Asus eee PC ja USB-tikku-Ubuntu

jaripepe

Kun sain toimimaan Asus eee PC:n USB-tikulta käyttäen Ubuntua, ajattelin ojentaa auttavan käteni ja helpottaa muidenkin kokeiluja. Tämä ohje ei ole ainoa, asia voidaan toteuttaa monella tavalla, mutta itse onnistuin tällä tavalla kokeilemaan ubuntua. En aio ainakaan vielä asentaa sitä xandrosin tilalle, mutta käytän, testaan ja kokeilen. Jos saan langattoman netin pelaamaan, nettikameran pelaamaan jne. kaikki ne asiat, mitkä Xandrosillakin toimii (mokkulakäyttöä unohtamatta), niin ehkä vaihdan tuttuun ja turvalliseen ubuntuun.

Tässä ohjeessa osa tekstiä on valitettavasti englanninkielellä, kun en oikein rohkene kääntää suomeksi, jotta en käyttäisi vääriä termejä tai muuta virheellistä tekstiä. Jos joku haluaa auttaa, ja kääntää englannin suomeksi, liitän sen sitten sivuilleni, näinhän tapahtui myös xandros-osuudessa, kun eräs ystävällinen ihminen teki käännöksen.

Jos huomaatte tällä sivustolla virheitä, niin huomauttakaa, niitä varmasti on. Sähköposti on [email protected]

Niin, se Asuksen Ubuntu eee -sivusto löytyy täältä:

http://www.saunalahti.fi/jaripepe/eee_pc/ubuindex.html

Kuka uskaltaa kokeilla? Omalla vastuulla luonnollisesti. :)

Ohjeille ei anneta minkäänlaista takuuta.

34

3835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomensin tuon pikaisesti, jos tarkat huomaa virheitä huutakaa välittömästi. Onneksi on rekisteröity nimimerkki, voin poistaa virheellisen viestin välittömästi ja korvata sen korjatulla versiolla.

Sen verran ohjetta että koska täällä ei voi lihavoida tekstiä kuten alkuperäisessä ohjeessa on lihavointi korvattu heittomerkeillä, heittomerkit eivät siis kuulu komentoon, ainoastaan se teksti mikä on heittomerkkien sisäpuolella on se komento.

1. Open a terminal window and type sudo su
      1. Avaa komentorivi (pääte) ja kirjoita "sudo su"

2. Now type fdisk -l to list available
      drives/partitions (note which device is your flash drive Example: /dev/sdb). Throughout this tutorial, replace all instances of x with your flash drive letter. For example, if your flash drive is sdb, replace x with b.
      2. Kirjoita "fdisk -l" listataksesi kaikki asemat ja osiot (tutki mikä laite on usb-tikkusi esim: /dev/sdb). Korvaa tämän asennusohjeen ajan kaikki x-kirjaimet oman usb-tikkusi kirjaintunnuksella, jos usb-tikkusi on sdb, korvaa x b:llä.

3. Type umount /dev/sdx1
      3. Kirjoita "umount /dev/sdx1"

4. Type fdisk /dev/sdx
      4. Kirjoita "fdisk /dev/sdx"

* type p to show the existing partition and d to delete it
      * kirjoita "p" katsoaksesi nykyistä osiota ja "d" tuhotaksesi sen

* type p again to show any remaining partitions (if partitions exist, repeat the previous step)
      * kirjoita "p" uudelleen tarkastaaksesi onko muita osioita (jos osioita on toista edellinen vaihe)

* type n to make a new partition
      * kirjoita "n" luodaksesi uuden osion

* type p for primary partition
      * kirjoita "p" tehdäksesi ensisijainen osio

o type 1 to make this the first partition
      o kirjoita "1" tehdäksesi tästä osiosta ensimmäinen osio

o hit enter to use the default 1st cylinder
      o paina "enter" käyttääksesi oletuksena olevaa ensimmäistä levysylinteriä

o type 750M to set the partition size
      o kirjoita " 750M" asettaaksesi osion koko

o type a to make this partition active
      o kirjoita "a" tehdäksesi tästä osiosta aktiivinen (käynnistävä)

o type 1 to select partition 1
      o kirjoita "1" valitaksesi osio 1

o type t to change the partition filesystem
      o kirjoita "t" vaihtaaksesi osion levyjärjestelmää

o type 6 to select the fat16 file system
      o kirjoita "6" valitaksesi fat16 levyjärjestelmä

* type n to make another new partition
      * kirjoita "n" luodaksesi toinen uusi osio

