http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Viitasaari haluaa käytösnumeron takaisin päättötodistukseen/1135238206020
90-luvun puolivälin jälkeen ei ole yläasteen päättötokarissa ollut käytösnumeroa. Nyt Keski-Suomessa lämmitellään ideaa uudelleen.
Mielestäni huono ajatus, sillä millä käytöstä yleensäkään mitataan? Ei ole olemassa tarpeeksi selvää mittaria! Arvostetaanko esimerkiksi kaiken hyväksyvää nyökyttelijää enemmän kuin kriittisesti asioihin suhtautuvaa ajattelijaa? Tarkoittaako hyvä käytös sitä, että istutaan hiljaa ja ollaan epäsosiaalisia? Subjektiivinen juttu.
Käytösnumero takaisin päättötodistukseen?
29
2535
Vastaukset
- häirikkö80
Kyllä opettajat osaa tunnistaa luovan keskustelijan, tulevan kriitikon ja häirikön toisistaan. Jokaisesta kiusaamisesta tai lyömisestä tai tönimisestä ainakin rasti ruudukkoon ja ruudukko kotiin nähtäväksi joka kuukausi. sitten vuoden päästä lasketaan saldo yhteen. Niin meillä tehtiin ala-asteellakin 80-luvulla.
Olis varmaan opettajille ainoa ase puuttua koulukiusaamiseen tai kaikenmaailman rasistien/antirasistien epäilyttävään käytökseen, kun poliittisesti korrektissa maailmassahan sellaista ei saa mitenkään opettaja muuten rankaista, tai saa varmaan potkut, tai vähintään jonkun ääriuskonnon kiihkoisän vihan ja 5 poikaa niskaansa.- opettajan kiusaama
Pärstäkerroin vaikuttaisi entistä enemmän asioihin kun joutuu persoonallisuushäiriöisen opettajan luokalle. Jos lakkaat miellyttämästä opettajaa on se huonoa käytöstä.
- Ol Playa
opettajan kiusaama kirjoitti:
Pärstäkerroin vaikuttaisi entistä enemmän asioihin kun joutuu persoonallisuushäiriöisen opettajan luokalle. Jos lakkaat miellyttämästä opettajaa on se huonoa käytöstä.
Eri opeilta tulee eri numerot. Harvassa koulussa on enää yks kaks opettajaa.. Persoonallisuushäiriöinen opettaja kyllä kykenee alistamaan oppilasta jo nyt ilmankin tuota numeroa ja numerointi mahdollistaa kritiikin. Kun toiselta opelta tulee nelonen ja toiselta seiska, kolmannelta kasi, voidaan miettiä onko nelonen realistinen. Numero antaisi selkeät mittarit. Ja mikäs sen parempi motivaattori hyvään käytökseen kuin hieman tiukempi opettaja, jolta nelonen napsahtaa herkemmin jos ei ole kunnolla ;)
- ainetta opettava
opettajan kiusaama kirjoitti:
Pärstäkerroin vaikuttaisi entistä enemmän asioihin kun joutuu persoonallisuushäiriöisen opettajan luokalle. Jos lakkaat miellyttämästä opettajaa on se huonoa käytöstä.
Peruskoulun yläasteella käytösnumero lasketaan kaikkien oppilasta opettavien aineenopettajien ja luokanvalvojan antamien numeroiden keskiarvona. Yksi "persoonallisuushäiriöinen" ei voi yksin sabotoida käytösnumeroa. Sitä sopiikin sitten miettiä, jos useampi opettaja antaa heikon arvosanan...
- voi muuttua...
Ei herranen aika. Häiriköstäkin voi kasvaa kunnollinen ja tasapainoinen kansalainen, eli tuo yleistys sinulta oli nyt aikas huono, ei se tarkoita sitä, etttä jos koulussa häiriköi on sitten aina häirikkö. Henkistäkin kasvua tapahtuu. Usein yläasteella on se pahin kapina aika ja onhan se ymmärrettävää... on murrosikä ja kotonakin voi mahdollisesti olla ongelmia.
Minusta se on aika samantekevää onko käytösnumero päättärissä vai ei, mutta ehkä sen olisin omaan todistukseeni halunnut.
- Ol PLaya
Käyttäytymistä mitataan sillä, kuinka paljon läksyjä on tehty, miten tunnilla ollaan. Koulussa on kyllä tarkat säännöt, miten tunnilla ollaan, eli siinä on myöskin mittari! Tuntien ulkopuolella tapahtuvaan toimintaankin pystytään puuttumaan. Kyllä opettajat tietää nytkin, kuka aiheuttaa hankaluuksia.
Suurin arvo käyttäytymisarvosanalla on kotona. Se voisi näyttää, mihin ollaan menossa. Esimerkiksi omassa lapsuudessani huono käytös kyllä vaikutti selvänä indikaattorina, ettei kaikki ollut kohdallaan. Nyttemmin olen saanut kuulla, että pahimmat häiriköt koulustani ovat nykyään tiilen päitä lukemassa ja tekemässä rikoksia edelleen vaikka ovat melkein kolmekymppisiä. Joku punainen valo vanhemmille olisi hyvä olla. Monesti näet kotona pikku enkeli on sosiaalisessa ympäristössä pahis ja malli siirtyy myös työelämään ja muuhun elämään vaikka kotona kaikki olisi hyvin,
Käyttäytyminen ehdottomasti torkkaan ja vaikuttamaan keskiarvoihin. Teiniangsti ei ole syy käyttäytyä huonosti ja vittuilla opettajille. Muistuuko yhtään mieleen, miten kusipäät yläasteella kohteli opettajia. Opettajat kun eivät enää saa tehdä lapsille mitään. Käytösnumero motivoisi edes ainakin tyttöjä olemaan kiltisti. Oma kokemukseni on juuri tuolta ajalta kun numero poistettiin, että tytöt rääpivät naamaansa opelle minkä kerkesivät ja poikien oli tietysti otettava tytöt siinä kiinni.- huolellisuus
Pienoinen oikaisu:
Se, miten läksyt ja kotitehtävät on hoidettu, näkyy suoraan kyseisen aineen arvosanassa.
Nykyisin huolellisuus arvioidaan aineen sisällä.
Erillistä huolellisuusnumeroa ei enää ole.
En siltikään yhtään epäile, ettei jatkuva tehtävien laiminlyöminen vaikuttaisi myös siihen numeroon, jonka oppilaalle käytöksestä annan.
- mummu-38
Hyvä käytös koulussa on sitä että käyttäydytään koulussa asiallisesti.
Oppilaitahan on kaikenlaisia ja myös opettajia.
Kouluunhan on tultu oppimaan eikä nahistelemaan.
Eihän koulu mikään taisteluareena ole.
Kyllä käytösnumero kuuluu takaisin todistukseen. - siitä näkee
suoraan minkä sortin kersasta on kysymys, kun käytös numero on (niin ja vanhat arvostelunumerot siihen ehdottomasti],kun siellä käytös 4-, 5-, tai 6.
Vain käytöstavat omaavat saavat numerokseen 10 tai 9. - Ylik123
Ehdottomasti pitää kyllä se jotain kuitenkin kertoo/motivoi oppilasta
- devilman-94
Minun mielestä pitäisi kun muutenkin keskiarvo jää alle 7..
- Kuinka he
pärjäävät käytösnumeroiden kanssa?
Vapautetaanko heidät niistä?- Kakstoista
ADHD ei ole synonyymi huonolle käytökselle. Mun veljellä on se ihan tutkitusti ja se on saanut opeilta pelkkää kiitosta että vaikka se ei osaakaan olla paikoillaan ja välillä ajatus vaeltaa, niin se on aina positiivinen ja kohtelias.
Opettajat koulutetaan nykyään tunnistamaan erilaiset käytöshäiriöt ja niistä on selkeät ohjeet miten ne tulee huomioida arvostelussa. Tosin täytyy muistaa, että ohjeistus koskee vain niitä oppilaita, joilla todella on diagnoosi jostakin käytös/hahmotushäiriöstä. Muutenhan kaikki huonosti käyttäytyvien vanhemmat vetoavat että "meidän Joonas-Inkerillä on ADHD, se on sisäisesti lahjakas eikä opet ymmärrä". - yhteiskunnassa
Miksi koulussa tulisi katsoa huonoa käytöstä läpi sormien, jos huonosti käyttäytyvällä on jokin diagnoosi? Ei ADHD ole yhtä kuin huono käytös!! Ei ADHD-diagnoosin saanut voi koulun ulkopuolellakaan käyttäytyä miten vain diagnoosinsa varjolla joutumatta hankaluuksiin. Vai luuletko, että kun ADHD-aikuinen etuilee yöllä nakkikioskijonossa, niin jonossa olevat kyselevät: "Anteeksi, mutta mahtaako sinulla olla jokin diagnoosi?" Eivät takuulla kysele, vaan kyllä yleensä nassuun napsahtaa... Monien ADHD-lasten huono käytös johtuu siitä, että heidän vanhempansa selittävät lastensa huonoa käytöstä diagnoosilla, eivätkä vaadi lastaan käyttäytymään hyvin. ADHD on tarkkaavaisuuden ja ylivilkkauden häiriö, ei käytöshäiriö!
- käytösnumero
...päättötodistuksessa ja itse pääsin vuonna 2006.
- Dora89
Jaahas, kyllä meillä oli vielä 2000-luvulla.
- pitää palauttaa
Käytös on yksi tärkeimmistä asioista elämässä ja koulussa sitä pitäisikin opettaa nykyistä enemmän.
Lainatakseni peruskoulun opettajaani, kunhan osaat tervehtiä ja kertotaulun, niin pärjäät elämässä.
Käytöstavat ovat muutenkin kadoksissa nykyään. Tuskin siitä olisi haittaa, jos niitä arvioitaisiin myös numeroina. Ei se ole niin tärkeä ku tärkeempää olisi palauttaa laaja ja suppee eri tasoiselle oppilaille kun ei kaikki tule tarvitsemaan esim matematiikassa kaikkea sitä mikä on kirjassa ja josta syystä moni heikkolahjaisempi juuri siitä syystä on turhautunut ja häirikkö. Nykyään opettaja joutuu opettaan kaikille samaa tavaraa, mutta sillä on kuitenkin vähän resursseja neuvoa heikompi taitoisille sitä mitä ne ei tule kuitenkaan koskaan tarvitsemaan.
- werew
Lisäksi täytyy arvioida oppilaan ITSEKKYYS se vie usean ihmisen tuhon tielle.
- höpö..
"Mielestäni huono ajatus, sillä millä käytöstä yleensäkään mitataan? Ei ole olemassa tarpeeksi selvää mittaria"
Kyllä mittari on tarpeeksi selkeä, kun myös jälki-istunnot palautetaan ja käytösnumero on suoraan sidoksissa niihin. Silloin käytösnumero kertoo jo aika paljon ihmisen persoonallisuudesta. - Nimetön
Ehdottomasti pitää,miksi se yleensä poitettiin!
- siis aivan
ehdottomasti!
- Olisi pitänyt arvata!
Mitäh!!!!???!!! En ole edes tiennyt ettei käytöstä enää seurata!!! Tottakai käytös- ja huolellisuus numerot takaisin!!!!!!!!
- Tuhka
Kyllä mielelläni näkisin käytösnumerot taas todistuksissa. Nykyisin persukouluikäiset eivät osaa käyttäytyä, julkisilla paikoillakin puhe ja olemus ovat niin saastaa. Tämän siitä saa, kun kaupunkilaiset kasvattavat lapsiaan - tapoja ei opeteta, kuria ei pidetä, lapsen ei koskaan tarvitse oikeaa työtä tehdä, ja kaikki annetaan periksi.
- rinsessanakki-
Niimp.
- rinsessanakki-
... ei siis päättötokarissa.
- takaisinko
No aivan ehdottomasti takaisin käyttöön uudestaan.
Tottakai joku voi niuhottaa miten pärstäkerroin vaikuttaa siihen, mutta kylläpä tuo on myöskin suuntaa antava.
Itselläni ei ole koskaan ollut käyttäytyminen 10, se oli aina 8.
Se kertoo enemmänkin, että on huolestumisen aihetta jos se on 4 - 6.
7 tai 8 voi enemmänkin kertoa liika aktiivisuudesta, tai siitä juuri, että opettaja ei pidä pärstästäsi.
4 - 6 jo kertoo häiriökäytöksestä, auktoriteetin puutteesta sekä muista hälyttävistä luonteenpiirteistä.
Ehdottomasti takaisin!! - tarja 2
päättötodistuksen mukana liite jossa oli käytösnumero....siis nyt tänä keväänä
- Omituisia perusteluja
"Opetusneuvos Irmeli Halisen mukaan voi olla kohtuutonta leimata pysyvällä arvosanalla nuorta, joka on ailahtelevassa murrosiässä."
Heheheh, Irmeli-kulta, pitäisikö samoilla perusteluilla jättää ruotsin vitonen laittamatta päästötodistukseen, kun Tsanette ei millään jaksanut opetella ailahtelevaisessa iässään sanoja ja haistatteli opettajalla kaikki elimet ihan suomeksi? Jääkös Älexsander ilman matikan numeroa, koska ei ailahtelevassa iässään pidä tulla leimatuksi, kun ei nenäkaivultaan malttanut edes prosenttimerkkiä opetella piirtämään?
Kuinka "pysyviä leimoja" nuo päästötodistuksen numerot ylipäätään ovat? Alkuun sitä paperia näytellään kesätyönantajille ja sillä haetaan jatkokoulutukseen, mutta pian se unohtuu, kun tulee uudempia todistuksia.
Työnantajana olisin kyllä erittäin kiinnostunut näkemään käytösnumeron (ja kyllä se huolellisuusnumerokin ansaitsisi palata) ja oikeastaan lisäksi vielä sanallisen arvion vaikkapa tyyliin "NN on ollut kohtelias, mutta laiska. Tekee työnsä kohtuullisen hyvin, mutta vaatii jatkuvaa patistelua. Tulee toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, mutta tehtävän aloittaminen on vaikeaa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733