Vilkun ääni

Saabel

On ja pysyy 93 ss-mallissa. Se on kuulemma kytketty kahteen kaiuttimeen, joitten kautta tulee kaikki merkinantoäänet kuten parkkitutka ja turvavyöjuttu. Eli toistaiseksi ei ole huollossakaan tiedossa helppoa konstia, kuinka se kytkettäisiin pienemmälle tai pois. Mutta seurataan vielä tilannetta ja jospa joku "fanaattinen" harrastaja onkin jo keksinyt ratkaisun ja lakaisee "asiantuntijoiden" mielipiteet monttuun. Sitä odotellessa, vilkutus jatkuu. :)

24

2943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • too fast

      tähän sen turvallisuus näkökulman..ite en oo vielä ajanut 93ss, onko häiritsevämpi kuin 93 tai 95 näissä mun mielestä sen vielä kestää.

      • Saabel

        Ja siksipä en itse haluaisi sitä kokonaan pois, mutta pienemmälle kyllä. Auto on muuten niin hiljainen (jos ei poppeja kuuntele), että se pikkuisen häiritsee. Ehkäpä siihen tottuu, mutta jotenkin se ääni tuntuu kovemmalta kuin ennen.
        Täälläpäin näkee joskus paljonkin autoja, joilla on vilkku päällä jatkuvasti, vaikka kaistaa ei vaihdakkaan. Kyselin syytä tähän ja monet ranskalaiset ottavat autonsa ilman tätä "rele"-ääntä tai kytkevät sen jotenkin pois siitä häiritsemästä usein niin täydellistä ajosuoritusta.Ilmeisesti niillä ei kojelaudassakaan toimi sitten vilkkuvaloa. Kyllä se jaksaa joka kerta säväyttää, kun ajaa motarilla auton ohi jolla on vilkku päällä koko ajan ja juuri tietty siinä kohdalla kampeaa eteen tai kylkeen..


      • uusi 9-3SS
        Saabel kirjoitti:

        Ja siksipä en itse haluaisi sitä kokonaan pois, mutta pienemmälle kyllä. Auto on muuten niin hiljainen (jos ei poppeja kuuntele), että se pikkuisen häiritsee. Ehkäpä siihen tottuu, mutta jotenkin se ääni tuntuu kovemmalta kuin ennen.
        Täälläpäin näkee joskus paljonkin autoja, joilla on vilkku päällä jatkuvasti, vaikka kaistaa ei vaihdakkaan. Kyselin syytä tähän ja monet ranskalaiset ottavat autonsa ilman tätä "rele"-ääntä tai kytkevät sen jotenkin pois siitä häiritsemästä usein niin täydellistä ajosuoritusta.Ilmeisesti niillä ei kojelaudassakaan toimi sitten vilkkuvaloa. Kyllä se jaksaa joka kerta säväyttää, kun ajaa motarilla auton ohi jolla on vilkku päällä koko ajan ja juuri tietty siinä kohdalla kampeaa eteen tai kylkeen..

        Tuolla aikaisemmin jo Saabelin kanssa aiheesta kirjoittelin...

        Itseäni ääni närästää, on aika kova ja jotenkin vielä muovisen kuuloinen. Mutta retro on muotia joten ehkä tällainen 70-lukusaundi sitten pitää olla.

        Pitäisi kai voida tilata omat "soittoäänet" vilkkuun niin ei olisi valittamista :)


      • Pirssikuski
        uusi 9-3SS kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin jo Saabelin kanssa aiheesta kirjoittelin...

        Itseäni ääni närästää, on aika kova ja jotenkin vielä muovisen kuuloinen. Mutta retro on muotia joten ehkä tällainen 70-lukusaundi sitten pitää olla.

        Pitäisi kai voida tilata omat "soittoäänet" vilkkuun niin ei olisi valittamista :)

        Monet asiakkaat ihmettelee, mikä se ääni oikein on. Eli kai se jotain häiritsee, itse siihen on jo tottunut. Arvatkaapa mitenkä paljon vitutti ensimmäinen kuukausi, kun eivät saaneet kytkettyä heti pois niitä turvavyön muistutuspimputuksia....


      • Saabel
        uusi 9-3SS kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin jo Saabelin kanssa aiheesta kirjoittelin...

        Itseäni ääni närästää, on aika kova ja jotenkin vielä muovisen kuuloinen. Mutta retro on muotia joten ehkä tällainen 70-lukusaundi sitten pitää olla.

        Pitäisi kai voida tilata omat "soittoäänet" vilkkuun niin ei olisi valittamista :)

        Tilataan siihen Nokiasaundit a la mäkitorppa..Vois pälli räjähtää alle viikon. Nytkin ottaa tosi pahasti kalloon se tunnari, kun täälläpäin tykkää siitä. Aattele metrossa tai ostarilla..Jes, "mäkitorppaa" joka puolella.


      • 9-5T
        Pirssikuski kirjoitti:

        Monet asiakkaat ihmettelee, mikä se ääni oikein on. Eli kai se jotain häiritsee, itse siihen on jo tottunut. Arvatkaapa mitenkä paljon vitutti ensimmäinen kuukausi, kun eivät saaneet kytkettyä heti pois niitä turvavyön muistutuspimputuksia....

        Onko sulla 04 malli jossa pimputtaa kokoajan tai vanhempi jossa vain 6 sekunttia käynnistyksen jälkeen? Maahantuoja on tutkinut tätä uutta ääntä(johon kypsyy varmasti) ja lääkettä ei ole vielä löytynyt.
        Pistä vaikka mailia olisi hyvä vaihtaa kokemuksia
        [email protected]


    • 9-5T

      tutkimaan kunnolla harva huoltomies hallitsee tekin. Itsellä laitettiin häly ja he sanoivat että siihen ei saa kytkeytymis ääniä vaikka mulla oli ollut ne jo edellisissä autoissa vastaavassa hälyssä. 9-5:ssa on tosiaan valikko jossa vilkun äänen saa pois mutta eihän se ole missään päävalikossa vaan vaatii etsimistä.

    • Mertmi

      Niin. Jos pääset käsiksi kaiuttimeen, niin rautapuolen ratkaisu hiljentää sen varmasti. Äänien totaalista poistamista en ainakaan itse suosisi.

      Kahdella vastuksella toteuttu L-pad kytkentä ei riko systeemiä, mutta saat säädettyä volumen täysin mielivaltaiseksi. Tokihan tuollaisten rakentelu vaatii viitseliäisyyttä, varsinkin, jos kaiuttimet on ikävässä paikassa. :)

      Kytkentä vaatii yksinkertaisuudessaan toisen kaiutin johtimen katkaisun johon väliin liitetään vastus R1. R2 tulee kaiuttimen ( ) ja (-) väliin. Tässä webbisivulla on laskuri johon syötetään kaiuttimen impedanssi (ohmeja) sekä haluttu vaimennus desibeleinä. Luulenpa että kaiuttimet ovat 4ohmisia. Muita arvoja ei tarvitse syöttää.

      http://www.auto-sound.net/xover/

      Ohjelman antamat vastusarvot joutuu pyöristämään lähimpiin saatavilla oleviin arvoihin, ellei halua muodostaa arvoja useamman vastuksen sarjaankytkennöillä.

      Toivottavasti en antanut liian TeeSeItse ratkaisua. :)

      • Saabel

        Väärin, eli meitsiltä se ei ainakaan onnistu. Ja siitä alen tasan varma, että nämä paikalliset ei mun saappiin saa asentaa yhtään potikkaa. Palaa pian koko auto. Pitänee vaan odotella seuraavaa Suomi-reissua ja olla kuulolla, josko se niistä ohjelmistä löytyy.


      • Saabel

        jäi sanomatta, että kiitos vinkistä, mutta ei onnistu meikäläiseltä. Oon sen verran kämmen. Eli odotellaan vielä tietokoneviisailtakin apuja.


      • 2.0t
        Saabel kirjoitti:

        jäi sanomatta, että kiitos vinkistä, mutta ei onnistu meikäläiseltä. Oon sen verran kämmen. Eli odotellaan vielä tietokoneviisailtakin apuja.

        ja samalla hiljenee radio samanverran kuin vilkkukin vai tuleeko sinne vilkulta jotkut eripiuhat vai? Itseä toi ääni ei kyllä pätkääkään edes haittaa, mutta kunhan kyselen


      • Mertmi
        2.0t kirjoitti:

        ja samalla hiljenee radio samanverran kuin vilkkukin vai tuleeko sinne vilkulta jotkut eripiuhat vai? Itseä toi ääni ei kyllä pätkääkään edes haittaa, mutta kunhan kyselen

        Onko radiolla ja tuolla äänijärjestelmällä yhteiset kaiuttimet?


      • 9-5T

        Mulla on nokian autosarja joka on yhdistetty musicmutella auton kaiuttimiin mutta 6510 nokialaisessa ei saa ääntä tarpeeksi pieneksi joten voiskohan nokian boksista lähtevään kaiutinjohtoon laittaa jotain että sais hiljaisemmaksi? Tai toimiiko toi vastusjutun R2 myös johdossa metri ennen kaiutinta? Tai voiskohan johdon väliin laittaa säädettävän potikan?
        [email protected]


      • Mertmi
        9-5T kirjoitti:

        Mulla on nokian autosarja joka on yhdistetty musicmutella auton kaiuttimiin mutta 6510 nokialaisessa ei saa ääntä tarpeeksi pieneksi joten voiskohan nokian boksista lähtevään kaiutinjohtoon laittaa jotain että sais hiljaisemmaksi? Tai toimiiko toi vastusjutun R2 myös johdossa metri ennen kaiutinta? Tai voiskohan johdon väliin laittaa säädettävän potikan?
        [email protected]

        voi myös laittaa tulpat isoihin korviisi tahi jättää vilkku käyttämäti tai repimällä kajarit ja upottamalla ne etelä jemeniin jne jne.

        Voit myös kytkeä rautakehikkoon 240 volttia ja meet kylmänviileästi siihen istumaan, ei kuule enää häiritse vilkun ääni.


      • 9-5T
        Mertmi kirjoitti:

        voi myös laittaa tulpat isoihin korviisi tahi jättää vilkku käyttämäti tai repimällä kajarit ja upottamalla ne etelä jemeniin jne jne.

        Voit myös kytkeä rautakehikkoon 240 volttia ja meet kylmänviileästi siihen istumaan, ei kuule enää häiritse vilkun ääni.

        Sinähän pimee olet, onko vaikea hahmottaa keskustelunkulkua tai etkö ole kuullut hf-autosarjoista mitään. Anteeksi että kysyin mutta ajattelin että annan sinulle mahdollisuuden päteä kun vaikutit tietävän jotain vaimennuksesta.


      • 9-5T
        Mertmi kirjoitti:

        voi myös laittaa tulpat isoihin korviisi tahi jättää vilkku käyttämäti tai repimällä kajarit ja upottamalla ne etelä jemeniin jne jne.

        Voit myös kytkeä rautakehikkoon 240 volttia ja meet kylmänviileästi siihen istumaan, ei kuule enää häiritse vilkun ääni.

        Mites poju hommaisi helpoiten ton 240V minulla kun ei ole 230V ja 400V pistorasioita, olisko 230V 9V paristo 1,2V akku tarpeeksi lähellä.


      • Mertmi
        9-5T kirjoitti:

        Mites poju hommaisi helpoiten ton 240V minulla kun ei ole 230V ja 400V pistorasioita, olisko 230V 9V paristo 1,2V akku tarpeeksi lähellä.

        jos sullei ole 230 eikä 400 voltin pistorasioita niin ehkä sulla on 240 voltin rasia.

        Kokeile ensin efektiä jollain pistorasialla minkä löydät, niin jutellaan tehonlisäyksestä myöhemmin.


      • 9-5T
        Mertmi kirjoitti:

        jos sullei ole 230 eikä 400 voltin pistorasioita niin ehkä sulla on 240 voltin rasia.

        Kokeile ensin efektiä jollain pistorasialla minkä löydät, niin jutellaan tehonlisäyksestä myöhemmin.

        Oletko kirjastossa tai nettibaarissa?


      • Mertmi
        9-5T kirjoitti:

        Mulla on nokian autosarja joka on yhdistetty musicmutella auton kaiuttimiin mutta 6510 nokialaisessa ei saa ääntä tarpeeksi pieneksi joten voiskohan nokian boksista lähtevään kaiutinjohtoon laittaa jotain että sais hiljaisemmaksi? Tai toimiiko toi vastusjutun R2 myös johdossa metri ennen kaiutinta? Tai voiskohan johdon väliin laittaa säädettävän potikan?
        [email protected]

        Kyllä se toimii. Vastukset voi sijoittaa mihin kohtaa vaan kaiutin johtoa, eli vaikka sinne boksin luokse. Toista vastusta varten katkaiset johdon ja vastus väliin. Toinen kaiutin johtojen rinnalle. Mitoituksen joudut kokeilemaan. Säädettävää siitä ei voi tehdä, koska molempien vastuksien arvot muuttuvat, kun vaimennuksen suuruus muuttuu. Laske ohjelmalla muutamia vaimennusarvoja. Luulenpa että puhutaan kuitenkin 1-10dB vaimennuksesta. Eli tuosta välitä valitset muutamat arvot joilla lasket vastukset. Muutamasta vastuksesta ei paria euroa enempää tule laskua :)

        http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio video/kaiuttimet.html
        tästä dokumentista kohta "miten voin vaimentaa diskanttikaiutinta" käsittelee kaiuttimen vaimentamista. Tuossa on samainen L-pad kytkentä, johon se http://www.auto-sound.net/xover/ laskuri antaa arvoja. Arvoja joutuu pyöristämään, mutta tarkempia arvoja voi tehdä laittamalla vastuksia sarjaan.


      • Mertmi (aito)
        9-5T kirjoitti:

        Oletko kirjastossa tai nettibaarissa?

        Jahas. Olen näköjään puhunut täällä, vaikka en ole ollut tietokoneen ulottuvilla sitten viime perjantain.

        Suomeksi sanottuna, minun nickkiä on käytetty väärin. Sait varmaankin selville, mikä oli minun kirjoitustani. Tuossa äsken sepustin vastauksen siihen kysymykseesi. :)


      • 9-5T AITO
        Mertmi (aito) kirjoitti:

        Jahas. Olen näköjään puhunut täällä, vaikka en ole ollut tietokoneen ulottuvilla sitten viime perjantain.

        Suomeksi sanottuna, minun nickkiä on käytetty väärin. Sait varmaankin selville, mikä oli minun kirjoitustani. Tuossa äsken sepustin vastauksen siihen kysymykseesi. :)

        Täällä on joku pelle toteuttanut itseään perjantaista alkaen.


      • Mertmi
        9-5T AITO kirjoitti:

        Täällä on joku pelle toteuttanut itseään perjantaista alkaen.

        Täytyy vaan itse pysyä asialinjalla kaikissa keskusteluissa, niin vähänkin palstaa seuraavat tunnistaa aidon tekstin provosta. Näin ainakin toivon.


    • sabamiäs

      itellä on ainaki 900 gm malli ja siinä vilkun ääni tuli etupanelissa olevasta kello/ulkolämpö mittarista. sen kun irroitti vilkun ääni katosi. nyt kun laitoin sen takaisin kokeillakseni sen toimivuutta se vilkun ääni palasi takaisin. eli sieltä löytyy kun sen avaa sellainen peukalon kokoinen kaijutin.

      • Oskuvanhempi

        Naksutus
        Saab malli 9-3 vuosimalli 98. Vilkun ääni tulee sidin sisällä olevasta pienestä kaiuttimesta. Ääntä voi vaimentaa hieman kääntämällä kaiuttimen ympärillä olevan kumitutin toisinpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe