On se kummallista että tälläistäkin sattuu... "Pistooli virheen" seurauksena parilitraa ehti hurahtaa..
VOIKO 2 l Dieseliä 15 litraa bensaa saada muuta tuhoa kuin pientä savuamista ? (matalaviritteinen kaasari V-twin)
Ei viittis enää tyhjennellä, kun jouduin tuolla coktaililla 100 km jo höyläämään...
Moottoreista enemmän tietävät voisivat lohdutella/pelotella :)
Dieseliä Mp-n tankkiin
15
5941
Vastaukset
- lohduttaja
Ei aihetta toimenpiteisiin. Senkun vaan ajelet ja lisäilet bensaa, niin siitä se lantraantuu. Nafta kestää puristukset ja palaa hitaammin kuin bensa, eli savua ja vähäistä tehon alennusta siitä tulee, mutta muuta vahinkoa ei. Korkeeviritteisessä koneessa vois olla pakoventtiilien kuumenemisvaara, mutta "laiska" bensakone ei tule miksikään, kun et vinguta maksimikierroksilla ja laimennat sitä mukaa, kun tankissa tila myöten antaa.
- Topias
Vähän off-topic...
Mutta eräänä salaisena haaveenani on ollut dieselmoottorilla toimiva moottoripörä :o)
Sellaisiakin tosiaan valmistetaan!
Mutta heitänpä tähän kysymyksen: minkä merkkistä moottoripyörää saa dieselmoottorilla?
Oikea vastaus palkitaan raikuvilla fanfaareilla kautta Suomi24:n!...- XLH
Royal-Enfield
- Topias
XLH kirjoitti:
Royal-Enfield
Royal-Enfieldia tehdään Intiassa myös dieselinä.
Itse tosivalossa haaveilen ihan perinteisestä R-E:stä..
Onneksi olkoon tietäjälle!!! - teak
Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.
Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.
Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.
Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi? - Topias
teak kirjoitti:
Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.
Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.
Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.
Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?Asiaa puhut! Voisihan sitä omaksi ilokseen kehitellä jonkinlaista monttupyörää ihan omakustannusperiaatteella.
Löysin muuten pari linkkiä:
Käväise kuuntelemassa moottoripyörän ääntä...
http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/e4.wav
(se on se diesel-RE)
Kuvatkin löytyy:
http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/diesel.htm - xv-
Luin muistaakseni Tekniikan Maailmasta vuosia sitten jutun suomessa rekisterissä olevasta diesel käyttöisestä Norton merkkisestä moottoripyörästä. Sen verran muistan että kulutus oli 1,5 litraa satasella ja sitä saa ajaa polttoöljyllä eli halpaa kyytiä. Tehoa vajaat 10hv. Huippunopeus muistaakseni vajaa 90. Sitkeys kuitenkin hämmästyttävä vaikka kiihtyvyys hyvin verkkaista.
- txvlx
Kawasaki on valmistanut diesel KLR650 maastopyoraa US Merijalkavaelle. Kaikki muut armeijan maakulkuneuvot ovat diesel kayttoisia joten logistiikan takia oli jarkevaa kehitella diesel moottorinen moottoripyora.
http://www.angelfire.com/mo/motormark/marineklr.html - Juhani
teak kirjoitti:
Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.
Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.
Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.
Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?Muistaakseni joskus 1980 luvun alussa Laukaalainen maahantuoja Erkki Wälimäki toi Royaleita Suomeen Intiasta. Siinä samalla tuli myös ainakin yksi dieseli. Asiaan liittyy myös ennakkopäätös, jonka liikenneministeri Pekka Vennamo teki. Diesel pyöristä ei peritä diesel veroa.
Että kyllä pitäisi olla ainakin tyyppihyväksyttynä diesel Royal Enfield - joo joo
kyllähän bensa enfukin tuntuu tehoiltaan ja ääniltään ihan diisselipeliltä:)
- GTR
teak kirjoitti:
Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.
Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.
Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.
Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?nähneeni joissain kokkareissa itevärkätyn dieselmp:n ja taisipas kaunistus olla vielä ruotsinmaan kilvissä. koneena oli briggsin pikku
dieseli ja jos oikein muistan niin istuinkin oli "oikea" kuppi-istuin mallia oppilaitosten oranssinväriset sähköstaattiset yleisöistuimet eli
kyllä oli kauhian näkönen rätkä, joo ja kun tarkemmin muistelen niin se oli rottarallissa muutama vuosi sitten.... joo polttoainesäiliökin eli tuttavallisemmin tankki oli venetankki mallia 5 litraa... onneksi takalaukkuna oli 10 litran gallona varalöpöä. - Nähnytkin pyörän
Juhani kirjoitti:
Muistaakseni joskus 1980 luvun alussa Laukaalainen maahantuoja Erkki Wälimäki toi Royaleita Suomeen Intiasta. Siinä samalla tuli myös ainakin yksi dieseli. Asiaan liittyy myös ennakkopäätös, jonka liikenneministeri Pekka Vennamo teki. Diesel pyöristä ei peritä diesel veroa.
Että kyllä pitäisi olla ainakin tyyppihyväksyttynä diesel Royal EnfieldKyllä Erkki toi pyöriä Intiasta. Olen nähnytkin tämän diesel pyörän. En vain muista mihinpäin Suomea se meni.
Erkki viritteli pyöriä myös kilpa-ajajille ja oli tosi asiantuntija alallaan.
Ja lieneekö se Vennamon päätös verovapaudesta yleinen, vaiko vain tälle yhdelle yksilölle.
Kirjoitelkaa, jos teidätte lisää.
- royal
löytyy vieläkin intiasta disel-royalia kokemusta on
- enfu
se on enfield eikä royal enfield intiassa:/
- Lobotomi
enfu kirjoitti:
se on enfield eikä royal enfield intiassa:/
Nykyisin on royal Intian tasavallassakin. Hankkivat tavaramerkin omistukseensa muutama vuosi sitten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658