* type p for primary partition
      * kirjoita "p" tehdäksesi ensisijainen osio

o type 2 to make this the second partition
      o kirjoita "2" tehdäksesi tästä toinen osio

o hit enter to use the default cylinder
      o paina "enter" käyttäksesi oletussylinteriä

o hit enter again to use the default last cylinder
      o paina "enter" uudelleen käyttäksesi oletuksena viimeistä sylinteriä

o type w to write the new partition table
      o kirjoita "w" kirjoittaaksesi muutokset levylle

5. Type umount /dev/sdx1 to unmount the partition
      5. Kirjoita "umount /dev/sdx1" irroittaaksesi osio

6. Type mkfs.vfat -F 16 -n ubuntu8 /dev/sdx1 to format the first partition
      6. Kirjoita "mkfs.vfat -F16 -n ubuntu8 /dev/sdx1" alustaaksesi ensimmäinen osio

7. Type umount /dev/sdx2 to ensure the partition is unmounted
      7. Kirjoita "umount /dev/sdx2" varmistaaksesi että osio on irroitettu

8. Type mkfs.ext2 -b 4096 -L casper-rw /dev/sdx2 to format the second partition
      8. Kirjoita "mkfs.ext2 -b 4096 -L casper-rw /dev/sdx2" alustaaksesi toinen osio

9. Remove and Re-insert your flash drive (if prompted that a new medium has been detected, select to open in a new window and click ok)
      9. Irroita ja kiinnitä uudelleen usb-tikkusi (jos saat huomautuksen uudesta mediasta, valitse avattavaksi uudessa ikkunassa ja klikkaa OK)

10. Back at the terminal, type sudo apt-get install syslinux mtools
      10. Kirjoita kometoriville "sudo apt-get install syslinux mtools"

11. Type syslinux -sf /dev/sdx1
      11. Kirjoita "syslinux -sf /dev/sdx1"

12. Restart your computer, remove the CD and boot back into Windows
      12. Käynnistä tietokoneesi uudestaan, poista CD asemasta ja käynnistä Windowsiin.

• jaripepe

Olit todella nopea. Korjasin tällä välin pari virhettä sivuilta, ja siinä välissä käännös oli ilmaantunut. Suuri kiitos, erittäin suuri.

Laitan tuon pikaisesti sivuille.

• jaripepe

>> Suomensin tuon pikaisesti

Laitoin sen nettiin pikaisesti.

Me Linux-miehet emme viivyttele! :)

• BBTW

Toinen tapa boottaavan Ubuntu USB-tikun luontiin on käynnistää Ubuntu live-cd koneella jossa on cd asema ja asentaa siihen "liveusb" lataamalla alla oleva .deb paketti.

http://ppa.launchpad.net/probono/ubuntu/pool/main/l/liveusb/liveusb_0.0.9_all.deb

Paketin asennuksen jälkeen Järjestelmä/Ylläpito valikkoon pitäsi ilmestyä kuvake Liveusb (tms. en muista niin tarkkaan...)

Tuolla liveusb:llä boottaavan tikun luonti onnistuu sitten todella helposti ja halutessa tikulle luodaan erillinen /home ja mukaa voidaan ympätä myös Adoben Flashplayer.

Kts. kuvakaappaus:
      http://klik.atekon.de/liveusb/screenshot.png

Lisää tietoa aiheesta:
      https://launchpad.net/liveusb

• Eli siinä vain /home saadaan pysyväksi, muut asetukset kai muuttuvat aina buuttissa sellaisiksi kun ne olivat asennushetkellä, vai?

Aika näppärä muuten, tuota täytyykin kokeilla. Huono puoli on sitten ettei asetuksia kovin paljon voi muutella muuta kuin istuntokohtaisesti.

Huomatkaa sitten tämä myös

"CAUTION: This is experimental software"

• noin,

Kingston 2 gb:aan ubuntu 8.04.1 (kesti joitakin tunteja) ja Kingston 4 gb:aan ubuntu eee 8.04 (kävi paljon nopeammin) erillisellä /home osiolla.

Yksinkertainen homma, mutta aikaa vähän meni ensi kerralla.

• olevan
        exergy kirjoitti:

Eli siinä vain /home saadaan pysyväksi, muut asetukset kai muuttuvat aina buuttissa sellaisiksi kun ne olivat asennushetkellä, vai?

Aika näppärä muuten, tuota täytyykin kokeilla. Huono puoli on sitten ettei asetuksia kovin paljon voi muutella muuta kuin istuntokohtaisesti.

Huomatkaa sitten tämä myös

"CAUTION: This is experimental software"

"Eli siinä vain /home saadaan pysyväksi, muut asetukset kai muuttuvat aina buuttissa sellaisiksi kun ne olivat asennushetkellä, vai?"

- Näin näkyisi olevan. Latasin verkosta kotikansioon mp3 kappaleen ja sitä klikatessa kysyi asennetaanko tarvittavat kodekit ja asensin ne, totem soitti hienosti kappaleen. Boottasin, ja klikkasin kappaletta uudelleen, taas kysyi kodekkien asennusta. Eli Puppy on tässä kohdin viisaampi, sillä voi tallentaa myös ohjelma-asennukset. Tämä ubuntu vaatisi varmaan kiintolevylle asennuksen.

• kodekit ym.
        olevan kirjoitti:

"Eli siinä vain /home saadaan pysyväksi, muut asetukset kai muuttuvat aina buuttissa sellaisiksi kun ne olivat asennushetkellä, vai?"

- Näin näkyisi olevan. Latasin verkosta kotikansioon mp3 kappaleen ja sitä klikatessa kysyi asennetaanko tarvittavat kodekit ja asensin ne, totem soitti hienosti kappaleen. Boottasin, ja klikkasin kappaletta uudelleen, taas kysyi kodekkien asennusta. Eli Puppy on tässä kohdin viisaampi, sillä voi tallentaa myös ohjelma-asennukset. Tämä ubuntu vaatisi varmaan kiintolevylle asennuksen.

"Tämä ubuntu vaatisi varmaan kiintolevylle asennuksen."
        - Tai ne pitäisi olla valmiina kaikki LiveCD:llä. Onnistuisiko tuo siten, että LiveCD:llä ajaessa asentaisi ne kaikki ja sitten vasta asentaisi USB:lle, ei taida onnistua noin.
        Kun Maryan Linux tulee jakeluun, niin sitä täytyy koittaa LiveCD:nä, luulisi olevan kodekit ym. valmiina ja sen siirtää buuttaavalle usb-tikulle.

• ettepäs
        kodekit ym. kirjoitti:

"Tämä ubuntu vaatisi varmaan kiintolevylle asennuksen."
        - Tai ne pitäisi olla valmiina kaikki LiveCD:llä. Onnistuisiko tuo siten, että LiveCD:llä ajaessa asentaisi ne kaikki ja sitten vasta asentaisi USB:lle, ei taida onnistua noin.
        Kun Maryan Linux tulee jakeluun, niin sitä täytyy koittaa LiveCD:nä, luulisi olevan kodekit ym. valmiina ja sen siirtää buuttaavalle usb-tikulle.

kommentoineet ja valistaneet. Nyt se taisi tulla jetskulleen mielen mukaan, eli asensin ubuntu 8.04.1 LiveCD:ltä Kingstonin 4 gb:aan tämän ohjeen mukaan:
        http://www.pendrivelinux.com/2008/05/08/usb-ubuntu-804-persistent-install-via-the-live-cd/

Taitaa olla sama ohje kuin alottajalla.
        Nyt tämä on persistant.
        Cool.

• suoraan ubuntu

• uskalsin...

kokeilla, mutta jotain män vikaan kun tikulla bootatessa ilmoitti, että "boot error" :( kokeilin ohjeita uudestaan, mutta sama ilmoitus :((

Jostain syystä en saanut verkkoa toimimaan "Livellä" ja touhusin sen takia läppärin ubuntulla tikun osioinnin. Ubuntup8 kansion asennus työpöydälle tapahtui vistalla, eikä kai se vaikuttanut asiaan. En tuota xp:llä kokeillut, joten tässä lyhykäisyydessään minun testini lopputulos. Tikku oli 4giganen DataTraveler (Kingston).

• jaripepe

Minä yritin neljä kertaa asentaa tuota Ubuntua tikulle netistä löytämieni ohjeiden mukaan. Kun käynnistin sitten eee PC:n, tuli ilmoitus: "Levyvirhe, paina enteriä jatkaaksesi..." tai jotain sinne päin. No, kone käynnistyi aina sitten Xandrosiin. Tai sitten ei vain tapahtunut mitään. ... En tiedä, miksi.

Olin mielestäni tehnyt kaiken samalla tavalla kuin ohjeessa, mutta jokin kohta oli varmaan väärin, kun se ei vain toiminut.

Niissä tikun muokkausjutuissa kannattaa olla tarkkana. Kun minulla USB-tikun tunnus oli SDD, niin ohjeessa on monta kohtaa, missä x:n tilalle täytyy laittaa se oma tunnus, ja joskus se oli pelkkä SDD, joskus SDD1 ja myös SDD2. Luulen, että näissä saattoi mennä vikaan. Tai sitten sain lopulta tuurilla tikun toimimaan. :)

Kunnes viides kerta toden sanoi: Tikku-ubuntu lähti toimimaan. Olen nyt 4 kertaa käynnistänyt sillä pikku koneen, ja siinä on kivaa se, että asetukset ja muut viritelmät, joita olen tehnyt, pysyvät muistissa, ohjelma tallettaa ne tikulle. Tämä on parempi ominaisuus kuin CD:ltä käynnistettäessä, kun yleensä aina joutuu aloittamaan alusta, mikään asetus ei pysy - Puppy Linux oli kyllä poikkeus, se talletti koneeseen asetukset, jotka pysyivät.

On siinä tikku-Ubuntussa vielä vähän säätämistä, sivuillani on kyllä jo valmiina linkki sivuille, jossa on ohjeita. Mm. nämä asiat joudun säätämään:
        - langaton netti toimimaan
        - koneen sammutuksessa oleva virhe korjattava (jää vihreä valo palamaan, kunnes painaa muutaman sekunnin virtakytkintä)

Niin, yritä vain uudelleen, ei se varmaan kaikilla kerralla onnistu. Ja muista, että nimimerkki exergy julkaisee myös oman Ubuntu eee:n pikapuoliin. Se on varmaan helpompi saada toimimaan, kun on ammattimies ollut asialla.

On tämä kuitenkin kivaa... :)

• jaripepe

>>Jostain syystä en saanut verkkoa toimimaan "Livellä"

Yrititkö laittaa käsin asetuksia? System-valikosta löytyy jostain kohta, missä on verkkoa mahdollista vähän "auttaa" toimimaan.

• hiukan...
        jaripepe kirjoitti:

>>Jostain syystä en saanut verkkoa toimimaan "Livellä"

Yrititkö laittaa käsin asetuksia? System-valikosta löytyy jostain kohta, missä on verkkoa mahdollista vähän "auttaa" toimimaan.

onneton noitten linuxien kanssa, ettei kaikenlainen säätäminen luonnistu kuten vanhoilta tekijöiltä, mutta pitää kokeilla "Liveä" tässä läppärissä, josko verkko toimisi paremmin.
        Kerron sitten kuinka kävi...

• jaripepe
        hiukan... kirjoitti:

onneton noitten linuxien kanssa, ettei kaikenlainen säätäminen luonnistu kuten vanhoilta tekijöiltä, mutta pitää kokeilla "Liveä" tässä läppärissä, josko verkko toimisi paremmin.
        Kerron sitten kuinka kävi...

>>ei kaikenlainen säätäminen luonnistu kuten vanhoilta tekijöiltä

Minä olen kyllä vanha mutta en "tekijä". Vaimokin sanoo minua tyhjäntoimittajaksi.

Kolme vuotta sitten en ollut ikinä nähnytkään Linux-konetta. Kunnes sitten sattuman kautta minusta tuli Linux-mies.

Kun pöytäkoneeni kovalevy hajosi eikä Windows enää käynnistynyt, tuli pulma, miten saan yli gigan verran valokuvia pelastettua koneesta. Luin netistä ohjeita ja huomasin, että SuomiKnoppix-Linux toimii suoraan CD-levyltä ja sillä voi pelastaa tietoja.

Niinpä sitten latasin (toisella koneella luonnollisesti) SuomiKnoppixin ja poltin siitä CD-levyn. Se käynnisti koneen ja sillä pelastin kaikki kuvani ja vähän muutakin. Lähetin ne omaan Gmail-postilaatikkooni, jossa on useita gigoja ilmaista tilaa. Sitten, kun koneeni oli tullut huollosta, palautin gmailista kuvani ja poltin ne sitten varmuuden vuoksi CD-levyille, niin kuin olin myös muut kuvat tallettanut.

Koska kokemukset SuomiKnoppixista olivat niin myönteiset, aloin tutustua muihinkin Linuxeihin, SuomiKnoppixia kun ei ollut ainakaan silloin tarkoitettu kovalevyasennukseen. Niinpä valitsin Ubuntun, asensin sen Windows XP:n rinnalle ja käytin sitä ihan kouluttaakseni itseäni hieman Linux-käyttöön. Aluksi käytin Ubuntua aika harvoin, mutta mitä enemmän Windows kävi takkusemmaksi, sitä enemmän käytin Ubuntua. Nyt on tilanne se, että käynnistän enää Windowsin pari kertaa kuukaudessa, muuten käytän pelkästään Ubuntua. (niin ja pikkukonetta, jossa on xandros)

Linuxia ei opi yhdessä päivässä, niin kuin ei Windowsiakaan. Linuxissa on lisäksi täysin erilainen ohjelmien asennus- ja päivityssysteemi, joka tuntui aluksi vieraalta, mutta nyt sanoisin, että se huomattavasti parempi kuin missään Windowsissa, kun kaikki tapahtuu keskitetysti ja hallitusti, eivätkä ohjelmat leviä sinne tänne, vaan kaikki on järjestyksessä. ja toimii, yleensä...

Virheitä ja pulmia tulee vastaan, mutta ne pitää ottaa haasteina. Kun yhden haasteen kerrallaan voittaa, on taas vähän edistyneempi Linux-käyttäjä, ja lopulta tulee aika hyvin toimeen.

• sama laulu...
        jaripepe kirjoitti:

>>ei kaikenlainen säätäminen luonnistu kuten vanhoilta tekijöiltä

Minä olen kyllä vanha mutta en "tekijä". Vaimokin sanoo minua tyhjäntoimittajaksi.

Kolme vuotta sitten en ollut ikinä nähnytkään Linux-konetta. Kunnes sitten sattuman kautta minusta tuli Linux-mies.

Kun pöytäkoneeni kovalevy hajosi eikä Windows enää käynnistynyt, tuli pulma, miten saan yli gigan verran valokuvia pelastettua koneesta. Luin netistä ohjeita ja huomasin, että SuomiKnoppix-Linux toimii suoraan CD-levyltä ja sillä voi pelastaa tietoja.

Niinpä sitten latasin (toisella koneella luonnollisesti) SuomiKnoppixin ja poltin siitä CD-levyn. Se käynnisti koneen ja sillä pelastin kaikki kuvani ja vähän muutakin. Lähetin ne omaan Gmail-postilaatikkooni, jossa on useita gigoja ilmaista tilaa. Sitten, kun koneeni oli tullut huollosta, palautin gmailista kuvani ja poltin ne sitten varmuuden vuoksi CD-levyille, niin kuin olin myös muut kuvat tallettanut.

Koska kokemukset SuomiKnoppixista olivat niin myönteiset, aloin tutustua muihinkin Linuxeihin, SuomiKnoppixia kun ei ollut ainakaan silloin tarkoitettu kovalevyasennukseen. Niinpä valitsin Ubuntun, asensin sen Windows XP:n rinnalle ja käytin sitä ihan kouluttaakseni itseäni hieman Linux-käyttöön. Aluksi käytin Ubuntua aika harvoin, mutta mitä enemmän Windows kävi takkusemmaksi, sitä enemmän käytin Ubuntua. Nyt on tilanne se, että käynnistän enää Windowsin pari kertaa kuukaudessa, muuten käytän pelkästään Ubuntua. (niin ja pikkukonetta, jossa on xandros)

Linuxia ei opi yhdessä päivässä, niin kuin ei Windowsiakaan. Linuxissa on lisäksi täysin erilainen ohjelmien asennus- ja päivityssysteemi, joka tuntui aluksi vieraalta, mutta nyt sanoisin, että se huomattavasti parempi kuin missään Windowsissa, kun kaikki tapahtuu keskitetysti ja hallitusti, eivätkä ohjelmat leviä sinne tänne, vaan kaikki on järjestyksessä. ja toimii, yleensä...

Virheitä ja pulmia tulee vastaan, mutta ne pitää ottaa haasteina. Kun yhden haasteen kerrallaan voittaa, on taas vähän edistyneempi Linux-käyttäjä, ja lopulta tulee aika hyvin toimeen.

jälleen, siis "boot error".
        Tässä läppärissä suostui "Live" menemään verkkoon ongelmitta, mutta eipä se kai sen enempää vaikuttanut asiaan, osioinko "Livellä" vai asennetulla ubuntulla, niin sama laulu edelleenkin. Ei kai se nyt johdu siitä, että irrotan "tikun" ja siirrän sen toiseen koneeseen "Ubuntup8" sisällön kopioimiseen tikkuun. Mene ja tiedä.

Juu olen minäkin jo muutamia vuosia käyttänyt joitain linuxeja läppärissä, mutta en ole sen kummemmin säädellyt sitä kuin "peruskäyttöön", että pääsee nettiin ja muuta hyötykäyttöö. Onhan mulla tietty pöytäkone ja siinä jopa vista ultimate, joka yllättävää kyllä toiminut pulmitta, mutta en mä siihen asentelekkaan roinaa ja roipetta, vaan se on mulla osittain pelkästään digiboxin takia. Jos joskus tulee pelattua pelejä, niin on mulla toki xp:kin sitä varten tai jopa 3, kun halvalla sain nääs ;)

Mä enemmänkin värkkään kotisivuja, joka vie aikaa, eikä juuri ehdi sen takia eikä jaksa muuta ajatella, mitä nyt silloin tällöin joutoaikana roikun täällä imemässä vaikutteita.

• sama laulu... kirjoitti:

jälleen, siis "boot error".
        Tässä läppärissä suostui "Live" menemään verkkoon ongelmitta, mutta eipä se kai sen enempää vaikuttanut asiaan, osioinko "Livellä" vai asennetulla ubuntulla, niin sama laulu edelleenkin. Ei kai se nyt johdu siitä, että irrotan "tikun" ja siirrän sen toiseen koneeseen "Ubuntup8" sisällön kopioimiseen tikkuun. Mene ja tiedä.

Juu olen minäkin jo muutamia vuosia käyttänyt joitain linuxeja läppärissä, mutta en ole sen kummemmin säädellyt sitä kuin "peruskäyttöön", että pääsee nettiin ja muuta hyötykäyttöö. Onhan mulla tietty pöytäkone ja siinä jopa vista ultimate, joka yllättävää kyllä toiminut pulmitta, mutta en mä siihen asentelekkaan roinaa ja roipetta, vaan se on mulla osittain pelkästään digiboxin takia. Jos joskus tulee pelattua pelejä, niin on mulla toki xp:kin sitä varten tai jopa 3, kun halvalla sain nääs ;)

Mä enemmänkin värkkään kotisivuja, joka vie aikaa, eikä juuri ehdi sen takia eikä jaksa muuta ajatella, mitä nyt silloin tällöin joutoaikana roikun täällä imemässä vaikutteita.

Joko käynnistettävä laite ei ole oikea, MBR:n rakentaminen ei ole onnistunut tai osiota ei ole merkitty "aktiiviseksi" eli käynnistäväksi. Jos siinä siis on syslinux niin silloin käynnistyslippu pitää olla.

Tuossa epäiltyjen kolmen kärki..

• juurikaan mitään...
        exergy kirjoitti:

Joko käynnistettävä laite ei ole oikea, MBR:n rakentaminen ei ole onnistunut tai osiota ei ole merkitty "aktiiviseksi" eli käynnistäväksi. Jos siinä siis on syslinux niin silloin käynnistyslippu pitää olla.

Tuossa epäiltyjen kolmen kärki..

ymmärtänyt, mutta olen yrittänyt noudattaa jaripepen reseptiä parhaani mukaan. EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin, mutta
        jotain ilmeisesti jäänyt tekemättä tai tehnyt liikaa, kun erroria lykkäsi.

• jaripepe
        juurikaan mitään... kirjoitti:

ymmärtänyt, mutta olen yrittänyt noudattaa jaripepen reseptiä parhaani mukaan. EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin, mutta
        jotain ilmeisesti jäänyt tekemättä tai tehnyt liikaa, kun erroria lykkäsi.

>>olen yrittänyt noudattaa jaripepen reseptiä parhaani mukaan. EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin

1) Tuo resepti ei ole alun perin minun, vaan olen soveltanut netistä löytämiäni ohjeita.

2) eee PC:ssä on toki KDE, mutta kun ohjeen mukaan tikkulinux tehtiin Windowsissa ja Live-Ubuntussa, niin KDE ei ollut käytössä ollenkaan, Ubuntuhan käyttää Gnome-työpöytää.

3) Epäilisin, että virheesi on tapahtunut jossain tällä sivulla:

http://www.saunalahti.fi/jaripepe/eee_pc/ubu01.html

Minulla ainakin sattui tuossa virheitä, olen siitä aivan varma. Kunnes tuurilla ei sitten tullutkaan...

Itse en siis käyttänyt eee pc:tä ollenkaan tikun tekoon. Saako ohjeistani väärän käsityksen? :(

• usb-tikku
        jaripepe kirjoitti:

>>olen yrittänyt noudattaa jaripepen reseptiä parhaani mukaan. EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin

1) Tuo resepti ei ole alun perin minun, vaan olen soveltanut netistä löytämiäni ohjeita.

2) eee PC:ssä on toki KDE, mutta kun ohjeen mukaan tikkulinux tehtiin Windowsissa ja Live-Ubuntussa, niin KDE ei ollut käytössä ollenkaan, Ubuntuhan käyttää Gnome-työpöytää.

Minulla ainakin sattui tuossa virheitä, olen siitä aivan varma. Kunnes tuurilla ei sitten tullutkaan...

Itse en siis käyttänyt eee pc:tä ollenkaan tikun tekoon. Saako ohjeistani väärän käsityksen? :(

"Itse en siis käyttänyt eee pc:tä ollenkaan tikun tekoon. Saako ohjeistani väärän käsityksen? :("

Kaippa minä selittänyt väärin, kun en minäkään käyttänyt eeepc:tä "tikun" tekoon vaan hp-läppäriä, jossa ubuntu asennettuna ja sen jälkeen hp:tä, jossa live-ubuntu.

Juuri äsken keksin, miksi en saanut verkkoa pöytäkoneessa toimimaan. Minulla ei ole verkkokortti sallittujen listalla telewellin tukiasemassa. Exergy taannoin opasti suojauksen saloihin ja silloin unohtui pöytäkoneen mac-osoite virittää, kö en juurikaan käytä sitä. Siinä nääs langaton donkkeli, jota hyödynnän ja näin ollen ei ollut tarvetta kaivaa kortin macia.

"
        1) Tuo resepti ei ole alun perin minun, vaan olen soveltanut netistä löytämiäni ohjeita."

Jos sivut ovat sinun tekeleitä, niin silloin ne ohjeetkin on sinun, vaikka ne olisitkin vakoillut mistä tahansa ;)

"3) Epäilisin, että virheesi on tapahtunut jossain tällä sivulla:

http://www.saunalahti.fi/jaripepe/eee_pc/ubu01.html"

Kolme kertaa olen soveltanut tuon sivun ohjeita, mutta joka kerta sama virsi. Epäilen jotain muuta, mutta en keksi mitä.

• sen verran että:
        jaripepe kirjoitti:

"EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin, mutta
        jotain ilmeisesti jäänyt tekemättä tai tehnyt liikaa, kun erroria lykkäsi."

Tarkoitin tuolla sitä, että yritin siis käynnistää eeepc:tä usb-tikulla, jonka käsitykseni mukaan sinäkin käynnistit usb-tikulla, vai olenko aivan hakoteillä???

• jaripepe
        sen verran että: kirjoitti:

"EeePc:ssä kde, kuten käsittääkseni reseptin tekijälläkin, mutta
        jotain ilmeisesti jäänyt tekemättä tai tehnyt liikaa, kun erroria lykkäsi."

Tarkoitin tuolla sitä, että yritin siis käynnistää eeepc:tä usb-tikulla, jonka käsitykseni mukaan sinäkin käynnistit usb-tikulla, vai olenko aivan hakoteillä???

>>yritin siis käynnistää eeepc:tä usb-tikulla, jonka käsitykseni mukaan sinäkin käynnistit usb-tikulla, vai olenko aivan hakoteillä???

Kyllä vain käynnistin USB-tikulla asus eee pc:n. Ja se käynnistyi. Toimi. Pelasi. :) Varmaan tuurilla tein oikein.

Mutta jos kukaan ei onnistu noiden ohjeiden mukaan, niin kai se on sitten niin, että ohjeet on huonot. Miu syy... miu syy... :(

• käynyt hyvä...
        jaripepe kirjoitti:

>>yritin siis käynnistää eeepc:tä usb-tikulla, jonka käsitykseni mukaan sinäkin käynnistit usb-tikulla, vai olenko aivan hakoteillä???

Kyllä vain käynnistin USB-tikulla asus eee pc:n. Ja se käynnistyi. Toimi. Pelasi. :) Varmaan tuurilla tein oikein.

Mutta jos kukaan ei onnistu noiden ohjeiden mukaan, niin kai se on sitten niin, että ohjeet on huonot. Miu syy... miu syy... :(

tuuri, mutta mun tuurilla onnistuminen vie niin kauan aikaa, että odotan kunnes joku on korjannut ohjeet JOS niissä on jotain huomauttamista ;)

• kaiveli mieltä.
        jaripepe kirjoitti:

sivullasi http://www.saunalahti.fi/jaripepe/eee_pc/ubu02.html on seuraava kohta:

"Tuplaklikkaa tuota tiedostoa. Koneesi työpöydälle pitäisi ilmaantua kansio Ubuntup8. Kopioi sitten tiedosto Ubuntu 8.04 ISO tuohon kansioon Ubuntup8."

Siis tuo "Ubuntu 8.04 ISO". Tuota mietin, että mistäs se oikein tupsahti, vai tarkoitettiinko sillä ehkä: "ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso", jos ei, niin sitten minä olen tehnyt väärin ja jos olen, niin mistäs tuon "Ubuntu 8.04 ISO:n" löytää???

• jaripepe
        käynyt hyvä... kirjoitti:

tuuri, mutta mun tuurilla onnistuminen vie niin kauan aikaa, että odotan kunnes joku on korjannut ohjeet JOS niissä on jotain huomauttamista ;)

että exergy saa oman tikku-ubuntunsa jakeluun. Se varmasti toimii muillakin. Ja ohjeet ovat taatusti parempaa tasoa.

Joo, tuurilla minä varmaan onnistuin, mutta ei se sitä tarkoita, että olisin tehnyt jotain aivan väärin ja SILTI onnistunut.

Sokea kanakin löytää joskus jyvän. :) Mutta ei se tee siitä jyvästä yhtään huonompaa kuin muistakaan jyvistä. :)

• jaripepe
        kaiveli mieltä. kirjoitti:

sivullasi http://www.saunalahti.fi/jaripepe/eee_pc/ubu02.html on seuraava kohta:

"Tuplaklikkaa tuota tiedostoa. Koneesi työpöydälle pitäisi ilmaantua kansio Ubuntup8. Kopioi sitten tiedosto Ubuntu 8.04 ISO tuohon kansioon Ubuntup8."

Siis tuo "Ubuntu 8.04 ISO". Tuota mietin, että mistäs se oikein tupsahti, vai tarkoitettiinko sillä ehkä: "ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso", jos ei, niin sitten minä olen tehnyt väärin ja jos olen, niin mistäs tuon "Ubuntu 8.04 ISO:n" löytää???

Kyllä ne ovat yksi ja sama tiedosto. En minä kahta kertaa 700 megan pakettia netistä ladannut.

• tuota...
        jaripepe kirjoitti:

Kyllä ne ovat yksi ja sama tiedosto. En minä kahta kertaa 700 megan pakettia netistä ladannut.

ajattelinkin. Oletin siis oikein, että tarkoitettiin juuri yhtä ja samaa ISO-tiedostoa, vaikka tunnustettava on, että kävi nopeasti mielessä ihan muuta ;)

• tuota... kirjoitti:

ajattelinkin. Oletin siis oikein, että tarkoitettiin juuri yhtä ja samaa ISO-tiedostoa, vaikka tunnustettava on, että kävi nopeasti mielessä ihan muuta ;)

Olen aika varma että olet kuitenkin tehnyt jonkin virheen asennuksessa. Mikä se virhe on, sitä minäkään en pysty tarkasti sanomaan.

Linuxin usb-tikulle laittaminen ei vain aina ole aivan yksinkertaista vaikka ohjeet ovatkin yksinkertaiset. Jos ei oikeasti tiedä mitä on tekemässä niin ohjeiden sokea seuraaminen voi johtaa harhaan.

Täysin vedenpitäviä ohjeita ei taida olla olemassakaan.

• kertaa tuli...
        exergy kirjoitti:

Olen aika varma että olet kuitenkin tehnyt jonkin virheen asennuksessa. Mikä se virhe on, sitä minäkään en pysty tarkasti sanomaan.

Linuxin usb-tikulle laittaminen ei vain aina ole aivan yksinkertaista vaikka ohjeet ovatkin yksinkertaiset. Jos ei oikeasti tiedä mitä on tekemässä niin ohjeiden sokea seuraaminen voi johtaa harhaan.

Täysin vedenpitäviä ohjeita ei taida olla olemassakaan.

taas kokeiltua, mutta ilmeisesti olen tyhmä, kun ei vaan onnistu. Uskoisin, että ohjeiden sokea noudattaminen tuo useinmiten paremman tuloksen kuin niistä poikkeaminen. Jossainhan sen virheen kuitenkin täytyy tapahtua, kun viideskään yritys ei tuo toivottua tulosta. Turha tässä enää hakkaa päätä seinään ja täytyy vaan uskoa että seinä on vankempaa tekoa kuin oma pää.

• usb-tikku

Tämä on hieno tikku pc:lle ja kannettaville.
      Voisko toivoa vielä esimerkiksi eeebuntulle ohjeita tehdä vastaava tikku?

• kokeiluun

Eeepclinuxos on helppo asentaa automaattisen ohjelman avulla usb-tikulle. Lataa latausohjelma vaikka windowsille ja klikkaa sitä ja se lataa järjestelmän netistä ja asentaa sen tikulle automaattisesti:
      http://www.eeepclinuxos.com/

• ylen uutiset

suoraan kaffeinella out-of-box.
        Äänen Fn napit pelaa.
        Kiva tuttavuus, vaikka vielä kai beta.
        Ihan näin tikultakin käytettynä.

• taisi tulla

väärään ketjuun :)
        Tämä olikin tikku-ubuntulle, sama pää kesät talvet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      72
      3034
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      63
      2609
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      129
      2482
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      89
      1486
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1306
    6. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      102
      1023
    7. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      193
      994
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      85
      960
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      893
    10. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      73
      880
    Aihe