Elikkä kannattaako jo 40 täyttäneen enää haaveilla uranvaihdoksesta it-alalle?
Opiskelin aikoinaan polilla kuutisen vuotta, ja nyt >10 vuoden työkokemuksen jälkeen hommasta, ja koko alasta - rakennusalan toimistoduunia siis - on täysin kaikki hohto ja motivaatio mennyt, vtuttaa'n'kaduttaa vain päivästä toiseen.
Otin ohjelmoinnin ensiaskeleet joskus vuonna 8 bittiä, itseoppineena minulla on esim. javan, html, javascript, php, flash/as3 yms. perustiedot. Kyse ei ole vain paremman palkan perässä juoksemisesta vaan tiedän että pitäisin huomattavasti enemmän vaikka it-alan 'paskahommista' kuin nykyisestä tuubasta.
Vai joudunko vain tyytymään nykyiseen, korkeak. 10 v liksa
Nelikymppisenä IT-alalle ...
12
4168
Vastaukset
- ... sama heebo
.. ja jos vielä vähän jatkan itse:
Jos mainostaa olevansa itseoppinut, minkä tasoiset perustiedot olisi sitten hyvä ennen työnhakua ?
Miten todennäköistä olisi päästä duuniin jos esim.
java-taidot on suunnilleen tuollaisen kurssin verran: http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/Ohjelmointi/Sisalto/index.html
omina 'harjoitustöinä' on joitain appletteina tehtyjä kuvagallerioita yms.
ohjelmoinnin yleiset perusteoriat, lajittelyalgoritmit ja sen sellainen, ovat tuttuja
- alan työkokemusta ei ole, muualta n. 20v- 30000 työpaikkaa kadonnut
Kuten olet huomannut, 30v -> it-alan ihmisten suunta on it-alalta raksalle, joten älä lähde tyhjän päälle eli koodaamaan ym ym.
Jos olet oikein innostunut, käyppä mol:lin sivujen kautta parin rekry-firman haastatteluissa niin huomaat, että tyhjää myydään. - vastaavaa koettu
Mulla oli vähän vastaava tilanne muutama vuosi sitten. Vaihdoin it-alalle vajaat pari vuotta sitten. Iältäni olen nyt 36-vuotias.
Olin toisen alan töissä ja aikaisempi tutkintoni oli myös toiselta alalta. Tein kuitenkin työni ohella tietojenkäsittelytieteen opintoja yliopistossa eli esimerkiksi tuo linkittämäsi kurssi on joskus tullut suoritettua. Aloin vasta päästä it-alan työhaastatteluihin, kun luonnontieteiden kandin tutkinto oli tehtynä.
Sulla ilmeisimmin on kuitenkin jonkinlaista pohjaa it-alan opintoihin, joten ehkä voisit päivittää opintojasi esimerkiksi suorittamalla tietojenkäsittelystä appron avoimessa yliopistossa.
Sen lisäksi suosittelen tietysti laittamaan runsaasti hakemuksia kaikkiin kiinnostaviin työpaikkoihin. Ainakin itse uskon, että myös muun alan työkokemuksesta on näissä töissä hyötyä.
- allikkoon
hyppäsin itse n. 40 vuotiaana insinööritoimistosta puolen vuoden muuntokoulutuksen(työvoimatston) kautta ohjelmointifirmaan. Onnistuu, jos olet polilla jo ohjelmoinut. Toisaalta on aika tylsää olla nenä kiinni päätteessä 8-10 tuntia. Vaihdoin parin vuoden jälkeen liikkuvampaan hommaan. Kolmetonniako ne maksaa raksapuolen DI:lle ? Eipä ole suunnittelupuolella palkat kovia.
- rikkaita....
Tekniikka & Talous kirjoitti parisen vuotta sitten seuraavaa (http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article42761.ece):
"Vastavalmistunut insinööri sai mediaanina 2?200 euroa, missä nousua on 4,8 prosenttia."
ja
"Pidemmän uran yksityisellä sektorilla tehnyt DI saa keskimäärin 4306 euroa ja kun julkinen sektori lasketaan mukaan, keskiarvopalkka tippuu 4238 euroon."
Koska dippainssejä voi pitää akateemisten parempipalkkaisena joukkona, lienee helppo todeta tuulesta vedetyiksi nämä duunareiden jutut tyyliin; levyseppähitsari tienaa min. 5 donaa kuussa ja muurarikin saa vähintään 4 donaa kuussa. Eiköhän näitä juttuja kuulla lähinnä Suomen tuhansissa lähiöbaareissa, kun porukka vetää lärvit palkkapäivänä. Sitten sitä kelpaakin kitkutella taas kaurapuurolla kuun loppuun saakka.
- vakivaki
Tuon ikäistä tuskin otetaan kovin vakavasti jos haet jotain perusduunia it-alalta.. tai palkasta ei ainakaan kannata puhua.
Joku asiantuntija- tai myyntityö, joka liittyy jollakin tavalla rakennusalaan voisi olla uskottavampi vaihtoehto. Tai ehkä julkinen sektori jos paperit ovat ok. - TestPro
Mitä sanot tästä http://www.saranen.fi/ ?
Esimerkiksi TestPro. - dsfdsfkdsfjkds
Hae vaikka johonkin firmaan jossa tehdään rakennusalalle softaa? Toimialatuntemus on aina iso plussa!
Koodausta kannattaa miettiä kahteen kertaan. Meillä ei ainakaan tehdä yhtään koodausta Suomessa. Idässä se on 5 kertaa halvempaa. Taito siellä vähintään yhtä hyvää. Motivaatio parempaa.
Ikäkin voi tulla rajoitteeksi juuri koodaushommiin haettaessa.
Mutta mites projektipäällikkö, konsultti, myyjä, käyttötuki, koulutus tms. - allikkoon?
Vaihdoin itse nelikymppisenä toimistotöistä it-alalle. Tuosta on nyt lähes kymmenen vuotta. Bruttopalkka muuttui nettopalkaksi, mutta työ itsessään ei ole toimistojen rividuunia monipuolisempaa, pikemminkin päinvastoin.
Palkkani on vasta nyt kohonnut lähes kolmeen tonniin kuussa, vaikka minulla on akateeminen tutkinto, ei tosin tekniikan alalta. Olen humanisti. No, palkka maksetaan työn vaativuuden perusteella, eikä minulla työnantajan mielestä ole rahkeita enempään "tutkintovammaisuuden" vuoksi.
Sinun tapauksessasi en haaveilisi suuremmista tuloista, ellet sitten onnistu jotenkin yhdistämään aiempaa työkokemustasi ja it-taitojasi. Itselleni loikka suurempin tuloihin onnistui juuri näin.- IT-miäs
Saako udella mitä työtä teet it-alalla humanistin papereilla? Ja mihin vedoten työnantaja on todennut aiemman tutkintosi estävän kehittymisen it-alalla? Kuulostaa meinaan oudolta, jos on itse valmis oppimaan ja kehittymään, että työantaja näin väittäisi?
- Toinen humanisti
IT-miäs kirjoitti:
Saako udella mitä työtä teet it-alalla humanistin papereilla? Ja mihin vedoten työnantaja on todennut aiemman tutkintosi estävän kehittymisen it-alalla? Kuulostaa meinaan oudolta, jos on itse valmis oppimaan ja kehittymään, että työantaja näin väittäisi?
Joo en ole se edellinen humanisti, mutta kerronpa omasta tilanteestani:
Mulla humanistin paperit virallisesti, vaikka oikeasti olen lähinnä formaalikieli-ihminen, ts. esim. matematiikka sujuu. Päälle kolmikymppisenä rupesin it-alalle ohjelmoijaksi, tein sitä kymmenen vuotta ja samalla työn ohessa hankin alan koulutuspätevyyden, ja nyt sitä ollaan työttömänä taas. "Vähän" enemmän on ohjelmointiosaamista kuin aloittajalla. En suosittele it-alalle ryhtymistä, paitsi on tosi hyvät sosiaaliset verkostot alalla valmiina. Näkyy työpaikat menevän kaveruuden perusteella lähinnä.
Vähän mielessä perustaa keski-ikäisten halpiskoodarien firma (tuommoinen 2200 euroa sopiva palkkataso), mutta ei ole oikein tuo markkinointipuoli ja asiakkaiden hankinta hallussa.
- Ex-Koodari
...eli eipä kannata ryhtyä koodariksi 40 kymppisenä.
Itse olen systemaattisesti sekä koodannut, että tuhonnut aivosolujani parikymppisestä nelikymppiseksi ja ajautunut pikkuhiljaa johtotehtäviin kun aivoista ei ole enää koodaamaan.
En usko, että kukaan omanarvontuntoinen firma ottaa töihin nelikymppistä koodariksi.
Otteita kuvitteellisesta työnhausta:
-Miksi haluat koodata?
-No kun noi paskat palkat ja raksahommat vitutti.
-Miksi?
-Jouduin tekemään paljon kiireellisiä huonostiorganisoituja projekteja tuolla paskalla palkalla ja teki mieli löytää jotain uutta.
-Niin?
- SYVÄ HILJAISUUS -
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047