Paperi- vai muovirahaa

Ei talousnero

Hei! Olemme puolison kanssa lähdössä toista kertaa ulkomaan matkalle. Olemme siis hyvin vähän matkailleet pari. Olen miettinyt kovasti, että kumpi turvallisempi ja järkevämpi tapa ottaa matkavaluutta mukaan. Ihan rahana tai muovirahana. Viimeksi otimme ihan käteisenä ja toimi ihan hyvin. Myös paljon matkaillut appivanhempi puolisoineen sanoi, että ovat kuljettaneet kaiken aina käteisenä. Pohdin vain, että siinä on riski, että kaikki matkavaluutta katoo saman tein, jos jotain sattuu. Visa Electronia olen ajattelut, mutta samoin myös Forexin Cash Back-korttia, jolloin jo kortti katoaa niin kortti ei ole yhdistetty omaan pankkitiliin.
Kertokaa viisaammat ja kokeneemmat, miten olette toimineet. Mikäli asiasta on ketju olemassa kerro siitä, en jaksanut lukea montaa otsikkoa.

6

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko pois

      ei missään tapauksessa käteistä paljon mukaan vaan laitatte kunnon luottokortin esim. Visan. Ei tuota lasten korttia elektron jolla ei saa aina rahaa eikä juuri käy mihinkään. Visalla saa käteistä jos sitä nyt johonkin tarvitsee...tipit, taksi,pikku ostokset jne. Käteinen on huonoin vaihtoehto.

      • että kortti

        Itse maksan suurin piirtein puolet rahalla ja puolet kortilla. Jos kohdemaan valuutta on joku muu, kuin euro, maksan mieluummin vähän enemmän kortilla, kuin varaan mahdollisesti "turhaan" ko. maan valuuttaa. Toisin kuin edellisellä kirjoittajalla, minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia yhtä ainoaa ostoskertaa lukuunottamatta visaelectronin kanssa, jota olen käyttänyt noin kymmenessä Euroopan maassa kymmeniä kertoja. Mukana matkassa on myös "perinteinen" visa, jolla myös maksan osan kuluista.


    • molempi parempi

      Varaan lompakkooni muutaman satasen käteistä, ettei tarvi matkalla kahvirahoja nostella, noista proviisioista kun tulee ihan turhia kuluja. Kortilla maksan isommat ostokset, jos niitä suunnittelen tekeväni. Loput "ylimääräiset" eurot kuluu kyllä lentokentällä (viimeaikoina ne on tupanneet kyllä mennä jo mennessä ennen koneeseen nousua, Hgissäkin rahaa saa uppoamaan ihan tautisesti, syömiset yms.).

    • käteisen nostossa

      Visa Elekronin voi halutessaan rajata vain automaatikäyttöön eli pelkän käteisen nostoon automaatilta ja lisäksi siihen voi laittaa maksimirajoituksen vuorokauden nostoihin. Eli vahingon sattuessa sitä ei kukaan voi käyttää yli näiden rajojen. Ilmoitus tietysti on tehtävä heti pankkiin.

    • menossa?

      Visa Electronilla ei kaikkialla saa rahaa - ei käy kaikkiin automaatteihin. Useat hotellit haluavat luottokorttitiedot, vaikka yöt jo maksettu. (ei koske valmismatkoja)
      Monessa kahvilassa ja ravintolassa halutaan maksu käteisellä - tuli vastaan Munchenissä ja Portugalissa.
      Käteistä kannattaa olla pikkuostoihin tai jos automaatteja on tosi harvassa esim. Brysselissä.
      Jätän itse aina hotelliin talteen muutamankymmentä euroa varkauden varalta - ei koskaan tapahtunut vaikka koko paljon matkailtu.

      Muistattehan matkavakuutukset!

    • matkaan..

      Ohut rahavyö housujen/shortsien alle.
      Ei vain yksi pankki/visa, vaan varmuudeksi kaksi
      (jos toinen katoaa, ei toimi jne.). Käteistä euromaassa ei tarvitse kantaa mielettömästi; sitä saat pikapankista maksutta. Ethän kanna rahatukkuja mukanasi Suomessakaan.

      Jos maksat Visalla esim. ravintolassa, ethän laske korttia silmistäsi. Itse jouduin kuolettamaan korttini, koska korttini oli joutunut riskiryhmään. Pankkivirkailijan veikkaus oli että joku oli kopioinut kortin ravintolassa (tosin tämä tapahtui kotikaupungissani Brysselissä).

      Ei-euromaassa kortilla maksaminen järkevintä; koska edullisempaa kuin rahan nosto. Kannattaa vertailla vaihtopisteiden kursseja; koska suuria eroja löytyy.

      Ota mukaan numero paikkaan jossa voit peruuttaa Visasi. Minulla on aina passin välissä kyseinen numero, vaikken olekaan joutunut ikinä käyttämään sitä.

      En ottaisi mitään Forexin kortteja, omat kortit riittäneet ja pelanneet hyvin. Visa Electron ja Visa mukaan, ja reissu sujuu hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      270
      2973
    2. 201
      2856
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      69
      2436
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      214
      1916
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1192
    Aihe