herukoiden keruu...

tietämätön...

Kerätäänkö musta- ja punaviinimarjat kokonaisina terttuina vai pitääkö tertun "ranka" jättää pensaaseen ja riipiä vaan marjat? Sorry, tää kysymys tuntuu varmaan tyhmältä, mutta en vaan ole aiemmin joutunut moiseen hommaan...ja kiitos jos joku viitsii vastata.

5

6620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

Pensaan puolesta on ihan sama kummin tet. Karat tippuu sitten kuivuessaan maahan aikanaan ja ensi vuonna kasvaa uudet.

Riippuen siitä, mitä aiot tehdä on poimimisessa kyllä jo väliä ja paljonkin. Marjaan kun jää ilmiselvä reikä kun se riipii tertusta ja mehut valuu ulos. Eli vain pienen määrän jos johonkin poimisin ja nopsaan tekisin niin silloin voisin riipiä muuten kyllä kannattaa poimia terttuina.

• kerään

vain marjat.Oli niin paljon pakkasta keväällä,että tertuista puuttuu ainakin joka toinen marja.Koko tertun ottaminen olisi ihan turhaa.

• Juffe

Radiossa puhuttiin Nurmijärvellä olevasta isosta herukkatarhasta. Pakkaset vei kukat. Isoja alueita ei halvalla peitetä.

Omat pensaat peitin moneksi yöksi keväällä. Työlästä oli, mutta kannatti. Kaikissa pensaissa on tasaisesti marjoja (tai oli kun keräsin ne). Osa marjoista on pieniä, kun kastelu ja muu hoito ei ollut niin ihanteellista -- enemmän voisi lannoittaa ja vanhat mustaherukka pensaat kaipaa leikkausta vuosittain.

• myös täällä
        Juffe kirjoitti:

Radiossa puhuttiin Nurmijärvellä olevasta isosta herukkatarhasta. Pakkaset vei kukat. Isoja alueita ei halvalla peitetä.

Omat pensaat peitin moneksi yöksi keväällä. Työlästä oli, mutta kannatti. Kaikissa pensaissa on tasaisesti marjoja (tai oli kun keräsin ne). Osa marjoista on pieniä, kun kastelu ja muu hoito ei ollut niin ihanteellista -- enemmän voisi lannoittaa ja vanhat mustaherukka pensaat kaipaa leikkausta vuosittain.

Niinpä vaan kannatti pelata niiden peitteiden kanssa. Ei meillä ollut tavallista muovipressua kummempaa peittoa, mutta saatiin/saadaan runsas sato! :-) Kahdelle puskalle ei riittänyt suojaa, ja niiden päällimmäiset oksat ovatkin ilman marjan marjaa. :-( Joitain raakileita sentään näkyy puskien sisällä.

• meidän perhe

kerää aina terttuineen ja riipien
      Sama miten kerää.
      Meillä oli lapsuudessa että täytyy kerätä aina terttuineen että tulee seuraavanakin vuonna marjoja
      Joka ei pidä paikkaansa
      Kyllä tertut tippuu talven aikaan poisa ja marjoja tulee joka vuosi enempi tai vähempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      139
      2543
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      359
      1948
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1627
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1473
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1340
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      107
      899
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe