tarttis tietoa ohmeita.

ohm ohm

nii voisitteks te älykkäämmät kertoo ohmeist.luin jotain et jos on vaikka 8ohmnen kajari 8ohm kajari =4ohm kuorma.... onks toi totta ???

14

8224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vain osatotuus

      "8ohmnen kajari 8ohm kajari =4ohm kuorma."
      Näin, jos ne on rinnankytketty
      8ohmnen kajari 8ohm kajari =16ohm kuorma.
      Näin, jos ne on sarjaankytketty

      • tuolla

        mitä se rinnakkain ja saarjaa kytkettynä tarkottaa.
        olen vähän tyhmä näis jutuis...


      • entä
        tuolla kirjoitti:

        mitä se rinnakkain ja saarjaa kytkettynä tarkottaa.
        olen vähän tyhmä näis jutuis...

        jos on 8 ohm ja 4 ohm kajari mitense sitte menee


      • snadistihifisti
        tuolla kirjoitti:

        mitä se rinnakkain ja saarjaa kytkettynä tarkottaa.
        olen vähän tyhmä näis jutuis...

        Rinnan kytkentä tarkoittaa sitä, että kummankin kaiuttimen plusnapa kytketään vahvistimen plusnapaan ja kummankin kaiuttimen miinusnapa vahvistimen miinusnapaan. Tällöin vastus on puolet yksittäisen kaiuttimen vastuksesta, koska virralla on kaksi samanlaista reittiä, mitä kulkea.

        Sarjaan kytkentä tarkoittaa sitä, että toisen kaiuttimen plus napa kytketään vahvistimen plusnapaan ja miinusnapa toisen kaiuttimen plusnapaan. Tämän jälkimmäisen kaiuttimen miinusnapa kytketään sitten vahvistimen miinusnapaan. Tällöin vastus on kaksinkertainen, koska virran reitillä on kaksi samanlaista vastusta peräkkäin.


      • kunnkjk
        snadistihifisti kirjoitti:

        Rinnan kytkentä tarkoittaa sitä, että kummankin kaiuttimen plusnapa kytketään vahvistimen plusnapaan ja kummankin kaiuttimen miinusnapa vahvistimen miinusnapaan. Tällöin vastus on puolet yksittäisen kaiuttimen vastuksesta, koska virralla on kaksi samanlaista reittiä, mitä kulkea.

        Sarjaan kytkentä tarkoittaa sitä, että toisen kaiuttimen plus napa kytketään vahvistimen plusnapaan ja miinusnapa toisen kaiuttimen plusnapaan. Tämän jälkimmäisen kaiuttimen miinusnapa kytketään sitten vahvistimen miinusnapaan. Tällöin vastus on kaksinkertainen, koska virran reitillä on kaksi samanlaista vastusta peräkkäin.

        mun vahvarin min ohmit on 4 ja sielä on kaksi paikkaa kajareille jamulla on kaks 4 ohm kajarii kiinni sillee et ne ei oo samoissa reijissä puolittuuko tai nouseeko ohmit mulla nyt jotenkin??


      • snadistihifisti
        kunnkjk kirjoitti:

        mun vahvarin min ohmit on 4 ja sielä on kaksi paikkaa kajareille jamulla on kaks 4 ohm kajarii kiinni sillee et ne ei oo samoissa reijissä puolittuuko tai nouseeko ohmit mulla nyt jotenkin??

        Vahvistimet, joissa on paikat kaksille kaiuttimille kytkevät kaiuttimet rinnan.

        Niin kauan kun soitat vain yksiä kaiuttimia kerrallaan, on vastus tuo kaiuttimen 4 ohmia, mutta jos soitat molempia, on vahvistimen näkemä vastus vain 2 ohmia.

        Olen nähnyt vahvistimien ohjekirjoja, joissa mainitaan käyttämään esim. 8 ohmin kaiuttimia jos molempia soitetaan yhtä aikaa, kun muutoin 4 ohmin kaiuttimet kävisi. Luultavasti sinun tapauksessasi on kyse tällaisesta.

        Jos kaikesta huolimatta käytät molempia kaiuttimia yhtä aikaa, ei siitäkään välttämättä seuraa ongelmia, ellet ihan täysillä luukuta. Vahvistin on tietenkin kovemmalla, ja saattaa esim. lämmetä liikaa. Pahimmassa tapauksessa jotain hajoaa.


      • snadistihifisti
        entä kirjoitti:

        jos on 8 ohm ja 4 ohm kajari mitense sitte menee

        Kun vastukset kytketään sarjaan, kokonaisvastus on vastusten summa. Tässä tapauksessa siis 8 4 = 12 ohmia.

        Kun ne kytketään rinnan, on kokonaisvastuksen käänteisluku vastusten käänteislukujen summa, tässä tapauksessa siis 1 / (1/8 1/4) = 2 2/3 ohmia.


      • Palkinlampi
        tuolla kirjoitti:

        mitä se rinnakkain ja saarjaa kytkettynä tarkottaa.
        olen vähän tyhmä näis jutuis...

        Kuvittele linkin subit olevan nuo sun kajarit ja kytke ne kuten kuvassa!

        http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm


      • Palkinlampi

      • Anonyymi
        snadistihifisti kirjoitti:

        Vahvistimet, joissa on paikat kaksille kaiuttimille kytkevät kaiuttimet rinnan.

        Niin kauan kun soitat vain yksiä kaiuttimia kerrallaan, on vastus tuo kaiuttimen 4 ohmia, mutta jos soitat molempia, on vahvistimen näkemä vastus vain 2 ohmia.

        Olen nähnyt vahvistimien ohjekirjoja, joissa mainitaan käyttämään esim. 8 ohmin kaiuttimia jos molempia soitetaan yhtä aikaa, kun muutoin 4 ohmin kaiuttimet kävisi. Luultavasti sinun tapauksessasi on kyse tällaisesta.

        Jos kaikesta huolimatta käytät molempia kaiuttimia yhtä aikaa, ei siitäkään välttämättä seuraa ongelmia, ellet ihan täysillä luukuta. Vahvistin on tietenkin kovemmalla, ja saattaa esim. lämmetä liikaa. Pahimmassa tapauksessa jotain hajoaa.

        Onko kyse stereo vahvistimesta? jossa on omat vahvistimet kummallekin kanavalle,ei mitään ongelmia = 4ohm/ vahvistin. kanava.


    • känkkäränkkä

      eikö nuo ohmijutut kuulu ylä-asteen oppimistavoitteisiin.

      • vastuksen

        jos laittaa 4ohm kajarin piuhaan 4ohm vastuksen onks se kajari sitte 8ohm.


    • Anonyymi

      No vanhaa kokemusta mulla oli aikoinaan hienot jvc zero6koset ja Saloranta huiput niin kytkin salorat niin takakaiyttimikse et miinusnava Salorinteen kans yhteen varasin virrat vahmistimelni kaikkiin.oli aikasi ihmeellinen tilanne tuntu.mikähä se kytkentä on tä oli jotain 80 luvun loppua tekis viel kokeilla

    • Anonyymi

      Siis pelkät miinusnavat saloroihih keskenään hiljaa ne soi mut hienosti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe