millä viikolla voi vielä tehdä abortin?

ei nimeä tähän

Millä viikolla voi vielä tehdä abortin? Mä oon jo viikolla 15 omien laskujen mukaan enkä vieläkään osaa päättää mitä haluan. Kukaan ei tiedä koko vauvasta, ei vanhemmat eikä poikaystävä, vauvan isä siis. Mä en oo uskaltanut kertoo. Onneks ei taida olla mikään kovin iso vauva, kun ei se ainakaan musta näy yhtään. Mä en voi kertoo tästä. Oon varmaan niiden mielestä liian nuori, 15v nyt ja samoin vauvan syntyessä. Jos se syntyy.Kun tietäis, mitä uskaltais tehdä.

20

11599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..................

      Milloin sinulla oli viimeiset kuukautiset? Niiden alkamispäivä. Milloin tämä raskaus on saanut alkunsa? Oletko käynyt lääkärissä, terv.hoitajalla tai missään yleensäkään asian tiimoilta?
      JOS tämä viestisi on totta, OTA JA KERRO HETI LAPSEN ISÄLLE, ja vanhemmillesi. Jos olet viikoilla 15 niin keskeytyksen saaminen ei olekaan enää niin yksinkertainen asia!
      "Onneks ei taida olla mikään kovin iso vauva, kun ei se ainakaan musta näy yhtään." Sikiön koolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, toisilla näkyy aiemmin, toisilla myöhemmin.
      "Mä en voi kertoo tästä" PAKKO SINUN ON JOLLEKIN KERTOA!!!

      SINUN PITÄÄ NYT TOIMIA NOPEASTI, ELI HETI! Varaat ajan heti aamulla terv.keskuksesta ja aikaa varatessasi kerrot asiasi, sinun pitää saada akuuttiaika!

    • 15 ei saa

      enää aborttia kun sikiö on jo kasvanut liikaa, viikko 12 on se raja. Jollain erityisongelmilla voi ehkä saada vielä abortin, ehkä esim joku kehitysvammainen nainen, joka ei ole tiennyt olevansa raskaana, voisi saada abortin vielä.

      • ....

        En tiedä missä raja menee, mutta kannattaa kysyä lääkäriltä. Alle 17vuotiaat saa tehdä vielä myöhemmin abortin. Sinuna tekisin abortin olet itsekkin vielä lapsi ja koulut ja muut edessä. Yleensä poikaystävät jättää jos tyttöystävä aikoo lapsen pitää tossa iässä tiedän monta tapausta ja tuskin vanhempasi tykkäisi ideasta.


    • pienen pojan äiti

      Abortin voi tehdä viikolle 20 asti (viikolle 25 asti, jos äidillä on HIV tai sikiöllä vakavia vaurioita). Viikolle 12 asti voidaan tehdä kaavinta, mutta sen jälkeen sikiö on liian iso kaavittavaksi, joten joutuisit sen synnyttämään alateitse.

      Saadaksesi abortin sinun täytyy ensin käydä terveyskeskuksessa lääkäriltä hakemassa lähete, jonka turvin haet lupaa abortin tekoon (tämä lupa on pakko hakea, jos raskaus on kestänyt yli 12 viikkoa, mutta sen saa helposti ja nopeasti). Sen jälkeen sovit asiat synnytyssairaalan kanssa.

      Ensimmäistä kertaa raskaana olevalla raskaus ei yleensä näy kovinkaan hyvin ennen viikkoa 20. Siinä rajoilla alkavat liikkeetkin tuntua ja sittenhän et voi tehdä enää mitään muuta kuin odottaa lapsen syntymää.

      Neuvolaan sinun pitäisi ihan ensimmäiseksi ottaa yhteys. Et ole oikeutettu mihinkään tukiin ellet ilmoittaudu neuvolaan ennen viikkoa 16 ja käy siellä perustarkastuksessa. TÄSTÄ EI ILMOITETA VANHEMMILLESI, joten voit käydä siellä heti itseksesi. Soita ja varaa aika, neuvola on ilmainen, eikä siitä tule mitään postia yms. jotka vanhempasi voisivat nähdä. Sieltä saat myös lähetteen ultraan. Sinulta on jo jäänyt välistä rakenneultra, jossa pitäisi tarkistaa niskaturvotus (mahdolliset sikiövauriot) ja se, että sikiö kasvaa normaalisti ja on oikeassa paikassa. Seuraava ja yleensä viimeinen kunnan tarjoama ultra on viikolla 18.

      Neuvolassa voit luottamuksellisesti myös jutella aiheesta, miten kerrot vanhemmillesi. Ja vanhemmille kannattaa kertoa, vaikka aborttiin päätyisit (ja neuvolassa kannattaa käydä, vaikka haluaisit abortin, ihan vain varmuuden vuoksi). Kummassakin asiassa (abortti ja synnytys) tulet tarvitsemaan tukea. Voit viivytellä ja piilotella, mutta asia ei siitä mihinkään katoa. Kannattaa hoitaa kaikki kuntoon heti, koska mitä kauemmin odotat, sitä pahemmaksi asiat vain muuttuvat.

      • mammavaan

        hei.
        tampereella ainakin alle 18v saa neljä ilmaista ultraa.. rvk 13, 20,28 ja 36


      • mammavaan
        mammavaan kirjoitti:

        hei.
        tampereella ainakin alle 18v saa neljä ilmaista ultraa.. rvk 13, 20,28 ja 36

        vielä siittä, ettei ikää voi katsoa, vaan sit
        että onko valmis kantamaan vastuun, eli onko henkisesti vanhempi.
        itse olin 16 kun tulin raskaaksi!!! ja hienosti ollaan pärjätty


      • huomautus

        että tuossa vaiheessa, kun joutuu hakea luvan myöhäiseen keskeytykseen, asia ei missään tapauksessa enää pysy salassa eikä ole yksinkertainen. Keskeytys tehdään niin, että joutuu synnyttäm,ään kuolleen lapsen ja sairaalassa menee näin ollen ainakin yksi yö. Tuon ikäinen saa sen luvan varmasti, mutta missään tapauksessa se ei ole helppoa ja yksinkertaista.

        neuvolaan ei tarvitse olla yhteydessä, jos ei aio lasta pitää. Jos aikoo, kiire on, mutta eipä sinne kannata olla yhteydessä ja laittaa äitiyspakkauksia yms. hakuun, jos kerran raskauden keskeyttää.


      • 12. viikon
        huomautus kirjoitti:

        että tuossa vaiheessa, kun joutuu hakea luvan myöhäiseen keskeytykseen, asia ei missään tapauksessa enää pysy salassa eikä ole yksinkertainen. Keskeytys tehdään niin, että joutuu synnyttäm,ään kuolleen lapsen ja sairaalassa menee näin ollen ainakin yksi yö. Tuon ikäinen saa sen luvan varmasti, mutta missään tapauksessa se ei ole helppoa ja yksinkertaista.

        neuvolaan ei tarvitse olla yhteydessä, jos ei aio lasta pitää. Jos aikoo, kiire on, mutta eipä sinne kannata olla yhteydessä ja laittaa äitiyspakkauksia yms. hakuun, jos kerran raskauden keskeyttää.

        Melkoinen prosessi kaiken kaikkiaan, jos aikoo vielä yli 12viikkoisen raskauden saada abortoiduksi. Asiaan ottaa kantaa kaksi lääkäriä, ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, TEO.

        Se, miten sikiö abortoidaan, ei kuulu tälle palstalle, mutta olkoon osviittana ajatus, että kuollut sikiö synnytetään alateitse. Kuollut tai tapettu, miten asian haluaa sanoa. Johonkinhan se elävä sikiö menehtyy ennen kuin on kuollut. Kukaan lääkäri ei hyvällä katso, eikä kovin hellämielistä kohtelua ole odotettavissa, jos terve elinvoimainen yli12 viikkoinen sikiö joudutaan abortoimaan pelkästeen sen takia, että raskaanaoleva ei ole tehnyt asialle mitään aikaisemmin. Lääketieteellisistä syistä tehdyt myöhäiset abortit on luku sinänsä, vaikka eivät sen helpompia kuin sosiaalisin syin tehdyt.

        Ehkä kun viikot on jo tuota luokkaa, kannattaa abortointi unohtaa ja alkaa miettimään esimerkiksi adoptioon antoa. Se on varsin hyvä ratkaisu. Ainakin synnyttäessään saattaa jäädä tuntu,että seuraavan kerran on jo ehkäisy kunnossa. Abortin saattaa unohtaa samantien, eikä opi koskaan kantamaan aikuisen vastuuta, vaikka onkin lähtenyt aikuisten juttuihin.


      • wää
        12. viikon kirjoitti:

        Melkoinen prosessi kaiken kaikkiaan, jos aikoo vielä yli 12viikkoisen raskauden saada abortoiduksi. Asiaan ottaa kantaa kaksi lääkäriä, ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, TEO.

        Se, miten sikiö abortoidaan, ei kuulu tälle palstalle, mutta olkoon osviittana ajatus, että kuollut sikiö synnytetään alateitse. Kuollut tai tapettu, miten asian haluaa sanoa. Johonkinhan se elävä sikiö menehtyy ennen kuin on kuollut. Kukaan lääkäri ei hyvällä katso, eikä kovin hellämielistä kohtelua ole odotettavissa, jos terve elinvoimainen yli12 viikkoinen sikiö joudutaan abortoimaan pelkästeen sen takia, että raskaanaoleva ei ole tehnyt asialle mitään aikaisemmin. Lääketieteellisistä syistä tehdyt myöhäiset abortit on luku sinänsä, vaikka eivät sen helpompia kuin sosiaalisin syin tehdyt.

        Ehkä kun viikot on jo tuota luokkaa, kannattaa abortointi unohtaa ja alkaa miettimään esimerkiksi adoptioon antoa. Se on varsin hyvä ratkaisu. Ainakin synnyttäessään saattaa jäädä tuntu,että seuraavan kerran on jo ehkäisy kunnossa. Abortin saattaa unohtaa samantien, eikä opi koskaan kantamaan aikuisen vastuuta, vaikka onkin lähtenyt aikuisten juttuihin.

        en tiedä olenko raskaana pitäs tehä testi mutta en missään nimessä halua kertoo vanhemmilleni ;s ja olen päättänyt että jos olen raskaana niin en pidä lasta koska olen 14 ja kun vauvva syntyis nii 15 aivan liian nuori äidiksi. poikakaveri tietää asiasta kerroin saman tien kun aloin epäillä olevani raskaana mutta siitä ei ole kun jtn enintää 3vk ku oisin voinu tulla raskaaks. millon kannattaa tehä testi että se on luotettava. pari kaveriakin tietää ja lupasi tukea mua siinä asiassa. auttaako joku mua?? ;o


      • wää
        12. viikon kirjoitti:

        Melkoinen prosessi kaiken kaikkiaan, jos aikoo vielä yli 12viikkoisen raskauden saada abortoiduksi. Asiaan ottaa kantaa kaksi lääkäriä, ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, TEO.

        Se, miten sikiö abortoidaan, ei kuulu tälle palstalle, mutta olkoon osviittana ajatus, että kuollut sikiö synnytetään alateitse. Kuollut tai tapettu, miten asian haluaa sanoa. Johonkinhan se elävä sikiö menehtyy ennen kuin on kuollut. Kukaan lääkäri ei hyvällä katso, eikä kovin hellämielistä kohtelua ole odotettavissa, jos terve elinvoimainen yli12 viikkoinen sikiö joudutaan abortoimaan pelkästeen sen takia, että raskaanaoleva ei ole tehnyt asialle mitään aikaisemmin. Lääketieteellisistä syistä tehdyt myöhäiset abortit on luku sinänsä, vaikka eivät sen helpompia kuin sosiaalisin syin tehdyt.

        Ehkä kun viikot on jo tuota luokkaa, kannattaa abortointi unohtaa ja alkaa miettimään esimerkiksi adoptioon antoa. Se on varsin hyvä ratkaisu. Ainakin synnyttäessään saattaa jäädä tuntu,että seuraavan kerran on jo ehkäisy kunnossa. Abortin saattaa unohtaa samantien, eikä opi koskaan kantamaan aikuisen vastuuta, vaikka onkin lähtenyt aikuisten juttuihin.

        en tiedä olenko raskaana pitäs tehä testi mutta en missään nimessä halua kertoo vanhemmilleni ;s ja olen päättänyt että jos olen raskaana niin en pidä lasta koska olen 14 ja kun vauvva syntyis nii 15 aivan liian nuori äidiksi. poikakaveri tietää asiasta kerroin saman tien kun aloin epäillä olevani raskaana mutta siitä ei ole kun jtn enintää 3vk ku oisin voinu tulla raskaaks. millon kannattaa tehä testi että se on luotettava. pari kaveriakin tietää ja lupasi tukea mua siinä asiassa. auttaako joku mua?? ;o


      • se..
        wää kirjoitti:

        en tiedä olenko raskaana pitäs tehä testi mutta en missään nimessä halua kertoo vanhemmilleni ;s ja olen päättänyt että jos olen raskaana niin en pidä lasta koska olen 14 ja kun vauvva syntyis nii 15 aivan liian nuori äidiksi. poikakaveri tietää asiasta kerroin saman tien kun aloin epäillä olevani raskaana mutta siitä ei ole kun jtn enintää 3vk ku oisin voinu tulla raskaaks. millon kannattaa tehä testi että se on luotettava. pari kaveriakin tietää ja lupasi tukea mua siinä asiassa. auttaako joku mua?? ;o

        Raraskaustesti on aika luotettava kun teet testin sinä päivänä kun kuukautisesi olisivat pitäneet alkaa. Jos on kolme viikkoa aikaa kun olet voinut tulla raskaaksi niin eihän sinulla ole edes kuukautiset vielä myöhässä? odota rauhassa tuleeko kuukautisesi ja jos ei tee sitten testi. Jos testi on positiivinen ota yhteyttä omalle tk:lle ja kerro tilanteesi, sieltä sinut määrätään raskauden toteamukseen ja sen kautta päätetään vikkkojen mukaan tehdäänkö lääkkeellinen keskeytys vai kaavinta. Ylensää käytetään lääkkeellistä keskeytystä. Tämä tarkoittaa, että otat alateitse kaksi tabletti(laitat ne emättimeen), joka käynnistää "synnytyksen" eli verenvuodon ja kivupa siitä tietenkin seuraa, mutta varmasti opettaa vastuulliseksi. Ei sitä kerran kokenut halua toisen kerran kokea.


      • hennnap

        "Abortin voi tehdä viikolle 20 asti (viikolle 25 asti, jos äidillä on HIV tai sikiöllä vakavia vaurioita). Viikolle 12 asti voidaan tehdä kaavinta, mutta sen jälkeen sikiö on liian iso kaavittavaksi, joten joutuisit sen synnyttämään alateitse."

        Tuo voi olla hyvinkin sairaalakohtaista. Minä tein abortin viikolla 11, ja lääkkeellisesti tehtiin. Yleensä se kyllä meneekin niin, että jos raskaus on kestänyt alle 12 viikkoa, tehdään lääkkeellinen keskeytys. Ja sitten sen viikon 12 jälken tehdään kaavinta (johon täytyy erityslupa olla, niin kuin kirjotitkin). En sitten tiedä mikä se raja on milloin ei voi enää kaavintaa tehdä.

        Mutta aloittajalle! Jos sulla raskaus on noikin pitkällä kuin 15 viikkolla, niin nyt kannatta sitten toimia nopeasti ja ruveta päättämään mitä teet. Ei tommosia asiota pidä vetkutella yhtään. Nyt menet ja KERROT JOLLEKIN tilanteestasi, vamasti joku pystyy sua auttamaan ja neuvomaan. Nyt järki käteen ja ja päätä mitä haluat! Ei sitä aborttia ihan loputtomiin saa, eli mitä enemmän siirrät tota asiaa eteenpäin, sitä vaikeammaksi abortin saanti muuttuu. Siis, tietenkin JOS sen abotin haluat. Mutta mikäli sen haluat, toimi nyt ja heti, ensinnäkin kerrot jollekin ja sen jälkeen puhelin käteen ja varaamaan aikaa itelles, tai kohta et koko aborttia enää saa!


    • keela

      joka voi päättää että et kerro lapsen isälle, muista se on senkin lapsi yhtä paljon! Jos on niin vanha että voi rakastella/sekstailla niin LUULISI että olet niin aikuistunut että kerrot ja pystyt ottaa vastuu.

      • keela

        mutta miettikää tarkkaan mitä teette, kaikki joka miettii abortti. Olen ite tehnyt 11 vuotta sit etten yritä olla "parempi" kuin muut. Lapsen isällä on aina oikeus saada tietää lapsesta. Se on aina vaikea päätös, toinen vaihtoehto on adoptointi, on monta ihmistä Suomessa joka odottavat lapsen. En ole vastaan abortti eikä sen puolella. se on elämäntilasta riipuen. Mulla in 7 vuotias lapsi ja toinen mahassa vko. 11, enkä enään tekisi abortti, jaksamista teille joilla on vaikea päätös edessä.


    • miettimisen aihetta
    • katsokaatarkemmin

      Mitä ihmettä te vielä mussutatte mistään?
      Aloittajan viesti on vuodelta 2008!! ei se vauva enään taida siel masussa olla..

    • abortistavoiselvitä

      Muistakaa kaikki että abortoitu vauva voi selvitä elossa jos se raskaus on pitemmälle kerennyt. Eli ihan lapsi se on joka sieltä kaavitaan pois. siksi lääkäreille on raskasta abortin tekeminen. joutuuhan siinä tappamaan lapsen.

    • Kun nyt kerran olet päätynyt aborttiin eli raskauden keskeytykseen niin tee se vaan heti, jos suinkin mahdollista.

    • älä murhaa

      älä tee sitä muuten tapat oman lapsesi ja tulet katumaan vielä pitkään tätä tämä lapsi tulee rakastamaan sinua älä siis murhaa omaa lastasi

    • miksi nostella näitä

      Aloitus on vuosien takaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe