Sellasta kyselisin, että kun minulta on joskus kymmenen vuotta sitten otettu joku reumaverikoe ja se oli negatiivinen, tarkoittaako se sitä että se kyseinen verikoe tulee aina olemaan negatiivinen vai voiko olla positiivinen jos joskus myöhemmin otettaisiin uudestaan. En muista oliko se joku reumatekijä koe vai mikä lienee. Sekava sepustus, tiedän, mutta jos joku ymmärtää mitä tarkoitan, olis kiva saada vastauksia.
Reumatekijä
7
2245
Vastaukset
- silti on reuma
En tiedä muuttuuko se tekijä, mutta kaikilla ei ole sitä. Vain 75 % reumaatikoilla on se tekijä. Minä sairastuin viime kesänä tosi rajuun moniniveltulehdukseen, ja reumalääkärit tulivat siihen tulokseen, että mulla on nivelreuma. Eli seronegatiivinen nivelreuma. Sain kovat lääkkeet, ja tauti yhä jyllää. Elämä on melko vaikeaa, moni asia meni ihan uusiksi. On ollut raskasta ja masentavaa kun ei pysty enää tekemään samoja juttuja kuin ennen, ja vielä se, että joissain asioissa olen toisten autettavissa. Liikuntakyky meni huonoksi eikä kädet enää toimi kuin ennen.
Tälle palstalle tuliknkin just katsomaan, onko saman kokeneita kohtalotovereita. Miten sinä pärjäät reumasi kanssa? Millä tavalla se vaikuttaa sun elämääsi?- ???
Mulla ei siis ollut reumaa, vaan se koe otettiin kun oli ranne kipeä ja suvussa on jonkin verran reumaa. No se rannekipu meni ohi, mutta nyt vuosia myöhemmin on tullut kaikenlaisia oireita, kuten alaselkäkipua ja kaikenmaailman kolotuksia. Siksi kysyin tosta reumatekijästä, että jos mulla oliskin reuma niin näyttäiskö se koe negatiivista taas koska aiemminkin näytti vai onko tulos kiinni alkaneesta sairaudesta.
- hoitaja41
??? kirjoitti:
Mulla ei siis ollut reumaa, vaan se koe otettiin kun oli ranne kipeä ja suvussa on jonkin verran reumaa. No se rannekipu meni ohi, mutta nyt vuosia myöhemmin on tullut kaikenlaisia oireita, kuten alaselkäkipua ja kaikenmaailman kolotuksia. Siksi kysyin tosta reumatekijästä, että jos mulla oliskin reuma niin näyttäiskö se koe negatiivista taas koska aiemminkin näytti vai onko tulos kiinni alkaneesta sairaudesta.
Nivelkipuja minulla vuosia sitten erityisesti oikella puolella:polvi,kyynärpää,III-varvas,päkiäkipua.Reumakoe otettiin nimeltään reumafaktori-koe ,s-Rf.Se negatiivinen.Söin reumalääkärin määräämää Salazopyrin lääkettä,mutta vastetta ei löytynyt eli eivät vaikuttaneet vointiini millaan lailla.Sitten sain lähetteen yersiniavastaine kokeeseen.Se koholla eli olin saanut kiinankaalesta bakteerin,joka jylläsi jostain syystä erityisesti oikella puolelle kehoa.
No,vuosia meni ja isot nivelet ajoittain kipeytyi,turpoili,kuumotti jne.Kuntoutuslääkäri suositteli reumakokeeseen,koska sanoi sen olevan todennäköinen.Minusta otettiin ns. sitruliini-vasta-ainekoe,joka on spesifinen eli tarkka,"luotettava" koe.Jos koe on positiivinen se on reuma ja sillä siisti,jos koe on negatiivinen ei reumaa ole.Ja kiitos Herralle koe oli negatiivinen!
Niveloireet helpottuivat jonkin kuukauden päästä,mutta epäilen selkäsairauteni vaikuttavan nivelteni tasapainoon:välillä turpoaa välillä rauhallisempaa,,,, - ei reumaa
??? kirjoitti:
Mulla oikean peukalon tyvinivel turposi ja muutenkin noita selkäsairauksia on olemassa. Ei kuitenkaan reumaa vaikka reumafaktori oli koholla(22),nivelreumakokeissa ei mitään. Mikä lienee nostanu arvot?
- kirjoitit
ei reumaa kirjoitti:
Mulla oikean peukalon tyvinivel turposi ja muutenkin noita selkäsairauksia on olemassa. Ei kuitenkaan reumaa vaikka reumafaktori oli koholla(22),nivelreumakokeissa ei mitään. Mikä lienee nostanu arvot?
tosi rajuun moniniveltulehdukseen- saako kysyä miten ilmeni,missä?
multa "remahti"selkä viime syksynä varoittamatta yöllä, sanoi fysikaalisessa että oli selkärankatulehdus-samaakohan? kivut ja niskäjäykkyys tosi pahat kauan.reumavaste otettiin nyt keväällä, oli runsaasti koholla.tiedä olisiko vielä? c6/7diskus madaltunut laakea protruusio,aiheuttaa kipuoireita .olkapääsä tendiittiä.AC nivelessäartroosia ja nivelkapselinpaksuuntumaa(kipuja on.mag.kuvattu-08 syys - kulkee tuo
kirjoitit kirjoitti:
tosi rajuun moniniveltulehdukseen- saako kysyä miten ilmeni,missä?
multa "remahti"selkä viime syksynä varoittamatta yöllä, sanoi fysikaalisessa että oli selkärankatulehdus-samaakohan? kivut ja niskäjäykkyys tosi pahat kauan.reumavaste otettiin nyt keväällä, oli runsaasti koholla.tiedä olisiko vielä? c6/7diskus madaltunut laakea protruusio,aiheuttaa kipuoireita .olkapääsä tendiittiä.AC nivelessäartroosia ja nivelkapselinpaksuuntumaa(kipuja on.mag.kuvattu-08 syysnivelreuma koe. s-ana olen kuullut.
- mistä varmaan
kulkee tuo kirjoitti:
nivelreuma koe. s-ana olen kuullut.
suurin osa puhuu on reumafaktori (rf). mutta se on aika "vanha" koe. se voi olla koholla ilman ett sinulla on reuma ja päinvastoin. tarkempi koe on citrulliini vasta ainnet (ccp ab), aika uusi koe. ana ab, eli tuma vasta aineet käyteään tulehduksellisten sidekudostautien diagnostiikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793