Dieseliä Mp-n tankkiin

sitä sattuu

On se kummallista että tälläistäkin sattuu... "Pistooli virheen" seurauksena parilitraa ehti hurahtaa..

VOIKO 2 l Dieseliä 15 litraa bensaa saada muuta tuhoa kuin pientä savuamista ? (matalaviritteinen kaasari V-twin)

Ei viittis enää tyhjennellä, kun jouduin tuolla coktaililla 100 km jo höyläämään...

Moottoreista enemmän tietävät voisivat lohdutella/pelotella :)

15

5941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lohduttaja

      Ei aihetta toimenpiteisiin. Senkun vaan ajelet ja lisäilet bensaa, niin siitä se lantraantuu. Nafta kestää puristukset ja palaa hitaammin kuin bensa, eli savua ja vähäistä tehon alennusta siitä tulee, mutta muuta vahinkoa ei. Korkeeviritteisessä koneessa vois olla pakoventtiilien kuumenemisvaara, mutta "laiska" bensakone ei tule miksikään, kun et vinguta maksimikierroksilla ja laimennat sitä mukaa, kun tankissa tila myöten antaa.

    • Topias

      Vähän off-topic...

      Mutta eräänä salaisena haaveenani on ollut dieselmoottorilla toimiva moottoripörä :o)

      Sellaisiakin tosiaan valmistetaan!

      Mutta heitänpä tähän kysymyksen: minkä merkkistä moottoripyörää saa dieselmoottorilla?

      Oikea vastaus palkitaan raikuvilla fanfaareilla kautta Suomi24:n!...

      • XLH

        Royal-Enfield


      • Topias
        XLH kirjoitti:

        Royal-Enfield

        Royal-Enfieldia tehdään Intiassa myös dieselinä.

        Itse tosivalossa haaveilen ihan perinteisestä R-E:stä..

        Onneksi olkoon tietäjälle!!!


      • teak

        Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.

        Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.

        Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.

        Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?


      • Topias
        teak kirjoitti:

        Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.

        Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.

        Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.

        Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?

        Asiaa puhut! Voisihan sitä omaksi ilokseen kehitellä jonkinlaista monttupyörää ihan omakustannusperiaatteella.

        Löysin muuten pari linkkiä:

        Käväise kuuntelemassa moottoripyörän ääntä...

        http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/e4.wav
        (se on se diesel-RE)

        Kuvatkin löytyy:
        http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/diesel.htm


      • xv-

        Luin muistaakseni Tekniikan Maailmasta vuosia sitten jutun suomessa rekisterissä olevasta diesel käyttöisestä Norton merkkisestä moottoripyörästä. Sen verran muistan että kulutus oli 1,5 litraa satasella ja sitä saa ajaa polttoöljyllä eli halpaa kyytiä. Tehoa vajaat 10hv. Huippunopeus muistaakseni vajaa 90. Sitkeys kuitenkin hämmästyttävä vaikka kiihtyvyys hyvin verkkaista.


      • txvlx

        Kawasaki on valmistanut diesel KLR650 maastopyoraa US Merijalkavaelle. Kaikki muut armeijan maakulkuneuvot ovat diesel kayttoisia joten logistiikan takia oli jarkevaa kehitella diesel moottorinen moottoripyora.
        http://www.angelfire.com/mo/motormark/marineklr.html


      • Juhani
        teak kirjoitti:

        Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.

        Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.

        Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.

        Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?

        Muistaakseni joskus 1980 luvun alussa Laukaalainen maahantuoja Erkki Wälimäki toi Royaleita Suomeen Intiasta. Siinä samalla tuli myös ainakin yksi dieseli. Asiaan liittyy myös ennakkopäätös, jonka liikenneministeri Pekka Vennamo teki. Diesel pyöristä ei peritä diesel veroa.
        Että kyllä pitäisi olla ainakin tyyppihyväksyttynä diesel Royal Enfield


      • joo joo

        kyllähän bensa enfukin tuntuu tehoiltaan ja ääniltään ihan diisselipeliltä:)


      • GTR
        teak kirjoitti:

        Niin, diesel-R-E:tä vain ei tahdo saada rekisteriin, sillä sitä ei ole tyyppihyväksytty. EU:n tyyppihyväksyntöjä taas ei tehdä Suomessa.

        Itse asiassa ajatus dieselkäyttöisestä matkaprätkästä on hyvä: dieselit ovat luotettavassa ja taloudellisessa maineessa, vaikka teho ei painoon nähden päätä huimaakaan. Muistan kuitenkin eräässä purjeveneessä olleen jo miltei 15 vuotta sitten kolmipyttyisen, turboahdetun dieselin, josta tehoa irtosi noin 40 hevosvoimaa, ja joka oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän pieni, ehkä samaa luokkaa kuin iso prätkän moottori. Iskutilavuutta tai vääntömomenttia en tiedä, mutta eiköhän dieselistä vääntöä saada. Veneenmoottorien viritys ei tavallisesti ole kovin korkea, sillä niitä käytetään usein pitkiäkin varsin korkeilla kierroksilla. Tavallisella matkamotoristilla kierroslukumittari osoittaa harvoin pitkiä aikoja kovinkaan lähelle punarajaa, joten prätkän moottorin voinee tehdä korkeaviritteisemmäksi, ja niin muodoin siitä ehkä voisi saada tanakammin tehoa kuin veneen moottorista. Ja matkantekijähän hyötyy lähinnä väännöstä, sitkeydestä. Huipputeho ei ole samalla tavalla tärkeä kuin sporttipyöräilijälle, ja ohituksiin riittävä kiihtyvyys saataneen myös dieselistä.

        Luulisi, että nykyisellä teknisellä tietämyksellä saataisiin aikaan dieselkäyttöinen moottoripyörä, joka vastaisi matkamotoristin tarpeita. Mieleeni nousee kuva jossa Yamahan XJ-pyörien näköisessä ajokissa nokivasara nakuttaisi tankin alla.

        Kun autoissa kuulutaan olevan vähin erin siirtymässä yhä enemmän dieseleihin, ei tuntuisi ollenkaan kummalta että samanlainen suuntaus alkaisi kaksipyöräisrintamalla. Ja jos nousevan auringon maan poijaat eivät ehdi ensin, niin pitänee sitten minun alkaa kehittää ominaisuuksiltaan nykyaikaista dieselprätkää. Kukahan moisen hankkeen rahoittaisi?

        nähneeni joissain kokkareissa itevärkätyn dieselmp:n ja taisipas kaunistus olla vielä ruotsinmaan kilvissä. koneena oli briggsin pikku
        dieseli ja jos oikein muistan niin istuinkin oli "oikea" kuppi-istuin mallia oppilaitosten oranssinväriset sähköstaattiset yleisöistuimet eli
        kyllä oli kauhian näkönen rätkä, joo ja kun tarkemmin muistelen niin se oli rottarallissa muutama vuosi sitten.... joo polttoainesäiliökin eli tuttavallisemmin tankki oli venetankki mallia 5 litraa... onneksi takalaukkuna oli 10 litran gallona varalöpöä.


      • Nähnytkin pyörän
        Juhani kirjoitti:

        Muistaakseni joskus 1980 luvun alussa Laukaalainen maahantuoja Erkki Wälimäki toi Royaleita Suomeen Intiasta. Siinä samalla tuli myös ainakin yksi dieseli. Asiaan liittyy myös ennakkopäätös, jonka liikenneministeri Pekka Vennamo teki. Diesel pyöristä ei peritä diesel veroa.
        Että kyllä pitäisi olla ainakin tyyppihyväksyttynä diesel Royal Enfield

        Kyllä Erkki toi pyöriä Intiasta. Olen nähnytkin tämän diesel pyörän. En vain muista mihinpäin Suomea se meni.
        Erkki viritteli pyöriä myös kilpa-ajajille ja oli tosi asiantuntija alallaan.

        Ja lieneekö se Vennamon päätös verovapaudesta yleinen, vaiko vain tälle yhdelle yksilölle.

        Kirjoitelkaa, jos teidätte lisää.


    • royal

      löytyy vieläkin intiasta disel-royalia kokemusta on

      • enfu

        se on enfield eikä royal enfield intiassa:/


      • Lobotomi
        enfu kirjoitti:

        se on enfield eikä royal enfield intiassa:/

        Nykyisin on royal Intian tasavallassakin. Hankkivat tavaramerkin omistukseensa muutama vuosi sitten


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe