Hammaslääkäri

tieto!

Minua on alkanut pikku hiljaa kiinnostamaan hammaslääkärin opinnot ja hammasläärin ammatti ylipäätänsä sen tähden haluaisin saada muutamaan kysymykseeni vastauksia.
- Missä opiskelet?
- Millaiset olivat pääsykokeet? Vaikea, keskiverto vai helppo?
- Minkä niminen pääsykoekirja oli? Pitikö osata kannesta kanteen vai riittikö sekään? Pitäisikö olla jonkunlainen pohja tieto vai riittääkö jos lukee pääsykoekirjan/kirjat?
- Jos ei pääse sisään, onko hyödyllistä hakea esim. hammashoitajaksi ja yrittää myöhemmin uudelleen?
- Mitkä muut alat voisivat auttaa, hammaslaborantti, hammashoitaja, muita??
- Kumpi saa parempaa palkkaa ja kumpi työllistää paremmin (hammashoitaja vai hammaslaborantti)?
- Kokemuksia opiskelusta (vapaasti voi kertoo). Oliko rankkaa? Kuinka monta vuotta opiskelit?
- Millaisella YO-todistuksella olette päässeet sisään? Tarvitaanko pitkämatsku? Onko joku tietty aine, joka on täytyny olla kirjoitettuna jos hakee hammaslääkäriksi?
- Onko opiskelu kirjat enkuksi vai suomeksi?
- Onko hammaslääkäreillä hyvä työllisyys mahdollisuus?

Tässä on nyt muutama kysymys. Ja jos tulee mieleen, mitä olisi hyvä vielä tietää niin kertokaa aivan vapaasti. Kiitoksia jo etukäteen, jotka viitsivät kirjoittaa vastauksia!! :D

13

13424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppis^

      - En opiskele vaan haen ensi keväänä Kuopion yleiselle.
      - Pääsykokeita luonnehditaan vaativiksi, lahjakkuus matemaattisissa aineissa auttaa aina. Pääsykoe on sama hammaslääkikseen ja normaaliin lääkikseen.
      - Pääsykoekirjana on Galenos - Ihmiselimistö kohtaa ympäristön. Uusin painos on kahdeksas. Pohjatietona pitää olla lukion fysiikka ja kemia mieluilten.
      - Jos et pääse sisään niin on luultavasti parhainta hakea joko toiselle kiinnostavalle alalle tai jos jäit hilkun päähän niin alalle josta saat korvaavia kursseja lääkikseen.
      - Haettaessa on kaksi eri kiintiötä, todistus pääsykoe ja pääsykoe kiintiö. Periaatteessa voi päästä ilman ylioppilastutkintoakin sisään. Pitkää matematiikkaa ei välttämättä tarvi mutta perus matemaattinen laskutaito on tarpeen.
      - Olen kuullut että kirjat ovat pääosin suomeksi mutta osa myös englanniksi.

      Vastasin vain osaan mistä tiedän jotain. Opiskelijat vastatkoon enemmän.

    • dadadaddadaa

      - Pääsin Oulun hampaalle tämän vuoden haussa.
      - Pääsykoe oli itselleni yllättävän helppo. Pääsin kirkkaasti sisään ja raakapisteiden perusteella olisin päässyt ilmeisesti mihin tahansa lääkikseen, jos raakapisteitäkään edes voidaan vertailla.
      - Galenos. Itse luin kirjan ensimmäiset n. 550 sivua yhdeksään kertaan läpi. Loput sata muutamaan kertaan. Alkuun luin hirmuisen suurpiirteisesti varmaankin 4 kertaa. Lukisin nyt vähemmän ja tarkemmin alusta pitäen. Lisäksi laskin fysiikkaa ja kemiaa, jotka on hyvä osata jo ennen lukujen aloittamista. Laskisin enemmän, jos joutuisin hakemaan uudelleen.
      - Itse luin kolme vuotta tekniikkaa. Kiinnostus lopahti, siksi hain hammaslääkäriksi. Uskon, että tekniikan lukeminen antoi lisää ymmärrystä varsinkin fysiikkaan.
      - YO-kirjotuksissa: pitkä matikka C, reaali E, englanti E, äikkä C, ruotsi M. Ei tarvitse olla nero päästäkseen sisään.
      - Hammaslääkäreiden työllisyystilanne on loistava. Käsittääkseni työtä saa melkeinpä pitäjästä kuin pitäjästä.

    • hlk

      - Opiskelen Helsingissä
      - Pääsykoe oli aika vaikea
      - Galenos on pääsykoekirja ja se pitää osata hyvin kuten myös lukion fysiikka ja kemia
      - Jos et pääse sisään niin voit tietenkin opiskella muuta vuoden mutta muista että keväällä pitää taas lukea pääsykokeisiin ja hammashoitajan opinnoista tuskin on hyötyä pääsykokeessa, enemmän hyötyä on fysiikan ja kemian opiskelusta
      - Opiskelu on rankkaa, olen opiskellut kaksi vuotta ja kolme on jäljellä
      - En ole opiskellut pitkää matikkaa eikä se olekaan tärkeää pääsykoetta ajatellen, tärkeimmät aineet lukiossa ovat fysiikka, kemia ja biologia.
      - Melkein kaikki kirjat ovat englanniksi mutta niitä on helppo lukea vaikka et olisi tosi hyvä englannissa. Kannattaa kuitenkin lukiossa vapaa-ajalla lukea englanninkielistä kirjallisuutta
      - Hammaslääkäreistä on pulaa ja työvoimapula pahenee eli hammaslääkärit saavat varmasti töitä! Ja palkka on tosi hyvä, n. 5000!

      Tervetuloa hammaslääkikseen!

    • neiti M

      Kirjoitin ylioppilaaksi -06 ja sen jälkeen on tullut kokeiltua pariakin koulutusta, jotka sitten ovatkin osoittautuneet vääriksi.

      Hammaslääkikseen olen halunnut pennusta lähtien, mutta jossakin vaiheessa uskottelin itselleni etten olisi tarpeeksi hyvä ja motivaatio tipahti. Nyt kuitenkin pahimman teiniangstikaaoksen jälkeen vihdoinkin sain tartuttuani itseäni niskasta kiinni ja yritän tosissani (:

      Lähinnä tarvisin neuvoa miten valmistautua ja minua siis kiinnostaisi hakea Ouluun.

      Lukio-opinnoista on siis kulunut hetki, joten ajattelin nyt kun minulla on välivuosi edessä, että kävisin iltalukiossa lukemassa muutamia aineita. Pitkä matikan ja kemian pystyn hallitsemaan ilman erillistä opettamista, mutta fysiikka tarvitsisi kertausta sekä olisiko myös kannattavaa kerrata biologia iltalukiossa?

      Voisin myös yrittää korottaa yo-arvosanojani ensi keväänä, koska kirjoitukset menivät pahimman hälläväliä-kauden takia heikosti. Tiedän siis, että pystyisin parempaan.

      Missä vaiheessa Galenosta kannattaisi alkaa tosissaan lukemaan? Voiko sen aloittaa jo vuoden vaihteessa vai kannattaisiko nuo perusopinnot (fyssa, kemia, matikka..) hallita sitä ennen kunnolla?

      Ajattelin myös, jos pitkittäisin valmentautumisprosessin kahdelle vuodelle, koska en jotenkin pidä realististisena tavoitteena sitä, että pääsisin hammaslääkikseen sisälle ensi keväänä.

      Käyttäisin siis lukuvuoden 2008-2009 lukioaineiden kertaamiseen ja sitä seuraavana keskittyisin Galenokseen.

      Mitä mieltä te olette tästä? Onko järkevää?

      Kävi mielessä myös aloittajan mainostama hammashoitaja, että kannattaako tuo vaihtoehto unohtaa kokonaan ja keskittyä lääkikseen pääsykokeisiin täydellisesti?

      Ajattelin, että sitten kun minulla on omasta mielestäni kaikki tieto hallussa enkä pääse (ekalla oikealla yrittämällä) lääkikseen sisään, niin tällöin voisin hakea hammashoitajaksi ja opintojen lomassa kertailla ja taas yrittää sisään.

      Huoh, tulipa selostus (: mutta lyhyesti sanottuna, motivaationi on tällä hetkellä rajaton.

      • Hammaslääkäriopiskelija

        No varmasti pääset keväällä sisään jos nyt aiot jo aloittaa kertaamisen. Yhden vuoden aikana opiskeltava määrä ylittää normaalissa yliopisto-opetuksessa ja melkeinpä lukiossakin moninkertaisesti yhden helvatan Galenoksen ja lukion fysiikan kurssit. Joten rapiat 9kk riittää kenelle tahansa lääkikseen valmistautumiseen jos sen tekee kunnolla. Ei ole juurikaan väliä miten paljon lukee, vaan miten. Itse luin Galenoksen läpi 2 kertaa kunnolla ja kolmannne kerran pläräillen ja tein ajatuksella 5 edellisvuoden pääsykokeet pariin kertaan. Kaikki 5 vuotta ylioppilaskirjoitusten jälkeen ja sisällä ollaan... ja ei, yo-todistukseni on vain hieman keskivertoa parempi, ei mitenkään erikoinen.


    • hampspsp

      Olen "vasta" aloittanut lukion, mutta hammaslääketiede on kiinnostanut jo jonkin aikaa.

      - Mitkä ovat hyvät kirjoittaa? Kemia ja fysiikka tietenkin, entä esimerkiksi biologia?

      - Millaisia ovat hammaslääkäreiden työajat? (Tiedän, että ne vaihtelevat, mutta kuitenkin keskimäärin?)

