Sampopankki-riski Tapiola-rahastoissa

Ajattelin pienentää Sampopankki-riskiä siirtämällä rahaa Tapiolan korkorahastoihin. Katsoessani niiden raportteja huomasin kuitenkin, että huomattava osa rahastojen varoista on sijoitettu Sampopankin joukkovelkakirjoihin. Osaako joku sanoa suoralta kädeltä, turvaako mikään suojarahasto sellaisia rahastosijoituksia, jos Sampopankki ajautuisi maksuvaikeuksiin?

5

1018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joukkovelkakirjat nyt ongel...

      Katsoppa tätä kauhukuvaa:

      Mikäli olisit sijoittanut Nordean CDO Equity rahastoon vuosi sitten, olisit nyt hävinnyt -25%!!! Ja pankki markkinoi tätä TURVALLISENA rahamarkkinasijoituksena!

      Ok, CDO:t (siis rahattoman-alabamalaisen-asuntolaina) hieman riskaabelimpi kuin Sammon jvk, mutta ihan syystä kannattaa olla varuillaan!

    • Jaa

      Tiesitkö, että Sampopankin osuus koko Danske Bankista on n.5%, joten ei pohjoismaiden suurin pankki, Danske Bank joudu ainakaan ensimmäisenä maksuvaikeuksiin...

      • Sampo Pankki Oyj:tä ei ole vielä fuusioitu Danske Bankiin. On mahdollista, että Danske toteaa Sampopankin epäonnistuneeksi yritysostoksi eikä sijoita siihen enää enempää rahaa, vaan antaa sen pärjätä omillaan. Osakkeiden omistajalla ei ole osakeyhtiössä lisämaksuvelvollisuutta eikä emoyhtiö ei ole vastuussa tytäryhtiönsä liikkeeseen laskemista joukkovelkakirjalainoista, ellei se ole niissä takaajana.

        Eräässä pienessä atk-firmassa iloittiin muinoin, kun suuri ja vakavarainen yritys osti sen. Uskottiin, että isoon konserniin kuuluminen antaa turvallisuutta. Kuitenkin iso konserni päästi pienen yhtiön konkurssiin.


      • Euroopan maa,

        joka on tilastojenkin perusteella taantumassa. Ja siellä oli melkoinen asuntojen hintakupla, joka on puhkeamassa. Eli kyllä Danskelle on ongelmia tiedossa, ehkei nyt ylitsepääsemättömiä, mutta kuitenkin.


      • Vain tase on melko suuri

        Nordea säilyy edelleen Pohjois-Euroopan suurimpana pankkina. Ohessa joitakin vertailutietoja yhtiöiden omilta sivuilta...

        ::: Nordea AB
        Liikevoitto EUR 27 mrd.
        Tase EUR 411 mrd.
        Henkilöstö 32,000
        Asiakkaat 10 milj. (4.9 milj. On-Line)

        ::: Danske Bank
        Liikevoitto EUR 2.5 mrd. (2007)
        Tase EUR 447 mrd. (2007)
        Henkilöstö 24,000 (2007)
        Asiakkaat 5 milj. (2 milj. On-Line)

        ::: OP-Pohjola Ryhmä
        Liikevoitto EUR 196 milj.
        Tase EUR 70.4 mrd.
        Henkilöstö 12,514
        Asiakkaat 4,1 milj.
        - yhteisiä 900,000 Suomessa (Pankki ja Vakuutus)
        - lisäksi 200,000 asiakasta Baltiassa (Pohjola)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe