähtee työturvallisuudesta ja kokemuksen ja itsevarmuuden kasvaessa vastuu laitteista opiskelijalla kasvaa. Kommentti fysiikan ja matematiikan taidoista hyvä, pakollista ei ole, mutta auttaa opiskeluissa. Opiskelu ei ole enää sitä "veistonopettaja"-mallia, josta vanhemmat ihmiset vielä puhuvat, vaan koettaa valmentaa kokonaisvaltaiseen teknologiseen ajattelutapaan myös ainetta opetettaessa. Tämän hyödyn ymmärsin vasta myöhemmin...
Kaksoispätevyys hyvä pointti, se myös itsellä. Käsitöiden tunnit katoavaa luonnonvaraa, ja kaksoispätevänä olen työni saanut käytännölllisesti valita.
Onnea matkaa.- puhua
mistään "katoavasta luonnonvarasta". Ei käsityötunteja enää tosta vähennetä. Mutta kyllä se kaksoispätevyys kannattaa toki hankkia.
- todella
puhua kirjoitti:
mistään "katoavasta luonnonvarasta". Ei käsityötunteja enää tosta vähennetä. Mutta kyllä se kaksoispätevyys kannattaa toki hankkia.
Aika vähissä ovat tuon luonnonvaran työpaikat. Mm. toukokuussa yksi lehtoraatti auki.
- Lehtori
puhua kirjoitti:
mistään "katoavasta luonnonvarasta". Ei käsityötunteja enää tosta vähennetä. Mutta kyllä se kaksoispätevyys kannattaa toki hankkia.
Meilläpäin seiskoilla 3h/vko, 8.-9.-luokilla 2h/vko valinnaisena. Kyllä tuo seiskojen opetus voi siitä rysähtää kahteen tuntiin, ja valinnaisuuksissakin monesti ryhmiä ei perusteta, ellei tupa ns. "täysi". Monesta isommasta alakoulusta laitettu TN-lehtori kävelemään, kun luokanopettajat hoitavat tunnit halvemmalla ja heidän tuntikehys niin tiukka, ettei muuten tule opetusvelvollisuus täyteen.
Kerhot ja valinnaiset kurssit monesti vain haavetta. Kädentaitoja ja teknologista taitavuutta ei arvosteta perusopetuksessa, vaikka mm. ammattikoulutuksen suosio kasvanut hurjasti... Sitten amiksessa opetellaan aivan alkeita. Minullekin amiksen opet valitelleet, kun perustaidoissa kädetöntä porukkaa. Mutta joillekin voi se seiskaluokan 20 oppilaan eläväinen ryhmä 16 oppilaalle mitoitettuine verstaineen olla ainoa kosketus tekniseen työhön ennen amista. - paskaa.
Lehtori kirjoitti:
Meilläpäin seiskoilla 3h/vko, 8.-9.-luokilla 2h/vko valinnaisena. Kyllä tuo seiskojen opetus voi siitä rysähtää kahteen tuntiin, ja valinnaisuuksissakin monesti ryhmiä ei perusteta, ellei tupa ns. "täysi". Monesta isommasta alakoulusta laitettu TN-lehtori kävelemään, kun luokanopettajat hoitavat tunnit halvemmalla ja heidän tuntikehys niin tiukka, ettei muuten tule opetusvelvollisuus täyteen.
Kerhot ja valinnaiset kurssit monesti vain haavetta. Kädentaitoja ja teknologista taitavuutta ei arvosteta perusopetuksessa, vaikka mm. ammattikoulutuksen suosio kasvanut hurjasti... Sitten amiksessa opetellaan aivan alkeita. Minullekin amiksen opet valitelleet, kun perustaidoissa kädetöntä porukkaa. Mutta joillekin voi se seiskaluokan 20 oppilaan eläväinen ryhmä 16 oppilaalle mitoitettuine verstaineen olla ainoa kosketus tekniseen työhön ennen amista.Et varmaan tiennyt että ihan koko maassa on systeemi seiskolla 3h ja sitten siitä eteenpäin valinnaisena joko 2h tai 4h.
Ja mitä perkeleen väliä jos alakoulusta laitetaan TN-lehtori kävelemään? Luokanopettajat ovat ihan yhtä päteviä alakoulussa ja tekniseen työhön erikoistuneita luokanopeja varmaan löytyi koulusta.
Eri asia, jos tämä olisi sattunut yläkoulun puolella. Siinä tapauksesa olisi koululta (olettaen, että yhtenäiskoulu) olisi löytynyt luokanopettaja, jolla käsityökasvatuksen cumu ja hän olisi näin pystynyt hoitamaan teknisen työn aineenopetuksen, luokanopetuksen ohessa.
Sano minun sanoneen, että taito- ja taideaineiden tuntimäärä ei tuosta enää ainakaan laske.
"ja valinnaisuuksissakin monesti ryhmiä ei perusteta, ellei tupa ns. "täysi". "
Ei näin. Lähes jokaisessa koulussa on tuo minimiraja 5 eli jos löytyy 5 halukasta, niin ryhmä perustetaan. Tosin harvoissa kouluissa halukkaiden määrä jää noin pieneksi, mutta kaikista pienimmissä kyllä. Ja näissä pienimmissäkin saatetaan poikkeuksellisesti silti valinnaisryhmä perustaa.
"Mutta joillekin voi se seiskaluokan 20 oppilaan eläväinen ryhmä 16 oppilaalle mitoitettuine verstaineen olla ainoa kosketus tekniseen työhön ennen amista."
Omapahan on vika, jos ei ota käsityötä valinnaisaineeksi ja menee vaikka amiksen puupuolelle. Kuten sanottua, ainakaan koulua ei voi tämmöisestä tapauksesta syyttää. - zazu
paskaa. kirjoitti:
Et varmaan tiennyt että ihan koko maassa on systeemi seiskolla 3h ja sitten siitä eteenpäin valinnaisena joko 2h tai 4h.
Ja mitä perkeleen väliä jos alakoulusta laitetaan TN-lehtori kävelemään? Luokanopettajat ovat ihan yhtä päteviä alakoulussa ja tekniseen työhön erikoistuneita luokanopeja varmaan löytyi koulusta.
Eri asia, jos tämä olisi sattunut yläkoulun puolella. Siinä tapauksesa olisi koululta (olettaen, että yhtenäiskoulu) olisi löytynyt luokanopettaja, jolla käsityökasvatuksen cumu ja hän olisi näin pystynyt hoitamaan teknisen työn aineenopetuksen, luokanopetuksen ohessa.
Sano minun sanoneen, että taito- ja taideaineiden tuntimäärä ei tuosta enää ainakaan laske.
"ja valinnaisuuksissakin monesti ryhmiä ei perusteta, ellei tupa ns. "täysi". "
Ei näin. Lähes jokaisessa koulussa on tuo minimiraja 5 eli jos löytyy 5 halukasta, niin ryhmä perustetaan. Tosin harvoissa kouluissa halukkaiden määrä jää noin pieneksi, mutta kaikista pienimmissä kyllä. Ja näissä pienimmissäkin saatetaan poikkeuksellisesti silti valinnaisryhmä perustaa.
"Mutta joillekin voi se seiskaluokan 20 oppilaan eläväinen ryhmä 16 oppilaalle mitoitettuine verstaineen olla ainoa kosketus tekniseen työhön ennen amista."
Omapahan on vika, jos ei ota käsityötä valinnaisaineeksi ja menee vaikka amiksen puupuolelle. Kuten sanottua, ainakaan koulua ei voi tämmöisestä tapauksesta syyttää.Niin totta tuo mitä paskaa. kirjoitti! Itse olen nyt lukion ensimmäistä vuosikurssia käyvä tyttö ja meidän koulussa sai ala-asteen viidennellä luokalla päättää kummalle käsityölle menee . Itse valitsin teknisen ja valitsin sen myös valinnaiseksi yläasteella ja asaain tästä diplomin sekä harkitsin ammattikoulun monia teknisiä aloja. Ja nyt eksyin tälle sivulle tutkiessani teknisten käsitöiden opettajan koulutusta ja palkkaa yms. Mainittakoon vielä että olen itse rakentanut kaikki kalusteet huoneeseeni
- ari_zwag
Rauman käsityökasvatuksessa opiskelleena voin kertoa, että työn taso voi olla mitä vain. Tärkeintä on olla hyvä siinä tekstien ulkolukua mittaavassa pääsykoe-tehtävässä, ikävä kyllä.
Itse kouluts ei näet painotu fyysiseen tekemiseen tai edes sen hallintaan , vaan yleisten kasvatustekstien hetkelliseen ulkolukuun. Viidestä vuodesta on varsinaiseen tekemiseen varattu vain 1.5 v ja sen aikana tehtävät tuotokset voivat olla uskomattoman huonoja ja opettajat päästävät ne silti läpi. Et usko ennenkuin itse näet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p632719Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta
Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul3512571Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,962180- 661856
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.41763Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61754Timo Vornanen kilahti
Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise691704Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen
EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti1261618Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11583Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä51399