      • alalla oleva

        ovat kunnallisella sellaiset kuin itse luot ne. Eli voit ihan itse tehdä työohjelmasi. Keskimäärin 8-15, mutta voit tehdä pari pitkää päivää ja esim to ja pe ovat vastaavasti lyhyitä. Tai jos haluat tehdä lisätöitä, kaikki päivät voivat olla ns. pitkiä.
        Palkat ovat erittäin hyvät, kuukausipalkan lisäksi hml:lle maksetaan jokaisesta toimenpiteestä erillinen korvaus.
        Huonoista puolista voisi mainita sen, että kokoajan olet kellon orja. Potilaalla on etuhammas poikki ja hän tietysti haluaisi siihen jotain. Hänelle on varattu 30min aika, joten siinä sitten teet jotain 30min:ssa. Uusi potsku jo odottaa oven takana oman katkenneen hampaansa kanssa. Eli stressiä pitää osata sietää ja kädentaidot tietty plussaa..


    • haluisihammaslääkäriksi

      ...biologiassa, fysiikassa ja kemiassa. Minkälaisia numeroita ootte esim. saanu lukiossa. Riittääkö hammaslääketieteen sisäänpääsyn asioiden perusosaaminen. Tuntuu et pitäis osata liian hyvin...

      • hll

        kuin ylempi


      • hammmas
        hll kirjoitti:

        kuin ylempi

        Onko hammaslääkikseen mahdollista päästä sisää pelkällä kemian lukemisella? Että käy vain pakolliset fysiikasta ja biologiasta.


      • Mike Litoris
        hammmas kirjoitti:

        Onko hammaslääkikseen mahdollista päästä sisää pelkällä kemian lukemisella? Että käy vain pakolliset fysiikasta ja biologiasta.

        Don't bother...


      • nfr
        Mike Litoris kirjoitti:

        Don't bother...

        Omista lukio-opinnoista on toistakymmentä vuotta, joten käytännössä olin unohtanut kaiken. Aloitin pääsykolukemisen marraskuussa ja ensi viikolla on koe. Helmikuun alusta olen lukenut päätoimisesti eli noin 6-8h päivässä. Olen osallistunut myös laadukkaalle valmennuskurssille,josta on ollut valtavasti apua. Omasta kokemuksestani sanoisin, että lukiokursseilla ei ole suurtakaan merkitystä jos siäänpääsyn eteen on valmis tekemään muutoin kunnolla töitä. Tsemppiä opintoihisi!


    • 789654

      - Missä opiskelet?
      Helsingissä
      - Millaiset olivat pääsykokeet? Vaikea, keskiverto vai helppo?
      Hmm. Meidän vuonna pisterajat olivat matalalla ja edellisen vuoden puristus kantoi sisälle
      - Minkä niminen pääsykoekirja oli? Pitikö osata kannesta kanteen vai riittikö sekään? Pitäisikö olla jonkunlainen pohja tieto vai riittääkö jos lukee pääsykoekirjan/kirjat?
      Silloin Galenos, jonka selailua suosittelen nykymuotoistakin valintakoetta ajatellen.
      - Jos ei pääse sisään, onko hyödyllistä hakea esim. hammashoitajaksi ja yrittää myöhemmin uudelleen?
      Amis ja yliopisto harvoin ovat saman ihmisen vaihtoehtoja. Välivuosi kannatta vietää jossakin jonka opinnoista on hyötyä pääsykokeessa.
      - Mitkä muut alat voisivat auttaa, hammaslaborantti, hammashoitaja, muita??
      No varmaan näissä ammateissa saa kuvan suunterveyteen keskittyvästä alasta. Hammaslääkärin työllä sinänsä ei ole yhteistä näiden alojen kanssa.
      - Kumpi saa parempaa palkkaa ja kumpi työllistää paremmin (hammashoitaja vai hammaslaborantti)?
      Veikkaan hoitajaa?
      - Kokemuksia opiskelusta (vapaasti voi kertoo). Oliko rankkaa? Kuinka monta vuotta opiskelit?
      Pre-klinikka ihan ok. Kivoja luentoja ja lukea saa milloin huvittaa, kunhan lukee. Klinikka on suoritekeskeistä ja rankkaa.
      - Millaisella YO-todistuksella olette päässeet sisään? Tarvitaanko pitkämatsku?
      Sanoisin, että pääsykoe on ratkaisevampi kuin YO-todistus. Ennen ainakaan pitkää matikkaa ei ole tarvittu.
      Onko joku tietty aine, joka on täytyny olla kirjoitettuna jos hakee hammaslääkäriksi?
      - Ei mielestäni
      - Onko opiskelu kirjat enkuksi vai suomeksi?
      Poikkeuksetta englanniksi
      - Onko hammaslääkäreillä hyvä työllisyys mahdollisuus?
      Paras akateemisista aloista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe