Vanhan koiran vaivoja

Maya81

Kysynkin siis, että mitä vanhuuden vaivoja koirillenne on tullut seniori iässä?

Mun Doggi nyt 12 vuotias ja hänellä on alkanut vähän takajalat heikentymään, huomaa jos pitkään makaa niin on jäykkä ylösnoustessaan ennekuin vetryy. Ei mitään vakavaa, koira pystyy kävelemään hyvin ja juoksentelee vapaana ollessaan jonkun verran :)ja välillä riehuu ja leikkii pienemmän kanssa.
Olisiko tuohon jäykkyyteen jotain "helpotusta" ?

23

3210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se juuri on

      isojen koirien ongelma vanhemmittaan. Pitkään makaaminen on pahempaa kuin vähäinen liikkuminen.
      Kipulääkkeet on ainoa mahdollisuus helpottaa noin vanhan dogin vaivoja.

      • Maya81

        mutta ajattelin kysäistä vielä jos olisi joku poppakonsti. Koira kyllä liikkuu aika paljonkin kun on aina tallilla mukana, saa siis liikkua vapaasti ja toki teemme myös rauhallisia kävelylenkkejä, ei kyllä tosin mitään kovin pitkiä enää.


    • n.sorsa

      enään kirjoitella, mutta hiero vanhan koirasi jalkoja ja ei tosiaakaan ole tietoa nolla, koska itsekkin hierosin koirien jalkoja pitkien lenkkejen jälkeen 5-6 tuntia yhtäputkeen vaikka olivat ,muka "nuoria".

    • sai magnesiumia ja b-vitamiinia noihin vaivoihin, tosin sillä oli silloin jo jäykkyyden lisäksi myös lihaskouristuksia silloin tällöin. Mieleltään oli edelleen välillä hiukan pentu eikä sitä enää paikat kestäneet. :) Terveyttä ja pitkää ikää toivottelen edelleen ystävällesi...

      • Maya81

        tämäkin on saanut b-vitamiinia :) ja sama juttu,mieleltään kun on virkeä niin vanhat koivet ei oikein kestä leikkejä ja riekkumista :) Ja kiitos,samaa toivon minä :) :)


    • kun mun koira vanhemmiten sai myös tuota jäykkyyttä koipiinsa niin ostin hevosten jalkoihin tarkoitettua linimenttiä ja hieroin sitä koiran koipiin. se muuten auttoi.
      linimentin nimeä en enään muista mutta käy kyselemässä jostakin hevostarvikeliikkeestä.

      • käytä järkeäsi

        Hevonen on paljon suurempi eläin kuin koira, ei samat aineet sovi koirille kuin hevosille.

        Jotain tolkkuu noihin tyhmiin neuvoihinkin ettei kysyjä vaaranna koiraansa.


      • neuvon sain el.lääkäriltä.


      • niin joo
        majorica kirjoitti:

        neuvon sain el.lääkäriltä.

        ja vuosi oli?


      • rammstein.......

        Koirille kuin omistajillekkin.
        Kiitos!!! Sorsa vinkistä voisin koittaa ruveta hieromaan pojan jalkoja.
        Olen Majorican kanssa samaa mieltä tu limimentti käy koirille,kissoille tallilla sitä käytettiin tallikoiran lihaksiin.
        hevoten pinteli oli oiva apu jännetuppi tulehduksen hoitoon.


      • ,,nyt
        niin joo kirjoitti:

        ja vuosi oli?

        tuntuu, onko olo kovin turhautunut, vihainen, ärtynyt vai onko pää vain tyhjä?


      • Maya81

        löytyy erilaisia yllin kyllin, en vaan ole tullut ajatelleeksi kokeilla koiralle,itselle kyllä.
        Ehkä tuota msm linimenttiä uskaltaisi kokeilla, msm auttaa kuulemma hyvin nivelpotilaille ym.
        Mutta sitäkään ei voi pitkiä aikoja käyttää, polttaa ihoa jos liian mointa kertaa samaan paikkaan laittaa.


      • niin joo kirjoitti:

        ja vuosi oli?

        No jos vuosi oli kauuuuan sitten,niin mikäs sen parempi.Kyllä ne vanhan ajan lekurit kun tiesi myös melkoisen paljon.Ja vähän pitikin,kun silloin ei tiede ja tutkimus ollut niin pitkällä,että olisi samoja poppa-aineita siinä määrin kuin nykyään ;)

        Ja hevosten tuotteissa on jokusiakin valmisteita,jotka käy koirille.Ei ne koostumukseltaan kovinkaan ihmeellisiä/erilaisia ole,jottei niitä voisi koirille hyödyntää.Kunhan muistaa antaa sentään vähän pienemmän annoksen kuin heposille :=)))


    • n.sorsa

      ja minä toisen miten lonkat paremmaksi, minä olen luononmuokaisten hoitojen puolesta, mutta kannatta katsoa ettei koirasi saa liian vahvaa ruokaa, siirry kevyempää ruokaan, sekin auttaa ja ei tieto tosiaakaan ole, musta tuntuu, juttele vaikka oikeassa elämässä ihmisten kanssa vanhan koiran ruokinnasta, vaikka lekurin.

    • Mulla oli isovillakoira joka kuuroutui 12v. hyvin oppi kyllä kaikki käsimerkit, eikä näyttänyt sitä itseään yhtään häiritsevän tuo kuurous...Sitte 13v. alkoi etupäänvaivat, jotka sitte aika nopeesti paheni niin ettei enään särkylääkkeetkään auttanut...piti tehdä hänelle se viimeinen palvelus..... :(

      • Maya81

        joskushan se on aina edessä.. :/

        Mutta aika jännä että oppi niin vanhana vielä hyvin käsimerkit :)


      • Maya81 kirjoitti:

        joskushan se on aina edessä.. :/

        Mutta aika jännä että oppi niin vanhana vielä hyvin käsimerkit :)

        No se koira eli niin ihmisen/mun rinnalla aina, ja oli sellanen niinsanottu kuuntelevakoira, ja sitte kun ei kuullut enään niin katseli, seurasi tosi tarkkaan mua, tuntu että se joskus luki jopa suunliikkeistäkin joitain asioita...on sitä vieläkin niin ikävä.... :(


    • yks.kät.

      Ei ollut collieilla jäykkyyttä missään vaiheessa.

      Sensijaan sydämen vajaatoimintaa ja sydän-sekä nesteenpoistolääkkeet olivatkin sitten käytössä 3 viimeistä vuotta.

      Silti sydän ei ollut se, mikä loppujenlopuksi johti sateenkaari-päätökseeni. Kolme vuotta mentiin noiden lääkkeiden avulla ja vauhtia riitti ihan loppuun asti, kunnioitettavassa yli 14 v iässä.

    • Terrimuori

      on saanut helpotusta nivelvaivoihin vihersimpukkavalmisteesta.

    • manta-elviira

      olen omistanut.

      Vanhimmaksi elänyt nukkui viimeiseen uneen koko elämänsä aikana sairastamatta mitään n. 15,5 vuoden ikäisenä.
      Toiseksi vanhimmalle tuli paha nivustyrä n. 14-vuotiaana ja el.lekurin kanssa tilannetta pohdiskellessamme päästimme koiruuden autuaammille metsästysmaille ilman leikkausta.
      Kolmannelta meni kuulo. Tuon koiran luonteen huomioonottaen -m.m. vieraita ihmisiä kohtaan aina epäluuloinen, oikeasti jälkikäteen ajatellen lievästi ainakin jotenkin "hermoheikko" yksilö,
      laitettiin kavereidensa kanssa kirmailemaan viheriämpiin metsiköihin vajaan 13-vuoden iässä.

      Nuo hevosillekin tarkoitetut viilentävät/lämmittävät/rentouttavat linimentit ja hieronta, jota "harrastin" koirieni kanssa niiden koko elinajan, ovat ihan varteenotettavia vaihtoehtoja sunkin Doggi-vanhuksen elämän helpottajina.

      • koirasi syövät?

        kun elävät niin pitkään.


      • manta-elviira
        koirasi syövät? kirjoitti:

        kun elävät niin pitkään.

        Sekaravintoa pennusta asti.
        Peruskuivamuonaa, raakaa lihaa, kypsennettyä -näytti paremmin kelpaavan verrattuna raakaan-kalaa, maitotaloustuotteita, raakoja vihanneksia ja kasviksia, hedelmiä ja marjoja, kananmunia,...

        ...kaikkea.

        Suhteutettuna tietysti siihen, missä kasvuvaiheessa koira oli ja laskeskellen suunnilleen mitä mikin koirien syömä aines ravintoarvoltaan sisältää.


    • Jotain pientähän on tullut,mutta ei tähän mennessä kellekkään mitään isompia.Lähinnä kuulon huononemista,ja hieman toki jäykkyyttä.

      Jäykkyyteen kannattaa kokeilla nivelvalmisteita.Niissäkin on sellainen juttu,että jollekin tehoaa joku aine,toiselle taas paremmin toinen.Hieronta täällä jo mainittiinkin,ja tuo linimentti.Akupunktiosta saa myös jotkut apua,ja itse olen käyttänyt ja hyväksi todennut homeopatian.Vitamiineista B ja magnesium on myös hyväksi vanhuksille.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe